صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیشوایی در غیبت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پیشوایی در غیبت




    سلام. امام زمان چگونه بر پیشوای ما هستند، در حالی که هیچ دستوری که مشخصاً از ایشان دریافت کرده باشیم، نداریم؟
    روزگار غریبی است

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    پیشوایی در غیبت








    کارشناس بحث: استاد کریم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    پیشوایی در غیبت

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    سلام. امام زمان چگونه بر پیشوای ما هستند، در حالی که هیچ دستوری که مشخصاً از ایشان دریافت کرده باشیم، نداریم؟
    سلام علیکم
    پیشوا صرفا به معنای حضور جسمی او در نزد ما نیست. باید بدانیم که بدون وجود حجت الهی که واسطه فیض بین بندگان وخداوند هست عالمی وجود نخواهد داشت. وهر چه برکت وروزی در این جهان وجود دارد به برکت وواسطه این حجت معصوم الهی است چه حاضر باشد وچه غائب.
    در دعای عدیله می خوانیم:
    ثُمَّ الْحُجَّةُ الْخَلَفُ الصَّالِحُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِيُّ الْمُرْجَى الَّذِي بِبَقَائِهِ بَقِيَتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ‏ رُزِقَ‏ الْوَرَى‏ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْض(مجلسی، زادالمعاد، ص423، ناشر: اعلمی، بیروت، 1423ق، چ اول)
    با وجود صاحب الزمان است که زمین باقی مانده است وبه یمن وجود او دیگر مخلوقات روزی داده می شوند، وبخاطر برکت وجود او زمین سکون دارد وثابت است.
    یا امام صادق علیه السلام می فرمایند:
    وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنَّ اللَّهَ سَيُعْمِي خَلْقَهُ عَنْهَا بِظُلْمِهِمْ وَ جَوْرِهِمْ‏ «3» وَ إِسْرَافِهِمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ سَاعَةً وَاحِدَةً مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ لَسَاخَتْ‏ بِأَهْلِهَا
    (نعمانی، الغیبة، ص141، نشر: صدوق، نهران، 1397ق، چ اول)
    ترجمه: بدانید که زمین از حجت الهی خالی نخواهد بود، ولی مردم او را بخاطر ظلمشان وستم یکه روا داشته اند واسرافی که بر خود کرده اند نخواهند دید واگر زمین ساعتی از حجت الهی خالی بماند اهل خود را فرو خواهد برد.
    پس وجود حجت الهی برای سکون زمین وحیات وزندگی باقی مخلوقات لازم است وبقیه به برکت وطفیلی وجود او در اینجا زندگی می کنند. هر چند از دیده غائب باشد.

    اما اینکه دستوری از ایشان دریافت نکرده باشیم اینطور نیست چون در دوران غیبت صغری بواسطه نواب خاص فرامین لازم صادر می شد. ودر عصر غیبت کبری تشرفات زیادی که اولیاء الهی به محضر امام عصر(عج) داشته اند ودر عین حال توقیعاتی که از جانب ایشان به فقهاء وعلماء مثل شیخ مفید صادر شده است امت اسلام را از گمراهی نگه داشته است.
    حتی برخی فقهاء ما مثل علامه بحرالعلوم، سید ابوالحسن اصفهانی وغیره که به کرات محضر حضرت شرفیاب می شدند سوالات خود را مطرح می کردند وبرخی مسائل فقهی که برایشان قابل حل نبود از حضرت سوال می کردند.
    در عین حال فقهاء وعلماء ربانی بعنوان نواب عام حضرت حافظ دین هستند. واگر در جایی اشتباهی اساسی رخ دهد حضرت خود بواسطه همین علماء وانسانها مومن متقی دخالت کرده وجلوی این انحرافات بزرگ را خواهند گرفت.

    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۹:۳۲
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ضروزت وجود امام:
    اصل ضرورت وجود حجت الهی بر روی زمین با قاعده لطف ثابت می شود وقاعده لطف به این معنی است که هر چیزی که انسان را به خدا وکمال انسانی نزدیک واز معاصی دور کند خداوند آن را برای انسان فراهم می کند وچون دانستن مسیر کمال وسعادت صرفا با قوای بشری میسر نیست وباید حتما حجتی الهی که معصوم وانسان شناس واقعی است وراه را رفته باشد تا مسیر را نشان دهد لذا خداوند این معصومین را می فرستد تا راه را به انسان نشان دهند واین همان قاعده لطف است.
    اما غائب شدن امام معصوم موجب نمی شود که انسان از کمال خود دور بیفتد چون امام سجاد (ع) در آن حدیث شریف به ابوخالد کابلی می فرمایند که کسی که معتقد به امامت امامعصر(ع) ومنتظر ظهورش باشد خداوند چنان عقل وفهمی به این شخص در دوران غیبت اعطاء خواهد کرد که غیبت در نزد او همانند مشاهده است واین فراق موجب گمراهی او ودور افتادن از مسیر نمی شود.
    وخود این شخص از مبلغان دین در خفاء وعلن خواهد بود.
    قَالَأَبُو خَالِدٍ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ يَكُونُ مَا ذَا قَالَثُمَّ تَمْتَدُّ الْغَيْبَةُ بِوَلِيِّاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الثَّانِي عَشَرَ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَالْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِينَ‏بِإِمَامَتِهِ‏ وَالْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَتَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَالْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِالْمُشَاهَدَة ِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَبَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَشِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَجَهْراً وَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِالْفَرَجِ.
    (صدوق، کمال الدین وتمام النعمة، ج1، ص320،ناشر: اسلامیة، تهران، 1395ق، چ دوم)
    پس غیبت خللی در لطف رسانی وهدایت بشر ایجاد نمی کند که عدم وجود حجت الهی این مشکل را دارد.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام. انتظار می رود که حجت خدا بین مردم ظاهر شود و ادعای حجت بودن کند و دلایلش را ذکر کند، تا حجت بر مردم تمام گردد. ولی اکثر ائمه تقیه فرمودند و حضرت ولیعصر نیز، در پس پردۀ غیبت هستند. چرا ائمه امامت خویش را ثابت نفرموده اند؟
    روزگار غریبی است

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    با سلام. انتظار می رود که حجت خدا بین مردم ظاهر شود و ادعای حجت بودن کند و دلایلش را ذکر کند، تا حجت بر مردم تمام گردد. ولی اکثر ائمه تقیه فرمودند و حضرت ولیعصر نیز، در پس پردۀ غیبت هستند. چرا ائمه امامت خویش را ثابت نفرموده اند؟
    سلام علیکم
    اینطور نیست لئمه در هر کجا که امکانش بوده امامت وحقانبت خودر ا بیان داشته اند وتقیه به این معنی نیست که آن حضرات کلا سکوت کرده اند بلکه در عین تقیه نسبت به برخی امور وحفظ جان خود وجان شیعیان از طرق مختلف حقانیت خود را به اثبات م یرساندند مثلا امام سجا علیه السلام در عین اینکه رد زمانی قرا رداشت که اوج تقیه بود ولی در عین حال با دعاهایی که در خانه قرائت می کرد حقانیت خود ومکتب اهل بیت را اثبات می کرد.
    سائر ائمه نیز به اقتضاء زمان خود در اثبات حقانیت خود کوتاهی نمی کردند. که برای نمونه چون قبلا ما این بحث را انجام داده ایم می توانید به تاپیک زیر رجوع کنید.
    http://www.askdin.com/thread44042-4.html
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    سلام علیکم
    اینطور نیست لئمه در هر کجا که امکانش بوده امامت وحقانبت خودر ا بیان داشته اند وتقیه به این معنی نیست که آن حضرات کلا سکوت کرده اند بلکه در عین تقیه نسبت به برخی امور وحفظ جان خود وجان شیعیان از طرق مختلف حقانیت خود را به اثبات م یرساندند مثلا امام سجا علیه السلام در عین اینکه رد زمانی قرا رداشت که اوج تقیه بود ولی در عین حال با دعاهایی که در خانه قرائت می کرد حقانیت خود ومکتب اهل بیت را اثبات می کرد.
    سائر ائمه نیز به اقتضاء زمان خود در اثبات حقانیت خود کوتاهی نمی کردند. که برای نمونه چون قبلا ما این بحث را انجام داده ایم می توانید به تاپیک زیر رجوع کنید.
    http://www.askdin.com/thread44042-4.html

    سلام. من هم نگفتم تقیه باعث کوتاهی و سکوت کلی است. ولی تا به حال امام زمان، برای چند نفر از این همه مردمی که امامتشان را در طول اعصار دارند، آشکارا دلیلی اقامه فرموده اند؟

    سایر ائمه هم اکثراً تقیه هایشان ذکر شده است، و نه دلیل آوردنشان بر حجت بودن خودشان و اتمام حجت فرمودنشان. در اکثر موارد فقط یک حدیث صحیح داریم که معصوم، امام بعدی از خویش را مشخص می کنند که معمولاً بین خاصان رخ می دهد، و نه بین آحاد ملت. پیامبر برای حدیث غدیر، آن همه جمعیت را حاضر فرمود، در حالی تعداد مسلمین خیلی کمتر از تعدادشان در زمان آخرین امامان بوده است.
    روزگار غریبی است

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    سلام. من هم نگفتم تقیه باعث کوتاهی و سکوت کلی است. ولی تا به حال امام زمان، برای چند نفر از این همه مردمی که امامتشان را در طول اعصار دارند، آشکارا دلیلی اقامه فرموده اند؟

    سایر ائمه هم اکثراً تقیه هایشان ذکر شده است، و نه دلیل آوردنشان بر حجت بودن خودشان و اتمام حجت فرمودنشان. در اکثر موارد فقط یک حدیث صحیح داریم که معصوم، امام بعدی از خویش را مشخص می کنند که معمولاً بین خاصان رخ می دهد، و نه بین آحاد ملت. پیامبر برای حدیث غدیر، آن همه جمعیت را حاضر فرمود، در حالی تعداد مسلمین خیلی کمتر از تعدادشان در زمان آخرین امامان بوده است.
    سلام علیکم
    اولا اگر تاپیکی که ارجاع دادم مطالعه فرموده باشید بخشی از سوالتان آنجا جواب داده شده است. اما نسبت به امام زمان علیه السلام قرار نیست همیشه ما با معجزه ایمان داشته باشیم بلکه وجود معصوم سبب شکوفایی عقلها وفطرتهاست. نه اینکه علت تامه هدایت باشد ووجود این همه مومن خالص درعصر غیبت خود نشان دهنده این است که کسی که تابع عقل ومنطق باشد راه هدایت هموار است مگر اینکه کسی عناد داشته باشد که وجود معصوم هم کارآیی ندارد مانند اعصار خود معصومین.
    اما در مورد رسول خدا(ص) ایشان حکومت داشتند وهمه ممالک اسلامی از جمله شبه جزیره عربستان زیر سیطره حکومت ایشان بود واین را شما چطور با ائمه ای مقایسه می کنید که هیچکدام حکومت ظاهری نداشتند که هیچ به اذعان خود شما مجبور بودند برای حفظ جان شیعیان تقیه کنند. چطور این شخص علنی مردم را جمع کند واز آنها بیعت امامت بگیر وقتی جامعه این ظرفیت را ندارد؟
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  15. تشکرها 3


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    سلام علیکم
    اولا اگر تاپیکی که ارجاع دادم مطالعه فرموده باشید بخشی از سوالتان آنجا جواب داده شده است.
    و علیکم السلام. در اون تاپیک بحث از ادعاست، و روایات هم خیلی محدود هستن در نشان دادن چنین ادعایی.

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    نسبت به امام زمان علیه السلام قرار نیست همیشه ما با معجزه ایمان داشته باشیم بلکه وجود معصوم سبب شکوفایی عقلها وفطرتهاست. نه اینکه علت تامه هدایت باشد ووجود این همه مومن خالص درعصر غیبت خود نشان دهنده این است که کسی که تابع عقل ومنطق باشد راه هدایت هموار است مگر اینکه کسی عناد داشته باشد که وجود معصوم هم کارآیی ندارد مانند اعصار خود معصومین.
    اینکه ما به صورت پیشفرض خودمان را مؤمنین خالص بدانیم و کسی که نپذیرد را محکوم به عناد کنیم، زیاد منطقی نیست. امامت، و لو اینکه فقط با معجزه نباشد و از سوی کسی که امامتش ثابت است، ابلاغ شود، به هر حال این امام باید به شکلی آشکار مردم را هدایت کند و هدایت پنهانی که منشأ آن معلوم نیست، مشکوک است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    اما در مورد رسول خدا(ص) ایشان حکومت داشتند وهمه ممالک اسلامی از جمله شبه جزیره عربستان زیر سیطره حکومت ایشان بود واین را شما چطور با ائمه ای مقایسه می کنید که هیچکدام حکومت ظاهری نداشتند که هیچ به اذعان خود شما مجبور بودند برای حفظ جان شیعیان تقیه کنند. چطور این شخص علنی مردم را جمع کند واز آنها بیعت امامت بگیر وقتی جامعه این ظرفیت را ندارد؟
    حضرت رسول هم در زمانی که حکومت نداشتند، با وجود خطرات، وضع و خطابه می کردند و معجزه انجام می دادند.
    روزگار غریبی است

  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    و علیکم السلام. در اون تاپیک بحث از ادعاست، و روایات هم خیلی محدود هستن در نشان دادن چنین ادعایی.
    سلام علیکم
    تفسیر حدیث با کارشناس حدیث ومحدث است وما در آنجا برداشت محدثان را بیان داشته ایم واگر حدیث وتوضیح محدث دلیل نیست پس چی دلیل است؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    اینکه ما به صورت پیشفرض خودمان را مؤمنین خالص بدانیم و کسی که نپذیرد را محکوم به عناد کنیم، زیاد منطقی نیست. امامت، و لو اینکه فقط با معجزه نباشد و از سوی کسی که امامتش ثابت است، ابلاغ شود، به هر حال این امام باید به شکلی آشکار مردم را هدایت کند و هدایت پنهانی که منشأ آن معلوم نیست، مشکوک است.
    فکر کنم که برداشتتان از سخن ما درست نیست ومراد ما حضرتعالی نبوده اید بلکه این قاعده کلی است که أدل دلیل علی امکان الشئ وقوعه، بهترین دلیل برامکان چیزی وقوع آن است. بنده عرض می کنم که وجود این همه مومن در عصر غیبت خود دلیل وگواه بر این است که در صورت ضرورت برای حفظ جان ما وجلوگیری از قتل او با غیبتش هم راه هدایت امکان دارد. به این حدیث شریف از امام سجاد علیه السلام توجه کنید:
    يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِينَ‏ بِإِمَامَتِهِ‏ وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْرا.
    (ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص320، اسلاميه - تهران، چاپ: دوم، 1395ق)
    ای اباخالد اهل زمان غیبت صاحب الزمان که معتقد به امامت او ومنتظر ظهور او هستند بهترین مردم تمام اعصار جهان هستند چون خداوند به آنها از عقل وفهم ومعرفت چنان اعطاء کرده است که غیبت نزد آنها مثل مشاهده شده است. وآنها همانند مجاهدان در کنار رسول خدا(ص) همراه با شمشیر قرار داده است.آنان به حق شیعه مخلص، حق، وشیعه صادق هستند ودعوت کنندگان به دین در پنهانی آشکار هستند.
    طبق این حدیث در زمان غیبت منتظران در سایه عقل وفهم به بهترین مراتب ایمان می رسند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    حضرت رسول هم در زمانی که حکومت نداشتند، با وجود خطرات، وضع و خطابه می کردند و معجزه انجام می دادند.
    رسول خدا(ص) مشرکان را دعوت می کرد آنهم سه سال پنهانی که فقط فامیل بود. ولی همین رسول خدا مسلمانان را برای حفظ جانشان به حبشه ومدینه می فرستاد. ومعجزه هم برای اثبات نبوت است در عین حال که ایشان حامی داشتند مانند ابوطالب وحمزه که کسی جرأت نمی کرد به ایشان آسیب برساند. ولی ائمه اولا همیشه تقیه نمی کردند بلکه مسلمانان را بیشتر به تقیه دعوت می کردند. وچنان نبود که از دین وسیره خود رد برابر طاغوت دست بکشند.
    مقایسه زمانی درست است که شرایط یکسان باشد.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  18. تشکرها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۳, ۱۴:۵۱
  2. مدگرایی و پوشیدن لباسهای تنگ و بدن نما ؛ معضل اجتماعی جامعه امروز
    توسط منتظر منتقم فاطمه(س) در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 214
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۰۵, ۲۲:۱۴
  3. ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه قدر ۞
    توسط خادمة المهدی در انجمن سوره ها
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۰۸, ۱۳:۰۳
  4. کارتهای تبریک آمریکایی برای دختران مسلمان
    توسط monemizadeh در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۰۷, ۱۳:۳۸
  5. دعایی برای آمرزش همه گناهان
    توسط monemizadeh در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۰۱, ۰۷:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود