صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آثار ، بركات و فوايد نماز در زندگي و جسم و روح انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آثار ، بركات و فوايد نماز در زندگي و جسم و روح انسان




    تاثیر برخاستن از خواب برای نماز صبح در کاهش بیماری های قلبی


    برخاستن از خواب برای ادای به موقع نماز صبح از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند.



    آثار ، بركات و فوايد نماز در زندگي و جسم و روح انسانبه گزارش شیعه نیوز، به گفته جمعیت پزشکان قلب در اردن تحقیقات نشان می دهد ادای به موقع نماز صبح بهترین وسیله برای جلوگیری از بیماری های قلبی و تصلب شرایین است زیرا برخاستن از خواب برای ادای نماز صبح عضلات قلب را تقویت می کند و مانع از تصلب شرایین و عوارض ناشی از آن می شود.
    این تحقیقات نشان می دهد اگر انسان مدتی طولانی در حالت خواب باشد تعداد ضربان قلب وی به شدت و تا حد پنجاه ضربه در دقیقه کاهش پیدا می کند به همین سبب جریان خون در رگ ها کند می شود که این امر رسوب املاح و چربی در دیواره رگ ها و بسته شدن آنها را در پی دارد.
    نتایج این تحقیقات نشان می دهد افراد باید از خوابیدن به مدت طولانی خودداری کنند به گونه ای که پس از حدود چهار ساعت از خواب برخیزند و دستکم پانزده دقیقه فعالیت داشته باشند.
    به گفته پزشکان ادای نماز صبح بهترین فرصت برای رسیدن به این هدف است.



    منبع خبر: واحد مرکزی خبر
    ویرایش توسط جان بركف : ۱۳۹۲/۰۹/۲۸ در ساعت ۱۳:۰۰
    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مجموعه مباحث تاثيرات مادي و معنوي و آثارو بركات نماز در زندگي انسان




    امام محمد باقر(ع): در نماز خود توجه و تمرکز کامل داشته باش، زيرا از نماز تو، آن مقدار قبول مي شود که با توجه خوانده شود.(1)
    "تمرکز(concentration)" نه تنها شرط لازم، بلکه در بسياري موارد، شرط کافي براي بسياري از موفقيت هاي انسان است.
    عرصه کاربرد تمرکز، نه فقط در فعاليت هاي مادي و محسوس انسان، بلکه گاهي تا حد مسائل ماورائي و مرموز هستي، گسترده است.
    به عنوان مثال، حتي در انواع ورزش هايي که خاستگاه آنها در ممالک شرق دور مي باشد( از جمله ورزش هاي رزمي مثل کاراته، جودو، کونگ فو و ...) شرط اصلي براي موفقيت و پيشرفت، برخورداري از "تمرکز" مي باشد. از اين رو بخش مهمي از تمرينات اين ورزش ها به "تمرين تمرکز" اختصاص يافته است.
    اما در فعاليت هاي مادي و عادي روزمره انسان نيز "تمرکز حواس" داراي نقش بسيار کليدي است.
    از سردار افسانه اي فرانسويان، "ناپلئون بناپارت" چنين نقل مي کنند که مي گفت: " تنها زماني موفق به پيروزي هاي بزرگ در عرصه سياسي و نظامي شدم که توانايي يافتم مغز خود را کشو بندي کنم!؟ و در مورد انجام هر کار، تنها کشوي مربوط به آن را بگشايم و بر آن تمرکز بدهم و ساير کشوهاي مربوط به ديگر کارها را ببندم. بدين معنا که مثلا زماني که به حل يک مسئله جنگي مشغول بودم ، تنها کشوي مربوط به آن مسئله در ذهنم بيرون بود و تنها بر روي آن کار مي کردم و در اين زمان همه کشوهاي مغزي ديگرم، حتي کشوي مربوط به عشق "ژوزفين" بسته بود!"
    به همين ترتيب، چنان چه مثلا يک دانش آموز يا يک دانشجو، بتواند موقع مطالعه دروس خود، تنها بر همان موضوع درسي مورد مطالعه تمرکز کند و از ساير افکار بر حذر باشد، موفق خواهد شد که به پيروزي هاي چشمگيري در زمينه تحصيلي دست يابد. يا حتي يک کارمند، يک کاسب، يک بنا، يک راننده و ... تنها زماني در کار خود کاملا موفق خواهد بود که از تمرکز حواس کافي برخوردار باشد و به اصطلاح، حواسش به کارش جمع باشد.
    به اين ترتيب با اين مثال ها مي توان به اهميت زايد الوصف "جمع بودن حواس" يا همان "تمرکز" پي برد و توجه نمود که اگر در امور مختلف و به خصوص در کارهاي فکري، با سلاح تمرکز به ميدان رفت و با توجه به رابطه تنگاتنگ حافظه و تمرکز حواس، دانسته هاي جديد را با نظم و ترتيب روي يکديگر قرار داد، قدم بزرگي در جهت تقويت حافظه نيز برداشته خواهد شد.
    مطالعات مختلف علمي و پژوهشي و نظريه پردازي هاي گوناگوني نيز در دانش امروز، در اين مورد صورت پذيرفته است که از آن جمله مي توان به مطالعات "گاردنر مورفي" پيرامون canalization(متوجه ساختن انديشه و فعاليت به موضوعي معين) اشاره کرد.(3)
    اما توصيه هاي مؤکد و متعددي که در تعاليم اسلامي مبني بر "حضور قلب" در نماز و برخورداري از اقبال و توجه کامل به نماز به ما رسيده است، همگي دلالت بر آن دارد که نماز ارزشمند در درگاه الهي نمازي است که با تمرکز کامل و توجه دقيق به مضامين آن، به جاي آورده شود و نمازي که طوطي وار و بدون حضور ذهن و قلب خوانده شود، از ارزش بسيار کمي برخوردار است.
    حتي در حديث معصوم (ع) آمده است که: عابدي که بدون فهم و درک(و در نتيجه آن بدون توجه) عبادت مي کند، همچون الاغ آسياب است(کالحمار الطاحونه). (4)
    بدين ترتيب اقامه کننده حقيقي نماز، با برخورداري از حضور قلب در عبادت هاي يوميه خويش، در واقع "تمرکز حواس" را بارها و بارها در طول يک شبانه روز، تمرين مي کند و اين صفت حسنه را در وجود خود، ملکه مي سازد تا با بهره بردن از آن در همه عرصه هاي زندگي، موفقيت را در همه ابعاد ممکن نصيب خويش سازد.

    پي نوشت:
    (1) محجه البيضاء، جلد 1، صفحه 354
    (2) تعليمات عجيب دون خوان(سرخ پوست عارف مکزيکي) به کارلوس کاستاندا(مردم شناس آمريکايي) درباره يک مکتب غني و منحصر به فرد عرفاني که سابقه اي هزاران ساله در ميان سرخ پوستان آمريکاي شمالي دارد که موضوع حدود ده کتاب جنجال برانگيز است که کاستاندا در اواخر قرن حاضر به رشته تحرير درآورده است. مجموعه اين کتاب ها توسط مترجمين مختلف به فارسي ترجمه شده است.
    (3) روان پزشکي "کاپلان ـ سادوک" ترجمه: دکتر پور افکاري جلد 1، صفحه 553
    (4) سفينه البحار، ذيل کلمه "عبد": اين نماز، همان نمازي است که شاعر در مورد آن سروده است: غير از خدا که هرگز در فکر آن نبودي هر چيز کز تو گم شد وقت نماز پيداست!

    ویرایش توسط جان بركف : ۱۳۹۲/۰۹/۲۸ در ساعت ۱۲:۳۱
    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    256
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب آثار و فواید نماز




    فواید نماز





    مطالبی که در مورد فواید علمی نماز گفته می شود، همگی دربرگیرنده بعد كوچكی از ابعاد متعدد نماز است و پرداختن به فواید دنیوی و مزایای مادی نماز، هرگز نباید انسان را از توجه به دریاهای نور و معنویت همراه با نماز، غافل كند..
    و بر این اساس باید مراقب بود كه توجه به مزایای پزشكی نماز و این قبیل مقولات، تنها به عنوان تأییدات علمی و دنیایی بر این عبودیت محض شود و خدای نكرده، حدود فواید و مزایای این فرضیه نورانی، در حد خاك و دنیا باقی نماند و حكایت آن گروه گمراه كه نماز را به یك نوع ورزش سوئیسی تشبیه كرده بودند و دل خوش داشتند كه فلسفه نماز را دریافته اند، نشود.
    هر انسان طبیعی در حدود 3/1 عمر خود را در خواب به سر می برد و تأثیر خواب بر روان و جسم انسان از دانسته های مسلم علم پزشكی است.
    به طوری كه امروزه تغییرات خواب انسان از پیش آگهی های مهم و قابل توجه در زمینه ابتلا به بیماری ها، به حساب می آید.
    به عنوان مثال، در اشخاص مبتلا به افسردگی، میزان خواب به نحو چشمگیری افزایش و یا به ندرت كاهش پیدا می كند.
    تغییرات خواب انسان در بیماری های جسمی نیز بسیار چشمگیر است، به خصوص اگر تأثیر ناراحتی های روان انسان بر جسم او را در نظر داشته باشیم و به یاد آوریم كه بیش از 60 درصد مراجعه كنندگان به بیمارستان های عمومی، در واقع از یك مشكل روانی رنج می برند.
    به این ترتیب ایجاد بهداشت خواب، در واقع یك ركن مهم بهداشت روانی و جسمی به حساب می آید و هر عاملی كه در تنظیم بهداشت خواب مؤثر باشد، پیشگیری كننده و حتی درمانگر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی است.
    امروزه نخستین اصلی كه در ایجاد بهداشت خواب، توسط جدیدترین منابع علمی دنیا توصیه می شود "بیدار شدن هر صبح سر یك موقع مشخص از خواب است".
    یك نگاه كلی به جدول اوقات شرعی نشان می دهد، كه وقت نماز صبح، در تمام طول سال، با در نظر گرفتن تغییرات ناشی از حركات وضعی و انتقالی زمین، زمان ثابتی است و اقامه كننده نماز صبح، با برخاستن پس از اذان، در واقع اساسی ترین گام را در جهت رعایت بهداشت خواب و در نتیجه آن، سلامت بدنی و تعادل روانی برداشته است.

    ویرایش توسط عرشیا : ۱۳۸۷/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۷:۲۷
    هر که دلارام دید ازدلش آرام رفت
    چشم ندارد خلاص هرکه دراین دام رفت





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اثرات نماز در زندگي شخصي انسان چيست

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    جلب رحمت خدا
    آرامش
    بازداشتن از فحشا و منكر
    همراهی خدا با نمازگزاران
    هدایت برای نمازگزاران
    انذار برای نمازگزاران
    رستگاری برای نمازگزاران
    پاداش
    امان در سایه ی نماز


    از اینجا مطالعه کنید: http://www.tebyan.net/Religion_Thoug...8/10/7847.html

    اینم کتابی هست در مورد تاثیرات نماز
    البته برای تلفن همراه
    http://www.ebook4mobile.com/ebook-257.html
    من خودم مطالعش نکردم و نمیدونم چی هست. صحت و سقمش با خودتون


    مطالعه این لینک ها هم خالی از لطف و فایده نیست:

    http://www.tebyan.net/index.aspx?PID...50&PageIndex=0

    http://www.tebyan.net/index.aspx?PID...50&PageIndex=1

    http://www.tebyan.net/index.aspx?PID...50&PageIndex=2

    http://www.tebyan.net/index.aspx?PID...50&PageIndex=3

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آثار نماز نخواندن




    آثار نماز نخواندن

    آثار نماز نخواندن





    29 / 1

    خشم خداى متعال

    1 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هر كس نمازى را نخواند، خداوند را مى بيند كه بر او خشمناك است.



    29 / 2

    تباه شدن عمل

    2 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هر كس نماز را از روى قصد ترك كند، خداوند عملش را تباه مى كند[1].



    3 ـ زراره: از امام صادق درباره اين گفته خداى جلّ جلاله پرسيدم : «هر كس به (اركان) ايمان كفر ورزد، بى گمان عملش تباه است» ، فرمود: ترك كردن كارى كه بدان اقرار دارد كه از آن جمله، ترك نماز بى هيچ بيمارى و گرفتارى است.



    29 / 3

    كفر

    4 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هركس نماز را عمداً ترك كند، آشكارا كفر ورزيده است[2].



    5 ـ پيمان ميان ما و آنان، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند ، كافر شده است.



    6 ـ كسى كه نماز نمى گزارد، دين ندارد.



    7 ـ كسى كه نماز نمى گزارد، بهره اى از دين ندارد[3].



    8 ـ (مرز) ميان كفر و ايمان ، جز ترك نماز نيست.



    9 ـ (مرز) ميان بنده و كفر، ترك نماز است.



    10 ـ هركس نماز را ترك كند و به پاداش آن اميد نورزد و از عذابش نهراسد، اهميت نمى دهم كه يهودى، مسيحى و يا مجوس بميرد.



    11 ـ ميان مسلمان و كفر ، جز اين نيست كه نماز واجب را از روى قصد ترك كند و يا به جهت سبك شمردن آن را نخواند.



    12 ـ امام صادق عليه السّلام : مردى نزد پيامبر آمد و گفت: اى پيامبر خدا، مرا سفارش كن. فرمود: نماز را از روى قصد وامگذار كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند، دين اسلام از او وا رهيده است. (مسلمان نيست)[4].



    13 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله ـ در سفارش به معاذ ـ : هرگز نماز واجب را از روى قصد ترك مكن ، كه هر كس نماز واجب را از روى قصد ترك كند، خداوند تعهدى دربرابر او ندارد[5].



    14 ـ امام صادق عليه السّلام ـ به كسى كه از گناهان بزرگ پرسيده بود ـ فرمود: ترك كردن نماز از روى قصد يا هر آنچه خداى جلّ جلاله واجب كرده است؛ زيرا پيامبرخدا صلّى الله عليه و آله فرمود: هر كس نماز را از روى قصد ترك كند ، از پيمان خداوند جلّ جلاله و پيمان پيامبرش ، بيرون رفته است.



    15 ـ امام علىّ عليه السّلام : تفاوت ميان مؤمن و كافر، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند و ادعاى ايمان كند، عملش او را تكذيب مى كند و گواهى از خودش بر خود اوست.



    16 ـ امام صادق عليه السّلام ـ در پاسخ به اين پرسش : چگونه زناكار را كافر نمى ناميد و ترك كننده نماز را كافر مى ناميد و دليل آن چيست؟ ـ فرمود: چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت آن را انجام مى دهد و ترك كننده نماز فقط از روى سبك شمردن ، آن را ترك مى كند.





    --------------------------------------------------------------------------------

    پانوشت ها



    --------------------------------------------------------------------------------





    (1) در صحيح بخارى وسنن نسايى ومسندابن حنبل چنين آمده است: «هركس نماز عصر را ترك كند...».

    (2) در عوالى اللآلى قيد «آشكارا» نيست.

    (3) متن دعائم الاسلام چنين است: «كسى كه نماز را ترك كند نصيبى از اسلام ندارد».

    (4) در الترغيب و الترهيب چنين آمده است: «از روى قصد نماز را ترك مكنيد، كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند، از دين خارج شده است».

    (5) در المستدرك على الصحيحين در انتهاى حديث افزوده است : «و پيامبرش نيز تعهدى ندارد».

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سلامت تن وروح در نمازو دعا




    نماز
    نماز، ستون دين است، و جايگاه اساسى نماز، در دين، از ديگر عبادات بالاتر است.
    نماز در واقع، روح والاى ديگر عبادات را در بردارد.
    نماز، جلوه دين است.
    نماز، معراج مؤمن و عامل قرب به خداست.
    نماز، نخستين چيزى است كه در قيامت از بنده سؤال مىشود.
    البته، نكته مهم اين است كه همه اهميّت و سفارشى كه در شرع مقدس اسلام در مورد نماز هست، منظور، روح نماز است و همين است كه خداوند مىفرمايد:
    (فويل للمصلّين، الّذين هم عن صلوتهم ساهون).


    (=واى بر حال نمازگزاران كه از حقايق نماز به دورند و نسبت به آن سهلانگار هستند.) بنابراين، براى اداى نماز واقعى و رسيدن به روح نماز، بايستى نكات زير رعايت شود اوّل ـ حضور قلبقلب مؤمن به هنگام نماز، بايد متوجّه خداى بزرگ باشد، نه اين كه جسم او در حال نماز باشد و قلب و روحش، در جايى ديگر پرسه زَنَد.
    دوم ـ خضوع و خشوعرعايت آداب ظاهرى در نماز را گويند كه اين امر، در صورتى تحقق مىپذيرد كه شناخت واقعى نماز را داشتهباشيم و در حقيقت، قلب و باطن ما درمقابل پروردگار خاضع شدهباشد.
    اين خشوع در موقع نماز، بايد جوشش از خشوع كلّى و باطنى ما باشد و همين است كه در قرآن كريم داريم:
    (قد أفلح المؤمنون الّذين هم فى صلاتهم خاشعون)


    به راستى كه مؤمنان رستگار شدند; همانان كه در نمازشان فروتنند.
    سوم ـ حفظ اوقات نمازاز سفارشهاى مؤكد روايات است كه حفظ اوقات نماز را به عنوان عامل مهم قبولى نماز و تقرّب به خدا، برشمرده شدهاند.
    رعايت نكردن وقت نماز، گونهاى بىتوجهى به نماز است.
    چهارم ـ اقامه نماز به جماعتاز ديگر سفارشهاى شرع مقدس است; چرا كه خداوند مىخواهد بندگانش را در حال عبادت جمعى ببيند، و همين است كه فرمود:
    «يد الله مع الجماعة»


    و در قرآن كريم داريم:
    (وأقيموا الصّلوة وأتوا الزّكاة واركعوا مع الرّاكعين)


    كه منظور، دستور خدا به جماعت در نماز است.
    نماز به جماعت، هم داراى كيفيت معنوى خاصى است و هم از جهت صحت، مطمئن است و هم اين كه مايه مغفرت عمومى (به جهت وجود افراد پارسا در جماعت) خواهد بود.
    پنجم ـ گزاردن نماز در مسجددر روايات بسيار سفارش شده است كه نماز در مسجد گزارده شود و برايش ثوابى بسيار مقدّر گشته است.


    آثار نماز

    اوّل ـ دورى از گناه:
    در قرآن كريم آمده است:
    (إنّ الصّلوة تنهى عن الفحشاء والمنكر)


    همانا نماز از كار زشت و ناپسند بازمىدارد.
    بر نمازگزار است كه كه در طول شبانه روز، سه مرتبه كه نماز مىخواند، طورى نماز بگزارد كه گويى سه مرتبه، خود را در آب زلال و مصفّاى نماز مىشويد و خويش را طاهر گرداند.
    او بايد از آثار نماز تبعيّت كند و روح نماز را در زندگى خود حاكم گرداند و اگر مىگويد:
    (إهدنا الصّراط المستقيم)


    ، سعى كند در زندگى خود از صراط مستقيم تبعيّت كند و از نماز و راه رسيدن به هدف اعلاى حيات (واستعينوا بالصّبر والصّلوة)

    كمك بگيرد.
    دوم ـ ياد و ذكر خدا:
    نور آسمانى نماز و آثار الهىاش، همواره نمازگزار را شامل مىگردد و خود به عنوان


    ذكر الله الاكبر

    در تداوم و استمرار ياد نمازگزار، تأثير مىگذارد.
    نماز، مايه آرامش قلب و احساس حضور در پيشگاه خداوند است.
    از اين رو، براى تعالى نمازمان و رسيدن به آثارش و حفظ حالات معنوى، لازم است حضور قلب و آرامش خاطر را فراموش نكنيم.
    سعى كنيم نماز را به عنوان احكام ظاهرى و عادت برگزار نكنيم و بدانيم كه هر چه مىخواهيم در عبوديّت خود نگاه كنيم، ميزان اين عبوديّت، نماز است، و هر چه نماز نورانىتر باشد، سالك الى الله، متعالىتر است.
    بنابراين، بايد براى نماز، در خود، شوق و ميل و رغبت زيادى ايجاد كنيم و در نماز حوصله بيشترى خرج بدهيم، و در نماز، حتىالامكان، با خداى خود راز و نياز و دعا كنيم و از منِ مجازى و وهم و خيال دور باشيم.
    در خبر است كه آن اندازهاى از عبادات قبول است كه با حضور قلب باشد.
    حضور قلب، همان عدم حضور منِ مجازى است و آن روى سكه حضور قلب، حضور خداست.


    سجده

    از بهترين اجزاى عبادى نماز، سجده است.
    اوج عبادت در نماز، سجده است; چرا كه عبادت، يعنى توجه به خدا و نتيجه توجه به خدا، عدم توجه به خودِ مجازى است.
    ظاهر سجده، همان به خاك افتادن است; يعنى حال خضوع و خشوع كامل و به خاك افتادن و نديدن خود و دنيا.
    اين، ظاهر قضيه است و باطن و حقيقت سجده، بندگى است و حاكم بودن فرهنگ سجده بر باطن ما و زندگى ما.
    بنابراين، سجده ظاهرى اشاره است به حقيقت سجده و همين است كه در قرآن كريم داريم:
    (يا أيّها الّذين آمنوا اركعو واسجدوا واعبدوا ربّكم وافعلوا الخير لعّلكم تفلحون)


    اى كسانى كه ايمان آوردهايد، ركوع و سجود كنيد و پروردگارتان را بپرستيد و كار خوب انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد.
    و در آيه 58 سوره مريم پس از اين كه از عدهاى پيامبران خدا نام مىبرد، درباره آنان مىفرمايد:
    (إذا تتلى عليهم آيات الرّحمن خرّوا سجّداً وبكيّا)


    هرگاه آيات ]خداى[ رحمان برايشان خوانده مىشد، سجدهكنان و گريان به خاك مىافتادند.
    سجده، سمبل قرب به خداست، كه هدف اعلاى حيات ماست; آن جا كه در سوره مباركه علق، مىفرمايد:
    (واسجدو واقترب)


    و سجده كن، و خود را ]به خدا[ نزديك گردان.
    بنابراين، ادب ظاهر و باطن سجده را رعايت كردن و به حقيقت سجده رسيدن، منظور نظر اولياى خداست.
    غير از سجده در نماز، سجده بعد از نماز و سجده شكر نيز داريم.
    دعاهايى كه در سجدههاى غير از نماز، سفارش شده است، عبارتند از:
    لا إله إلاّ الله حقّ حقّ، لا إله إلاّ الله تعبّداً ورقّاً، لا اله إلاّ الله إيماناً و تصديقاً.
    روايت است كه امام سجاد(عليه السلام) چنين سجده مىكرد.
    همچنين است ذكر زير:
    لا إله إلاّ أنت سبحانك إنّى كنت من الظّالمين.


    سوز و اشك

    1 ـ علّت سوز و اشك، احوال نفسانى است كه در اين صورت، سوز و اشك ما، به علّت گناهان و مشكلات ناشى از بديها، غفلتها، سهلانگاريها و تنبليهاى ماست.
    اين امر، با توجه به خدا، توجه و دعا و زارى به درگاه پروردگار و عهد با او در جهت انجام ندادن گناه به ما كمك مىكند تا ما را قدرى اصلاح نمايد و اوضاع و مشكلات ما، تخفيف يابد.
    2 ـ سوز و اشك در ارتباط با خداست كه در اين صورت، سوز و اشك شوق و عشق به اوست.
    اين، در حقيقت ادب بندگى است و ناشى از خوف و خشيّت در مقابل اسماى جلال و قاهر پروردگار، و سوز و عشق ناشى از حالت خضوع و خشوع ماست; چنان كه در آيات 107 و 109 سوره اسراء آمده است:
    (قل آمنوا به أو لا تومنوا إنّ الّذين اُوتوا العلم من قبله إذا يتلى عليهم يخروّن لِلأذقان سجّداً يبكون ويزيدهم خشوعاً)


    بگو:
    ]چه[ به آن ايمان بياوريد يا نياوريد، بىگمان كسانى كه پيش از ]نزول[ آن دانش يافتهاند، چون ]اين كتاب[ به آنان خواندهشود، سجدهكنان به روى در مىافتند و بر فروتنى آنان مىافزايد.
    و همين طور نظير آن در آيه 58 سوره مريم، سوز و اشك، از صفات پيامبران و اوليا و كسانى كه به آنان نعمت داده شده، برشمرده شده است.
    بنابراين، حقيقت سوز و اشك، جلب نظر و عنايت پروردگار است.
    حافظ ز ديده دانه اشكى همى فشانباشد كه مرغ وصل كند قصد دام ماسوز و اشك، از احوال عجيب سالك راه است كه در همان حال، سوز و اشك ظاهراً جذب و وصل باطن است، كه همان نظر پروردگار باشد، و در حقيقت، سوز و اشك سالك، نه تنها راه وصل كه خود وصل است.
    گريه و خنده غم و شادى دلهر يكى را مبدلى دان مستقلهريكى را مخزن و مفتاح داناى برادر در كف فقاح دانو در قرآن است كه:
    (وإنّه هو أضحك وأبكى)


    و هم اوست كه مىخنداند و مىگرياند.


    9 ـ خلوت، تهجّد و سحرخيزى

    خلوت بر دو نوع است:
    خلوت عام; و خلوت خاص.


    خلوت عام:


    عبارت است از كنارهگيرى و عزلت از جز اهل الله خصوصاً از صاحبان عقول ضعيف، مگر به قدر ضرورت.
    (وذَرِ الَّذين اتَّخذوا دينهم لَعِباً ولهواً وغَرَّتهم الحيوة الدّنيا)


    و كسانى را كه دين خود را به بازى و سرگرمى گرفته و زندگى دنيا آنان را فريفتهاست، رها كن.


    خلوت خاص:


    خلوت با پروردگار است كه در مكانهاى پاك و دور از غوغا و دور از تجمّلات صورت مىگيرد.


    تهجّد:


    عبارت است از شبزندهدارى و به ذكر و مناجات و استغفار پرداختن و مؤاخذه نفس.
    (ومن اللّيل فتهجّد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربّك مقاماً محموداً)


    وپاسى از شب را زنده بدار، تا براى تو ]به منزله[ نافلهاى باشد.
    اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند.
    كسانى كه در مقامات علمى و معنوى و دينى به جايى رسيدهاند، از سحرخيزها بودهاند.
    در سحر، آمادگى فكرى و روحى و امكان ارتباط با خدا بيشتر است.
    هر گنج سعادت كه خدا داد به حافظاز يمن دعاى شب و ورد سحرى بودمرا در اين ظلمات آن كه رهنمايى كردنياز نيم شب و درس صبحگاهى بودرو به خواب كه حافظبه بارگاه قبولز ورد نيمه شب و درس صبحگاهى بوددر قرآن كريم بارها خداوند به سحرگاهان قسم مىخورد، من جمله در سوره فجر، آيات 1 تا 4 و در سوره تكوير، آيه 17 كه مىفرمايد:
    (واللّيل اذا عسعس)


    (= سوگند به شب، چون پشت گرداند) و همين طور در سوره مدّثّر، آيه 33 و 34.
    همه اين سوگندها نشانه عظمت پايان شب و سحر است و آن موقع كه تاريكيها در حال تمام شدن و نور روشنى در حال بازگشتن است.
    در سوره مزّمّل آيه 2، خداوند مىفرمايد:
    (يقم اللّيل إلاّ قلي)


    و در همين سوره اشاره به ترتيل قرآن در اين وقت دارد.


    نماز شب:


    در سوره بنىاسرائيل، بعد از آيه 78، كه مربوط به نمازهاى يوميه است، در آيه 79 مىفرمايد:
    (ومن اللّيل فتهجّد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربّك مقاماً محموداً)


    وپاسى از شب را زنده بدار تا براى تو ]به منزله[ نافلهاى باشد.
    اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند.
    و در سوره مزّمّل، به دنبال همان توصيه شبزندهدارى و قرائت قرآن مىفرمايد:
    (يإنّ ناشئة اللّيل هى أشدّ و طناً وأقوم قي)


    «قطعاً برخاستن شب، رنجش بيشتر و گفتار ]در آن[ راستينتر است.
    و دليل آن را در آيه 7 مىآورد كه:
    (يإنّ لك فى النّهار سبحاً طوي)


    ]و[ تو را در روز، آمد و شدى دراز است.
    نتيجه اين كه، نماز شب و شبزندهدارى و قرائت قرآن در شب، دستور مؤكّد قرآن كريم است و باعث بيدارى قلب وتزكيه و تهذيب انسان مىشود.


    10 - مطالعه و مراقبه

    براى مطالعه، چه در سحرگاهان و چه در روز، بايد موارد زير در نظر گرفته شود:
    اوّل - تلاوت قرآن و دعا;دوم - مطالعه علوم مربوط به زندگى و رشته تحصيلى;سوم - مطالعات محورى و زيربنايى.
    بنابراين، بايد وقتمان را بر اساس اين نوع مطالعه برنامهريزى كنيم، كه همه سه نوع مطالعه فوق را هر روز و به طور مستمرّ داشته باشيم.
    اوّل - تلاوت قرآن و دعاسعى كنيم هر روز قرآن بخوانيم و با قرآن انس داشته باشيم، در معانى آن تدّبر كنيم و اگر در حد خلاصهتر مىخواهيم، مىتوانيم از كتاب برگزيده تفسير نمونه، كه پنج جلدى و نوشته احمد على بابانى است، بخوانيم.
    اما اگر در مراحل بالاتر هستيم و مايليم به عمق و باطن قرآن توجه بيشترى كنيم، از تفسير زيباى الميزان، نوشته علاّمه طباطبايى استفاده كنيم.
    مهم اين است كه ارتباط مستمر خود را با قرآن، هر روز، حفظ كنيم.
    اما در مورد دعاها، سعى كنيم سر هر نماز، دعا كنيم.
    همان طور كه در قسمت دعاى كتاب آمده، مىتوانيم آن دعا را، كه جامع و خلاصه است، مرتباً تكرار كنيم، اما تعقيبات نماز را، كه در كتاب مفاتيح آمده، بايد انجام دهيم و هر شب جمعه، دعاى كميل را فراموش نكنيم، و در مواقع فرصت و فراغتها، ذكر و دعا و آيات قرآنى را با خود زمزمه كنيم.
    خواندن تسبيحات حضرت زهرا(عليها السلام)، پس از هر نماز، از موارد بسيار مهم است.
    در اوّل هر ماه، نماز اوّل ماه نيز توصيه شده است و سعى كنيم يك روز هفته، مثل پنجشنبهها، روزه بگيريم كه هم به عنوان قضاى روزههاى انجام نشده ما باشد و البته نتايج آن كنترل وزن و سلامتى بيشتر ما هم خواهد بود.
    دوم - مطالعه علوم مربوط به زندگى و رشته تحصيلىسعى كنيم در رشته خود، علم روز و تحول علوم را خوب ياد بگيريم و مسائل علمى و دانستنيهاى مورد نياز را نيز، كه در غير رشته تحصيلى ماست، بياموزيم.
    سوم - مطالعات محورى و زيربنايىسعى كنيم پراكندهخوانى نداشته باشيم و به طور روزانه مطالعات پيوسته و محورى داشته باشيم.
    از بهترين مطالعاتى كه معرفت ما را زياد مىكند، مطالعات مربوط به خداشناسى، انسانشناسى و هستى است.

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    احسنت
    واقعا آدم بعد از نماز حال خوب و غير قابل وصفي بهش دست مي ده ، مخصوصا ولي نصف شب باشه و تو تاريكي ...........
    حس مي كنه سبك شده
    تازه حس مي كنه زنده هستش
    ویرایش توسط sara.m : ۱۳۸۷/۱۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۴۴
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278

    راز نيايش (فوايد طبى و درمانى نماز)




    آثار ، بركات و فوايد نماز در زندگي و جسم و روح انسان
    هر چند نماز يك عبادت تعبدى است و از وجدان و فطرت پاك آدمى ، سرچشمه گرفته است و بايد آن را از روى تعبد و براى اجراى فرمان معبود و خشنودى او بپذيريم ، لكن نسل امروز بويژه قشر تحصيل كرده ، به دليل ترقى فكر و انديشه و پيشرفت علوم ، گه گاهى سوالاتى در زمينه احكام به ذهن كنجكاو و جستجوگرش خطور مى كند كه بسيار مايل است براى آنها پاسخى منطقى و روشن بيابد.

    سوالاتى از قبيل :
    چرا نماز بخوانيم ؟
    چرا بعضى از نمازگزاران بسوى گناه ميروند ؟!
    نماز خواندن و حركات آن چه فايده اى براى انسان دارد؟
    آيا نمى شود نماز نخوانيم ، ولى بجاى آن كارهاى نيك انجام بدهيم ؟
    چرا بايد نماز را در اوقات معين در پنج وقت ادا نماييم ؟
    چرا بايد به ركعات معينى نماز بخوانيم ؟
    چرا بايد نماز را به عربى بخوانيم ؟
    چرا بايد براى نماز وضو ساخت و غسل انجام داد؟
    آيا تيمم براى نماز غير بهداشتى نيست ؟
    و چراهاى بسيار ديگر.


    واضح است كه اسلام دينى نيست كه حكمى از احكام دينى را بى دليل و بطورى كه فاقد حكمت و يا مصلحتى براى انسان باشد، صادر نمايد. بطور يقين بر هر كدام از احكام شرع ، فلسفه و فايده اى روانى ، معنوى و بهداشتى مترتب است كه بر حسب نياز به فلسفه و فوايد اخلاقى و روانى برخى از آنها در آيات و روايات اشاره شده است .



    انشاالله در این تایپیک با کمک همه شما بزرگواران این سوالات را بررسی می کنیم
    و راز نیایش کردن با خدا و لذت آن را بیشتر درک کنیم



    آثار ، بركات و فوايد نماز در زندگي و جسم و روح انسان


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    امام رضا عليه السلام در اين باره مى فرمايد:
    ما مى بينيم كه خداى متعال چيزهايى را حلال كرده است كه مردم در زندگى و ادامه آن ، به آن چيزها نيازمند هستند و براى آنها مصلحت و فايده دارد و چيزهايى را حرام كرده است كه علاوه بر اينكه مورد نياز بشر نيست موجب فساد، فنا و نيستى او مى باشد.

    دين مبين اسلام نيز اين حق و اجازه را به مسلمانان داده تا از اسرار نماز و ديگر احكام دينى آگاهى يابند. اين بدين معنا نيست كه اگر فردى فلسفه يا فايده يكى از احكام و قوانين الهى را نيافت ، آن حكم را ترك نمايد و يا...

    چقدر زيبا، امام على عليه السلام مى فرمايد:
    چيزى كه همه آن درك نمى شود، نبايد همه آن ترك شود.

    چنانكه امروزه با پيشرفت علوم ، روز به روز پرده از اسرار و فوايد طبى و اخلاقى و روانى احكام و قوانين الهى برداشته مى شود.


    آثار ، بركات و فوايد نماز در زندگي و جسم و روح انسان

    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۷/۱۷ در ساعت ۰۸:۵۶

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود