جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مبهم گویی های قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مبهم گویی های قرآن




    با سلام خدمت شما
    برخی آیات قرآن به شکلی مبهم بیان شده اند. به طوری که می توان آنها را به شکلهای مختلفی تفسیر نمود. نمونه بارزش را می توانید در تاپیک زیر مطالعه فرمایید:

    یک آیه، یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی

    دو سوال دارم:
    1- دلیل این بیان مبهم چیست؟ آیا کژتابی است یا حکمتی در کار است؟ اگر حکمتی دارد، آن حکمت چیست؟
    2- آیا می توان این مبهم گویی را یکی از جنبه های اعجاز به شمار آورد؟ فکر می کنم بشر هم می تواند جملاتی به همین اندازه مبهم بگوید که همین تعداد معنا بتوان برایش متصور بود. (اگر این موضوع را یک اعجاز به حساب می آورید، میتوانیم این موضوع را امتحان کنیم)

    موفق باشید



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    مبهم گویی های قرآن







    کارشناس بحث: استاد میقات

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مبهم گویی های قرآن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    مطالب قرآن به گونه ای نیست که پیام اصلی متکلم، به مخاطب نرسد، لذا بایستی مراد از ابهام گویی مشخص شود. ابهام گویی اگر به معنای اجمال گویی است مشکلی ندارد. ابهام گویی اگر به معنای نارسا و نامفهوم بودن است، عیب و نقص محسوب می شود که البته در قرآن وجود ندارد.

    وجود تفسیرهای مختلف، با وجود دست یابی به تفسیر صحیح، اشکالی ندارد؛ وقتی عیب و نقص محسوب می شود که به خاطر محتملات زیاد، دستیابی به تفسیر صحیح مقدور نباشد.

    لازم به ذکر است برخی مواقع تفصیل، وقت گیر است و دلیل می خواهد، لذا وقتی متکلم با اجمال گویی می تواند به مقصود و هدفش برسد، اطاله کلام و تفصیل گویی، نیازمند دلیل است و چه بسا وقتی با اجمال گویی غرض حاصل می شود، تطویل بیهوده است و حکیم کار بیهوده نمی کند.

    مطلب دیگر این که این اجمال گویی به عنوان اعجاز محسوب نمی شود لذا نمی توان از این طریق، معجزه بودن را ثابت نمود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام میقات گرامی
    برخی موارد وجود دارد که در مورد اصل پیام آیه نیز اختلاف نظر است. به طور مثال:
    و الذين يرمون المحصنات ثم لم ياتوا باربعة شهداء فاجلدوهم ثمانين جلدة و لا تقبلوا لهم شهادة ابدا و اولئك هم الفاسقون الا الذين تابوا من بعد ذلك و اصلحوا (سوره نساء، آیات 4 و 5) .
    در اين آيه سه حكم در مورد قاذف آمده است; تحمل هشتاد ضربه تازيانه، عدم پذيرش شهادتش و حكم به فسق او . مفسران اختلاف دارند كه آيا توبه صرفا سبب رفع حكم فسق او می شود يا دو حكم قبلى را نيز برمیدارد
    چه حکمتی در این طرز بیان نهفته است؟



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام میقات گرامی
    برخی موارد وجود دارد که در مورد اصل پیام آیه نیز اختلاف نظر است. به طور مثال:

    چه حکمتی در این طرز بیان نهفته است؟


    با سلام و درود

    بین ابهام گویی و بین نیاز به مراجعه به مفسِّر و کارشناس، فرق وجود دارد.

    در این جا پیام آیه روشن است. هر کس آیه را بخواند متوجه می شود که نسبت بی عفتی دادن به زنان پاکدامن و عفیف، ممنوع است و برای کسی که مرتکب شود، مجازات و جریمه در نظر گرفته شده است.

    حالا این که این استثناء به کدام حکم بخورد و ...، جزئیات حکم و از موضوعات تخصصی است که نیازمند به مراجعه به اهل فن است.

    هر نیاز به مراجعه و یا تدبر در آیه برای فهم بیشتر و دقیق مراد الهی، به معنای مبهم بودن آیه و کلام الهی نیست.

    هر میزان فهم از کلام الهی، برای گروهی از مخاطبین میسر می شود. به این روایت زیبا توجه فرمایید:

    «كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ، عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ؛ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاء»
    به درستی که کتاب خداوند مشتمل بر چهار چیز است: عبارات و اشارات و لطائف و حقایق. عبارات آن برای عوام، اشارات آن برای خواص، لطائف آن برای اولیاء، و حقایق آن برای انبیاء است.(عوالی اللئالی، ج 4، ص 105؛ بحار الأنوار، ج ‏75، ص 278)

    همچنین روایاتی که اشاره به داشتن بطن و ظهر برای آیات، و نیز هر بطنی چندین بطن دارد و ...، ناظر به همین موضوع است.

    این موضوع اختصاص به قرآن هم ندارد و متون تخصصی چنین هستند که هر مخاطبی همه مراد نویسنده را در قدم اول، متوجه نمی شود. افزون بر این که متون مقدس، حیث تخصصی بودن آن آشکارتر است؛ با این حال، یک فهم قدرمتیقن و یک درصدی از مراد متکلم، برای همه فراهم است؛ و به این مبهم گویی گفته نمی شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ممنون از پاسخ شما
    فکر می کنم در جایی خواندم که حکمت عدم ذکر جزئیات، نیازمند سازی مردم به ائمه و علمای دینی بوده.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام
    ممنون از پاسخ شما
    فکر می کنم در جایی خواندم که حکمت عدم ذکر جزئیات، نیازمند سازی مردم به ائمه و علمای دینی بوده.

    با سلام و درود

    این مطلب در باره اهلبیت علیهم السلام آمده است.

    از امیرالمومنین صلوات الله علیه در ضمن حدیثى نقل شده علت وجود متشابه در قرآن، آن است که مردم خود را از امامان علیهم السلام بى نیاز ندانند و در آموختن قرآن به آن ها رجوع کنند: « ... لِيَقُودَهُمُ الِاضْطِرَارُ إِلَى الِايتِمَارِ لِمَنْ وَلَّاهُ أَمْرَهُمْ».(تفسير نور الثقلين، ج ‏1، ص 313)

    وجود اين گونه آيات [متشابهات] در قرآن، نياز شديد مردم را به پيشوايان الهى و پيامبر (صلی الله علیه وآله) و اوصياى او روشن مى‏ سازد، و سبب مى‏ شود كه مردم به حكم نياز علمى، به سراغ آن ها بروند و رهبرى آن ها را عملا به رسميت بشناسند و از علوم ديگر و راهنمايی هاى مختلف آنان نيز استفاده كنند.(تفسير نمونه، ج ‏2، ص 437)

    و ديگر آن كه اگر بنا بود تمام معانى قرآنيّه از معانى ظاهريّه و باطنيّه، تا هفتاد بطن در قرآن واضح و روشن بود، از فصاحت و بلاغت و معجزيّت خارج می شد و نقض غرض بود.(أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏3، ص 114)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۴:۱۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    برخی آیات قرآن به شکلی مبهم بیان شده اند، به طوری که می توان آن ها را به شکل های مختلفی تفسیر نمود، مانند ماجرای هاروت و ماروت، که گفته اند بیش از یک میلیون احتمال در مورد آن داده می شود.
    دلیل این مبهم گویی در قرآن چیست؟ و آیا می توان این مبهم گویی را یکی از جنبه های اعجاز به شمار آورد؟


    پاسخ:
    مطالب قرآن به گونه ای نیست که پیام اصلی متکلم، به مخاطب نرسد، لذا بایستی مراد از ابهام گویی مشخص شود. ابهام گویی اگر به معنای اجمال گویی است مشکلی ندارد. ابهام گویی اگر به معنای نارسا و نامفهوم بودن است، عیب و نقص محسوب می شود که البته در قرآن وجود ندارد.
    وجود تفسیرهای مختلف، با وجود دست یابی به تفسیر صحیح، اشکالی ندارد؛ وقتی عیب و نقص محسوب می شود که به خاطر محتملات زیاد، دستیابی به تفسیر صحیح مقدور نباشد.
    لازم به ذکر است برخی مواقع تفصیل، وقت گیر است و دلیل می خواهد، لذا وقتی متکلم با اجمال گویی می تواند به مقصود و هدفش برسد، اطاله کلام و تفصیل گویی، نیازمند دلیل است و چه بسا وقتی با اجمال گویی غرض حاصل می شود، تطویل بیهوده است و حکیم کار بیهوده نمی کند.
    مطلب دیگر؛ بین ابهام گویی و بین نیاز به مراجعه به مفسِّر و کارشناس، فرق وجود دارد.
    هر نیاز به مراجعه و یا تدبر در آیه برای فهم بیشتر و دقیق مراد الهی، به معنای مبهم بودن آیه و کلام الهی نیست.
    لازم به ذکر است این گونه نیست که هر کسی همه مراد الهی را بفهمد، بلکه هر میزان فهم از کلام الهی، برای گروهی از مخاطبین میسر می شود.

    به این روایت زیبا توجه فرمایید:
    «كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ، عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ؛ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاء»؛ به درستی که کتاب خداوند مشتمل بر چهار چیز است: عبارات و اشارات و لطائف و حقایق. عبارات آن برای عوام، اشارات آن برای خواص، لطائف آن برای اولیاء، و حقایق آن برای انبیاء است.(1)
    همچنین روایاتی که اشاره به داشتن بطن و ظهر برای آیات، و نیز هر بطنی چندین بطن دارد و ...، ناظر به همین موضوع است.
    این موضوع اختصاص به قرآن هم ندارد و متون تخصصی چنین هستند که هر مخاطبی همه مراد نویسنده را در قدم اول، متوجه نمی شود. افزون بر این که متون مقدس، حیث تخصصی بودن آن آشکارتر است؛ با این حال، یک فهم قدرمتیقن و یک درصدی از مراد متکلم، برای همه فراهم است؛ و به این مبهم گویی گفته نمی شود.

    شاید این نیازمندی به تفسیر کلام الهی در این جا را بتوان به وجود متشابهات در قرآن، تشبیه نمود. از امیرالمومنین (صلوات الله علیه) در ضمن حدیثى نقل شده علت وجود متشابه در قرآن، آن است که مردم خود را از امامان علیهم السلام بى نیاز ندانند و در آموختن قرآن به آن ها رجوع کنند: «... لِيَقُودَهُمُ الِاضْطِرَارُ إِلَى الِايتِمَارِ لِمَنْ وَلَّاهُ أَمْرَهُمْ».(2)
    وجود اين گونه آيات [متشابهات] در قرآن، نياز شديد مردم را به پيشوايان الهى و پيامبر (صلی الله علیه وآله) و اوصياى او روشن مى‏ سازد، و سبب مى‏ شود كه مردم به حكم نياز علمى، به سراغ آن ها بروند و رهبرى آن ها را عملا به رسميت بشناسند و از علوم ديگر و راهنمايی هاى مختلف آنان نيز استفاده كنند.(3)
    و ديگر آن كه اگر بنا بود تمام معانى قرآنيّه از معانى ظاهريّه و باطنيّه، تا هفتاد بطن در قرآن واضح و روشن بود، از فصاحت و بلاغت و معجزيّت خارج می شد و نقض غرض بود.(4)

    _ نکته:
    اجمال گویی به عنوان اعجاز محسوب نمی شود لذا نمی توان از این طریق، ادعای اعجاز کرد و معجزه بودن را ثابت نمود.

    ____________
    (1) عوالی اللئالی، ج 4، ص 105؛ بحار الأنوار، نرم افزار جامع الاحادیث نور، ج ‏75، ص 278.
    (2) تفسير نور الثقلين، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏1، ص 313.
    (3) تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏2، ص 437.
    (4) أطيب البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏3، ص 114.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۲:۵۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی سوال در مورد پیشگویی و طالع بینی
    توسط hamid3pnn در انجمن جمع آوری قرآن
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲, ۱۰:۴۷
  2. تربیت طلایی داشته باشید
    توسط صدیقه طاهره در انجمن کودک و خانواده
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۰, ۱۸:۴۵
  3. ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه قدر ۞
    توسط خادمة المهدی در انجمن سوره ها
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۰۸, ۱۳:۰۳
  4. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۷, ۰۲:۵۰
  5. امام رضا(ع) با چه دعایی افطار می‌کرد؟
    توسط monemizadeh در انجمن روزه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۶, ۱۷:۰۵

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود