جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درهم پیچیده شدن آسمان ها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    درهم پیچیده شدن آسمان ها





    پرسش:
    آیه «يَوْمَ نَطْوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ»(انبیا/104) یعنی چه؟

    پاسخ:
    «يَوْمَ نَطْوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا إِنَّا كُنَّا فاعِلينَ»؛ در آن روز كه آسمان را چون طومارى در هم مى ‏پيچيم، (سپس) همان گونه كه آفرينش را آغاز كرديم، آن را باز مى ‏گردانيم اين وعده ‏اى است بر ما، و قطعاً آن را انجام خواهيم داد.(1)
    در تفسیر نمونه و در توضیح آیه شریفه آمده این آيه توصيفى از آن روز وحشت بزرگ (فزع اکبر) است، و در حقيقت علت عظمت اين وحشت را مجسم مى ‏سازد.
    در زمان هاى گذشته براى نوشتن نامه ‏ها و هم چنين كتاب ها، از اوراق طومار مانند استفاده مى ‏كردند، اين طومارها را قبل از نوشتن به هم مى‏ پيچيدند و شخص كاتب تدريجا آن را از يک طرف مى ‏گشود و مطالب مورد نظر را روى آن مى ‏نوشت‏ و بعد از پايان كتابت نيز آن را مى ‏پيچيدند و كنار مى ‏گذاشتند، و لذا هم نامه ‏ها و هم كتاب هايشان شكل طومار داشت. اين طومار، "سجل" ناميده مى ‏شد كه براى كتابت از آن استفاده شده بود.
    در اين آيه نسبت به درنورديدن طومار عالم هستى در پايان دنيا، تشبيه لطيفى شده است، در حال حاضر اين طومار گشوده شده و تمام نقوش و خطوط آن خوانده مى ‏شود و هر يک در جايى قرار دارد، اما هنگامى كه فرمان رستاخيز فرا رسد، اين طومار عظيم با تمام خطوط و نقوشش، در هم پيچيده خواهد شد.
    سپس اضافه مى‏كند "همان گونه كه ما در آغاز آن را ايجاد كرديم باز هم بر مى‏گردانيم" و اين كار مشكل و سختى در برابر قدرت عظيم ما نيست(كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ).
    در حقيقت اين تعبير شبيه تعبيرى است كه در سوره اعراف آمده است: «كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ»؛ همان گونه كه شما را در آغاز ايجاد كرد باز مى‏ گرداند.(2)
    و يا همانند: «وَ هُوَ الَّذِي يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ»؛ او كسى است كه آفرينش را ايجاد كرد سپس آن را باز مى ‏گرداند و اين بر او آسانتر است.(3)
    و در پايان آيه مى ‏فرمايد: "اين وعده‏ اى است كه ما داده ‏ايم و قطعا آن را انجام خواهيم داد" (وَعْداً عَلَيْنا إِنَّا كُنَّا فاعِلِينَ).
    از بعضى روايات استفاده مى ‏شود كه منظور از بازگشت خلق به صورت اول آن است كه انسان ها بار ديگر پا برهنه و عريان ـ آن گونه كه در آغاز آفرينش بودند ـ باز مى ‏گردند، ولى بدون شک منظور اين نيست كه مفهوم آيه منحصر در اين معنى باشد، بلكه اين يكى از چهره‏ هاى بازگشت آفرينش به صورت نخست است.(4)
    در ادامه برای روشنتر شدن تفسیر آیه شریفه، به بیان برخی مفسران اشاره می شود:
    در "الدر المنثور" است كه عبد بن حميد از على علیه السلام روايت كرده كه در ذيل جمله "كَطَيِّ السِّجِلِّ" فرموده: نام فرشته است.(5)
    و در تفسير قمى است كه امام در ذيل جمله «يَوْمَ نَطْوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ» فرمود: "سجل" نام فرشته ‏اى است كه نامه ‏هاى اعمال را مى‏ پيچد. و معناى پيچيدن آن اين است كه نابودش مى‏ كند و به صورت دود در مى‏ آيد، و زمين را به صورت آتش در مى ‏آورد.(6)
    و در نهج البلاغه در وصف اموات آمده كه: از پشت زمين به زير زمين، و از وسعت روى آن به تنگى زير آن، و از نزد اهل و عيال، به غربت، و از نور به ظلمت رفتند. رفتند در حالى كه پا برهنه و عريان بودند، از دنيا تنها اعمال با ايشان آمد، و به زندگى دائم و خانه هميشگى منتقل شدند، هم چنان كه خداى سبحان فرموده: «كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ، وَعْداً عَلَيْنا إِنَّا كُنَّا فاعِلِينَ».(7)
    علامه طباطبایی(ره) می گوید استشهاد امام علیه السلام به اين آيه شريفه با هر دو معنايى "اعاده" قابل انطباق است، و آن دو معنا يكى اعاده خلق به صورت قبل از خلقت بود، و يكى اعاده به معناى زنده كردن بعد از مردن آن طورى كه قبل از مردن بودند.(8)
    اما پيام ‏هایی که می توان از آیه شریفه برداشت نمود:
    1. نظام هستى ازلى و ابدى نيست و سرانجام دستخوش تغيير و تحول خواهد گرديد.
    2. قدرت خداوند نسبت به درهم پيچيدن آسمان‏ ها، به آسانى پيچيدن يک طومار است.
    3. تمثيل، بهترين و رساترين راه براى تفهيم و تفهم است.
    4. همان گونه كه پيچيدن يک طومار به معناى محو نوشته ‏هاى آن نيست، درهم پيچيده شدن آسمان ‏ها نيز نشانه نابودى آفريده ‏ها نيست.
    5. هر گونه تغيير و تحوّل در آسمان ‏ها با خواست و اراده‏ى الهى است.
    6. خدا مخلوقات درهم ‏پيچيده را مانند آفرينش اوّل باز خواهد آفريد.
    7. وعده ‏هاى الهى حتمى است و عملى مى ‏شود.(9)

    ________
    (1) انبیاء/ 104.
    (2) اعراف/ 29.
    (3) روم/ 27.
    (4) تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏13، ص 512.
    (5) الدر المنثور، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 4، ص 340.
    (6) تفسير قمى، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 2، ص 77.
    (7) نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 110، ص 341.
    (8) ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏14، ص 474.
    (9) تفسير نور، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏7، ص 503.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود