جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ويژگي پرونده اعمال

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ويژگي پرونده اعمال




    بسم الله الرحمن الرحیم
    روز قيامت، براي رسيدگي به حساب و كتاب مردمان ، شخصي را در پيشگاه خداوند حاضر مي كنند. نامه اعمالش را به دستش مي دهند و به او مي گويند: اقرا كتابك: نامه اعمالت را بخوان. هنگامي كه نامه اعمالش را مي خواند، مي بيند از كارهاي خيري كه در دنيا انجام داده، چيزي در آن نوشته نشده است. از اين رو مي گويد: خدايا! اين نامه اعمال من نيست، زيرا كارهاي نيك خود را در آن نمي بينم. در پاسخ به او گفته مي شود: آري، تو در دنيا نيكي هاي بسياري انجام دادي. خداي تو اشتباه نمي كند و كردار تو را فراموش نكرده است ولي كارهاي نيك تو به سبب غيبت كردن از مردم از ميان رفت و نابود شد. آري، نيكي كردي ولي غيبت هم داشتي. آنچه از طاعات مي كردي، مي ديديم و آنچه از غيبت مي گفتي، مي شنيديم. پس نيكي هاي تو را به آن كساني داديم كه از آنها غيبت مي كردي.
    حال، تو به سبب غيبت كردن از ايشان به دوزخ مي روي و ايشان به سبب نيكي هاي تو به بهشت مي روند. پس شخص ديگري را در پيشگاه خداوند حاضر مي كنند و نامه اعمالش را به دستش مي دهند و مي گويند: بخوان. وقتي نامه عملش را مي خواند در آن نيكي هاي بسياري مي بيند كه خودش انجام نداده است. پس مي گويد: پروردگارا! اين نامه عمل من نيست؛ زيرا نيكي هايي را كه در آن نوشته شده است، من به جا نياورده ام. در پاسخ به او مي گويند: اينها كارهاي نيك فلان شخص است كه در دنيا از تو غيبت كرده و حالا در عوض، نيكي هايش به تو داده شده است.(1)

    1- بحارالانوار، ج 72، ص 259
    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصح نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصح نمایش پست
    روز قيامت، براي رسيدگي به حساب و كتاب مردمان ، شخصي را در پيشگاه خداوند حاضر مي كنند. نامه اعمالش را به دستش مي دهند و به او مي گويند: اقرا كتابك: نامه اعمالت را بخوان. هنگامي كه نامه اعمالش را مي خواند، مي بيند از كارهاي خيري كه در دنيا انجام داده، چيزي در آن نوشته نشده است. از اين رو مي گويد: خدايا! اين نامه اعمال من نيست، زيرا كارهاي نيك خود را در آن نمي بينم. در پاسخ به او گفته مي شود: آري، تو در دنيا نيكي هاي بسياري انجام دادي. خداي تو اشتباه نمي كند و كردار تو را فراموش نكرده است ولي كارهاي نيك تو به سبب غيبت كردن از مردم از ميان رفت و نابود شد. آري، نيكي كردي ولي غيبت هم داشتي. آنچه از طاعات مي كردي، مي ديديم و آنچه از غيبت مي گفتي، مي شنيديم. پس نيكي هاي تو را به آن كساني داديم كه از آنها غيبت مي كردي.
    حال، تو به سبب غيبت كردن از ايشان به دوزخ مي روي و ايشان به سبب نيكي هاي تو به بهشت مي روند. پس شخص ديگري را در پيشگاه خداوند حاضر مي كنند و نامه اعمالش را به دستش مي دهند و مي گويند: بخوان. وقتي نامه عملش را مي خواند در آن نيكي هاي بسياري مي بيند كه خودش انجام نداده است. پس مي گويد: پروردگارا! اين نامه عمل من نيست؛ زيرا نيكي هايي را كه در آن نوشته شده است، من به جا نياورده ام. در پاسخ به او مي گويند: اينها كارهاي نيك فلان شخص است كه در دنيا از تو غيبت كرده و حالا در عوض، نيكي هايش به تو داده شده است.(1)
    1- بحارالانوار، ج 72، ص 259

    بنام خدا
    آن چه را انسان در اين جهان انجام داده است در جهان ديگر به صورتى متناسب با آن جهان نمودار مى گردد و انسان آن را مى بيند. به عبارت ديگر: پاداش ها و كيفرها، نعمت ها و نقمت ها، فرح و سرور، درد و شكنجه، همان حقائق اعمال دنيوى انسانها است كه در حيات اخروى خود را نشان مى دهند.
    و به ديگر سخن، هر كردارى كه انسان انجام مى دهد، يك صورت دنيوى دارد كه ما آن را مشاهده مى كنيم، و يك صورت اخروى دارد كه هم اكنون در دل و نهاد عمل نهفته است و روز رستاخيز پس از تحولات و تطوراتى كه در آن رخ مى دهد شكل كنونى و دنيوى خود را از دست داده و با واقعيت اخروى خود جلوه مى كند و باعث لذت و فرح عامل يا آزار و اندوه وى مى گردد. بنابراين، جزاء اعمال هر انسانى عين اعمال او خواهد بود. و در اين جمله ذره اى مجازگويى نيست، و چيزى در محكمه عدل خداوند، بهتر از اين نيست كه عين عمل انسان را به خود انسان بازگردانند. از اين مطلب در اصطلاح علمى به «تجسم اعمال» تعبير آورده مى شود.
    آيات متعددى در قرآن بر اين مطلب گواهى مى دهند كه به چند نمونه آن اشاره مى كنم:
    «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْس مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْر مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوء تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدَما بَعِيدًا...;(آل عمران،30) روزى كه هر انسانى هر كار نيكى كه انجام داده است، نزد خود حاضر مى يابد، و هر كار بدى را كه انجام داده است نيز، حاضر و آماده مى يابد، و آرزو مى كند كه ميان او و آن عمل ناروا فاصله مكانى يا زمانى بسيارى وجود مى داشت».
    «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَـبِ وَ يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً أُولَـئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّار;(بقره،174) كسانى كه به خاطر به دست آوردن مالى اندك، آيات الهى را كتمان مى كنند، چيزى جز آتش در شكم خود جاى نمى دهند»; «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَ لَ الْيَتَـمَى ظُـلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا;(نساء،10) آنان كه از روى ستم اموال يتيمان را مى خورند در حقيقت آتش مى خورند و در آينده وارد دوزخ خواهند شد».
    صريح اين دو آيه اخير آن است كه آن چه را افرادى از راه كتمان حقائق الهى و يا از راه ستم بر يتيمان به دست آورند در حقيقت آتشى را در درون خود جاى مى دهند. شكى نيست كه صورت ظاهرى و دنيوى اموال ياد شده آتش نبوده، بلكه به صورت انواع لذت هاى دنيوى نمودار مى باشند. بنابراين، بايد بگوييم اين گونه اموال صورت ديگرى دارد كه اكنون از چشم ظاهر بين انسان پوشيده است ولى در سراى ديگر كه حقائق پنهان آشكار مى گردد، چهره واقعى اين اعمال نمايان گرديده و آن چيزى جز آتش و عذاب خداوندى نيست. آيات چهل و نه سوره توبه و آيه دوازده سوره حجرات نيز مؤيد مطالب فوق است.
    رسول اكرم(ص) مى فرمايد: «از ستم گرى بپرهيزيد; زيرا ظلم و ستم در روز قيامت به صورت تاريكى ها نمايان خواهند شد».(1)
    ****
    1. اصول كافى، كلينى(ره)، ج 2، ص 332، دارالكتب الاسلامية

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود