جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سروران گرامی: کسی هست این موضوع را برای من بشکافد؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    پرسش سروران گرامی: کسی هست این موضوع را برای من بشکافد؟؟





    باب قضا وقدر:Sokhan:

    مردی به علی بن الحسین (ع) گفت :فدایت گردم !آیا به مردم آنچه که می رسد به قدر است یا به خاطر کار؟
    آن حضرت فرمود:قدر و کارمثل روح و جسم هستند .روح ,بدون جسد احساس نمی کند و جسد ,بدون روح مجسمه ای بی حرکت است.هرگاه آن دو باهم جمع شوند قوی می گردد وصلاحیت پیدا میکنند ; همچنین است عمل و قدر ,اگر قدر بر عمل واقع نشود آفریده از آفریده شده باز شناخته نمی شود و قدر چیزی بود که حس نمی شد , و اگر عمل بر طبق قدر نباشد تحقیق پیدا نمی کند وانجام نمی پذیرد , ولی آن دو با جمع شدن قوی میگردند , و یاری خداوند برای بندگان صالح خود , در آن وجود دارد . آنگاه فرمود :همانا ستمکارترین مردم کسی است که ستم خویش را عدل ببیند و عدالت هدایت یافته را ستم بشمارد .همانا برای بنده , چهار چشم است :دو چشم که بدان کارهای آخرتش را می بیند و دو چشم که بدان ها کار دنیایش را می بیند. پس هر گاه خدای عزوجل اراده خیری بر بنده بکند , آن دو دیده وی را که در قلبش است می گشاید و به وسیله آن دو چشم ,عیب {غیب} رامی بیند و اگر غیر آن را اراده کرده باشد , دل را باآنچه که درآن است رها می کند.
    آن گاه روی به پرسش کننده ازقدرکرد و فرمود :این از همان است , این از همان است.

    التوحید : محمد بن علی بن بابویه شیخ صدوق (ره)

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    102
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط oma1 نمایش پست
    آن حضرت فرمود:قدر و کارمثل روح و جسم هستند .روح ,بدون جسد احساس نمی کند و جسد ,بدون روح مجسمه ای بی حرکت است.هرگاه آن دو باهم جمع شوند قوی می گردد وصلاحیت پیدا میکنند ; همچنین است عمل و قدر ,اگر قدر بر عمل واقع نشود آفریده از آفریده شده باز شناخته نمی شود و قدر چیزی بود که حس نمی شد , و اگر عمل بر طبق قدر نباشد تحقیق پیدا نمی کند وانجام نمی پذیرد , ولی آن دو با جمع شدن قوی میگردند , و یاری خداوند برای بندگان صالح خود , در آن وجود دارد


    با سلام خدمت شما دوست گرامی ،

    نکات جالبی در این سخنان حضرت سجاد علیه السلام وجود داشت که بنده تا به حال از این منظر بدان ننگریسته بودم .

    در این قسمت حضرت زین العابدین علیه السلام ، والله اعلم ، به توصیف رابطه ی میان قدر و عمل می پردازند و با مثالی که به زیبایی از روح و جسم به میان آوردند ، در واقع این موضوع را بیان کردند که آنچه به انسان می رسد ، در واقع ترکیبی از قدر و عمل خود شخص است نه جدا از هم . یعنی اگر عمل فرد مطابق قدر الهی نباشد ، تحقق نمی پذیرد و انجام نمی شود . در واقع قدر مانند روحی است که به کالبد عمل دمیده می شود و آن را محقق می گرداند . نمی دانم آیا منظورتان همین توضیح بود یا نه !

    نقل قول نوشته اصلی توسط oma1 نمایش پست
    آنگاه فرمود :همانا ستمکارترین مردم کسی است که ستم خویش را عدل ببیند عدالت هدایت یافته را ستم بشمارد


    به نظر بنده منظور امام علیه السلام از این نکته ، متوجه ساختن کسانی است که ظلم و ستم افراد را مطابق اراده ی خداوند می بینند و از این طریق نام عدل را بر آن می نهند چون به نظر آنها اگر این اعمال ستم و ظلم هستند ، باید خداوند جلوی این اعمال را بگیرد و چون جلویشان را نمی گیرد ، پس عدل است . این روش در زمان امویان ، دستاویز مناسبی برای توجیه ظلم و ستم ایشان بود و هر گونه مخالفت با این ظلم و ستم ، مخالفت با اراده ی خداوند تلقی می شد . ولی امام علیه السلام با این نکته ای که بیان داشتند ، به کلی خط بطلان بر این عقیده می کشند و آن را مردود می شمارند و کسانی را که ظلم و ستم را عدل می شمارند ، ستمکار ترین مردم می خوانند . به نظر بنده منظور از « عدالت هدایت یافته » نیز همان مخالفت با ظلم و ستم است که سیاستمداران اموی آن را مخالفت با اراده ی خداوند می خواندند و به این ترتیب نام ستم را بر آن می گذاشتند و به همین دلیل امام علیه السلام کسی را که عدالت هدایت یافته را ستم می خواند ، ستمکار ترین مردم می داند .

    به ذهن قاصر بنده تنها همین مقدار خطور می کند . امیدوارم توضیحات بنده به شما کمک کرده باشد .

    موفق و پیروز باشید ...



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    113
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب اوما با سلام
    اگه ممكنه دقيقا مشكلتون را بصورت سوال مطرح بفرمائيد.

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    با سلام به شما سرور گرامیdadashee

    من متوجه معنی و مفهوم نوشته نشدم خواستم تا دوستان برایم مسئله را باز کنند ,توضیح دهند

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم

    وب توحید و عرفان . فلسفه منتظر قدوم سبز و پر رحمت شما عزیزان واستادان گرامی میمونه!!!

    از علاقه مندان یه وادی توحید دعوت به عمل میآید

    مناظره یادمون نره
    مباحثه یادمون نره
    همدلی یادمون نره
    دعا یادمون نره

    وب توحید وعرفان یادمون نره !!!

    التماس دعا
    در پناه حضرت دوست

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    بسم الله الر حمن الر حيم
    سلام عليكم و رحمة الله و انواره

    روزي حاج اسماعيل دولابي نقل مي كردند :
    روزي حضرت علي و يارانشان با هم بودند كه صحبت از قضا و قدر بود و آنجا دو اتاق بود. يكي از اتاق ها سقفش ترك داشت و يكي سالم بود. حضرت اول زير اتاقي رفتند كه سقفش خراب بود و گفتند كه اين سقف احتمال دارد بريزد و هم احتمال دارد نريزد. بعد زير اتاقي رفتند كه سقفش سالم بود و گفتند اين سقف مطمئن هستيم كه نمي ريزد. بعد فرمودند اولي شبيه قضا و دومي شبيه قدر است. يعني قضا مشخص نيست ولي قدر مشخص و حتمي است.
    و بعد ميگفتند انسان هاي عاقل و با توكل خودشون رو از قضاي الهي به قدر الهي مي رسانند.
    (قريب به مضمون)

    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست.
    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۷/۰۷/۰۳ در ساعت ۰۵:۳۹ دلیل: اصلاح رنگ سلام
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  10. تشکرها 3


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست
    بسم الله الر حمن الر حيم
    سلام عليكم و رحمة الله و انواره

    روزي حاج اسماعيل دولابي نقل مي كردند :
    روزي حضرت علي و يارانشان با هم بودند كه صحبت از قضا و قدر بود و آنجا دو اتاق بود. يكي از اتاق ها سقفش ترك داشت و يكي سالم بود. حضرت اول زير اتاقي رفتند كه سقفش خراب بود و گفتند كه اين سقف احتمال دارد بريزد و هم احتمال دارد نريزد. بعد زير اتاقي رفتند كه سقفش سالم بود و گفتند اين سقف مطمئن هستيم كه نمي ريزد. بعد فرمودند اولي شبيه قضا و دومي شبيه قدر است. يعني قضا مشخص نيست ولي قدر مشخص و حتمي است.
    و بعد ميگفتند انسان هاي عاقل و با توكل خودشون رو از قضاي الهي به قدر الهي مي رسانند.
    (قريب به مضمون)

    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست.
    التماس دعا
    طارق

    امیرالمومنین علی ( ع ) از کوچه ای می گذشتند . در میانه ی کوچه متوجه شدند که دیوار یک سمت نیمه خرابه است و هر آن احتمال ریزش دارد . امیرالمومنین به آن سوی کوچه که در امان بود رفتند و عبور کردند .

    سفیهی از دشمنان ولایت که این صحنه را دید به طعنه گفت : ای علی ! آیا از قضای الهی می گریزی ؟

    امیر مومنان فرمودند : از قضای الهی به قدر او می گریزم !


  12. تشکرها 4


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    خوب من یه سوال دلرم که قدر الهی چه خاصیتی داره ؟ آیا به افعال انسانچ هم مربوط می شه ؟ چون قدر را نمی توان تغییر داد ؟



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود