جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترجمه بخشی از آیه مربوط به وضو

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ترجمه بخشی از آیه مربوط به وضو




    با سلام در آیه مربوط به وضو :
    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(المائده/6)


    در این قسمت آیه :فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم آیا کلمه ایدیکم به تبعیت بوجهکم مجرور شده است ؟چرا در قسمت وامسحوا برووسکم و ارجلکم چرا ارجلکم مجرور نشده است؟ با توجه به اینکه دو جمله عینا شبیه هم می باشند وبا کاربرد مشابه صادر شده اند،و ترجمه های متفاوتی از این کلیت این آیه شده است که همیشه محل اختلاف بوده است

    در این دو جمله :

    امسحوا =امسحو
    ب=ب
    وجوهکم=رووسکم
    و=و
    ایدیکم=ارجلکم
    دو جمله عین هم هستند پس چرا ایدیکم مجرور ولی ارجلکم منصوب شده در حالی که دو جمله عین هم هستند هر قائده ای برای اولی هست باید برای دومی هم باشه واین موضوع در نحوه ترجمه آیه تاثیر گذار شده است

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,612
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    790 پست
    حضور
    118 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    ترجمه بخشی از  آیه مربوط به وضو







    کارشناس بحث: استاد تذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    ترجمه بخشی از  آیه مربوط به وضو

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ابتدا ترجمه کامل را از تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی عرض می کنم :
    یاأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلى الصلَوةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلى الْمَرَافِقِ وَ امْسحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَ أَرْجُلَکمْ إِلى الْکَعْبَینِ وَ إِن کُنتُمْ جُنُباً فَاطهَّرُوا وَ إِن کُنتُم مَّرْضى أَوْ عَلى سفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنکُم مِّنَ الْغَائطِ أَوْ لَمَستُمُ النِّساءَ فَلَمْ تجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صعِیداً طیِّباً فَامْسحُوا بِوُجُوهِکمْ وَ أَیْدِیکُم مِّنْهُ مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکم مِّنْ حَرَجٍ وَ لَکِن یُرِیدُ لِیُطهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکمْ تَشکُرُونَ

    ترجمه : اى کسانى که ایمان آورده اید هنگامى که براى نماز بپاخاستید صورت و دست ها را تا آرنج بشوئید و سر و پاها را تا مفصل (یا برآمدگى پشت پا) مسح کنید و اگر جنب باشید خود را بشوئید (غسل کنید) و اگر بیمار یا مسافر باشید یا یکى از شما از محل پستى آمده (قضاى حاجت کرده ) یا با زنان تماس گرفته باشید (آمیزش جنسى کرده اید) و آب (براى غسل یا وضو) نیابید با خاک پاکى تیمم کنید و از آن بر صورت (پیشانى ) و دستها بکشید، خداوند نمى خواهد مشکلى براى شما ایجاد کند بلکه مى خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید شاید شکر او را بجا آورید.


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ادامه به پرسش شما پاسخ می دهیم لذا دقت بیشتر نمایید متوجه خواهید شد که این چنین التزامی در قواعد عربی و قرآن مجید نیست(1)
    1- کلمه ((ب‌)) که در ((برؤ وسکم )) مى باشد طبق صریح بعضى از روایات و تصریح بعضى از اهل لغت به معنى ((تبعیض )) مى باشد، یعنى قسمتى از سر را مسح کنید که در روایات ما محل آن به یکچهارم پیش سر، محدود شده و باید قسمتى از این یکچهارم هر چند کم باشد با دست مسح کرد - بنابراین آنچه در میان بعضى از طوائف اهل تسنن معمول است که تمام سر و حتى گوشها را مسح مى کنند، با مفهوم آیه سازگار نمى باشد.
    2 - قرار گرفتن ((ارجلکم )) در کنار ((رؤ وسکم )) گواه بر این است که پاها نیز باید مسح شود نه این که آن را بشویند (و اگر ملاحظه مى کنیم ((ارجلکم )) بفتح لام قرائت شده بخاطر آن است که عطف بر محل ((برؤ وسکم )) است نه عطف بر ((وجوهکم ))).

    پی نوشت :
    1.تفسیر نمونه، مکارم شیرازی،چاپ16، جلد6 ، ص287


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    پس چرا در بخش تیمم فَامْسحُوا بِوُجُوهِکمْ وَ أَیْدِیکُم کلمه ایدیکم حتی در اعراب هم از وجوهکم تبعیت کرده ولی در بخش وضو وَ امْسحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَ أَرْجُلَکمْ کلمه ارجلکم در اعراب تبعیت نکرده است؟علت عدم تبعیت ارجلکم چیست؟چرا همانند ایدیکم مجرور نیامده ؟ ایدیکم هم در کنار وجوهکم آمده و هم در اعراب تبعیت کرده ولی ارجلکم در کنار رووسکم آمده ولی در اعراب تبعیت نکرده چرا در دو جمله مشابه دو قائده مختلف وجود دارد و علت چیست؟


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    منتظر پاسخ باشم؟

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در تفاسیر و کتب مختلفی تحقیقات فراوانی انجام داده ام حتما دلایل دیگری دارد ولی فعلا دلیلی که برایش یافته ام این است ؛ ادبیات عرب این چنین اقتضا می کند که در جایی عطف بر لفظ (فَامْسحُوا بِوُجُوهِکمْ وَ أَیْدِیکُم) و در جایی دیگر عطف بر محلش ( امْسحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَ أَرْجُلَکمْ ) صورت گیرد.
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۸:۵۸

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    اگر اینطور که شما میفرمایید باشد اصلا سراغ تدبر در آیات نرویم بهتر است

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    با سلام
    اگر اینطور که شما میفرمایید باشد اصلا سراغ تدبر در آیات نرویم بهتر است
    سلام
    چرا؟؟؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود