جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آسیب های بازی شطرنج و تخته نرد در خانواده و جامعه (چرا دروغ میگوئید که من محمد را دوست دارم))

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    43
    صلوات
    19749930
    تعداد دلنوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما آسیب های بازی شطرنج و تخته نرد در خانواده و جامعه (چرا دروغ میگوئید که من محمد را دوست دارم))




    رسول خدا (صلی الله علیه و آله):از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرور ترین این امت ظاهر می گردد .ومردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند .در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهای مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند.
    تفسیر جامع جلد 6 صفحه 347



    امام صادق (علیه السلام) : فروختن شطرنج حرام است و پولی هم که از فروختنش بدست می آید حرام است و داشتن و نگاه داشتن شطرنج کفر است و شطرنج بازی کردن شرک است و سلام کردن بر کسی که شطرنج بازی می کند گناه کبیره هلاک کننده است و کسی که شطرنج بازی می کند و دست در میان آن می برد چنان است که دست در میان گوشت خوک برده باشد.و کسی که شطرنج بازی می کند نمازش قبول نیست تا اینکه دست خود را بشوید و کسی که به شطرنج نگاه می کند مانند این است که به عورت مادر خود نگاه می کند و کسی که نگاه می کند به کسانی که در حال بازی شطرنج هستند و به آنها سلام می کند در آن حال گناهش با کسی که شطرنج بازی می کند یکسان است . و کسی که بنشیند به قصد بازی کردن شطرنج جای خود را در جهنم آماده کرده است و این زندگانی باعث حسرت او در قیامت است ( به سبب اینکه چرا معصیت ها را انجام داده است ) و از همنشینی قمار باز بپرهیز زیرا از جمله مجالسی است که اهلش مورد غضب الهی شده اند و هر ساعت منتظر غضبند ( بلا ) و چون نازل شود تو را و ایشان را فرا خواهد گرفت.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد 12 صفحه 241 حدیث 4 ، حق الیقین صفحه 568 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 276 ، من لایحضرالفقیه ، حلیة المتقین صفحه 331


    امام پنجم (علیه السلام) : عبدالواحد بن مختار درباره بازی شطرنج از امام (علیه السلام) سوال کرد ؟ امام (ع) فرمودند : مومن از این بازی رو گردان است ( شرح : مومن شطرنج بازی نمی کند.)
    خصال الصدوق جلد 1 صفحه 76 حدیث 87


    علاء بن سیابة از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود : شهادت قمارباز چه نرد باشد چه شطرنج ، چه شبیه شطرنج که قمارست به نام اربعه عشر ، و امثال اینها که اصطلاحاتی خاص دارد ، پذیرفته نیست ( صاحب شاهین ) به صیغه تثنیه یعنی دو شاه گوید شاهش مرد نه بخدا نمرد و بخدا شاهش کشته شد ، و حال آنکه شاه فقط خداست و بس و هیچگاه نمیرد و کشته هم نشود. من لایحضرالفقیه جلد 4 صفحه 56 حدیث 3291

    حضرت صادق (علیه السلام):درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند : صنعتی ( شغلی ) که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است . تحف العقول صفحه 335 ، شیخ حر عاملی در کتاب فصول المهمه ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 284

    حضرت علی (علیه السلام): به شش شخص سلام نکنید :1.یهودی 2.اهل موسیقی و نوازندگی 3.مسیحی 4.شخص آوازه خوان 5.کسی که در حال بازی شطرنج است 6.کسی که شوخی اش فحش مادر است.
    خصال الصدوق جلد 1 صفحه 275 ، بحارالانوار جلد 76 صفحه 9 ، نصایح صفحه 332


    حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) : بازی کردن با شطرنج حرام است. کتاب شریف نهج الفصاحه صفحه 273 حدیث شماره 1295

    پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بازداشت از فروش دستگاه نرد و شطرنج و فرمود هرکه کند چون خورنده گوشت خوک است. ترجمه بحارالانوار جلد 16 ( جلد 3 صفحه 210 )

    حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نهی کردند از بازی کردن نرد و شطرنج و طبل و تنبک و طنبور و عود ، و نهی فرمودند از فروختن آلت نرد و شطرنج .حلیة المتقین صفحه 325


    امام صادق (علیه السلام) : از امام (علیه السلام) درباره حکم بازی شطرنج سوال شد فرمودند : کار مجوس و کافران را برای خودشان وا گذارید.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت


    امام صادق (علیه السلام) : خرید و فروش شطرنج حرام و خوردن پول آن حرام و نگه داشتن اش کفر و بازی کردن آن شرک و سلام کردن به بازی کننده آن گناه و یاد دادن و آموزش آن از کبیره هلاک کننده است. وسائل الشیعه کتاب تجارت

    امام صادق (علیه السلام) : کسی که به بازی شطرنج بنشیند جای خود را در دوزخ مهیا می سازد و آن ساعتی که صرف آن نموده در روز قیامت سبب حسرت و اندوهش می گردد.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت


    امام صادق (علیه السلام) : خداوند در ماه مبارک رمضان می آمرزد مگر سه طایفه را : 1.کسی که به چیز مست کننده روزه اش را بشکند 2. شخصی که شطرنج بازی می کند 3. کسی که از مومنی کینه به دل می گیرد و با او دشمنی ورزد.
    خصال الصدوق صفحه 73 ، ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 155 حدیث 10


    امام باقر (علیه السلام) : از امام (علیه السلام) درباره بازی شطرنج سوال شد فرمودند : انسان مومن وقتش آنچنان با ارزش است که فرصت این کارهای بیهوده را ندارد . وسائل الشیعه کتاب تجارت

    منهیات پیغمبر (صلی الله علیه و آله) : پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بازداشت از بازی با نرد و شطرنج و کوبه و عرطبه که طنبور است و با عود یعنی طبل.
    ترجمه بحارالانوار جلد 16 ( جلد 3 صفحه 210 )


    امام صادق (علیه السلام) فرمود : خدای تبارک و تعالی را در هرشب از ماه رمضان آزادشدگانی و رهاگشتگانی از دوزخ هستند ، مگر کسی که با مُسکری ( چیز مست کننده ) افطار کند ، بدعت گذار و صاحب شاهین یعنی : شطرنج باز. من لا یحضرالفقیه جلد 2 صفحه 422 الی 423 ( روایات 1838 و 1839 تلفیق دو روایت )

    امام صادق (علیه السلام) : شخصی از امام صادق (علیه السلام) درباره (( نرد ( بازی تخته نرد که اسباب آن شبیه شطرنج و مرکب از تخته و 30 مهره و دو طاس میباشد ) )) و (( شطرنج )) پرسید امام (علیه السلام) فرمود : به آنها نزدیک نشو ، درباره موسیقی نیز از امام (ع) سوال نمود : امام (علیه السلام) فرمود : خوب نیست ، انجام ندهید. معانی الاخبار جلد 2 صفحه 62 ، خصال شیخ صدوق جلد 1 صفحه 198

    مولا علی (علیه السلام) فرمودند : پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نهی کرد از سلام بر چهار کس : بر مست تا در مستی است ، بر کسیکه مجسمه میسازد ، و بر کسیکه نرد بازد و بر کسیکه با اربعه عشر بازی کند و من پنجمی براتان افزایم و شما را نهی کنم از سلام بر شطرنج باز.
    ترجمه بحارالانوار جلد 16 ( جلد 3 صفحه 231 )


    در حدیث دیگر نقل شده است که هرکه در خانه او طنبور یا عود یا چیز دیگر از آلتهای ساز یا نرد یا شطرنج چهل روز بماند مستوجب غضب الهی گردد و اگر در این چهل روز بمیرد فاجر و فاسق مرده باشد و جای او در جهنم باشد.
    حلیة المتقین صفحه 330


    امام رضا (علیه السلام) : چون سر امام حسین (علیه السلام) را به شام بردند یزید لعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و سفره ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش بدانسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادند و صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو از حسین بن علی (علیه السلام) و پدرش و جدش سلام الله علیهم و استهزاء بذکر ایشان مشغول گشت. و هر زمان که در حرکات شطرنج از حریف خود مهره ای را می برد جامی آبجو می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی مانده آن را در کنار طشت بر روی زمین می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما می باشد باید از نوشیدن آبجو ( شراب ) و بازی شطرنج خود داری کند و هرکس که نظرش به شطرنج یا آبجو افتاد باید به یاد کار پلید یزید لعنه الله افتد و او و خاندانش را نفرین نماید ، که خداوند عزوجل در برابر این عمل گناهان او را ، اگرچه به شماره ستارگان باشد محو میکند. کتاب شریف من لا یحضر الفقیه جلد 6 صفحه 379 حدیث 5915 ، عیون الاخبار الرضا (ع) جلد 1 صفحه 261 ، منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 506 ، بحارالانوار جلد 45 صفحه 176 ، ذریعة النجاة صفحه 443 ، نفس المُهموم ( شیخ عباس قمی ره ) صفحه 209 ، کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق صفحه 131

    ( برسی سند این حدیث از جلد 6 من لایحضرالفقیه صفحه 444 ( قسمت راویان احادیث کتاب و شناخت طریق مولف به آنان ) : و آنچه در آن از فضل بن شاذان از عِلَلِ احکامیکه از حضرت رضا (علیه السلام) روایت کرده آمده است ، پس روایت نموده ام آنرا از عبدالواحد بن عبدوس نیشابوری عطار - رضی الله عنه - از علی بن محمد بن قتیبه از فضل بن شاذان نیشابوری از حضرت رضا (علیه السلام) ( توضیح : فضل بن شاذان بن خلیل ابو محمد ازدی نیشابوری امرش در جلالت بالاتر از آن است که گفته شود ، نقل کرده اند که او یکصد و هشتاد کتاب تالیف کرده است ، یکی از آنها کتاب ایضاح است که با تصحیح و تعلیق استاد ما مرحوم میرجلال الدین محدث ارموی طبع و منتشر شده است ، اما طریق مولف به وی صحیح است زیرا علی بن محمد بن قتیبه نیشابوری خود از فقها و اجلاء و صاحبان تالیف است و راویش عبدالواحد بن عبدوس از مشایخ اجازه و مترضی است )


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,913
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    853 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    اسلام درباره بازي چه حكمي دارد وآيا شطرنج حلال است يا حرام ,علت اختلاف فتاواي علماء چيست ؟
    به طور كلى در اسلام قمار و نيز بازى با آلات قمار حرام است.
    حرمت بازى با پاسور كه يكى از ابزارهاى قمار شناخته مى‏شود، نيز از اين باب است. بنابراين، وقتى چيزى ابزار قمار شناخته مى‏شود، بازى با آن حرام خواهد بود. البته اگر مرجع تقليد در »آلت قمار بودن« پاسور ترديد كند، فتوا به حرمت نمى‏دهد؛ چنان كه از فتواى مرحوم آيت‏الله اراكى)ره( چنين به دست مى‏آيد. درباره شطرنج يك ديدگاه اين است كه: به طور كلى امروزه در سطح جهان آن را آلت قمار به شمار نياورده، نوعى وسيله بازى فكرى مى‏شناسند. بر اين اساس، شطرنج از نظر موضوع حكم شرعى تغيير ماهيت داده و به تبع آن حكمش نيز دگرگون شده است. چه اين‏كه هر موضوعى حكم مخصوص به خود دارد. براى توضيح بيش‏تر درباره حكم شرعى بازى با شطرنج، پاسور و... بايد به نكات زير توجّه كرد: 1. بازى‏ها به چهار گروه تقسيم مى‏شوند: الف( بازى با آلات قمار با شرطبندى ب( بازى با آلات قمار بدون شرطبندى ج( بازى با غير آلات قمار با شرطبندى د( بازى با غيرآلات قمار بدون شرطبندى 2. علما درباره تعريف »قمار« اختلاف نظر دارند؛ ولى بدون ترديد حكم دو نوع بازى روشن است.
    قسم چهارم قمار نيست و به هيچ وجه حرمت ندارد؛ همان طور كه در قمار بودن قسم اول و حرام بودن آن ترديد نيست. نوع سوم نيز تقريباً محل اتفاق نظر علماى دينى است و بسيارى از فقها اصلاً ملاك قماربازى را توأم بودن آن با برد و باخت و شرطبندى مى‏دانند، حتّى اگر بازى با آلات قمار نباشد؛ مانند فوتبال كه فى‏نفسه حرام نيست اما اگر با شرطبندى و برد و باخت مالى همراه باشد، قمار شمرده شده، حرام مى‏گردد. پس شرطبندى در هرگونه بازى حرام است مگر در موارد استثنايى مانند شنا و تيراندازى و اسب سوارى.1 تنها مورد اختلاف قسم دوم است؛ يعنى بازى با آلات قمار بى آن كه با برد و باخت و شرطبندى همراه باشد. قبل از هر چيز بايد ياد آور شد، قمار و بازى با آلات قمار متفاوت است؛ زيرا همان طور كه گفته شد، ممكن است قمار بدون آلات قمار نيز صورت پذيرد. از سوى ديگر، بازى‏ها تنها به خاطر قمار بودن حرمت ندارند. براساس روايات و فتواى فقها، بازى با آلات قمار نيز حرام است. مراد از آلت قمار، ابزارى است كه نوعاً با آن قمار بازى مى‏كنند؛ به عبارت ديگر، چيزى كه در عرف متديّنان و كسانى كه تقيّد شرعى دارند، ابزار قمار بازى شمرده مى‏شود؛ هر چند به قصد سرگرمى يا پرورش فكر بدون بردو باخت نيز مورد استفاده قرار مى‏گيرد. اين كار بازى با آلت قمار شمرده مى‏شود و طبق روايات حرام است؛ اگر چه قمار نام نگيرد.
    3. دليل تغيير حكم برخى بازى‏ها بدان جهت است كه، ممكن است يكى از آلات قمار به تدريج تغيير ماهيّت دهد و ديگر در عرف متدينان ابزار قمار شمرده نشده، ابزار تفريح و سرگرمى يا پرورش فكر خوانده شود. - چنان كه برخى درباره شطرنج اظهار مى‏دارند - در اين صورت حكم آن تغيير مى‏كند؛ زيرا حكم تابع موضوع است و با دگرگونى موضوع دگرگون مى‏شود. بنابراين، بهتر است در اين موارد به جاى »تغيير حكم« از عبارت »تغيير موضوع« استفاده كنيم تا آن‏ها كه دقّت كافى ندارند نگويند اگر حلال و حرام پيغمبر)ص( ابدى است، چرا حكم خدا دگرگونى مى‏يابد و حرمت به حليت تبديل مى‏شود.
    4. گاه مرجع تقليد كه كارشناس امور دينى است، يقين دارد وسيله‏اى ابزار قمار شمرده مى‏شود. در اين صورت، بازى با آن را حرام اعلام مى‏كند. گاه ممكن است مرجع تقليد در صدق اين عنوان ترديد داشته باشد. بنابراين، فتواى هر مرجع تقليد براى مقلدان خودش اعتبار دارد؛ همان طور كه بيمار به دستور پزشك خود عمل مى‏كند.
    پس ممكن است يك مرجع تقليد مانند حضرت آيت اللّه سيستانى يا صافى گلپايگانى بازى با شطرنج را مطلقاً حرام بداند؛ ولى برخى مراجع ديگر مانند امام خمينى، مقام معظم رهبرى، آيات عظام فاضل، مكارم و بهجت به شرط آن كه آلت قمار باشد، حرام به شمارش آورند. بر اين اساس چنانچه از آلت قمار بودن خارج شود، حرمتش نيز پايان مى‏يابد. بنابراين، هرگونه بازى اگر همراه شرط بندى و يا با آلات قمار باشد، حرام است؛ مانند تخته نرد و شرط بندى در فوتبال. چنانچه وسيله‏اى قبلاً آلت قمار بوده و اكنون در آلت قمار بودنش ترديد داريم، بايد براى شناختن حكم آن به مرجع تقليد خود مراجعه كنيم. براى اطلاع بيش‏تر درباره قمار از ديدگاه آيات و روايات و سابقه تاريخى‏اش در پيش از بعثت، مطالب زير سودمند مى‏نمايد. خداوند متعال قمار را، در رديف مى گسارى و بت‏پرستى، از كارهاى پليد شيطانى دانسته و به اجتناب از آن فرمان داده است: »يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛2 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بدانيد كه شراب، قمار، بت‏ها و چوب‏هاى مخصوص برد و باخت، پليد و ناپاك و از كارهاى شيطانى است، پس از اين كارها بپرهيزيد تا رستگار شويد«. »ميسر« يعنى قمار. ريشه اين واژه »يسر« به معناى آسانى است. قمار را از آن جهت »ميسر« مى‏خوانند كه سبب گِرد آمدن آسان و بى‏زحمت مال مى‏گردد.3 امام رضا)ع( مى‏فرمايد: »الميسر هوالقمار؛ ميسر همان قمار است.«4 البته در روايات متعدد، بازى با آلات قمار نيز در رديف »ميسر« شمرده شده است. امام باقر)ع( فرمود: وقتى ]آيه 90 سوره مائده[ نازل شد، از پيامبر اكرم)ص( پرسيدند: يا رسول الله ميسر چيست؟ فرمود: هر آنچه كه با آن قمار بازى كنند حتى مانند قاب يا گردو.«5 خداوند متعال در آيه بعدى مى‏فرمايد:
    شيطان همواره در صدد ايجاد دشمنى ميان شما اهل ايمان و نيز بازداشتن شما از ياد خدا و برپايى نماز است و قماربازى و مى گسارى ابزار شيطان در نيل به اين هدف شمرده مى‏شود:

    إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ«
    .6 خداوند متعال همچنين مى گسارى و قماربازى را در يك رديف و از گناهان كبيره مى‏داند. البتّه ممكن است قمار و مِى منافعى نيز داشته باشد؛ اما قطعاً آثار زيانبار آن از سودش بيش‏تر است:

    يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ...
    «.7 آيه سوم سوره مائده - »حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ...« - نشان مى‏دهد كه تقسيم با »ازلام« نوعى قمار و حرام است. اعراب دوگونه ازلام )تيرهاى مخصوص( داشتند: »ازلام« امر و نهى و »ازلام قمار«. »ازلام قمار« عبارت بود از ده چوب تير به نام‏هاى فذّ، توأم، مسبل، نافس، حلس، رقيب، معلّى، سفيح، منيح، و رغد. هفت تاى اولى به ترتيب از يك تا هفت سهم داشتند و سه تاى اخير بى‏سهم بودند. و كيفيت آن - آن گونه كه در تفسير مجمع‏البيان آمده است8 - چنان بود كه شترى را سربريده، 28 قسمت مى‏كردند. آنگاه تيرها را مخلوط كرده، هر يك از ده قمار باز تيرى برمى‏داشت. صاحب هر تير از سهمى خاص بهره‏مند مى‏شد و آنان كه سه تير سفيح، منيح و رغد را به دست مى‏آوردند، بى آن كه بهره‏اى از شتر ببرند، پول شتر را مى‏پرداختند. خداوند اين كار را فسق مى‏داند؛ يعنى »قمار« و بازى با آلات قمار كه همراه برد و باخت باشد، گناه بزرگ و خروج از طاعت خداوند سبحان است.9 بى‏ترديد نه تيرهاى قمار خصوصيتى در تحريم داشتند و نه حيوان و گوشت آن.
    بنابراين، اموال به دست آمده از هر نوع برد و باخت و قمار بازى حرام است؛10 جز در مواردى مانند مسابقه شنا، تيراندازى و اسب‏سوارى. خلاصه اين كه بازى قمار و آميخته با برد و باخت مالى - با هر وسيله‏اى كه انجام گيرد - حرام است. به دست آوردن مال به وسيله قمار، تصرف ناروا در مال ديگران است و بر اساس آيه »وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ وَ...
    و روايات متعدد حرام شمرده مى‏شود. نكته مهم ديگر بازتاب روانى قمار است. قمارباز هميشه بازنده است؛ چون اگر ببرد، حريص‏تر مى‏شود و در قمار فزون‏تر فرو مى‏رود كه به معناى افزايش احتمال باخت است. او سرانجام همه آنچه را در دفعات قبل برده، خواهد باخت؛ به ويژه آن كه چون ثروت باد آورده است، قدر نمى‏داند و برنگهدارى آن پاى نمى‏فشارد. بى ‏ترديد به دست آوردن اموال و زندگى و خانه آشنايان و فرو افكندن آنان در فقر، قساوت قلب بسيار نياز دارد. چنان كه در برخى روايات وارد شده است.
    12 قريشيان - همان طور كه امروزه نيز گاه به چشم مى‏خورد - آن قدر به قماربازى ادامه مى‏دادند كه حتّى زن و فرزند خود را نيز مى‏فروختند. بازى با آلات قمار حتّى اگر بدون برد و باخت باشد، حرام شمرده شده است تا كسى به اين وادى خطرناك كه شبكه‏اى شيطانى است، نزديك نشود. آن‏كه مى‏بازد نيز مى‏كوشد براى جبران شكست روحى و مادى‏اش به بازى ادامه دهد؛ و چون اعصابش خرد شده است، چه بسا تمام زندگى‏اش را مى‏بازد و براى تسكين خويش به مواد مخدر و مشروبات الكلى پناه برده، در منجلاب مفاسد فرو مى‏غلتد. شايد بدين جهت شراب و قمار با هم در اين آيات آمده است. در خصوص برخى بازى‏ها، مانند شطرنج - هر چند از نظر فقهى اشكال آن برطرف شود - بايد دانست »فقه« مرز نهايى ميان حرام و واجب را مشخص مى‏سازد. امّا به آثار وضعى آن مانند پيامدهاى روانى، قساوت قلب و اتلاف عمر نمى‏پردازد. برخى كارشناسان مانند »شانتال شوده«،قهرمان شطرنج فرانسوى، شطرنج را ورزشى خسته‏كننده مى‏دانند؛ ورزشى كه پرداختن به آن ساير منابع ذهنى را از كار مى‏اندازد و ديگر فعاليت‏هاى ذهن را بيهوده و پوچ مى‏نماياند. شطرنج مى‏تواند به مفهوم »نظريه پاسكالى« با فشارى كه بر يك نقطه از بدن )مغز( وارد مى‏سازد، اختلال حواس ايجاد كند.
    يكى ديگر از زيان‏هاى شطرنج، كينه ‏اى است كه ميان بازيكنان پديد مى‏آيد؛ چنان كه »الخين«، قهرمان شطرنج، مى‏گويد: »براى برنده شدن در بازى شطرنج، بايد از حريف متنفر شد«. مهم‏تر از همه آن كه بازى با پاسور و شطرنج و... عمر انسان را تلف، اعصابش را فرسوده و روانش را آشفته مى‏سازد. منابع 1. ر.ك: المكاسب، شيخ انصارى، ذيل بحث قمار از مكاسب محرمه؛ هدايةالطالب الى اسرار المكاسب، شهيدى تبريزى، ص 95؛ جواهرالكلام، محمد حسن نجفى، ج 22، ص 109. 2. مائده(90 . 3. قاموس قرآن، سيد على اكبر قرشى، ج 7، ص 263. 4. وسائل‏الشيعه، حر عاملى، ج 12، ص 119، ح 3. 5. همان، ح 4. »قيل يا رسول اللّه! ما الميسر؟ فقال)ص(: كلّ ما تقومر به حتّى الكعاب و الجوز« 6. مائده(91
    . 7. بقره(219 . 8. مجمع البيان، طبرسى، ص 244 - 245. 9. همان. 10. تفسير راهنما، ، ص 233. 11. بقره(188 2؛ نساء(29 4. 12. ر.ك: وسايل‏الشيعه، ج 12، ص 119 - 121. در خصوص برخى بازى‏ها، مانند شطرنج - هر چند از نظر فقهى اشكال آن برطرف شود - بايد دانست »فقه« مرز نهايى ميان حرام و واجب را مشخص مى‏سازد. امّا به آثار وضعى آن مانند پيامدهاى روانى، قساوت قلب و اتلاف عمر نمى‏پردازد.
    آسیب های بازی شطرنج و تخته نرد در خانواده و جامعه (چرا دروغ میگوئید که من محمد را دوست دارم))


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط ن والقلم وما یسطرون نمایش پست
    رسول خدا (صلی الله علیه و آله):از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرور ترین این امت ظاهر می گردد .ومردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند .در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهای مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند.
    تفسیر جامع جلد 6 صفحه 347


    امام صادق (علیه السلام) : فروختن شطرنج حرام است و پولی هم که از فروختنش بدست می آید حرام است و داشتن و نگاه داشتن شطرنج کفر است و شطرنج بازی کردن شرک است و سلام کردن بر کسی که شطرنج بازی می کند گناه کبیره هلاک کننده است و کسی که شطرنج بازی می کند و دست در میان آن می برد چنان است که دست در میان گوشت خوک برده باشد.و کسی که شطرنج بازی می کند نمازش قبول نیست تا اینکه دست خود را بشوید و کسی که به شطرنج نگاه می کند مانند این است که به عورت مادر خود نگاه می کند و کسی که نگاه می کند به کسانی که در حال بازی شطرنج هستند و به آنها سلام می کند در آن حال گناهش با کسی که شطرنج بازی می کند یکسان است . و کسی که بنشیند به قصد بازی کردن شطرنج جای خود را در جهنم آماده کرده است و این زندگانی باعث حسرت او در قیامت است ( به سبب اینکه چرا معصیت ها را انجام داده است ) و از همنشینی قمار باز بپرهیز زیرا از جمله مجالسی است که اهلش مورد غضب الهی شده اند و هر ساعت منتظر غضبند ( بلا ) و چون نازل شود تو را و ایشان را فرا خواهد گرفت.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد 12 صفحه 241 حدیث 4 ، حق الیقین صفحه 568 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 276 ، من لایحضرالفقیه ، حلیة المتقین صفحه 331
    سلام
    اطلاعت از ولایت در اینجا مشخص می شود
    امام ما می گوید نه!
    بدون چون و چرا بگویم چشم!
    الان این حدیث را به همکاران من بگوئید هزار تا چون چرا می آورند حدیث را جعلی می دانند.توهین می کنند نسبت می دهند آقاتون گفته!
    هزار تا حرف دیگر..........
    بیشتر این وجهه قمار بازی آن مطرح است که زمانی که شما بازی می کنی هوس می کنی شرط بندی کنی سپس وقتی که در یک سری بردی طمع می گیردت می روی بیشتر بازی کنی غرق می شوی در مدت زمانی می بینی که همه چیزت را از دست داده ای حتی خانه و همسرت را.............
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۹۳/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۲:۲۸ دلیل: برخی از جملات کوتاه
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام
    در روزگاری که اسلام به شدت غریب است دینت را سفت بچسب.نقش بازی کردن را همه بلدند خودت باش!
    اول به خودم می گویم سپس به هر کسی که صدای من می شنود و میخواند.
    بترسیم از روزی که انگ دو روئی به ما بزنند!
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    603
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    25 روز 5 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جالب بود مطالب..اما فقط میتونم بگم
    شطرنج واقعا بازی عالی ای هست...

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    730
    صلوات
    21262
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از صحت حدیث ها اطلاع دارید؟؟؟؟!؟!؟؟!
    اگه دارید ذکر کنید(لطفا)
    چند وقت پیش تو مدرسه شطرنج بازی میکردیم!!
    اینها در صورتی که با شرط بندی و ... باشه حرامه!درسته؟؟؟
    در حالت عادی فکر نمی کنم اینطور باشه.
    الهی ، همنشین از همنشین رنگ می گیرد ،خوشا آنکه با تو همنشین است . . .(صلوات بر محمد و ال محمد)
    فکر کنم باز گم شدم خدایا...
    صبرم از کاسه دگر لبریز است...
    اگر این جمعه نیاید چه کنم؟!
    آنقدر من خجل از کار خویشم
    اگر این جمعه بیاید چه کنم؟!
    یا اباصالح ادرکنی...


  9. تشکرها 3


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



       
    نقل قول نوشته اصلی توسط ن والقلم وما یسطرون نمایش پست
    رسول خدا (صلی الله علیه و آله):از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرور ترین این امت ظاهر می گردد .ومردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند .در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهای مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند.
    تفسیر جامع جلد 6 صفحه 347



    امام صادق (علیه السلام) : فروختن شطرنج حرام است و پولی هم که از فروختنش بدست می آید حرام است و داشتن و نگاه داشتن شطرنج کفر است و شطرنج بازی کردن شرک است و سلام کردن بر کسی که شطرنج بازی می کند گناه کبیره هلاک کننده است و کسی که شطرنج بازی می کند و دست در میان آن می برد چنان است که دست در میان گوشت خوک برده باشد.و کسی که شطرنج بازی می کند نمازش قبول نیست تا اینکه دست خود را بشوید و کسی که به شطرنج نگاه می کند مانند این است که به عورت مادر خود نگاه می کند و کسی که نگاه می کند به کسانی که در حال بازی شطرنج هستند و به آنها سلام می کند در آن حال گناهش با کسی که شطرنج بازی می کند یکسان است . و کسی که بنشیند به قصد بازی کردن شطرنج جای خود را در جهنم آماده کرده است و این زندگانی باعث حسرت او در قیامت است ( به سبب اینکه چرا معصیت ها را انجام داده است ) و از همنشینی قمار باز بپرهیز زیرا از جمله مجالسی است که اهلش مورد غضب الهی شده اند و هر ساعت منتظر غضبند ( بلا ) و چون نازل شود تو را و ایشان را فرا خواهد گرفت.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد 12 صفحه 241 حدیث 4 ، حق الیقین صفحه 568 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 276 ، من لایحضرالفقیه ، حلیة المتقین صفحه 331


    امام پنجم (علیه السلام) : عبدالواحد بن مختار درباره بازی شطرنج از امام (علیه السلام) سوال کرد ؟ امام (ع) فرمودند : مومن از این بازی رو گردان است ( شرح : مومن شطرنج بازی نمی کند.)
    خصال الصدوق جلد 1 صفحه 76 حدیث 87


    علاء بن سیابة از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود : شهادت قمارباز چه نرد باشد چه شطرنج ، چه شبیه شطرنج که قمارست به نام اربعه عشر ، و امثال اینها که اصطلاحاتی خاص دارد ، پذیرفته نیست ( صاحب شاهین ) به صیغه تثنیه یعنی دو شاه گوید شاهش مرد نه بخدا نمرد و بخدا شاهش کشته شد ، و حال آنکه شاه فقط خداست و بس و هیچگاه نمیرد و کشته هم نشود. من لایحضرالفقیه جلد 4 صفحه 56 حدیث 3291

    حضرت صادق (علیه السلام):درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند : صنعتی ( شغلی ) که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است . تحف العقول صفحه 335 ، شیخ حر عاملی در کتاب فصول المهمه ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 284

    حضرت علی (علیه السلام): به شش شخص سلام نکنید :1.یهودی 2.اهل موسیقی و نوازندگی 3.مسیحی 4.شخص آوازه خوان 5.کسی که در حال بازی شطرنج است 6.کسی که شوخی اش فحش مادر است.
    خصال الصدوق جلد 1 صفحه 275 ، بحارالانوار جلد 76 صفحه 9 ، نصایح صفحه 332


    حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) : بازی کردن با شطرنج حرام است. کتاب شریف نهج الفصاحه صفحه 273 حدیث شماره 1295

    پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بازداشت از فروش دستگاه نرد و شطرنج و فرمود هرکه کند چون خورنده گوشت خوک است. ترجمه بحارالانوار جلد 16 ( جلد 3 صفحه 210 )

    حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نهی کردند از بازی کردن نرد و شطرنج و طبل و تنبک و طنبور و عود ، و نهی فرمودند از فروختن آلت نرد و شطرنج .حلیة المتقین صفحه 325


    امام صادق (علیه السلام) : از امام (علیه السلام) درباره حکم بازی شطرنج سوال شد فرمودند : کار مجوس و کافران را برای خودشان وا گذارید.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت


    امام صادق (علیه السلام) : خرید و فروش شطرنج حرام و خوردن پول آن حرام و نگه داشتن اش کفر و بازی کردن آن شرک و سلام کردن به بازی کننده آن گناه و یاد دادن و آموزش آن از کبیره هلاک کننده است. وسائل الشیعه کتاب تجارت

    امام صادق (علیه السلام) : کسی که به بازی شطرنج بنشیند جای خود را در دوزخ مهیا می سازد و آن ساعتی که صرف آن نموده در روز قیامت سبب حسرت و اندوهش می گردد.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت


    امام صادق (علیه السلام) : خداوند در ماه مبارک رمضان می آمرزد مگر سه طایفه را : 1.کسی که به چیز مست کننده روزه اش را بشکند 2. شخصی که شطرنج بازی می کند 3. کسی که از مومنی کینه به دل می گیرد و با او دشمنی ورزد.
    خصال الصدوق صفحه 73 ، ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 155 حدیث 10


    امام باقر (علیه السلام) : از امام (علیه السلام) درباره بازی شطرنج سوال شد فرمودند : انسان مومن وقتش آنچنان با ارزش است که فرصت این کارهای بیهوده را ندارد . وسائل الشیعه کتاب تجارت

    منهیات پیغمبر (صلی الله علیه و آله) : پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بازداشت از بازی با نرد و شطرنج و کوبه و عرطبه که طنبور است و با عود یعنی طبل.
    ترجمه بحارالانوار جلد 16 ( جلد 3 صفحه 210 )


    امام صادق (علیه السلام) فرمود : خدای تبارک و تعالی را در هرشب از ماه رمضان آزادشدگانی و رهاگشتگانی از دوزخ هستند ، مگر کسی که با مُسکری ( چیز مست کننده ) افطار کند ، بدعت گذار و صاحب شاهین یعنی : شطرنج باز. من لا یحضرالفقیه جلد 2 صفحه 422 الی 423 ( روایات 1838 و 1839 تلفیق دو روایت )

    امام صادق (علیه السلام) : شخصی از امام صادق (علیه السلام) درباره (( نرد ( بازی تخته نرد که اسباب آن شبیه شطرنج و مرکب از تخته و 30 مهره و دو طاس میباشد ) )) و (( شطرنج )) پرسید امام (علیه السلام) فرمود : به آنها نزدیک نشو ، درباره موسیقی نیز از امام (ع) سوال نمود : امام (علیه السلام) فرمود : خوب نیست ، انجام ندهید. معانی الاخبار جلد 2 صفحه 62 ، خصال شیخ صدوق جلد 1 صفحه 198

    مولا علی (علیه السلام) فرمودند : پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نهی کرد از سلام بر چهار کس : بر مست تا در مستی است ، بر کسیکه مجسمه میسازد ، و بر کسیکه نرد بازد و بر کسیکه با اربعه عشر بازی کند و من پنجمی براتان افزایم و شما را نهی کنم از سلام بر شطرنج باز.
    ترجمه بحارالانوار جلد 16 ( جلد 3 صفحه 231 )


    در حدیث دیگر نقل شده است که هرکه در خانه او طنبور یا عود یا چیز دیگر از آلتهای ساز یا نرد یا شطرنج چهل روز بماند مستوجب غضب الهی گردد و اگر در این چهل روز بمیرد فاجر و فاسق مرده باشد و جای او در جهنم باشد.
    حلیة المتقین صفحه 330


    امام رضا (علیه السلام) : چون سر امام حسین (علیه السلام) را به شام بردند یزید لعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و سفره ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش بدانسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادند و صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو از حسین بن علی (علیه السلام) و پدرش و جدش سلام الله علیهم و استهزاء بذکر ایشان مشغول گشت. و هر زمان که در حرکات شطرنج از حریف خود مهره ای را می برد جامی آبجو می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی مانده آن را در کنار طشت بر روی زمین می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما می باشد باید از نوشیدن آبجو ( شراب ) و بازی شطرنج خود داری کند و هرکس که نظرش به شطرنج یا آبجو افتاد باید به یاد کار پلید یزید لعنه الله افتد و او و خاندانش را نفرین نماید ، که خداوند عزوجل در برابر این عمل گناهان او را ، اگرچه به شماره ستارگان باشد محو میکند. کتاب شریف من لا یحضر الفقیه جلد 6 صفحه 379 حدیث 5915 ، عیون الاخبار الرضا (ع) جلد 1 صفحه 261 ، منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 506 ، بحارالانوار جلد 45 صفحه 176 ، ذریعة النجاة صفحه 443 ، نفس المُهموم ( شیخ عباس قمی ره ) صفحه 209 ، کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق صفحه 131

    ( برسی سند این حدیث از جلد 6 من لایحضرالفقیه صفحه 444 ( قسمت راویان احادیث کتاب و شناخت طریق مولف به آنان ) : و آنچه در آن از فضل بن شاذان از عِلَلِ احکامیکه از حضرت رضا (علیه السلام) روایت کرده آمده است ، پس روایت نموده ام آنرا از عبدالواحد بن عبدوس نیشابوری عطار - رضی الله عنه - از علی بن محمد بن قتیبه از فضل بن شاذان نیشابوری از حضرت رضا (علیه السلام) ( توضیح : فضل بن شاذان بن خلیل ابو محمد ازدی نیشابوری امرش در جلالت بالاتر از آن است که گفته شود ، نقل کرده اند که او یکصد و هشتاد کتاب تالیف کرده است ، یکی از آنها کتاب ایضاح است که با تصحیح و تعلیق استاد ما مرحوم میرجلال الدین محدث ارموی طبع و منتشر شده است ، اما طریق مولف به وی صحیح است زیرا علی بن محمد بن قتیبه نیشابوری خود از فقها و اجلاء و صاحبان تالیف است و راویش عبدالواحد بن عبدوس از مشایخ اجازه و مترضی است )


    آقای بزرگوار تمام روایات شما بر فرض صحیح بودن در سلسله اسناد باز هم قابل تشکیک خواهد بود
    چرا ؟
    چون ما پیرو ولایتم ؛ ولایتی که به فرموده امام باقر علیه آلاف التحیه و الثناء مانند تیرک چادر هست ولی امر ما حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه فرمودند فقه تشیع فقهی است پویا و متعلق به زمان و مکان
    به گزیده ایی از فتوای حضرت امام رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری روحی فداه درباره شطرنج توجه فرمائید


    سؤال: چرا با وجود رواياتي كه در حرمت شطرنج وجود دارد امام خميني رحمه الله علیه بازي با شطرنج را حلال شمرده اند؟

    جواب: الف ) فتواي حضرت امام ( ره ) مبتني بر اين نكته است كه رواياتي كه درباره شطرنج وجود دارد، خود شطرنج را بنفسه موضوع حرمت قرارنمي دهد؛ بلكه آن را به عنوان يكي از مصاديق قمار مشمول حرمت قرارمي دهد .در اين صورت اگر در زماني شطرنج از موضوع آلت قمار بودن خارج شود، بازي با آن حلال خواهد بود و فتواي حضرت امام ( ره ) نيزمشروط به تحقق اين فرض است كه واقعاً شطرنج در سطح جهاني ازموضوع قمار بودن خارج شده باشد .از اين رو با تبدل موضوع، حكم نيزدگرگون خواهد شد .ب ) پاسور نيز به عنوان آلت قمار بودن حرام است و بازي با آلت قمار مطلقاً حرام است ؛ يعني ، تا زماني كه بر آن عنوان ( ( آلت قماربودن ) ) صدق مي كند، بازي با آن با برد و باخت و بدون برد و باخت حرام است . در مورد شطرنج نيز اگر واقعاً صدق عنوان ياد شده جاري باشد، به فتواي حضرت امام ( ره ) و همه مراجع ديگر، بازي با آن جايز نخواهد بود،حتي اگر بدون برد و باخت باشد .اما اين كه آيا عنوان ياد شده هنوز هم جاري است يا نه ، موكول به نظر عرف مي باشد

    سؤال: باتوجه به اين كه در بيشتر مدارس بازي با شطرنج رواج دارد آيا بازي با آن و برگزاري دوره هاي آموزشي آن جايز است ؟

    جواب: اگر به نظر مكلف ، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در اين صورت بازي با آن بدون شرطبندي اشكال ندارد .( اجوبه الاستفتاات ، ج 2، ص 15 )

    فرض کنید ما خیال می کنیم حضرات مراجع معظم تقلید از این اخباری که شما آورده اید مطلع نبودند

    ویرایش توسط یوسف . : ۱۳۹۳/۱۲/۰۹ در ساعت ۲۰:۰۸


  11. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    43
    صلوات
    19749930
    تعداد دلنوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باید بگوبم که کسی که حرفی غیر از فرموده معصوم میزند (چه از روی عقیده و چه حدس و گمان معصوم نیست و در درجه ای قرار میگیرد که میتواند دوستدار دوستدار معصوم باشد و بحرمت اقامه نماز حقش ادا شود- حال هر که میخواهد باشد!)
    در مورد اینکه این مسائل اینقدر ارزش بحث ندارد باید بگویم این حرفها دلیل مشناختن دین خداست.چطور شما ادعا میکنید که دین خدا و البته دین شما کامل هست اما به سلامت اجتماع اسلامی اهمیت نمیدهید.مگر در روایات معصوم نفرموده نهی از حتی نگهداری آن!؟
    چطور یک فردی که از خارج برای اداره تیم های ورزشی مورد علاقه مردم به فکر کوچکترین مسائلی هست که تیمش چه در رده ملی آسیبی نبیند اما ما برای کوچکترین مسائل دینیمان حساسیت بخرج ندهیم و آن را آموزشی برای دانشجویان امروز و علمای فردا قرار دهیم بدون اینکه از مضراتش باخبر باشیم؟!
    لطفا کسانی که در زمینه علوم اسلامی اطلاعاتی در حد شنود از دیگران دارند و از خودشان هم نظر میدهند نظر ندهند که من به نوبه خود دوست ندارم صحبت ایشان را بدانم و میتوانند جدا گانه صحبت کنند.
    وقتی مورد بحث میشه باید نتیجه گرفت و درست اینکه صحبت کردن ما در اینجا تغییری در فتوای افراد داده نخواهد شد و تناقض در امر این موضوع خود نوعی نشناختن دین کامل خداوند است.
    دوست ندارم خدا و اهل بیت را جدا کنم چرا که پیامبرم و حجتم نخواست و وقتی نام خداوند آورده میشود اتوماتیک او خود ما را به بهترین مخلوقش و سنتش هدایت میکند.
    خدایا سنت رسولت را به ما بیاموز تا برای یادگیری آن و شناخت آموزه هایی که ما را دچار شک کرده به ایشان متوسل شویم.
    آرامش فقهای ما را در بیان صحیح سنت رسولت خواهانیم.

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    603
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    25 روز 5 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر حرفی میزنید و تبلیغی میکنید تا اخرش پاش بمونید و جوابگو باشید دیگه...


    با این جوابی که شما دادید یا باید ما بیخیال مراجع بشیم یا پیغمبر و امام ها...
    ولی بنظر من نباید بیخیال هیچ کدوم بشیم...متاسفانه مشکلی که تو وجود شما و امثال شما هست اینه که میاید و ایاتی که مال 1400سال پیش هست رو میذارید اینجا و میخواید بهش عمل کنن...اقای قرائتی و حاج اقا پناهیان بود فک کنم حرف جالبی زدند که شماها مثل این که هنوز گوش ندادید این بود که تفسیر قران و احادیث باید به روز باشه باید به صلاح اون زمان باشه..حضرت محمد و ائمه ما حرفای که میزدن رو باید به کسایی میفهموندن که بی سواد بودن و از نظر عقلی و فهم درجه کمی داشتن بعد اونوقت شماها میخواد همون حرفا رو برا کسایی بزنید که صد درجه با اونا فرق داشتن تو دنیای امروزی زندگی میکنن...خیلی از اصول و شرع ها که ثابت هست و همه به حلال و حرامش اگاه هستن اما اینا بسته به زمان...همون زمان حضرت محمد مثلا شراب حال بود اما بعد بخاطر زیاده روی ها و فساد هایی که شده حرام شد...البته دقیق نمیدونم درسته حرف اخرم یا نه...

    اون مراجعی که این ورزش ها رو با توجه به اصول و شرایطی ازاد و مجازش کردن هم عقل داشتن..هم شعور داشتن هم سواد و فهمش رو داشتن..و از همه مهمتر این که هم قران رو بلد هستن هم میتونن تفسیرش کنن هم از خدا و پیغمبر و ائمه شناخت دارن و به این حرفایی که شما میزنید زودتر از شما فکر کردن...پس ازاد کردن این ورزشا با یکسری عقل و منطق و دلیل بوده نه سر سری و الکی...والسلام
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ در ساعت ۲۳:۱۱

  14. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    43
    صلوات
    19749930
    تعداد دلنوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط lost1 نمایش پست
    اگر حرفی میزنید و تبلیغی میکنید تا اخرش پاش بمونید و جوابگو باشید دیگه... با این جوابی که شما دادید یا باید ما بیخیال مراجع بشیم یا پیغمبر و امام ها... ولی بنظر من نباید بیخیال هیچ کدوم بشیم...متاسفانه مشکلی که تو وجود شما و امثال شما هست اینه که میاید و ایاتی که مال 1400سال پیش هست رو میذارید اینجا و میخواید بهش عمل کنن...اقای قرائتی و حاج اقا پناهیان بود فک کنم حرف جالبی زدند که شماها مثل این که هنوز گوش ندادید این بود که تفسیر قران و احادیث باید به روز باشه باید به صلاح اون زمان باشه..حضرت محمد و ائمه ما حرفای که میزدن رو باید به کسایی میفهموندن که بی سواد بودن و از نظر عقلی و فهم درجه کمی داشتن بعد اونوقت شماها میخواد همون حرفا رو برا کسایی بزنید که صد درجه با اونا فرق داشتن تو دنیای امروزی زندگی میکنن...خیلی از اصول و شرع ها که ثابت هست و همه به حلال و حرامش اگاه هستن اما اینا بسته به زمان...همون زمان حرضرت محمد مثلا شراب حال بود اما بعد بخاطر زیاده روی ها و فساد هایی که شده حرام شد...البته دقیق نمیدونم درسته حرف اخرم یا نه... اون مراجعی که این ورزش ها رو با توجه به اصول و شرایطی ازاد و مجازش کردن هم عقل داشتن..هم شعور داشتن هم سواد و فهمش رو داشتن..و از همه مهمتر این که هم قران رو بلد هستن هم میتونن تفسیرش کنن هم از خدا و پیغمبر و ائمه شناخت دارن و به این حرفایی که شما میزنید زودتر از شما فکر کردن...پس ازاد کردن این ورزشا با یکسری عقل و منطق و دلیل بوده نه سر سری و الکی...والسلام
    تولی و تبری کنیم بله سخته از طرفی علمای خودمان را دوست داریم و از طرفی بیشتر خداو پیامبر و حجتش را! در مقام هیچکدام هم نیستیم! فقط سئوال پرسیدیم که من فکر کردم تکبر باعث شد جواب ندهند! من متکبر نبودم ولی یاد گرفتم که اگر شاگردی سئوال کرد او را اذیتی کنم که دیگر سئوال نپرسد. من اگر مرسلی در اختیار ندارم و حجتی که از نظرها غائب است و اجازه سخن فرمودن نداشت، امر شدم که به راویان حدیث مراجعه کنم. اما امانت دار بودند یا اینکه فتوایشان مطابق امر امام بود؟ نمیدانم بگویم با ایشانم یا بدون ایشانم؟! کاش همه دوست داشتند که عمرشان در زمانشان هدر نرود و بدانند که خدا هم حقی برایشان قائل شده.حق سئوال و جواب

  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود