جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مغرور بودن خدا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 8 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مغرور بودن خدا





    پرسش:
    آیا خداوند مغرور است و نمی خواهد کسی دیکری مثل خودش باشد؟ اگر خیر پس مخلوقی را به مانند خود خلق کرده یا نه؟ اگر که کرده آن مخلوق چیست یا کیست؟ در ضمن آیا صفات خدا، مخلوق او نیستند که همانند خودش هستند؟

    پاسخ:
    این مسئله بازگشت به قدرت خداوند دارد.
    قدرت خداوند بر اساس ادله عقلی و نقلی، محدود نیست بلکه مطلق است.
    اما این مسئله به آن معنا نیست که خداوند هر کاری را انجام بدهد، ولو آن چیز محال ذاتی باشد. قدرت خداوند محدود نیست اما برخی از چیزها قابلیت تحقق ندارد، زیرا به معنای اجتماع نقیضین است و اجتماع نقیضین محال ذاتی است و قابلیت ایجاد ندارد؛ نه اینکه قابلیت دارد ولی خداوند توانایی ایجاد آن را ندارد.(1)
    این که خداوند بتواند شبیه خودش را بیافریند، یعنی موجودی بیافریند که واجب الوجود است. در حالی که واجب الوجود، موجودی است که وجوبش ضروری است و وجود ضروری با مخلوق بودن ناسازگار است. زیرا وجودی ضروری است که نیازی به غیر نداشته باشد ولی موجود مخلوق وجودش را از غیر خودش گرفته است، پس وجودش ضروری نیست.(2)
    بنابراین، این مسئله ربطی به غرور و تکبر ندارد، و موجودی که شبیه خداوند باشد، اصلا قابل تحقق و ایجاد نیست.
    اما در مورد صفات خدا:
    صفات خداوند بر دو دسته اند: صفات ثبوتی و صفات سلبی. صفات ثبوتی نیز بر دو دسته اند: صفات ذات و صفات فعل.
    صفات ذات عین ذات خداوند هستند و زائد بر او نیستند، بنابراین فرض مخلوق بودن در آن ها راه ندارد.
    صفات فعل نیز گرچه زائد بر ذات خداوند هستند، اما این زائد بودن به جهت این است که این صفات، ویژگی هایی هستند که از ارتباط خداوند با مخلوقاتش گرفته می شود و چون یک طرف این ارتباط، خارج از ذات خداوند است، ارتباطی که بین این دو هست نیز قطعا خارج از ذات و زائد بر او خواهد بود.(3)
    اما با این حال، این صفات، مخلوق نیستند، زیرا خلقت در مورد این صفات فرض ندارد. چون اگر مخلوق غیر خداوند باشند، لازمه اش این است که خداوند در بخشی از صفات خود، وابسته به غیر است و این با وجوب وجودش نمی سازد.
    مخلوق خود خداوند نیز نمی توانند باشند، زیرا مستلزم این است که یک معلول، علت خودش باشد؛ و این تناقض و اجتماع نقیضین است و محال است.
    بنابراین؛ صفات خداوند مخلوق نیستند. این ادعا به این جهت است که صفات خداوند را با صفات خودمان مقایسه می کنیم و چون صفات ما در طول زمان خلق می شوند، تصور می کنیم که صفات خداوند نیز خلق می شوند.

    ــــــــــــــــ
    (1) اموزش فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی، ج 2، درس 66؛ آموزش عقائد، مصباح یزدی، درس 9.
    (2) ر.ک: نهایه الحکمه، مرحله چهارم، فصل 1-3؛ آموزش عقائد، درس 7.
    (3) ر.ک: نهایه الحکمه، علامه طباطبایی، مرحله دوازدهم، فصل 7-10.




    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود