جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جرم جهنمیان، پاداش بهشتیان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 12 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    جرم جهنمیان، پاداش بهشتیان





    پرسش:
    جرم جهنمیان در دنیا، مشروب و ... بود، و پاداش بهشتیان نیز مشروب و ... است. ﻓﺮﻕ ﺣﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻳﮑﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﯼ ﺧﺪﺍ. ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺮ ﻧﺎﭼﺎﺭﯼ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺷﮑﻤﺶ ﺭﺍ ﺳﯿﺮ می کند بیگناه است ﯾﺎ ﺣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻟﺬﺕ ﺗﻨﺶ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟

    پاسخ:
    در این سوال، نگاه درون دینی با نگاه برون دینی خلط شده است. در نگاه درون دینی، خداوند خالق انسان و پروردگار اوست. او که انسان را آفریده، هدفی از خلقتش دارد و همان طور که خودش بیان کرده، هدف او از خلقت انسان، رسیدن به کمال و سعادت است.
    برای این که انسان به سعادت و کمال برسد، یک سری برنامه به او ارائه داده که رعایت آن مفاد آن برنامه، موجب کمال روح انسان است. این برنامه دارای سه بخش کلی اعتقادات، اخلاقیات و شرعیات و احکام است. بخش اول در وهله اول برای دانستن و معرفت افزایی است که البته به دنبال آن، عملکرد انسان را نیز ارتقا می دهد. بخش دوم در دو حیطه عمل و معرفت است، و اما بخش سوم ناظر به عملکرد انسان است و حاوی یک سری الزامات و یک سری تحریم هاست. مباحثی که در ذیل بخش سوم و با این عنوان در شریعت مطرح شده است، یک هدف و یک حکمت اساسی و مشترک دارد و آن، افزایش روحیه تعبد بندگان است، هرچند هر یک ممکن است اهداف و حکمت های مخصوص به خود نیز داشته باشد. اما مهم در این میان، عمل کردن بر اساس آن دستورات و ارتقای روح و کمال بخشی به آن و رسیدن به سعادت است.
    عدالت خداوند در این است که برای این کارها، پاداشی را در نظر بگیرد. پاداش ها بر دو دسته معنوی و جسمانی است. پاداش های معنوی مربوط به روح است و پاداش های مادی مربوط به بدن. قرار گرفتن در قرب الهی و رحمت او و نیز بودن در جوار انبیاء و صالحین و بزرگان، نعمت هایی است که در بهشت انتظار مومنان را می کشد و هیچ لذتی بالاتر از آن برای بهشتیان نیست.
    اما باغ و میوه و حوری و .. مربوط به جسم است که البته برای همه بهشتیان هست، ولی تنها عده ای از آن ها به آن نعمت ها توجه دارند که درک و فهمشان را در این دنیا صرفا به همین اندازه بالا برده اند. کسانی که خدا را فقط به طمع بهشت یا از ترس جهنم عبادت کرده اند، فقط از نعمت های مادی بهره مند می شوند و از نعمت های معنوی در حد کمی، آن هم در سطح پائین استفاده می کنند؛ زیرا اصولا درکشان از نعمت، صرفا نعمت مادی است.
    این نگاه درون دینی بود. در این نگاه، فرق بین ازدواج و فحشا در این است که یکی به اجازه خداوند و دیگری بدون اجازه اوست. فرق بین معامله مشروع(بیع) و ربا(نزول) در این است که یکی بر اساس اصول دین و اجازه خداوند است و دیگری نیست. این که نزول را حرام کرده به جهت مضرات اجتماعی و اقتصادی ای است که ایجاد می کند. فرق بین فاحشه دنیایی و حوری اخروی نیز در این است که اولی، خود را بدون اذن خداوند در اختیار دیگران قرار داده و هیچ حد و مرزی در این کار ندارد، و دیگری را خداوند به عنوان پاداش برای یک نفر قرار داده است. البته اذن و اجازه الهی و ممنوعیت او بدون حساب و کتاب و دلیل نیز نیست. این که مثلا شراب را ممنوع کرده به جهت ضررهایی است که دارد. ولی شراب بهشتی این مضرات را ندارد. شراب دنیایی انسان را از خود بیخود می کند و عقل انسان را از بین می برد و انسان را از یاد خداوند غافل می کند(1)، ولی شراب بهشتی انسان را هوشیار می کند نه این که عقل او را زائل کند.(2)
    اما در نگاه برون دینی که مقدمات بحث را نمی بیند و لحاظ نمی کند، خب البته فرقی بین فحشا و ازدواج نیست؛ چون در هر دو، هدف بهره گیری جنسی است. فرقی بین نزول و معامله حلال نیست؛ چون در هر یک طرف چیزی می دهد و دیگری می گیرد و همین طور بعضی از مسائل دیگر.
    مهم در این میان آن است که ببینیم نگاه ما با چه رویکردی است. نگاه دیگران و تمسخر دیگران نیز مهم نیست. در طول تاریخ، پیروان ادیان که هیچ، خود پیامبران نیز مورد تمسخر بی دینان و کافران قرار می گرفتند.

    ـــــــــــــــــــــ
    (1) سوره مائده، آیه 91.
    (2) سوره صافات، آیه 47.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود