صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقایسه قرآن و نهج البلاغه از نظر بلاغت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مقایسه قرآن و نهج البلاغه از نظر بلاغت




    با سلام
    این سوال رو در تاپیک "تفاوت قرآن و نهج البلاغه" آورده بودم. اما از آنجا که بعد از جمع بندی مطرح شده بود، مدیر کل سایت فرمودند که در یک تاپیک جدید آن را مطرح کنم.

    سلام
    آیا امکانش هست که سوره کوثر را از نظر ادبی با بلیغ ترین جملات نهج البلاغه مقایسه فرمایید؟
    (دقت کنید که سوره کوثر به عنوان یکی از بلیغ ترین سوره های قرآن شناخته می شود و بنابراین بایستی با بلیغ ترین متنهای بشری که می شناسیم مقایسه شود)

    ممنون می شوم اگر مقایسه این دو را با یک تحلیل بفرمایید. مثلاً بفرمایید که در بلیغ ترین جملات نهچ البلاغه چه ضعفهایی وجود دارد که در قرآن نیست.


    توجه فرمایید که هدف از بحث تحدی، اثبات الهی بودن قرآن است. بنابراین اگر ما در این بحث از فرض الهی بودن قرآن استفاده کنیم و به این اعتبار که قرآن کلام خداست آن را بلیغ تر از نهج البلاغه بدانیم، دچار دور شده ایم.

    ممنون



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    818 پست
    حضور
    119 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    مقایسه قرآن و نهج البلاغه از نظر بلاغت







    کارشناس بحث: استاد میقات

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۳:۴۵
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مقایسه قرآن و نهج البلاغه از نظر بلاغت


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    ورود به جزئیات و مقایسه و قضاوت در زمینه فصاحت و بلاغت، بین سوره کوثر و بین نهج البلاغه، اولا نیازمند تخصص، در ثانی نیازمند قضاوت جمعی متخصصان در این زمینه است. افزون بر این که در قالب یک تاپیک مجال آن نیست.

    لذا بهتر است از یک مرحله قبل تر و بدون ورود به جزئیات، موضوع را بررسی کنیم.

    این یک موضوع تخصصی است لذا بایستی به دنبال قضاوت و نظر کارشناسی اهل فن، باشیم.

    این ادعا که نهج البلاغه از حیث بلاغت یا ... به تحدی قرآن پاسخ گفته باشد، نیازمند پشتوانه علمی است یعنی بایستی متخصصان و ادیبان در این زمینه نظر داده باشند.

    در صورتی این ادعا قابل طرح است که نظر مشترک غالب متخصصان را با خود همراه کرده و این ادعا، مورد پذیرش و قبول متخصصان واقع شده باشد.

    تاکنون، متخصصان و ادیبان، در این زمینه که نهج البلاغه، پاسخ به تحدی بلاغت قرآن است، چیزی نگفته اند؛ به بیان دیگر وقتی نظر مشترک غالب متخصصان، نهج البلاغه را همطراز و همسطح قرآن در بلاغت ندانسته است، این خود قضاوتی است بر این که نهج البلاغه ـ هر چند از حیث بلاغت عالی است ـ ولی از نظر متخصصان و اهل فن، در حد همطرازی با قرآن محسوب نمی شده است.


    خلاصه:

    اگر حضرتعالی مدعی هستید که نهج البلاغه از حیث بلاغت، در حد قرآن است و به نوعی تحدی قرآن را پاسخ داده است، بایستی قضاوت متخصصان و ادیبان را برای پشتوانه این ادعا ارائه فرمایید. لذا اثبات چنین ادعای بر عهده شما است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام میقات گرامی
    در مورد کلیات مسئله تحدی قرآن تا به حال خیلی صحبت شده است و شاید نیازی به تکرار آن نباشد.
    در این پست جناب تذکره (کارشناس محترم پاسخگوی قرآنی) اشاره فرمودند که از نظر منطقی، آوردن متنی در حدنهج البلاغه برای انسانهای عادی محال نیست. بنابراین امکان دارد فردی جمله ای در حد نهج البلاغه بیاورد و ادعا کند که به تحدی قرآن پاسخ گفته است.
    اگر چنین ادعایی مطرح شود، چگونه به آن پاسخ می دهید؟ با چه تحلیلی مشخص می نمایید که جمله آورده شده از قرآن پایینتر است؟ آیا متخصصی را در این سایت داریم که بتواند به این سوال پاسخ دهد؟
    برای این که بحث طولانی نشود می توانیم دو جمله کوتاه (یکی از قرآن و دیگری از نهج البلاغه) را با هم مقایسه کنیم.

    ممنون



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست

    امکان دارد فردی جمله ای در حد نهج البلاغه بیاورد و ادعا کند که به تحدی قرآن پاسخ گفته است.
    اگر چنین ادعایی مطرح شود، چگونه به آن پاسخ می دهید؟ با چه تحلیلی مشخص می نمایید که جمله آورده شده از قرآن پایینتر است؟ آیا متخصصی را در این سایت داریم که بتواند به این سوال پاسخ دهد؟


    با سلام و درود

    قرار نیست یک متخصص قضاوتی داشته باشد و مدعی شویم چون یک نفر تایید کرده است پس ادعا ثابت شده است. قضاوتی معتبر است که با نظر مشترک غالب متخصصان همراه باشد، لذا وقتی می توان گفت متنی با قرآن برابری کرده است که نظر مشترک غالب متخصصان و اهل فن را با خود همراه کرده و آن ادعا را پذیرفته باشند.

    از اینرو نظر یکی دو نفر، کفایت نمی کند، در ثانی بایستی متخصصان و ادیبان و اهل فن، نظر بدهند و نظر دیگران ـ هر چند در سطوح بالای علمی باشند ـ آن اعتبار لازم را ندارد.

    لذا اگر کسی متنی آورد و ادعای همانندی با قرآن را داشت و یا مدعی بود که مثلا نهج البلاغه از حیث بلاغت، همطراز با قرآن است، باید به اهل فن مراجعه نمود یعنی به متخصصان و ادیبان زبان عرب، ارائه داد تا آن ها در باره این متن نظر بدهند. اگر غالب ادیبان و متخصصان، آن را در این حد دانستند، ادعای او ثابت می شود، ولی تا موقعی که چنین نظر مشترکی از سوی غالب متخصصان و ادیبان، در باره آن متن، ارائه نشده است، ادعای پاسخگویی به تحدی قرآن، در حد ادعا باقی می ماند؛ ادعایی که هنوز دلیلی بر اثبات آن اقامه نشده است.

    تاکنون هیچ نظر مشترکی از غالب متخصصان و ادیبان، وجود نداشته که نهج البلاغه را همطراز قرآن دانسته باشد، لذا اگر کسی چنین ادعا کرد، ادعایی بدون پشتوانه و بدون دلیل است.

    بنابر این، قضاوت و نظر شخصی، و نیز نظری غیر از نظر مشترک غالب متخصصان، معتبر نیست و نمی توان بر اساس آن قضاوت نمود.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۵:۰۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام میقات گرامی
    نظری که بیان میشه بایستی با دلیل باشه. وقتی ما یک متن را از نظر ادبی پایینتر از قرآن می دانیم، باید بگوییم که به طور مثال آن متن دچار چه نقایصی است؟ یا اینکه بلاغت قرآن بر اساس چه معیاری از بلاغت آن متن بیشتر است. اگر این مقایسه بدون دلیل انجام شود نمی توانیم تشخیص دهیم که این نظر آیا تابع جهت گیری های اعتقادی فرد بوده یا ناشی از یک بررسی تخصصی.
    مطمئناً نظر شما و سایر کارشناسان سایت این است که نهج البلاغه از نظر بلاغت از قرآن پایینتر است. سوال من این است که بر اساس چه معیاری؟ و با چه تحلیلی؟

    یک سوال:
    در زمان صدر اسلام، چطور ادعای مدعیان تحدی بررسی میشد؟ آیا در آن زمان ادعاها با توجه
    به نظر اکثریت ادیبان و اهل فن بررسی می شد؟
    ممنون




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    موافقید سوره مسد را با خطبه بدون نقطه امام علی (ع) مقایسه کنیم؟

    مطلبی رو از جناب یاسین در سایت askdin خواندم که شخصاً برایم جالب بود. فکر می کنم ذکرش در اینجا خالی از لطف نباشد (لینک).
    بسم الله الرحمن الرحیم

    پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به دلیل اینکه مورد اتهام بودند و به ایشان تهمت شاعری می زدند در صحبت کردن معارف بلند و مضامین عالی را در غالب تقریبا معمولی بیان می کردند و خیلی فصیح و بلیغ در حدی که فرمایشات شان از جهت فصاحت و بلاغت در اوج باشد صحبت نمی کردند.

    اما امیرالمومنین(علیه السلام) این محدودیت را نداشتند، لذا می بینیم که آن حضرت خطبه های غرایی بیان می کردند مانند خطبه بدون الف و خطبه بدون نقطه در حالی که چنین مسائلی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) نقل نشده است.
    بنابراین می توان گفت که پیامبر نیز توانایی ارائه خطبه هایی در حد نهج البلاغه را داشته اند، اما بنا بر مصلحت احادیث را در اوج بلاغت بیان نمی فرمودند.
    ممنون از توجه شما


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام میقات گرامی
    نظری که بیان میشه بایستی با دلیل باشه. وقتی ما یک متن را از نظر ادبی پایینتر از قرآن می دانیم، باید بگوییم که به طور مثال آن متن دچار چه نقایصی است؟ یا اینکه بلاغت قرآن بر اساس چه معیاری از بلاغت آن متن بیشتر است. اگر این مقایسه بدون دلیل انجام شود نمی توانیم تشخیص دهیم که این نظر آیا تابع جهت گیری های اعتقادی فرد بوده یا ناشی از یک بررسی تخصصی.
    مطمئناً نظر شما و سایر کارشناسان سایت این است که نهج البلاغه از نظر بلاغت از قرآن پایینتر است. سوال من این است که بر اساس چه معیاری؟ و با چه تحلیلی؟

    یک سوال:
    در زمان صدر اسلام، چطور ادعای مدعیان تحدی بررسی میشد؟ آیا در آن زمان ادعاها با توجه
    به نظر اکثریت ادیبان و اهل فن بررسی می شد؟
    ممنون


    با سلام و درود

    ورود به جزئیات، نیازمند تخصص در زمینه ادبیات عرب است و الا سلیقه ای و غیرعلمی می شود. بنده تخصص در ادبیات عرب ندارم. لذا اگر بخواهم در این زمینه وارد شوم، نفر ثالثی بایستی باشد تا بین عرائض بنده و نظرات حضرتعالی قضاوت نماید. که البته باز هم با قضاوت ایشان، کار تمام نمی شود و ممکن است نفر دیگری باشد با دلائلی، نظر این شخص ثالث را قبول نداشته باشد. لذا گفتگو بدون نتجیه مشخصی اطاله پیدا می کند.

    اگر در این زمینه اصرار دارد می توانید لطف کنید و این موضوع را با کارشناس دیگری که در زمینه ادبیات عرب و ... تخصص دارد پیگیری فرمایید.

    مطلب دیگر؛ برتری قرآن بر سایر کتب را همه و یا اکثر قریب باتفاق ادیبان و متخصصان ادبیات عرب، قبول داشته و پذیرفته اند، لذا کسی که مدعی است نهج البلاغه همطراز قرآن است باید ادعایش را اثبات کند، نه کسی که طرفدار برتری قرآن است.

    در ضمن، اثبات برتری قرآن به کرات و فراوان در کتب مربوطه بیان شده است که ذکر آن مطالب علاوه بر تکرار، در این مقال نمی گنجد.

    در زمینه بیان اعجاز بلاغی قرآن، کتب بسیاری تدوین شده و این موضوع را به تفصیل بیان کرده اند:
    در موضوع اعجاز بلاغى‏: "سبک‏ شناسى اعجاز بلاغى قرآن"، محمد كريم الكواز/سيد حسين سيدى‏
    در موضوع اعجاز ادبى: "بلاغت و فواصل قرآن‏"، جواد طاهر خانى‏
    ‏در موضوع اعجاز بيانى: "من بلاغة القرآن‏"، احمد احمد بدوى ‏
    ‏و ...

    علی القاعده در هر زمینه ای متخصصان و اهل همان فن، باید نظر بدهند و قضاوت کنند. لذا در صدر اسلام یا پس از آن هم اگر کسی ادعایی می کرد، وقتی این ادعا پذیرفته می شد که از طرف متخصصان و ادیبان، پذیرفته شده باشد. وقتی موارد مطرح شده، در همان زمان نیز مورد قبول فصیحان و ادیبان واقع نمی شده، معنایش این است که این موافقت حداکثری وجود نداشته است.

    با این که افرادی ادعای نبوت و اعجاز و یا ادعای پاسخگویی به تحدی قرآن را داشته، ولی از نظر تاریخی نقل نشده که توانسته باشد نظر ادیبان و متخصصان را با خود همراه کند. همین معیار و قضاوت خوبی است برای بی اعتباری چنین ادعاهایی.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام میقات گرامی
    اگر کارشناسی در سایت داشته باشیم که با ادبیات عرب آشنایی کافی داشته باشند، ممنون می شوم نحوه مقایسه سوره مسد با خطبه بدون نقطه امام علی (ع) را بفرمایند.
    قصدم نتیجه گیری نهایی نیست. مطمئناً کارشناسان دیگر سایت نیز معتقد به برتری قرآن اند. صرفاً می خواهم نحوه نتیجه گیری و چگونگی مقایسه را ببینیم.

    مطالب دیگری را هم در مورد مقایسه قرآن با متون دیگرخوانده ام. اما یک اشکال در آنها وجود دارد: معمولاً مقایسه بین بلیغ ترین آیات قرآن با یک متن غیر قرآنی(که لزوماً بلیغ ترین جمله غیر قرآنی موجود نیست) انجام می شود. اما اگر بخواهیم تحدی را اثبات کنیم، باید نشان دهیم که حتی معمولی ترین آیه قرآنی از بلیغ ترین متن غیر قرآنی بالاتر است.
    به همین خاطر فکر می کنم مناسب باشد که سوره مسد را از قرآن و خطبه بی نقطه را از نهج البلاغه مقایسه کنیم.
    ممنون از زحمات شما



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام میقات گرامی
    اگر کارشناسی در سایت داشته باشیم که با ادبیات عرب آشنایی کافی داشته باشند، ممنون می شوم نحوه مقایسه سوره مسد با خطبه بدون نقطه امام علی (ع) را بفرمایند.
    قصدم نتیجه گیری نهایی نیست. مطمئناً کارشناسان دیگر سایت نیز معتقد به برتری قرآن اند. صرفاً می خواهم نحوه نتیجه گیری و چگونگی مقایسه را ببینیم.

    مطالب دیگری را هم در مورد مقایسه قرآن با متون دیگرخوانده ام. اما یک اشکال در آنها وجود دارد: معمولاً مقایسه بین بلیغ ترین آیات قرآن با یک متن غیر قرآنی(که لزوماً بلیغ ترین جمله غیر قرآنی موجود نیست) انجام می شود. اما اگر بخواهیم تحدی را اثبات کنیم، باید نشان دهیم که حتی معمولی ترین آیه قرآنی از بلیغ ترین متن غیر قرآنی بالاتر است.
    به همین خاطر فکر می کنم مناسب باشد که سوره مسد را از قرآن و خطبه بی نقطه را از نهج البلاغه مقایسه کنیم.
    ممنون از زحمات شما

    با سلام و درود

    می توانید موضوع جدیدی با عنوان «مقایسه سوره مسد با خطبه بدون نقطه نهج البلاغه» ایجاد فرمایید و از این طریق پیگیری فرمایید.

    وقتی ادعای تحدی مطرح نبوده است، دلیلی هم بر این مقایسه به نظر نمی رسیده است. افزون بر این که اگر متخصصان و ادیبان صاحب نظر، به چنین همطرازی و هم سطحی، در مورد نهج البلاغه و قرآن می رسیدند، آن را مطرح می کردند، خصوصا این که مخالفان زیادی همیشه در صدد بوده اند تا از این فرصت ها بر علیه قرآن، بهره ببرند.

    این خود حاکی است از این که چنین فرض و نظریه ای اصلا از طرف متخصصان و ادیبان، مقبول نبوده است لذا متذکر آن نشده اند.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود