صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آداب تلاوت قرآن را برايم بنويسيد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آداب تلاوت قرآن را برايم بنويسيد؟




    آداب تلاوت قرآن در كلام معصومين(عليهم السلام) چيست ؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5



    پاسخ : پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد : «خانه هاى خود را با تلاوت قرآن نورانى كنيد» .•
    قرائت قرآن ، آدابى دارد كه به برخى از آنها اشاره مى شود :
    الف ) مسواك زدن كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) بر آن دستور داده است ;•
    ب ) وضو و طهارت داشتن هنگام تلاوت قرآن ;•
    ج ) پناه بردن به خداوند پيش از قرائت قرآن : قرآن كريم مى فرمايد : «وقتى قرآن مى خوانى ، از ]شرّ [شيطان رانده شده به خداوند پناه ببر» .(نحل ، 98)
    د) قرائت از روى قرآن كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود : «قرائت قرآن از روى مصحف بهترين اعمال امّت من است » .•
    هـ) قرائت قرآن با صداى خوش كه خاتم پيامبران(صلى الله عليه وآله) فرمود : «هر چيزى زيورى دارد و زيور قرآن ، صوت نيكو است .»•
    و) قرائت قرآن همراه با خشوع : قرآن مى فرمايد : «آيا وقت آن نرسيده است كه دلهاى مؤمنان در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل شده ، خاشع گردد؟»(حديد ، 16)
    ز) قرائت همراه با حزن و با حالت اندوه : پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود : «براستى قرآن همراه با حزن نازل شده است ; بنابراين ، هنگامى كه قرآن مى خوانيد گريه كنيد و اگر گريه نكرديد ، حالت گريه به خود بگيريد» .•
    ح ) تلاوت قرآن همراه با ترتيل : قرآن مى فرمايد : «و رتّل القرءان ترتيلاً ;(مزمل ، 4) قرآن را با دقّت و تأنّى بخوان .»
    ط ) تدبر در قرآن ; يعنى قارى قرآن تنها به خواندن الفاظ ، بدون توجه به معانى آن ، اكتفا نكند ; بلكه همراه با قرائت آن در معانى قرآن انديشه كند . از آياتش پند گيرد ; چنان كه اميرمؤمنان على (عليه السلام) در وصف پرهيزكاران مى فرمايد : «آنان در شب به پا خاسته و قرآن را شمرده و با تدبّر تلاوت مى كنند . جان خويش را با آن محزون مى سازند و دواى درد خود را از آن مى گيرند . هرگاه به آيه اى برسند كه در آن تشويق باشد ، با علاقه و اميد به آن روى مى آورند و روح و جانشان با شوق بسيار در آن خيره مى شود و آن را همواره «نصب العين » خود مى سازند ، و هرگاه به آيه اى برخورد كنند كه در آن بيم باشد ، گوش هاى دل خود را براى شنيدن آن باز مى كنند و صداهاى ناله و برخورد زبانيه هاى آتش در گوششان طنين انداز است .•


    1 . كافى ، محمدبن يعقوب كلينى ، ج 2 ، ص 574 ، باب 461 ، حديث 1 ، نشر دارالتعارف
    1 .بحارالأنوار ، ج 89 ، ص 213 .
    1 . ر .ك : بحارالأنوار ، ج 89 ، ص 210 ، حديث 2 .
    1 . بحارالأنوار ، ج 89 ، ص 202 .
    1 . كافى ، ج 2 ، ص 615 .
    1 . جامع الأخبار ، ص 57 / بحارالأنوار ، ج 92 ، ص 210 و 216 .
    1 . نهج البلاغه ، خطبه 193 / معجم المفهرس ، ص 12 ، نشر مؤسسه اميرالمؤمنين(عليه السلام)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9

    شاد نقل قول : آداب تلاوت قرآن را برايم بنويسيد؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه با حال نمایش پست
    آداب تلاوت قرآن در كلام معصومين(عليهم السلام) چيست ؟
    چند مورد هم با اجازه (ازقران بپرس) من اضافه كنم:
    1-دعای شروع تلاوت قرآن(كه در ابتداي برخي قرآنها آمده يادربرخي كتب ادعيه آمده است)2- تفکر در مفاهيم قرآن به قصد پند گرفتن از آن3- قرائت قرآن با اخلاص

    يك روايت هم اينجا مناسبت است عرض كنم ازآقا امام باقر(ع) ، كه تلاوت كننده گان قرآن را سه دسته كرده اند.
    يكي آنكه قرآن مي خواند و آنرا سرمايه كسب خود قرار مي دهد و بوسيله آن از پادشاهان و قدرتمندان بهره برداري مي كند و به مردم بزرگي و فخر مي فروشد. و ديگري آنكه قرآن را مي خواند و حروف آن را نگه مي دارد و حدودش را ضايع مي سازد. ( يعني قرآن را خوب تلاوت كرده يا از بَرمي نمايد، ولي به دستورات آن عمل نمي كند و آن را همانند جام و كاسه نگهداري مي كند( يعني فقط براي رفع احتياج خود از آن استفاده مي كند).
    و خداوند امثال اين تلاوت كنندگان را زياد نفرمايد.
    و گروه سوم آنكه قرآن مي خواند و داروي قرآن را بر درد قلبش قرار مي دهد و بخاطر قرآن شب زنده داري مي كند و روز را به سر مي آورد. و در عبادتگاه هايش بدان قيام مي كند و بستر خود را خالي مي گذارد. پس به خاطر اين گروه از تلاوت كنندگان است كه خداوند عزيز جبار، بلا را دفع مي كند و دشمنان را سركوب مي نمايد. و به خاطر آنان است كه خداي عزّوجل باران را از آسمان فرو مي فرستد . پس به خدا سوگند، اينان در ميان تلاوت كنندگان قرآن از كبريت أحمر كمياب ترند.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    عصبانی آداب ظاهري تلاوت قرآن




    آداب ظاهرى كه مهم ترين آن ها عبارتند از:
    مسواك زدن، وضو گرفتن، رو به قبله نشستن، رعايت وقار، خشوع در قرائت، محزون خواندن، رعايت ترتيل، خوش صدا خواندن، توجه به معناى آيات، رعايت سكوت هنگام تلاوت ديگران، به خدا پناه بردن، با نام خدا آغاز كردن تلاوت.
    ب) آداب باطنى كه درباره حالت هاى روحى مطلوب قارى قرآن، هنگام تلاوت است. با استفاده از آيات و روايات، مهم ترين آن ها عبارت اند از:
    1.اعتراف به مقام قرآن و علت نزول آن; 2. بزرگ داشت و تكريم خداوند كه صاحب قرآن است; 3. حضور قلب; 4. تدبر در معانى قرآن; 5. تفهّم و كشف ربط و هدف آيات; 6. دورى گزيدن از موانع شناخت و فهم قرآن; 7. خود را مخاطب خداوند پنداشتن; 8. تأثير پذيرى روحى از آيات; 9. ترقى بخشيدن به روح در حال قرائت; 10. بيگانه شدن از خود با عنوان انسان خطاكار و گناه كار; 11. كسب خشنودى در دل، هنگام قرائت.
    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی


  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آداب باطنی تلاوت قرآن

    قرآن به عنوان آخرین وحی الهی که بر افضل انبیاء الهی نازل شده نور هدایت ابدی برای بشریت و تجلی خداوند در کلامش بود. قرآن شاهد زنده بر نبوت رسول اکرم(ص) و گرامی‏ترین برهان بر حقانیت اوست، زیرا دلیلی دائمی و حجّتی همگانی به شمار می‏آید که تمامی ابعاد و جوانب آن نشان از دانش نامتناهی ربانی دارد و هیچ کس را یارای آن نبوده و نخواهد بود که مانند این کتاب را از پیش خود بیاورد.
    از جمله عواملی که قرآن را در دل‏ها و مصاحف حفظ می‏کند، تلاوت و مداومت در مطالعه آن است. تلاوت قرآن نیز مانند هر عمل مستحب دیگر دارای آدابی است که خود بر دو نوعند: ظاهری و باطنی. از این دو قسم آداب باطنی تلاوت قرآن از اهمیت بیشتری برخوردار است که در هنگام تلاوت قرآن بایستی مد نظر قرار گیرد. برای تلاوت قرآن ده ادب باطنی است که به ترتیب در پی می‏آید.





  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آداب باطنی تلاوت قرآن

    فهمیدن اصل کلام
    تلاوت کننده، باید بداند که با چه سخن بزرگی مواجه است، سخنی که نشانه لطف و رحمت و عنایت آفریدگار هستی به آدمی است. سخنی که حقایق بسیار بلندی را تا مرز فهم و درک انسان‏ها تنزل داده است.
    فهم عظمت کلام، درک فضل و لطف خداوند درباره بندگان است که این کلام را از عرش جلال خود تا سطح فهم مردم نازل فرموده است و باید اندیشید که چگونه خداوند در رسانیدن معانی کلام خود ـ که صفتی قائم به ذات اوست ـ به مرتبه فهم مردم، به بندگان لطف و کرم فرموده چگونه آن صفت در طی حروف و اصوات که از صفات بشری است بر آنان تجلی کرده است. قاری قرآن بایستی کلام الهی را درس بگیرد و بیاموزد و به قرائت آن اکتفا نکند چنانکه در سوره اعراف آیه 169 آمده است «و درسوا ما فیه» یعنی کلام الهی را فرا گرفتند. همچنین قاری قرآن بایستی آیات الهی را با گوش جان بشنود و آن را به خاطر بسپارد، چنان که در سوره حاقه آیه 12 آمده است «و تعیها اذن واعیة؛ قرآن را گوش‏های حافظ به یاد می‏سپارند»، درک عظمت کلام الهی، جز با اندیشه در محتوای آن میسّر نیست.


  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آداب باطنی تلاوت قرآن

    آگاهی به عظمت متکلم
    شایسته است که قاری قرآن، در آغاز تلاوت، به عظمت گوینده قرآن توجه کند و بداند که قرآن سخن بشر نیست همان طور که ظاهر قرآن را جز با طهارت نمی‏توان لمس کرد، معنی و حقیقت آن نیز جز با طهارت قلب از صفات زشت قابل درک نیست. در هنگام تلاوت باید به خود گوشزد کرد که گوینده این سخنان آفریدگار همه چیز و روزی دهنده همه جنبدگان است و همه تحت سیطره او قرار دارند و در فضل و رحمت او غوطه ورند. اگر نعمت دهد از فضل اوست و اگر مجازات کند از عدلش، و در نهایت هم اوست که می‏گوید: اینان اهل بهشت و اینان اهل دوزخند.
    اندیشیدن به حقایقی از این قبیل، عظمت و تعالی گوینده قرآن را در دل می‏نشاند و کلام او را مؤثر می‏سازد، چرا که برای آدمیان، گذشته از اصل کلام، گوینده آن نیز اهمیت داشته و اعتبار کلام تا حد زیادی به اعتبار و شأن متکلم بستگی دارد.


  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تدبّر
    کسانی که قرآن می‏خوانند و کسانی که به آن گوش می‏دهند، لازم است که در آیات کتاب الهی به تدبّر و تفکر بپردازند و با اندیشیدن در مضامین آیات، خود را در معرض تابش نور الهی قرار دهند و در یک فضای معنوی تنفس کنند. تدبّر در آیات قرآنی انسان را در دنیایی از معارف والا و مفاهیم بلند قرار می‏دهد که هیچ چیز با آن برابری ندارد و آیات قرآنی به عنوان کلیدهای سعادت انسانی در اختیار او قرار می‏گیرند. قرآن کریم، مردم به خصوص صاحبان اندیشه را به تدبّر در آیات خود فراخوانده است.
    «کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الأَلْبَابِ»1 قرآن کتابی است مبارک که آن را نازل کردیم تا مردم در آیات آن تدبّر کنند و صاحبان اندیشه متذکر باشند.»
    و نیز در جای دیگر از کسانی که در آیات قرآن تدبّر نمی‏کنند گله می‏کند و دل‏های آن‏ها را مُهر شده می‏نامد که سخن حق در آنها نفوذ ندارد: «أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛2 چرا در قرآن تدبّر نمی‏کنند یا بر دلهایشان قفل زده شده است؟»
    و نیز در جای دیگر اهل معنا را به توجه و تذکر در آیات قرآنی که به آسانی در اختیار آنهاست و هیچ گونه پیچیدگی ندارد فرا می‏خواند: «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ؛3 همانا قرآن را برای توجه به آن آسان قرار دادیم آیا توجه کننده‏ای هست؟»
    و نیز تدبّر، پس از حضور قلب و توجه قرار دارد، زیرا چه بسا انسان هنگام تلاوت قرآن به چیز دیگری نیندیشد ولی از سوی دیگر به شنیدن آیات، بسنده کند و در آن تدبّر نکند، اما چنان که می‏دانیم غرض از تلاوت قرآن، تدبّر در آن است نه چیز دیگر.


  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضور قلب و ترک حدیث نفس
    حضور قلب از توجه بیشتر سرچشمه می‏گیرد زیرا تعظیم کلامی که قرائت می‏شود، ریشه در توجه انسان به آن کلام دارد، و اندیشه خود را در چیز دیگری مصروف نمی‏دارد و این تمرکز اندیشه و همّت سبب شادی و انبساط خاطر می‏شود. ومی‏گویند در معنا و تفسیر آیه «یَا یَحْیَی خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ؛4 گفته شده با جدیت و کوشش کتاب را بگیر» یعنی این که در هنگام تلاوت قرآن وجود خود را از تمامی افکار خالی و همت را به آن مصروف بدار.
    مهار ذهن و خودداری از انحراف ذهن از یک مسئله به مسائل دیگر امری بس دشوار و نیازمند به تمرین است یعنی آن چه را که عموم مردم «حواس پرتی» می‏دانند به راحتی قابل پیشگیری نیست و حضور قلب نیز چیزی جز «حواس جمعی» نیست. کسی که قرآن می‏خواند، باید به آنچه می‏خواند عنایت و توجه داشته باشد و کلمات را بر حسب عادت و چرخش زبان نگوید زیرا قاری قرآن، تنها به مقداری که با توجه خوانده است، بهره می‏برد و آن چه بی‏توجه خوانده می‏شود مانند آبی است که هدر می‏رود و مزرعه را سیراب نمی‏کند، منظور آن است که هنگام تلاوت، تمام حواس قاری به آیات الهی باشد و هیچ همّ و غمّ دیگری را به دل راه ندهد.


  16. تشکرها 3


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفهّم
    منظور از تفهّم آن است که از هر آیه‏ای آن چه سزاوار آن است برداشت و استنباط کند (یعنی مراد از تفهّم آن است که برای هر آیه‏ای، توضیح و شرحی مناسب با موضوع آن، به دست آورد) تفهّم در ادامه تدبر است، چه بسا کسی تدبّر کند اما حصول نتیجه‏ای نباشد، یعنی باید آن قدر تدبّر کرد تا مفهوم آیه را دریافت. براین اساس آیات قرآن مشتمل بر مطالب گوناگونی است (از صفات آفریدگار گرفته
    تا صفات آدمیان و...) که دانستن هر یک چراغی است فرا راه تکامل انسان


  18. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود