جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: «ثم» و پسِ زمانی؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    «ثم» و پسِ زمانی؟!





    پرسش:
    در آیه 3 سوره یونس، «ثم» به چه معناست؟ مگر خدا قبل از این که بر عرش جلوس کند بر همه چیز مسلط نبوده است؟ و این شفیعان چه کسانی هستند و مراد از شش روز چیست؟

    پاسخ:
    «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ما مِنْ شَفيعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَ فَلا تَذَكَّرُون‏»؛ پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز [شش دوران‏] آفريد سپس بر تخت (قدرت) قرار گرفت، و به تدبير كار (جهان) پرداخت. هيچ شفاعت كننده ‏اى، جز با اذن او نيست. اين است خداوند، پروردگار شما. پس او را پرستش كنيد! آيا متذكّر نمى ‏شويد؟(1)
    در چنین مواردی "ثم" معنای پس و بُعد زمانی را نمی دهد، تا نتیجه گرفته شود قبل از آن نبوده و بعدش بوده. اصلا زمان در باره خداوند معنا ندارد، زیرا همه چیز در برابر او حاضر است.
    مطلب دیگر؛ شفاعت مختص خداوند است؛ البته خداوند می تواند این مقام را به کسانی که بخواهد تفویض فرماید، لذا شفاعت می تواند توسط غیر خدا، و به اذن الهی باشد.
    از جمله شفاعت کنندگان در قیامت، می توان به ملائکه، انبیاء، اولیاء، و گواهان و شهدا (یعنی گواهان بر اعمال، آن کسانی که اعمال انسان را در زیر نظر دارند، و شهادت در این جا به معنای شهادت به معنای کشته شدن در معرکه قتال نیست) اشاره نمود.
    مطلب سوم؛ منظور از ایام، دوران و مراحل است؛ لذا شش روز به معنای شش مرحله و دوران است.
    خداوند مجموعه زمين و آسمان را در شش دوران متوالى آفريده است، هر چند اين دوران ها گاهى به ميليون ها يا ميلياردها سال بالغ شده است و علم امروز هيچ گونه مطلبى را كه مخالف اين موضوع باشد بيان نكرده است.
    اين دوران هاى شش گانه محتملا به ترتيب ذيل بوده است:
    1. روزى كه همه جهان به صورت توده گازى شكلى بود كه با گردش به دور خود از هم جدا گرديد و كرات را تشكيل داد.
    2. اين كرات تدريجا به صورت توده مذاب و نورانى و يا سرد و قابل سكونت در آمدند.
    3. روز ديگر منظومه شمسى تشكيل يافت و زمين از خورشيد جدا شد.
    4. روز ديگر زمين سرد و آماده حيات گرديد.
    5. سپس گياهان و درختان در زمين آشكار شدند.
    6. سرانجام حيوانات و انسان در روى زمين ظاهر گشتند.
    خداوند پس از آفرينش آسمان و زمين، زمام رهبرى آن ها را بدست گرفت، يعنى نه تنها آفرينش از او است بلكه اداره و رهبرى جهان نيز با او مى‏باشد (ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ).
    و اين پاسخى است به آن ها كه جهان را در آفرينش نيازمند به خدا مى ‏دانند نه در بقا و ادامه هستى. (2)
    در باره دوران هاى شش گانه آفرينش آسمان و زمين می توان به تفسیر آيات 8 تا 11 سوره "فصلت" نیز مراجعه نمود.
    چند نکته:
    1. استوای بر عرش، کنایه از قدرت و تسلط بر تدبیر امور است.
    2. تا چیزی خلق نشود، تقدیر مقدرات او و نیز تدبیر امور آن نیز محقق نمی شود.
    3. این تعابیر از باب تشبیه معقول به محسوس، و از باب تشبیه به عالم ماده و ممکنات است.
    به بیان دیگر، این تعابیر برای تقريب و نزديك نمودن معنا است به ذهن شنوندگان، و الا شکی نیست که خداوند «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ» است.
    4. لذا معنایش این نیست که قبلا خداوند تسلط بر تدبر امور آسمان و زمین و یا تقدیری نداشته است.
    5. ثم معمولا براى بعد و ترتیب و فاصله و تراخى مى ‏آيد؛ ولی مواردی هست که برای پس زمانی نیست بلکه براى تراخى و تأخر رتبى در كلام است.(3)
    به بیان دیگر این که تعبير به "ثم" هميشه براى تاخير زمانى نيست بلكه گاهى براى تاخير بيان نيز مى‏ آيد، مثلا مى‏ گوئيم كار امروز تو را ديديم سپس كار ديروزت را هم نيز مشاهده‏ كرديم، در حالى كه اعمال ديروز مسلما قبل از اعمال امروز واقع شده، ولى توجه به آن در مرحله بعد بوده است.(4)
    بنابر این: استوی، کنایه از تسلط و احاطه داشتن است، و از آن جا که خداوند قدرت و تسلطش بر همه عوالم و هستی، ازلی و ابدی است و زمان در مورد او معنا ندارد، در این آیه این گونه تعبیر آورده شده تا فهمش برای ما آسانتر باشد، لذا ثم در این آیه برای پس زمانی نیست تا کسی بگوید پس معنایش این است که خداوند قبلا تسلط و یا قدرت و یا تقدیر و تدبیر نداشته و از آن به بعد چنین تسلط و قدرتی پیدا کرده است.

    __________
    (1) یونس/ 3.
    (2) تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏6، ص 202.
    (3) ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏17، ص 362.
    (4) تفسير نمونه، ج ‏19، ص 380.




    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. توهین از وهن میاد. وهن یعنی چی؟
    توسط roshan_del در انجمن کلیات ترجمه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۰, ۰۰:۱۹
  2. دین اعتقادی یا لسانی؟!
    توسط qalbesalim در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۴, ۱۰:۴۶
  3. خاتمیت یا بسط تجربه نبوی؟!
    توسط آسمان ابری در انجمن اقسام وحي
    پاسخ: 21
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۲۰, ۰۸:۱۵
  4. بهترین کتاب در مورد حضرت مهدی؟
    توسط a3moni در انجمن معرفی کتاب و مجلات قرآنی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۰/۱۷, ۱۰:۴۶

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود