جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند خودش قدرت احیا حقوق خودش را ندارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا خداوند خودش قدرت احیا حقوق خودش را ندارد؟




    مگر خدا قدرت احیای حقوق خود را ندارد که از مسلمانان می خواهد برای برپایی حقوق خدا قیام کنند؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    813 پست
    حضور
    119 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا خداوند خودش قدرت احیا حقوق خودش را ندارد؟







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا خداوند خودش قدرت احیا حقوق خودش را ندارد؟

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط rahe.imamkh نمایش پست
    مگر خدا قدرت احیای حقوق خود را ندارد که از مسلمانان می خواهد برای برپایی حقوق خدا قیام کنند؟
    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما

    برای پاسخ گویی به این سوال توجه به چند نکته لازم است:

    نکته اول: مراد از حقوق خداوند، حقوقی نیست که خداوند به آن نیازمند بوده و در صورت رویگردانی مردم نسبت به این حقوق، به خداوند ظلم شود، بلکه حقی است که عقل و شرع به خاطر خلقت و نعمت های الهی بر ما واجب می‌داند که او را شکر و سپاس گوییم، شکر و سپاسی که منفعت آن تنها به خود ما بر می گردد و از این بابت نیز شکر دیگری می طلبد.
    لذا اگر همه هم کافر شوند باز به ساحت کبریایی او غباری نشیند:

    «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَميعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَميد»(ابراهیم-8)
    اگر شما و همه مردم روى زمين كافر شويد (زيانى به خدا نمى‏رسد) زيرا خدا بى‏نياز و ستوده است‏.

    نکته دوم: با این اوصاف روشن می شود بحث دفاع از حقوق خدا ثمره اش به بشر بر می‌گردد، چرا که عبادت و شکر گذاری او موجب تکامل و آرامش خود انسان می‌شود، اما این آثار مثل تکامل و آرامش و... در جایی است که بشر با اراده خودش مسیر سعادت را برگزیند، لذا خداوند تا آنجایی إعمال اراده می کند که با تکامل بشر سازگاری داشته باشد که به آن می پردازیم:
    در این وادی آنچه که به خدا مربوط می‌شود و منافات با اختیار انسان ها نیست، از طرف خداوند محقق گردیده، اموری مانند:

    1- فرستادن انبیاء:
    «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزان‏» (حدید-25)
    همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و میزان(براى تشخيص حق از باطل) نازل كرديم‏.

    2- فرستادن کتاب آسمانی، و حفظ آن در آیین پیامبر خاتم(ص):
    «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون‏» (حجر-9)
    ما قرآن را نازل كرديم و ما بطور قطع نگهدار آنيم‏.

    3- حفظ اصل دین:
    «يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون‏» (توبه-32)
    آنها مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند ولى خدا جز اين نمى‏خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند.

    پس در این مقدار خداوند اراده خویش را إعمال کرده و بر اراده بندگان غالب نموده است، اما برای احقاق حقوق خویش اگر پا را فراتر از این نهد، منجر به اجبار بندگان خواهد شد و فلسفه و حکمت آفرینش و همچنین اختیار انسان زیر سوال می‌رود، اگر خداوند بخواهد همه انسان ها ولو به اجبار، ایمان آورده، و او را عبادت کنند، باید اراده آنان را نادیده بگیرد، لذا خداوند به توان بر این امر اشاره می‌کند، اما آن را نمی پذیرد:

    «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى‏‏» (انعام-35)
    اگر خدا بخواهد، آنها را (به اجبار) بر هدايت جمع خواهد كرد.

    « وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا» (انعام-107)
    اگر خدا مى‏ خواست، (همه به اجبار ايمان مى‏آوردند) و هيچ يك مشرك نمى‏شدند.

    «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَميعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنين» (یونس-99)
    و اگر پروردگار تو مى‏ خواست، تمام كسانى كه روى زمين هستند، همگى به (اجبار) ايمان مى‏ آوردند آيا تو مى‏خواهى مردم را مجبور سازى كه ايمان بياورند؟

    اما خداوند هرگز بندگان را مجبور نکرده، و در برابر این ادعا توسط برخی از آنان نیز برخورد کرده است:

    «سَيَقُولُ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْ‏ءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا» (انعام-148)
    مشركان (براى تبرئه خويش) مى‏ گويند: «اگر خدا مى‏خواست، نه ما مشرك مى‏شديم و نه پدران ما و نه چيزى را تحريم مى‏كرديم!» كسانى كه پيش از آنها بودند نيز، همين گونه دروغ مى‏ گفتند و سرانجام (طعم) كيفر ما را چشيدند. بگو: «آيا دليل روشنى (بر اين موضوع) داريد؟ پس آن را به ما نشان دهيد.

    « قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ» (زخرف-20)
    آنان گفتند: «اگر خداوند رحمان مى‏خواست ما آنها را پرستش نمى‏كرديم!» ولى به اين امر هيچ گونه علم و يقين ندارند و جز دروغ چيزى نمى‏ گويند.
    پس در اموری که حق خداوند تلقی می‌گردند، آنچه که به اراده ما مربوط نمی‌شود، بلکه به اراده خداوند مربوط می‌شده، توسط خداوند انجام گردیده، و آنچه که به اراده ما مربوط می‌شود بر عهده ما نهاده و از اجبار ما که اختیار انسان را نقض می‌کند پرهیز کرده است.

    نکته سوم: وجوب مجاهدت و دفاع از این تعالیم الهی نیز به خاطر ناتوانی خداوند نیست، بلکه از این باب است که همین مجاهدت در تکامل انسان نقش دارد:

    «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما» (نساء-95)
    مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است‏.
    یعنی خود مجاهدت در راه خدا موضوعیت داشته و موجب تکامل است، و اگر همه هم کافر شوند، باز خداوند:

    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»(مائده-54)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هر كس از شما، از آيين خود بازگردد، (به خدا زيانى نمى‏رساند خداوند جمعيّتى را مى‏آورد كه آنها را دوست دارد و آنان (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نيرومندند آنها در راه خدا جهاد مى‏كنند، و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى ندارند.
    یا می فرماید:

    «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِخَلْقٍ جَديدٍ» (ابراهیم-19)
    آيا نديدى خداوند، آسمانها و زمين را بحق آفريده است؟! اگر بخواهد، شما را مى‏برد و خلق تازه‏اى مى‏آورد.

    پس نه در اصل این حقوق، و نه در دفاع از این حقوق ثمره ای به خدا بر نمی‌گردد و هر ثمره ای دارد متغلق به خود بشر است:
    «وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمين‏» (عنکبوت-6)
    كسى كه جهاد و تلاش كند، براى خود جهاد مى‏كند چرا كه خداوند از همه جهانيان بى نياز است‏.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    مگر خدا قدرت احیای حقوق خود را ندارد که از مسلمانان می خواهد برای برپایی حقوق خدا قیام کنند؟


    پاسخ:
    برای پاسخ گویی به این سوال توجه به چند نکته لازم است:

    _ نکته اول:
    مراد از حقوق خداوند، حقوقی نیست که خداوند به آن نیازمند بوده و در صورت رویگردانی مردم نسبت به این حقوق، به خداوند ظلم شود، بلکه حقی است که عقل و شرع به خاطر خلقت و نعمت های الهی بر ما واجب می‌داند که او را شکر و سپاس گوییم، شکر و سپاسی که منفعت آن تنها به خود ما بر می گردد و از این بابت نیز شکر دیگری می طلبد.
    لذا اگر همه هم کافر شوند باز به ساحت کبریایی او غباری نمی نشیند: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَميعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَميد»؛
    اگر شما و همه مردم روى زمين كافر شويد (زيانى به خدا نمى‏ رسد) زيرا خدا بى‏ نياز و ستوده است‏.(1)

    _نکته دوم:
    با این اوصاف روشن می شود بحث دفاع از حقوق خدا ثمره اش به بشر بر می‌گردد، چرا که عبادت و شکر گذاری او موجب تکامل و آرامش خود انسان می‌شود، اما این آثار مثل تکامل و آرامش و ... در جایی است که بشر با اراده خودش مسیر سعادت را برگزیند، لذا خداوند تا آنجایی إعمال اراده می کند که با تکامل بشر سازگاری داشته باشد که به آن می پردازیم:
    در این وادی آنچه که به خدا مربوط می‌شود و منافات با اختیار انسان ها نیست، از طرف خداوند محقق گردیده، اموری مانند:

    1- فرستادن انبیاء:
    «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزان‏»؛
    همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و میزان (براى تشخيص حق از باطل) نازل كرديم‏.(2)

    2- فرستادن کتاب آسمانی، و حفظ آن در آیین پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله):
    «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون‏»؛ ما قرآن را نازل كرديم و ما بطور قطع نگهدار آنيم‏.(3)

    3- حفظ اصل دین:
    «يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون‏»؛
    آنها مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند ولى خدا جز اين نمى‏ خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند.(4)

    پس در این مقدار خداوند اراده خویش را إعمال کرده و بر اراده بندگان غالب نموده است، و چه منکرین بخواهند و چه نخواهند هرگز نمی‌توانند مانع آن شوند:
    «يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون‏»؛
    آنها مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند ولى خدا جز اين نمى‏ خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند.(5)

    اما اگر برای احقاق حقوق خویش پا را فراتر از این نهد، منجر به اجبار بندگان خواهد شد و فلسفه و حکمت آفرینش و همچنین اختیار انسان زیر سوال می‌رود، اگر خداوند بخواهد همه انسان ها و لو به اجبار، ایمان آورده، و او را عبادت کنند، باید اراده آنان را نادیده بگیرد، لذا خداوند به توان بر این امر اشاره می‌کند، اما آن را نمی پذیرد: «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى‏‏»؛
    اگر خدا بخواهد، آنها را (به اجبار) بر هدايت جمع خواهد كرد.(6)؛ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا»؛ اگر خدا مى‏ خواست، (همه به اجبار ايمان مى‏ آوردند) و هيچ يك مشرك نمى‏ شدند.(7)

    «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَميعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنين»؛
    و اگر پروردگار تو مى‏ خواست، تمام كسانى كه روى زمين هستند، همگى به (اجبار) ايمان مى‏ آوردند آيا تو مى‏ خواهى مردم را مجبور سازى كه ايمان بياورند؟(8)

    _ نکته سوم:
    پس با بیاناتی که گذشت روشن می‌شود که بقاء دین خداوند منوط به اراده و دفاع بندگان از دین نیست، همان‌طور که می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَه‏»؛
    اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! هر كس از شما، از آيين خود بازگردد، (به خدا زيانى نمى ‏رساند) خداوند جمعيّتى را مى‏ آورد كه آنها را دوست دارد و آنان (نيز) او را دوست دارند.(9)

    یا می‌فرماید: «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَ يَأْتِ بِآخَرينَ وَ كانَ اللَّهُ عَلى‏ ذلِكَ قَديراً»؛
    اى مردم! اگر او بخواهد، شما را از ميان مى‏ برد و افراد ديگرى را (به جاى شما) مى آورد، و خداوند، بر اين كار تواناست.(10)

    پس وجوب مجاهدت و دفاع از این تعالیم الهی از این باب است که همین مجاهدت در تکامل انسان نقش دارد: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما»؛
    مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است‏.(11)

    پس نه در اصل این حقوق، و نه در دفاع از این حقوق ثمره ای به خدا بر نمی‌گردد و هر ثمره ای دارد متغلق به خود بشر است: «وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمين‏»؛
    كسى كه جهاد و تلاش كند، براى خود جهاد مى‏ كند چرا كه خداوند از همه جهانيان بى نياز است‏.(12)

    _نتیجه:
    بنابر آنچه که گذشت خداوند قدرت احیای حقوق خودش را دارد، و در هر کجا که لازم بوده است این قدرت را اعمال کرده است، مانند ارسال انبیاء و کتب آسمانی، حفظ ادیان و حفظ قرآن کریم از تحریف و ..؛ اما با توجه به مصالحی چون تکامل انسان‌ها که در این قیام علیه باطل وجود دارد آنها را به این امر فرا خوانده است.
    __________
    (1) ابراهیم/ 8.
    (2) حدید/ 25.
    (3) حجر/ 9.
    (4) توبه/ 32.
    (5) توبه/ 32.
    (6) انعام/ 35.
    (7) انعام/ 107.
    (8) یونس/ 99.
    (9) مائده/ 54.
    (10) نساء/ 133.
    (11) نساء/ 95.
    (12) عنکبوت/ 6.



    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۰:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود