صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهل بیت(ع) وعلم تفسیروتأویل قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اهل بیت(ع) وعلم تفسیروتأویل قرآن




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام خدمت بازدید کنندگان علی الخصوص مدیران و محققان ارجمند علوم قرآنی و تفسیر...
    در این تاپیک بنده قصد دارم با ارائه احادیثی از اهل بیت(ع) از کتب معتبر حدیثی شیعه،این حقیقت مسلم را به اطلاع عموم شیعیان برسانم که علم تفسیر و تأویل قرآن فقط نزد اهل بیت(ع) است وبس.
    از همه محققین ومتخصصین گرامی در زمینه علوم قرآنی وتفسیرقرآن دعوت می کنم با نظرات سازنده خود بنده را در این مهم‌ یاری دهند...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در بیان حرام بودن تفسیر به رأی واظهار نظر نمودن در قرآن و کتاب خدا:


    روایت نموده ثقه الاسلام کلینی(ره) در کتاب کافی شریف به سند خود از حضرت صادق(ع) فرمود:تأویل نمی کند کسی
    قرآن یا بعضی از آیات آنرا،مگر آنکه تأویل او کفر است.و این حدیث را عیاشی به سند خود در تفسیرش روایت نموده.
    در کافی به سند خود از زید شحام روایت کرده که زید گفت در حضور حضرت امام باقر(ع) بودم که دیدم قتادة بن دعامه وارد شد،حضرت امام باقر(ع) به او فرمود:ای قتادة،تو فقیه مفتی ایالت بصره هستی؟ گفت: بلی فرمود: به من خبر داد اند که تو تفسیر قرآن مینمایی،آیا از روی دانش تفسیر می کنی یا از روی نادانی؟عرض کرد: از روی علم و دانش تفسیر می کنم فرمود:اگر راست می گویی از تو سؤال می کنم تفسیر آیه ۱۸سوره سباء«...شبها و روزها در امن و امان در آنجا سیر و سفر می کنند.» قتاده گفت: منظور کسی است که با زاد و توشه و راحله حلال از خانه ودیار خویش خارج شده وقصد مکه معظمه را نموده.
    چنین شخصی در امان است تا برگردد بسوی اهلش-آن حضرت فرمود: ای قتاده تو را به خدا سوگند می دهم انصاف بده کسی که با زاد و راحله حلال به قصد مکه معظمه از خانه خود خارج گردید چنانچه دزدان و راهزنان به او رسیده و نفقه او را بربایند و محتاج و سرگردان در بیابان بماند چنین شخصی در امان است؟ گفت : بلی فرمود:وای بر تو که قرآن را به رأی و هوای نفس خود تفسیر مینمایی البته هلاک شدی و دیگران را نیز هلاک می کنی، وای بر تو ای قتاده، مراا از آیه کسانی هستند که از دیارشان بیرون آمده اند و عارف به حق اهل بیت پیغمبرند و دل و هوای آن ما امامان می باشدوهر کس هوای ما در دل اوست قبول شود حج او و اگر دل او خالی باشد از هوای ما قبول نشود حج او.ای قتاده آگاه باش هرآنکه به هوای ما آمد ایمن باشد از آتش جهنم
    قتاهده گفت: بخدا قسم تفسیر نکردم آن آیه را مگر به آنچه آنحضرت فرمود و فرمود وای بر تو ای قتاده، قرآن را فقط کسی می داند که مخاطب به قرآن است و بس. و ما اهل بیت پیغمبریم که مخاطب به قرآن می باشیم.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۰:۰۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روایت کرده عیاشی بسند خود در تفسیرش از حضرت باقر(ع) که فرمود: هر که قرآن را برأی خود تفسیر نماید اگر به سبیل اتفاق راست گفته باشد اجر و پاداشی نخواهد داشت و اگر خطا کند آن مقدار از خداوند دور شود که آسمان از زمین دور است.
    و روایت کرده در کافی بسند خود از حضرت باقر(ع) که فرمود: چیزی دورتر به عقلهای مردم از تفسیر قرآن نیست زیرا که یک آیه اولش در موضوعی است و آیه آخرش در موضوعی دیگر و قرآن کلام متصلی است که در آن معانی مختلف می باشد
    و نیز به سند دیگر از آن حضرت روایت کرده که فرمود:کسی قدرت و توانایی ندارد که ادعا کند که تمام قرآن را از ظاهر و باطن می داند جز اوصیاء پیغمبر و امامان از آل محمد(ص)
    و نیز در کافی از حضرت امام صادق(ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: ما ائمه هستیم که در سینه های ما دانش را نهاده اند
    شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه بسند خود روایت کرده از پیامبر اکرم(ص) که فرمود: خداوند جدال کنندگان در دین و قرآن را به زبان هفتاد پیغمبرش لعنت نموده، وهر کس در آیات قرآن جدال کند کافر است.هر آنکه قرآن را به رأی خود تفسیر کند به خداوند افترا و دروغ بسته است و هرکس فتوی دهد بدون دانش اخبار و آیات،فرشتگان آسمان و زمین او را لعنت کند و هر بدعتی گمراهی است وهر گمراهی راه او به سوی جهنم استراوی که ابن سمره است گفت: پس راه نجات ما چیست؟ پیغمبر اکرم(ص) فرمود: هرگاه شما مردم در چیزی اختلاف نمودید رجوع کنید به علی بن ابیطالب(ع)،او پیشوای امت من است و خلیفه وجانشین من در میان امت می باشد. جداکننده حق و باطل است. هرچه از او سؤال کنید جواب دهد وهر که از او راهنمایی بطلبد هدایت شود و طالب حق نزد او رود و هر کس به او پناه برد ایمن شود و هر که به دامنش چنگ زند نجاتش بخشد.ای پسر سمره هر کس تسلیم او شود سالم بماند از عذاب دوزخ و هر که با علی(ع) عناد کند و سخنان او را رد کند هلاک شود
    علی روح من خمیره او خمیره من و برادر من است و شوهر فاطمه بزرگ زنان هر دو جهان است،از او بوجود می آیند امامان امت حسن و حسین علیهم السلام که آقای جوانان اهل بهشت و نه فرزند از حسین(ع) که نهمین فرزندش قائم آل محمد(ص) باشد که دنیا را پر از عدل و داد نماید پس از آنکه مملؤ از جور و ستم شود
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۵:۳۴


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شیخ صدوق(ره) بسند خود در کتاب علل الشرایع ازحضرت امام صادق(ع) روایت کرده که روزی ابوحنیفه-امام حنفی هادر فقه که یکی از چهار فرقه اهل سنت هستند- بر آنحضرت وارد شد. فرمود:ای ابوحنیفه تو مفتی ومرجع تقلید اهل عراق هستی عرض کرد: بلی فرمود:از روی چه مدرکی بر آنان فتوی می دهی؟ گفت: از روی قرآن خدا و احادیث نبوی
    که صحابه روایت نموده اند
    حضرت صادق(ع) فرمود:ای ابو حنیفه آیا قرآن را آنگونه که شایسته است می دانی تا از روی آن فتوی دهی؟
    وآیا محکمات را از متشابهات میشناسی؟ وآیا آیات عام را از خاص تمیز می دهی و می فهمی؟ عرض کرد: بلی
    فرمود:ای ابو حنیفه چه ادعای بزرگی نمودی؟ بدان که خداوند علم قرآن را قرار نداده مگر به اشخاصی که قرآن را بر آنها نازل فرمود وآنان ذریه پیغمبر(ص) وامامان از آل محمد(ص) می باشند و ای ابوحنیفه تو وامثال تو حرفی از قرآن را نمیفهمی
    اگر راست می گویی به من بگو آیه که می گوید(سیروا فیها لیالی وایاما" آمنین) مراد کجای زمین است که سیر می کنند در آن شبها و روزها در حالتیکه ایمن می باشند؟
    ابوحنیفه گفت:گمان می کنم میان مکه و مدینه مراد باشد.آن حضرت(ع) رو کرد به اصحاب خود و فرمود:می دانید میان مکه و‌مدینه کسانی هستند که اموال مردم را ربوده و آنان را به قتل می رسانند چطور مردم در این راه ایمن هستند؟اصحاب عرض کردند بلی مردم بین راه مکه و مدینه از شر دزدان وراهزنان ایمن نیستندابوحنیفه از خجالت سر به زیر افکند وجوابی نداشت بدهد
    آن حضرت(ع) فرمود مراد از این آیه(و من دخله کان آمنا")چه مکانی است؟گفت:مراد خانه کعبه است فرمود:آیا می دانید حجاج بن یوسف عبدالله بن زبیر را درخانه کعبه به قتل رسانید؟چطور خانه کعبه محل امان است؟
    ابوحنیفه چنان شرمنده شد که نتوانست توقف کند

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۸:۱۴


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شیخ صدوق(ره)بسند خود از حضرت امام رضا(ع) که فرمود:خدای تعالی فرموده: ایمان نیاورده به من کسی که کلام و قرآن مرا به رأی خود تفسیر کند ونشناخته مرا هرآنکه تشبیه نماید مرا به مخلوقاتم و بر دین من نیست کسی که عمل به قیاس کندونیز بسند خود روایت کرده از پیامبر اکرم(ص) که فرمود:من بعد از خودم بر امتم بر سه چیز ترسناک هستم:
    یکی آنکه تأویل کنند قرآن را برأی خودشان بغیر تأویل او
    دوم آنکه پیروی کنند از عالمی که لغزش دارد
    سوم آنکه هرگاه به آنها مالی برسد و ثروتمند شوند طغیان کنند
    وخبر می دهم به سه چیز که شما را در این سه امر محفوظ و مصون بدارد:
    قرآن را به محکماتش عمل نموده و به متشابهاتش ایمان بیاورید
    عالم را نظر کنید ولی از لغزش هایش پیروی ننمایید
    شکر مال را بجا آورید وحقوق آن را ادا کنید
    ونیز روایت کرده شیخ صدوق بسند خود از امیرالمؤمنین(ع) که فرمود:ای مردم برشما باد به دوری کردن از تفسیر قرآن به رأی خودتان واینکه یاد بگیرید از اهلش،چه بسا تفسیری که شباهت دارد به کلام مخلوق وحال آنکه قرآن کلام خداست وکلام خدا تأویلش به کلام بشر شبیه نیست.کلام خدا صفت اوست و کلام بشر افعالش می باشد وتشبیه نکنید کلام خدا را به کلام بشر که گمراه و هلاک خواهید شد
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۸:۵۲


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در بیان آنکه علم و دانش قرآن منحصرا" نزد ائمه معصومین(ع) می باشد وبس و دیگران را خداوند از این دانش بهره ای نداده است:


    شیخ کلینی(ره) در کتاب شریف کافی بسند خود روایت کرده از حضرت امام محمد باقر(ع) که به جابر فرمود:هر کس ادعا کند که قرآن را همانطور که نازل شده تماما" جمع آوری کرده است، دروغگو و کذاب است وجمع و حفظ نکرده قرآن را به همان نحو که نازل شده مگر علی بن ابیطالب(ع) بتنهایی
    ودر روایت دیگر فرموده هیچکس غیر از اوصیاء وامامان از آل پيغمبر(ص) توانایی ندارد که ادعا کند که تمام قرآن از ظاهر و باطن نزد اوست
    ونیز در کافی بسند خود از حضرت امام صادق(ع) روایت نموده که فرمود: من از ذریه رسول اکرم(ص) هستم ومی دانم قرآن را و در قرآن است حوادث گذشته و آینده واخبار آسمان و زمین و بهشت و دوزخ و تنام آنها را مانند آنکه به کف دستم نگاه می کنم می دانم و خداوند میفرماید در قرآن بیان هر چیزی هست
    وبسند خود در کافی نیز روایت نموده از حضرت امام صادق(ع) که فرمود: ما راسخون در علم می باشیم و ما اهل بیت پیغمبر(ص) تأویلات قرآن را می دانیم
    و روایت کرده عیاشی در تفسیرش بسند خود از حضرت امام صادق(ع) که فرمود:همیشه خداوند یک نفر از ما اهل بیت را به امامت برگزیده واختیار می فرماید که می داند از اول تا به آخر قرآن خدا را و نزد ما از حلال و حرام آنقدر می باشد که توسعه دارد وبعضی از آنها را به واسطه مصلحت کتمان نموده وتمام آنها را نمیتوانیم حدیث کنیم
    و بسند دیگر از آن حضرت(ع) باز روایت نموده که فرمود:از جمله علومی که خداوند به ما
    اهل بیت عطا فرموده تفسیر قرآن و احکام آنست واگر دلی را که قابلیت و ظرفیت آنها را داشه باشد می یافتیم هر آینه بیان می کردیم آنها را به آن شخص

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۰۷ در ساعت ۰۹:۴۴


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و در کافی بسند خود روایت کرده از امیرالمؤمنین(ع) که فرمود: نازل نشد بر پیغمبر اکرم(ص) آیه ای از قرآن مگر آنکه قرائت فرمود آنحضرت برمن و من آن را نوشتم به خط خود و یاد داد برمن تأویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محمکات و متشابهات آنرا و دعا فرمود و از خداوند درخواست نمود که فهم و حفظ آنرا به من عطا فرماید و بعد از آن هرگزچیزی را فراموش نکردم وپیغمبر اکرم(ص) ترک نفرمود آنچه را که خداوند تعلیم او نموده بود از حلال و حرام و امر و نهی وحوادث گذشته و آینده از اطاعت و نافرمانی مردم وعصیان آنها مگر آنکه تمام آنها را به من تعلیم فرمود وهرگز فراموش نکردم کلمه ای از آنها را و هرگز فراموش نخواهم نمود حتی آن چیزهایی که ننوشته بودم
    و فرمود:هرگز نمی ترسم برتو فراموشی را و دست مبارک را بر سینه من نهاد و از خداوند خواست که مملؤ گرداند قلبم را از دانش و فهم و حکمت و نور
    واین حدیث را عیاشی و صدوق بسند خود روایت کرده اند
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۰:۰۵


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در روایتی که شیخ صدوق(ره) در کتاب کمال الدین نقل کرده این جمله بر روایت کتاب کافی اضافه دارد(فرمود پیغمبر اکرم(ص) به امیر المؤمنین(ع) که پروردگارم مرا خبر داد که دعایم را در حقت به اجابت رسانیده است و نیز در حق شریکانت بعد از تو عرض کردم:فدایت شوم ای پیغمبر گرامی(ص) کدامند شریکان من؟ فرمود:آنان کسانی
    هستند که خداوند آنها را متصل به اطاعت خویش و من قرار داده در این آیه شریفه که می فرماید:
    «اطیعوالله و اطیعوالرسول واولی الامر منکم»عرض کردم آنها کیستند؟ فرمود اوصیای من می باشند تا وارد شوند بر من روز قیامت در کنار حوض کوثر.آنان راهنمایان مردمان بوده و دشمنانشان که به عقیده خودشان آنها را خوار و سبک میشمارند زیان نرسانند به آنها
    ایشان با قرآن لازم و ملزوم می باشند و قرآن نیز با آنها مقرون می باشد. جدانشوند از قرآن و قرآن از آنها جدا نشود وبتوسط ایشان امت یاری شود و خداوند برای خاطر آنها باران رحمت از آسمان فرو ریزد و خداوند بواسطه آنها بلا و عذاب را از مردم دفع کند وبه وسیله ایشان دعاها به اجابت رسدامیرالمؤمنین(ع) می فرماید: عرض کردم: نام آنها را برایم بیان فرما ای رسول خدا(ص)
    دیدم یکدست مبارک به سر حسن(ع) و دست دیگر به سر حسین(ع) گذاشت و فرمود:حسن و حسین(علیهم السلام) ونه تن از فرزندان حسین(ع) می باشد و یک به یک نام آنها را بیان فرمود تا رسید به حضرت حجة(ع) فرمود:این است مهدی امت محمد(ص)، دنیا را پر از عدل و داد کند پس از آنکه دنیا را ظلم و ستم فرا گرفته بود. به خدا قسم می شناسم اشخاصی که با او میان رکن و مقام[احتمال قریب به یقین منظور میان رکن یمانی ومقام حضرت ابراهیم(ع) در کعبه مشرفه می باشد:شیعه اهل بیت(ع)]بیعت می کنند و میدانم نام آنها و پدرانشان و اینکه از چه طایفه می باشند.)
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۱:۳۷


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در کتاب شریف کافی شیخ کلینی بسند خود از حضرت صادق(ع) روایت کرده که فرمود:خداوند ولایت ما اهل بیت را مرکز و قطب قرآن قرار داده و قرآن را قطب تمام کتب آسمانی نموده وایمان مؤمنین بواسطه ولایت ما ظاهر وهویدا شود و محکمات (آیاتی که معنی آن واضح و روشن است)قرآن و کتابهای آسمانی بر ولایت ما دور می زندپیغمبر اکرم(ص) در موارد بسیار مخصوصا" در سال حجة الوداع(آخرین حج رسول اکرم(ص)) بمردمان امر فرمودند که به قرآن و عترت او تمسک جویند و فرمودند: من در بین شما دو چیز گرانبها و بزرگ که یکی قرآن و دیگری عترت و اهل بیتم می باشد در بین شما می گذارم.
    احترام مرا درباره این دو چیز نگاهدارید اگر به این دو توسل جویید و اطاعت و فرمانبرداری و پیروی کنید هرگز گمراه نشوید واین روایت بسیار معتبر در بین عامه و خاصه(شیعه و سنی) است وکتابی از دو طرف از شیعه و اهل سنت نیست مگر آنکه این خبر را نقل نموده باشد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,043
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    64 پست
    حضور
    125 روز 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در بیان آنکه در قرآن ذکر هر چیزی شده و از برای قرآن ظاهر و باطنهای متعدد می باشد و از برای هر ظاهری باطنی و از برای هر باطنی باطنهایی است تا هفتاد باطن:

    عیاشی در تفسیرش از جابر بسند خود روایت نموده گفت از حضرت باقر(ع) از تفسیر آیه ای سؤال نمودم جوابی بیان فرمودند مرتبه دوم باز از همان آیه پرسش نمودم جواب دیگری فرمودند عرض کردم فدایت شوم یک آیه را چندین تفسیر و جواب بیان فرمودید
    فرمود: از برای قرآن باطنی است و آن باطن را باطن دیگری می باشد و از برای قرآن ظاهری است و از برای آن باطنی است و آن باطن را نیز ظاهر دیگر است.ای جابر چیزی دورتربه عقل مردم از تفسیر قرآن نیست. یک آیه اولش در موضوعی است و آخر آیه در موضوعی دیگر و قرآن کلام متصلی است که تأویل شده و به معانی بسیار باز می گرددو در کتاب مزبور بسند خودداز فضیل بن یسار روایت کرده که فضیل گفت:در مورد حدیث مذکور از حضرت باقر(ع) سؤال نموده عرض کردم:مراد از آنکه آیه ای در قرآن نیست مگر آنکه برایش ظاهری و باطنی می باشد و هیچ حرفی از حروف قرآن نیست مگر آنکه برای آن حدی و برای هر حدی مطلعی هست چه می باشد؟فرمودند:باطل آن تأویل است وظاهر آیه تنزیل آیه است و بعضی از تأویلاتش گذشته وبعضی دیگر هنوز واقع نشده ووقت آن نرسیده و بعدها صورت پذیر می شود وتأویل خواهد شد و تأویلات قرآن مانند طلوع آفتاب و ماه است که پیوسته طلوع می نمایند. تأویلات قرآن هر روز جاری شده وواقع می گردد وهر قدر تأویلات واقع شده صورت پذیر گردد بازهم تأویلاتی از آن باقی است تا روز قیامت.ای فضیل تأویلات قرآن را جز راسخون در علم که بخداقسم ما ائمه هستیم هیچکس نمی داند
    ودر آن کتاب بسند خود از حضرت صادق(ع) روایت کرده که عبدالله سنان گفت: معانی قرآن و فرقان را از آنحضرت سؤال کردم فرمود: قرآن تمام کتاب و کلیات حوادثی است که بعدا" واقع می شود وفرقان آنست که به آن عمل می شود وهر محکمی از محکمات قرآن نامش فرقان است
    ونیز در همان کتاب از ابی بصیر از حضرت امام صادق(ع) که فرمود:قرآن دارای محکمات و متشابهات است
    باید به محکمات ایمان آورده وبه آنها عمل نمود و به متشابهات ایمان آورده اما به آنها عمل نکند تا امام(ع) مقصود از آنرا بیان نماید
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۷:۰۰


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود