جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ثارالله بودن امام حسین(ع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    ثارالله بودن امام حسین(ع)





    پرسش:
    مسيحيان مسيح عليه السلام را پسر خدا مي‌دانند، آیا اين شبيه این نیست که شیعیان امام حسين عليه السلام را خون خدا (يا ثار الله و ابن ثاره) می دانند؟

    پاسخ:
    در این زمینه، تذكر دو نكته ضروري است:
    الف: "ثار" در لغت به معني خون نيامده است، اين اشتباه رايجي است كه شيوع پيدا كرده است؛ ثار به معنای انتقام، خروش خون و طلب کردن خون کشته شده‏گان آمده است.(1)
    علامه مجلسی در این رابطه می نویسد: ثار با همزه به معنای خون و خونخواهی اس. وقتی در زیارت به امام حسین(ع) ثاراللَّه خطاب می کنیم: یعنی تو اهلیت و شایستگی داری که منتقم تو خداوند باشد، تو کسی هستی که خون خواهی اش توسط خداوند انجام خواهد شد. مطمئناً خون تو زمین نخواهد ماند. یا اینکه تو کسی هستی که خون او به امر خداوند گرفته خواهد شد.(2)
    در حقیقت ثاراللَّه یعنی کسی که ولّی دم و انتقام گیرنده او خداست، زیرا خون امام حسین(ع) در راه خدا و برای اعتلای کلمه توحید ریخته شده، به همین جهت صاحب خون او هم خداوند متعال است. مشخصا خداوند جسم نيست تا خون امام حسين (ع) را به خداوند نسبت دهيم. بنابر اين، منظور از ثار الله اين است كه خونخواه خداوند سبحان خداوند سبحان است.
    ب: مسيحيت به اقانيم ثلاثه قائل هستند، اگر چه در ظاهر عيسي (ع) را پسر خداوند مي دانند اما اگر به منابع مسيحيت مراجعه شود اينان پدر پسر و روح القدس را شخصيت واحدي مي دانند كه كه همان خداست لذا مسيح (ع) را خدا مي دانند و قائل به الوهيت مسيح هستند، طبق این بیان، میان تعبیر «ثارالله» در مورد امام حسین(ع) و تعبیر «ابن الله» درباره حضرت عیسی(ع) هیچ تشابهی وجود ندارد، زیرا مسیحیان به اقانیم سه گانه «اب (پدر)، ابن (پسر)، روح القدس» معتقدند؛ حضرت عیسی(ع) را خدای پسر می داند و او را دارای شأن الوهیت و خدایی می شمارند؛ برخلاف شیعه که امام حسین(ع) را بنده خدا می داند. تمام افتخار و عزت او در این است که بنده خاشع و خاضع درگاه خدا است.
    ممکن است گفته شود چرا شیعیان خدا را خونخواه امام حسیم می دانند، در حالی خداوند باید خونخواه همه مظلومان باشد؟ در پاسخ می توان گفت بله خداوند خونخواه و يار و ياور مظلومين و ستمديدگان است؛ و اين سخن، هم مورد تأييد قرآن و هم مورد تأييد روايات است.
    قرآن كريم، كسانى را كه نسبت به كمك و يارى ستمديدگان، سكوت و بى تفاوتى اختيار كرده اند و قيام نمى كنند، سرزنش و ملامت نموده، مورد سؤال قرار مى دهد و مى گويد: «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْية الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً»؛ چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمى كنيد همان افراد (ستمديده اى) كه مى گويند: خدايا! ما را از اين شهر كه اهل آن، ستمگرند، بيرون ببر و براى ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براى ما از طرف خود، يار و ياورى تعيين فرما.(3)
    از امام صادق(ع) نيز نقل شده است: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُعِينُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلَّا كَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِيَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَنْصُرُ أَخَاهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَ الْآخِرَه»؛ هيچ مؤمنى، مؤمن ستمديده اى را يارى نمى رساند، مگر اين كه عمل او، برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادر خود را يارى رساند و ياريش دهد، مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى كند.(4)
    از آيات قراني و روايات معصومين عليهم السلام به خوبى مى توان ضرورت يارى رساندن به مظلومان و ستمديدگان را به عنوان يك وظيفه و تكليف الهى، استنباط نمود.
    بنابر این، با توجه به اين كه از ديدگاه قرآن ياري رساندن به مظلومين جزو صفات كماليه محسوب مي شود، به طريق اولي خداوند داراي اين صفت كماليه است و به يقين خداوند خونخواه ستمديدگان در آخرت خواهد شد .
    البته مظلوميت، خود داراي مراتب و درجات است برخي مظلوميت ها را همه كس مي تواند خونخواهي كند اما برخي مظلوميت ها آن چنان شديد هستند و آن چنان داراي اهميت اند كه كسي جز خداوند نمي تواند خونخواه باشد.
    امام صادق علیه السلام در زیارتنامه حضرت ابى عبداللّه علیه السلام بیان می دارند: «اَنَّکَ ثارُاللّهِ فِى الاَرْضِ مِنَ الدَّمِ الَّذِى لا یُدْرِکُ ثِرَتَهُ أَحَدٌ مِن أَهْلِ الاَرْضِ»؛ اى سید الشهداء ـ علیه السلام ـ تو خونِ خدا در زمینى، همان خونى که هیچ کس جز خداوند انتقام آن را نمی تواند بگیرد.(5)
    با توجه به جایگاه رفیع و مقام والای ابى عبداللّه علیه السلام ـ که خداوند متعال و اولیایش از آن آگاهند ـ این ویژگى را دارد که هیچ کس جز خداوند متعال آن هم به دست اولیایش نمی تواند انتقامش را بگیرد.

    ____________
    (1) لسان العرب، ج 4، ص 97؛ لغتنامه دهخدا، ذیل کلمه ثار.
    (2) بحار الانوار، ج 98، ص 151.
    (3) نساء آيه 75.
    (4) ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 148.
    (5) بحارالانوار، ج 101، ص 168.




    لینک اصلی



  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود