جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت زهرا(س) تنها دختر پیامبر(ص)؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 8 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    حضرت زهرا(س) تنها دختر پیامبر(ص)؟





    پرسش:
    آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها تنها دختر پیامبر بوده اند؟

    پاسخ:
    در مورد تعداد دختران حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم دو نظریه وجود دارد:
    نظریه اول: به جز فاطمه زهرا سلام الله علیها سه دختر دیگر به نام های زینب، ام کلثوم و رقیه داشته اند.
    به عنوان نمونه به یکی از این روایات اشاره می­ نماییم: ابو بصیر از امام صادق(ع) نقل می­ نماید که ایشان فرمودند: فرزندان پیامبر(ص) از خدیجه(س) عبارت بودند از قاسم و طاهر که همان عبدالله است، و ام کلثوم و رقیه و زینب و فاطمه. علی(ع) با فاطمه(س) ازدواج نموده و ابو العاص بن ربیع که مردی از بنی امیه بود، زینب را به همسری گرفت و عثمان بن عفان با ام کلثوم ازدواج نموده، اما ایشان قبل از اینکه به خانه عثمان برود، رحلت نمود. سپس پیامبر(ص) هنگامی که عازم جنگ بدر بود، دختر دیگر خود رقیه را به همسری عثمان درآورد...(1)، اما در تألیفات برخی دیگر از دانشمندان شیعه، به نقل از راویانی از اهل سنت همانند بلاذری، این احتمال مطرح گردیده که زینب و رقیه، ربیبه و بزرگ شده نزد پیامبر(ص) بوده و دختر واقعی ایشان نیستند.(2)

    نظریه دوم: این نظریه گویای آن است که پیامبرصلی الله علیه واله وسلم به جز حضرت زهرا سلام الله علیها دختر دیگری نداشته و زینب، ام کلثوم و رقیه دختران خواهر خدیجه هستند نه دختران خدیجه سلام الله علیها. طبق این نظر این سه دختر ربیبه ها یعنی دختر خوانده های پیامبرند که در خانه ایشان بزرگ شده اند.
    از جمله قائلین به این نظریه علامه سید جعفر مرتضی عاملی است ایشان می فرمایند: به ادعاى برخى از دانشمندان معاصر، برخى از فرزندان پيامبر ازحضرت خديجه، ممكن است فرزند واقعى پيامبر نباشد؛ بلكه فرزند خوانده آن حضرت بوده‏ اند و عرب فرزند خوانده يا ربيبه را هم فرزند مى‏ نامد. درباره زينب، رقيه و ام كلثوم، اين احتمال داده شده است كه اين دختران، دختر خوانده ‏هاى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله بوده‏ اند. به عنوان مثال، برخى مى‏ گويند كه رقيه و زينب، دختران هاله، خواهر خديجه بودند، و بعضى نيز مدعى‏ اند كه رقيه و زينب، متعلق به جحش بودند و فرزند خوانده پيامبر اسلام گرديدند. اين گفته، بر خلاف نظر اكثر مورخان و دانشمندان پيشين و است.(3)
    قائلین به این نظریه مستنداتی ارائه می دهند از جمله:
    اول: بخاری در صحیح خود، ذیل آیه شریفه «و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه» ماجرایی را از عبدالله بن عمر نقل می­ نماید که در آن شخصی از او در مورد علی(ع) و عثمان پرسشی مطرح می­ سازد. ابن عمر بعد از این که نکاتی را در مورد تبرئه عثمان بیان داشت، می­ گوید که اما علی(ع) پسر عموی پیامبر(ص) و داماد اوست... .(4)
    اگر رقیه و ام کلثوم همسران عثمان، دختران واقعی پیامبر(ص) بودند، ابن عمر می ­بایست او را نیز به عنوان داماد پیامبر(ص) معرفی نماید، در حالی که این کار را ننمود!
    دوم: حاکم نیشابوری از مؤلفین معتبر اهل سنت، روایتی را از ابو هریره نقل می­ نماید که او بیان داشته: من به خانه عثمان رفته و رقیه دختر رسول خدا(ص) را در آن جا دیدم و ... . مؤلف کتاب بعد از پایان حدیث بیان می­ دارد که این روایت از لحاظ سند صحیح می­ باشد، ولی محتوای آن با واقعیات تاریخی هماهنگی ندارد، چون رقیه در سال سوم هجری رحلت نموده در حالی که ابوهریره، بعد از واقعه خیبر (سال هفتم هجری) اسلام آورده بود!!(5)

    ملاحظه می­نماییم که روایتی که از ابوهریره در مورد رقیه نقل شده، به اعتراف این دانشمند اهل سنت، از ضعف در محتوا برخوردار است.
    بر این اساس، این احتمال به ذهن برخی خطور می ­نماید که شاید راویانی در زمان بنی امیه، برای تضعیف موقعیت علی(ع) و فاطمه(س) و برای این که خلیفه سوم را هم رتبه علی(ع) قرار داده، بلکه با ملقب نمودن ایشان به ذو النورین حتی یک مرتبه بالاتر از او قلمداد نمایند، اقدام به نقل روایاتی نموده ­اند که نتیجه آن، اثبات این امر است که خلیفه سوم نیز همانند علی(ع)، داماد پیامبر(ص) بوده و هیچ مزیتی برای علی(ع) در این مورد وجود ندارد!

    __________________
    (1) مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ه ق، ج 22، ص 152-151 .
    (2) ابن شهرآشوب، محمد، مناقب آل ابی طالب، انتشارات علامه، قم، 1379 ه ق، ج 1، ص 162.
    (3) عاملی، سیدجعفر مرتضی، دارالحدیث، قم، 1426ق، چاپ اول، ج 1، ص 121 - 131. و ج ‏2،ص 126.
    (4) صحیح بخاری، دار الفکر، بیروت، 1401 ه ق، ج 5، ص 157.
    (5) حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، دار المعرفه، بیروت، 1406 ه ق، ج 4، ص 48.
    برای مطالعه بیشتر به کتاب "بنات النبی ام ربائبه"، تالیف استاد علامه سید جعفر مرتضی عاملی مراجعه فرمائید.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود