جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ورود به بهشت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    ورود به بهشت





    پرسش:
    آیا ابتدا اهل جهنم حسابرسی می‌ شوند یا بهشتیان؟ ترتیب و صف حسابرسی و ورود به بهشت چگونه است؟ چطور در روایات آمده حضرت فاطمه(س) اولین نفری است که وارد بهشت می شود، آیا بعد از حسابرسی جهنمیان است؟

    پاسخ:
    اگر منظورتان از تقدم در حسابرسی مربوط به جهنم، عبور از آن است، بله همه بهشتیان از جهنم عبور می کنند، همان‌ طور که قرآن می فرماید: «وَ إِن مِّنكمُ‏ْ إِلَّا وَارِدُهَا كاَنَ عَلىَ‏ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا»؛ و همه شما وارد جهنم مى‏شويد اين امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت‏.(1)
    البته آتش جهنم تنها دامن جهنمیان را خواهد گرفت، اما عبور از آن برای همه محقق خواهد شد، و روشن است که تحقق چنین امری به این معنا نیست که جهنمیان زودتر حسابرسی می شوند.
    اما در مورد علم، اگرچه علم در بالا رفتن درجه انسان ها در قیامت تاثیر دارد، اما اینطور نیست که درجه انسان ها فقط به اندازه علمشان باشد، بلکه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند، که بسیار هستند و آیات و روایات بدان ها اشاره دارند، مثلا جهاد، قرآن کریم می‌ فرماید: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما»؛ خداوند مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است‏.(2)
    اگر ملاک فقط علم می بود مأمون عباسی باید در قیامت جایگاه بلندی داشته باشد چرا که سیوطی او را این گونه معرفی می‌ کند: "وكان أفضل رجال بنی العبّاس حزماً وعزماً، وحلماً وعلماً، ورأیاً ودهاءً، وهیبةً وشجاعةً، وسۆدداً وسماحةً،... ولم یل الخلافة من بنی العبّاس أعلم منه، وكان فصیحاً مفوّها"؛ وی با فضیلت ترین مرد بنی العباس بود از نظر اراده، جدیت، حلم، آگاهی، دقت، تعقل، هیبت، شجاعت، شرف و کرم، و خلیفه ای عالم تر از او در بنی عباس نیامد، او فصیح و سخنران بوده است.(3)
    و شهید مطهری نیز در مورد او می‌گوید: مأمون عالم ترین خلفا و بلکه شاید عالم ترین سلاطین جهان است، در میان سلاطین جهان شاید عالم تر، دانشمند تر و دانش دوست تر از مأمون نتوان پیدا کرد.(4)
    هم چنین در روایات به اموری که موجب سرعت در حسابرسی می‌ شود اشاره شده است، مثلا پیامبر(ص) می‌ فرمایند: «ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ حَاسَبَهُ اللَّهُ حِسَاباً يَسِيراً وَ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِهِ قَالُوا وَ مَا هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ تُعْطِي مَنْ حَرَمَكَ وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ»؛ سه چيز است كه در هر كه باشد خدا حساب را بر او آسان گيرد و وي را از روی رحمتش به بهشت ببرد، (اصحاب) گفتند آن سه کدامند یا رسول الله؟ حضرت(ص) فرمودند: عطا به آن كس كه تو را محروم كرده است، و پيوند با آن كس كه از تو بريده است‏، و عفو آن كس كه بر تو ستم روا داشته است.(5)
    اما در مورد بهشت و جهنم، هرگز این طور نیست که خداوند اهل بهشت را معطل کند تا حساب جهنمیان روشن شود و ابتدا آن ها وارد جهنم شوند، بعد به حساب بهشتیان بپردازد، محاسبه از یک عده، خداوند را از محاسبه دیگران باز نمی دارد، همان‌ طور که فرموده‌ اند: «لَا يَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْن‏»؛ پرداختن به امری، او را از امر دیگر غافل نمی‌ کند.(6)
    امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه نیز مشابه همین جمله را فرموده‌ اند.(7)
    اصلا حساب و کتاب همه در روز قیامت روشن است، روز قیامت روز آشکار شدن این اعمال است، همان طور که قرآن کریم می فرماید: «يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِر»؛ در آن روز كه اسرار نهان آشكار مي شود.(8)
    و می فرماید: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ»؛ روزى كه هر كس، آنچه را از كار نيك و بد انجام داده، حاضر مى‏ بيند.(9)
    و نیز می فرماید: «يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسيماهُمْ»؛ مجرمین از صورت هایشان شناخته می شوند.(10)
    پس زود یا دیر شدن حسابرسی فقط منوط به نوع رفتار و کردار انسان هست، لذا پیامبر(ص) می فرمایند: «مَنْ حُوسِبَ عُذِّب‏»؛ هر کس حسابرسی شود، عذاب خواهد شد.(11)
    یعنی معطلی حسابرسی خودش نوعی از نتیجه اعمال دنیاست.
    به همین خاطر حضرت زهرا(س) و باقی ائمه(ع) بدون هیچ حسابرسی، اولین نفراتی هستند که به همراه پیامبر(ص)، وارد بهشت می شوند، همان طور که در روایات متعددی به این امر اشاره شده است.(12)
    با این اوصاف روشن می شود که هیچ تقدیم و تأخر تاریخی، در زودتر یا دیرتر شدن حسابرسی نقش ندارد، مثلا قرار نیست که انسان های صدر اسلام چون زودتر از دنیا رفته اند، زودتر حسابرسی شوند، چون همه با هم از قبرها برانگیخته می شوند، هم چنین رابطه استادی و شاگردی هم نقشی در مقدم یا مؤخر شدن حسابرسی ندارد، همه با هم محاسبه خواهند شد و هر کس عملش نیکوتر، محاسبه اش کمتر؛ بنابراین زودتر و یا دیرتر رفتن انسان‌ ها به بهشت دست خودشان نیست، هر کسی را متناسب با عمکردش در روز قیامت محاسبه خواهند کرد.

    _____________________
    (1) مریم/71.
    (2) نساء/95.
    (3) تاریخ الخلفاء وأمراء المۆمنین‏، جلال الدین سیوطی، ص 245و246.
    (4) مجموعه آثار، استاد شهید مطهری، ج 18، ص 117و118.
    (5) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 7، ص 96.
    (6) همان، ج 87، ص 154.
    (7) نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه 178.
    (8) طارق/9.
    (9) آل عمران/30.
    (10) الرحمن/41.
    (11) بحارالانوار، ج 7، ص 263.
    (12) همان، ج 28، ص 45.




    لینک اصلی




  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود