جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کاربرد روایات در تفسیر قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کاربرد روایات در تفسیر قرآن




    با سلام
    آیا با توجه به آیات قران باید روایات را تایید کنیم یا با توجه به روایات باید قرآن را تفسیر کنیم؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    818 پست
    حضور
    119 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    کاربرد روایات در تفسیر قرآن







    کارشناس بحث: استاد تذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    کاربرد روایات در تفسیر قرآن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر در لغت یعنی نقاب از چهرهٔ چیزی برگرفتن.[۱] کلمه ٔ تفسیر مصدر باب تفعیل است از «فسر» بمعنی ظهور و کشف .[۲]
    علامه طباطبائی:
    «تفسیر عبارت است از بیان کردن معنای آیه‌های قرآن، روشن کردن و پرده‌برداری از اهداف و مفاهیم آیه‌ها.»[۳] از این جملهٔ محمدحسین طباطبایی در کتاب شناخت قرآن و دانشنامهٔ رشد چنین نتیجه گیری شده است :
    «بنابر این تفسیر به معنای برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معنای باطنی و درونی الفاظی است که در نگاه اول به دست نمی‌آید. از این رو تکیه بر معنای ظاهری آیات را تفسیر نمی‌نامند.» و نیز آمده:«تفسیر یعنی روشن ساختن مفهوم آیات قرآن مجید، و واضح کردن منظور پروردگار.»[۴][۵]
    «تفاسیر روایی» تفسیرهایی هستند که قرآن را با استفاده از روایات پیامبر، ائمه و اصحاب پیامبر تفسیر می‌کنند.

    با توجه به این جملات فوق و کلام بزرگان در تفسیر ، آیات قرآن به وسیله روایات اهل بیت تفسیر می شوند و همچنین اگر روایاتی را دیدیم که مخالفت با قرآن دارند را رد می کنیم چون روایات در صورت مخالفت نداشتن با قرآن و تایید شدن قرآن تایید می شوند.
    پی نوشت:


    • تفسیر نمونه، صفحه «بیست و یک»
    • (از کشاف اصطلاحات الفنون )
    • محمدحسین طباطبائی، تفسیر المیزان، ج ۱، ص۴
    • کتاب شناخت قرآن، ص ۱۹۸
    • دانشنامهٔ رشد، مقالهٔ تفسیر



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    بلاخره کدام یک بر دیگری ارجح است اینطور که شما می فرمایید نه قران را ملاک قرار دادید نه روایات ؟ روایات قران را تفسیر میکنند و قران روایات را تایید به این شکل یک سیکل نادرست و غیر واقعی تشکیل می شود!


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اصلا دنبال ارجح بودن یکی بر دیگری نباشید زیرا دو موضع متفاوت از هم هستند :
    1- آیات قرآن برای همه قابلیت فهم را ندارد لذا باید به وسیله روایات صحیح اهل بیت تفسیر شوند.
    2- همه روایات موجود درست نیست بلکه در بین این ها جعلی و ساختگی هم وجود دارد،لذا این سری روایات را باید بررسی کرد پس اگر روایاتی را دیدیم که مخالفت با قرآن دارند را رد می کنیم چون روایات در صورت مخالفت نداشتن با قرآن و تایید شدن قرآن تایید می شوند.


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش :
    آیا با توجه به آیات قرآن باید روایات را تایید کرد یا با توجه به روایات باید قرآن را تفسیر کرد ؟

    پاسخ:
    تفسیر در لغت یعنی نقاب از چهره چیزی بر گرفتن و کلمه ٔ تفسیر مصدر باب تفعیل است از «فسر» بمعنی ظهور و کشف .
    علامه طباطبائی (رحمه الله علیه) در این باره می فرماید:
    «تفسیر عبارت است از بیان کردن معنای آیه‌های قرآن، روشن کردن و پرده‌برداری از اهداف و مفاهیم آیه‌ها.» از این جملهٔ محمد حسین طباطبایی در کتاب شناخت قرآن و دانشنامهٔ رشد چنین نتیجه گیری شده است.
    بنابر این تفسیر به معنای برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معنای باطنی و درونی الفاظی است که در نگاه اول به دست نمی‌آید. از این رو تکیه بر معنای ظاهری آیات را تفسیر نمی‌نامند. و نیز آمده: "تفسیر یعنی روشن ساختن مفهوم آیات قرآن مجید، و واضح کردن منظور پروردگار."(1)
    «تفاسیر روایی» تفسیرهایی هستند که قرآن را با استفاده از روایات پیامبر، ائمه و اصحاب پیامبر تفسیر می‌کنند.

    با توجه به جملات فوق و کلام بزرگان در تفسیر ، آیات قرآن به وسیله روایات اهل بیت تفسیر می شوند و همچنین اگر روایاتی را دیدیم که مخالفت با قرآن دارند را رد می کنیم چون روایات در صورت مخالفت نداشتن با قرآن و تایید شدن قرآن تایید می شوند.

    ـ نتیجه گیری:
    آیات قرآن برای همه قابلیت فهم را ندارد لذا باید به وسیله روایات صحیح اهل بیت تفسیر شوند و همه روایات موجود درست نیست بلکه در بین این ها جعلی و ساختگی هم وجود دارد، لذا این سری روایات را باید بررسی کرد پس اگر روایاتی را دیدیم که مخالفت با قرآن دارند را رد می کنیم چون روایات در صورت مخالفت نداشتن با قرآن و تایید شدن قرآن تایید می شوند.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    (1) محمدحسین طباطبائی، تفسیر المیزان، ج ۱، ص۴ ؛ کتاب شناخت قرآن، ص ۱۹۸

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ در ساعت ۲۱:۴۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود