جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نکته ای سلوکی وعرفانی در داستان موسی و خضر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    29
    صلوات
    20
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نکته ای سلوکی وعرفانی در داستان موسی و خضر




    در داستان موسی و خضر سه حادثه اتفاق می افتد.
    کسی می داند معادل سلوکی این سه حادثه چیست؟
    و این که چرا در اولی می گوید فَأَرَدتُّ در دومی می گوید فَأَرَدْنَا و در سومی می گوید فَأَرَادَ رَبُّكَ؟
    می دانم سوال ساده ای نیست البته.

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۵:۳۴
    به انتظار نشستن بزرگترین اشتباه است...
    من به انتظار تو می دوم

    یا صاحب الزمان اغثنا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    نکته ای سلوکی وعرفانی در داستان موسی و خضر







    کارشناس بحث: استاد سمیع

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    نکته ای سلوکی وعرفانی در داستان موسی و خضر


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط آرش.و نمایش پست
    در داستان موسی و خضر سه حادثه اتفاق می افتد.
    کسی می داند معادل سلوکی این سه حادثه چیست؟
    و این که چرا در اولی می گوید فَأَرَدتُّ در دومی می گوید فَأَرَدْنَا و در سومی می گوید فَأَرَادَ رَبُّكَ؟
    می دانم سوال ساده ای نیست البته.
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بسته به نوع اتفاقات ، آن تعبیرات هم تفاوت می کند حضرت خضر آنجا كه سخن از عيب و نقص است، که مربوط به سوراخ نمودن کشتی بود به خود نسبت مى ‏دهد، «فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها» مانند آنجایی که حضرت ابراهیم علیه السلام در توصیف خداوند می‌فرماید:« الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ ( شعرا،78) وَ الَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ (79) وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (80) وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ (81 » در آیه 80، چنانچه ملاحظه می فرمایید ، مریضی را با اینکه در اصل کار خداست، ولی چون نقص است به خود نسبت می دهد

    و در رابطه با «اردنا» چون اراده‏ اولياى خدا، اراده خداست و آنجا كه محدوده‏ كار الهى است، به خدا نسبت مى‏ دهد. «فَأَرادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغا أَشُدَّهُما»
    موفق باشی
    د

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ در ساعت ۱۶:۱۲


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    29
    صلوات
    20
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب سمیع تشکر می کنم لکن من ورای تفسیر (تاویل) این آیه مد نظرم هست. این آیات به وضوح جزو آیات متشابهات قرآن هستند و البته تاویل آن را یا راسخون در علم می دانند یا کسانی که از آنان کسب علمی کرده باشند. بنده به نقل تاویل حادثه اول را شنیده ام اما راجب دومی و سومی اطلاعی ندارم.
    تک تک حروف قرآن نکته دارند و بطون زیادی در این آیات نهفته است که مشتاقم پاره ای از آن را بدانم.
    به انتظار نشستن بزرگترین اشتباه است...
    من به انتظار تو می دوم

    یا صاحب الزمان اغثنا

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    آرش -و
    با سلام و احترام

    بعضی از آیات چون روی خط مرز است همه سعی میکنند که دوی کنند:
    در داستان حضرت موسی و حضرت خضر چند مورد زیبا نهفته است:

    • هرکدام واجد درجه و مراتب دین اسلام بودند
    • واین باعث می شود که 2 پیامبر نتوانند کارهای یکدیگر را درک کنند
    • کما اینکه در سفرشان این امر واقع شد! نشان دهنده برخورد واجدان شرایع مختلف است!


    و نیز در رابطه ورثه مرحوم آنرا برایگان اصلاح می کنند و حتّی اینجا هم حضرت موسی متعرض میشود!

    • و امّا چرا پروردگار این امر را بخود نسبت داده اینست که 1- پروردگار متعال مالک تمام مخلوقات است
    • 2- خداوند عادت دارد که کارهای قیمتی را به خود نسبت دهد ولا غیر مثل: وما رمیت اذ رمیت

    و....
    سپاسگزارم

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:
    در داستان موسی و خضر سه حادثه اتفاق می افتد. معادل سلوکی این سه حادثه چیست؟ چرا در اولی می گوید فَأَرَدتُّ در دومی می گوید فَأَرَدْنَا و در سومی می گوید فَأَرَادَ رَبُّكَ.؟


    پاسخ:
    بسته به نوع اتفاقات ، آن تعبیرات هم تفاوت می کند حضرت خضر آن جا كه سخن از عيب و نقص است، که مربوط به سوراخ نمودن کشتی بود به خود نسبت مى ‏دهد، «فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها» مانند آن جایی که حضرت ابراهیم (علیه السلام) در توصیف خداوند می‌فرماید: «الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ * وَ الَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ * وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ * وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ»(1) در آیه 80، چنانچه ملاحظه می فرمایید ، مریضی را با این که در اصل کار خداست، ولی چون نقص است به خود نسبت می دهد
    و در رابطه با "اردنا" چون اراده‏ اولياى خدا، اراده خداست و آن جا كه محدوده‏ كار الهى است، به خدا نسبت مى‏ دهد. «فَأَرادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغا أَشُدَّهُما»

    __________
    (1) شعرا/ 78 - 81




    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۳/۲۴ در ساعت ۲۳:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود