صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لحظه جان دادن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1

    لحظه جان دادن








    لحظه جان دادن



    " لحظه ی جان دادن "



    لحظه جان دادن
    رسول گرامی اسلام ( ص )


    مرگ نزدیک ترین چیز ها به انسان است در حالی که او مرگ را دور می شمارد"

    بحارالانوار ، ج 6، ص 133



    لحظه جان دادن




    با سلام .

    در این تاپیک در مورد لحظه ی جان دادن و عوامل در ارتباط با چگونگی آن مطالبی ارسال خواهد شد .

    مراحل زندگی بشر


    1- عالم فطرت
    2-عالم رحم
    3-عالم دنیا
    4-عالم قبر
    5- عالم قیامت



    عالم فطرت :

    قرآن کریم در این مورد می فرماید
    ای پیامبر! روی خود را متوجه آیین پاک و خالص پروردگار کن ، این فطرتیست که خداوند انسان ها را بر آن آفریده ، دگرگونی در آفرینش خدا نیست ، این دین محکم و استوار است ، ولی اکثر مردم نمی دانند . (سوره ی روم آیه ی 30 و مثل آن : اعراف آیه 172)

    رسول خدا در این باره می فرمود :هر نوزادی بر اساس فطرت اسلام و توحید و دین خالی از شرک متولد می شود و رنگ هایی همچون یهودیت و مسیحیت انحرافیست که از طریق پدر و مادر بر آن ها القا می شود ( تفسیر نمونه جلد 6 . ص 429 )










    ویرایش توسط بی ریا : ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ در ساعت ۰۷:۵۱ دلیل: تغییر فونت

    لحظه جان دادن

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,309
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سکرات موت ؟

    از آیات استفاده می‌شود که مرگ همراه با شداید و حالت گیج کننده ای است. قرآن می‌فرماید:"سرانجام سکرات مرگ فرا می‌رسد (و در این هنگام به انسان گفته می‌شود این همان چیزی است که از آن فرار می‌کردی (عاقبت دامان تو را گرفت)".(1)
    "سکره" از مادّه، "سُکر" حالتی است که میان انسان و عقل او مانع ایجاد می‌کند و غالباً در مورد شراب به کار می‌رود. هر چند گاهی در مورد حالتی که از شدّت غضب یا عشق آتشین و سوزان دست می‌دهد، گفته می‌شود. در مقاییس اللغه آمده است: اصل این ماده به معنی حیرت است. بعضی آن را به معنی "شدّت" تفسیر کرده اند. ظاهراً همه آنها ناظر به یک معنی است، با تعبیرات مختلف.(2)
    از روایات استفاده می‌شود که حتّی انبیا و مردان خدا که نه دلبستگی به دنیا داشتند و نه وحشتی از آینده، از آرامش خاصی در لحظه مرگ برخوردار بودند اما از مشکلات و شداید این لحظه‌انتقالی بی نصیب نبودند، چنان که در حالات پیامبر(ص) می‌خوانیم که در واپسین لحظات عمر مبارکش، دست در ظرف آبی می‌کرد و به صورت می‌کشید و "لااله‌الا‌الله" می‌گفت و می‌فرمود: "إنّ للموت سکرات؛ مرگ سکرات و شدایدی دارد".(3) البته شاید برای اطرافیان این سخن را می‌گفت. از علی(ع) نقل شده: "مرگ شداید و سختی هایی دارد، شدید تر از آن چه در وصف بگنجد، یا با معیار عقل مردم دنیا سنجیده شود".(4)
    گاه سکرات مرگ با امور دیگری همراه می‌شود که شدت آن را مضاعف می‌کند،‌همان گونه که در کلام امیرمؤمنان(ع) آمده است: "سکرات مرگ و حسرت و اندوه از دست دادن آن چه را داشتند، بر آن‌ها هجوم می‌آورد".(5)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. ق (50) آیه 19.
    2. ناصر مکارم شیر ازی، پیام قرآن، ج5، ص 431.
    3. تفسیر روح البیان، ج9، ص 118.
    4. غررالحکم، ج2، ص 589، شماره 667.
    5. نهج البلاغه ( فیض الاسلام) خطبه 108، ص 322.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    2- عالم رحم

    عالم رحم مرحله ی دومی است که انسان در آن پا می گذارد که خود آن نیز دارای مراحل مختلفی است که از مرحله ی نطفه شروع می گردد و تا پایان 9 ماهگی ادامه دارد .
    اکنون به آیاتی در باره ی این موضوع توجه نمایید :

    1- قرآن کریم در این مورد می فرماید :

    .......... یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلاثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ ﴿٦﴾

    خداوند بزرگ شما را در شکم مادرانتان خلقتی بعد از خلقت دیگر و آفرینشی بعد از آفرینش دیگر می بخشد . در میان تاریکی های سه گانه ( تاریکی شکم مادر و ظلمت رحم و مشیمه ) این است پروردگار شما که حکومت در سراسر عالم هستی از آن اوست ، هیچ معبودی جز او وجود ندارد ، با این حال چگونه از راه حق منحرف می شوید .

    2- در سوره ی آل عمران می فرماید :

    هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(6)

    خداوند حکیم کسیست که شما را در رحم( مادران ) آنچنان که می خواهد تصویر می کند ،( بنابراین )موجودی جز آن خداوند تواناو حکیم نیست .

    3- در سوره ی مومن ( غافر ) می فرماید :

    ..........وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَتَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿64﴾


    خداوند کسی است که شما را صورتگری کرد ، و صورتتان را نیکو آفرید ، و شما را از طیبات روزی داد ، این است خداوند پروردگار شما ، پر برکت است خداوندی که پروردگار جهانیان است .


    4- همچنین خداوند بزرگ می فرمایند :


    وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ﴿12﴾ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ﴿13﴾
    ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ﴿14﴾

    ما انسان را از عصاره ای از گل آفریدیم ، سپس او را نطفه ای در قرارگاه مطمئن (رحم ) قرار دادیم ، سپس ما نطفه را به صورت خون بسته ای در آوردیم ، و بعد این خون بسته را به " مُضغه " که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعدا آن را به صورت استخوان در آوردیم ، و از آن پس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم ، سپس ما او را آفرینش تازه ای بخشیدیم ( و روح و حیات و حس و حرکت دادیم ) ، بزرگ و پربرکت است خدایی که بهترین خلق کنندگان است .






    لحظه جان دادن

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,309
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هنگام احتضار چشم برزخی انسان بینا شده و صورت ملکوتی عقاید و اعمال و رفتار خود را مشاهده کرده و بهشت یا دوزخ برزخی را که برای خود تدارک دیده است، می بیند.
    مؤمن چون نیکوکار بوده و به عقاید برحق و اخلاق صالح خود را آراسته، در لحظات مرگ چشم برزخی‌اش باز شده ، نعمت های آخرتی برای خود را دیده ، اولیا و محبوب‌هایش یعنی رسول خدا و امامان علیهم السلام را می بیند . با دیدن آنها شاد و خرم از دنیا می رود. لحظات احتضار و جان کندن برای مؤمن صالح بسیار آسان و کوتاه و حتى شیرین است زیرا مشاهدة اولیایش و جایگاهی که می خواهد به آن وارد شود چنان او را شاد و خرم می کند که دیگر سختی جان کندن را متوجه نمی‌گردد:
    «الذین تتوفاهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنّه بما کنتم تعملون؛(1) کسانی که ملائکه در حالت طیب و طاهر روح آنان را می گیرند، به آنان می گویند: سلام بر شما؛ به بهشت وارد شوید به پاداش آنچه می کردید».
    امام سجاد(ع) فرمود: «مرگ برای مؤمن مانند کندن یک لباس چرکین ،‌گشودن غل و زنجیرهای سنگین و تبدیل آن به بهترین لباس‌ها، خوشبوترین عطرها، راهوارترین مرکب ها و مرفه‌ترین منزل‌هاست».(2)
    در آیة دیگر می فرماید:
    «فلولا اذا بلغت الحلقوم... فامّا اِن کان من المقرّبین فروح و ریحان و جنّه نعیم وأمّا إن کان من أصحاب الیمین فسلام لک من أصحاب الیمین؛(3) پس چرا آن هنگام که جان به حلقوم برسد (از شما کسی نمی‌تواند او را یاری دهد) و اگر از مقربان باشد که آسایش ریحان و معطر در انتظار اوست و باغ پر از نعمت اما اگر از اصحاب یمین باشد که سلام بر تو از جانب اصحاب یمین».
    امام صادق(ع) مرگ و مواجه شدن با آن برای مؤمن را این گونه به تصویر می کشد:
    «نسبت به مؤمن (مرگ) همچون عطر بسیار خوشبویی است که آن را می بوید و حالتی شبیه خواب به او دست می دهد و درد و رنج به کلی از او قطع می گردد».(4)
    امام سجاد می فرماید:
    «خداوند فرمود: هنگام رسیدن اجل مؤمن، چون از مردن کراهت دارد و من کراهت او را نمی‌خواهم، دو گل خوشبو از بهشت می فرستم که با بوییدن یکی اموالش را وا می‌گذارد و با بوییدن دیگری دنیا را فراموش می‌کند».(5)
    امام صادق(ع) فرمود:
    «هر گاه مؤمن را ساعت احتضار برسد، رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) بر بالین او حاضر می شوند و امام علی به رسول خدا می فرماید:این فرد از شیعیان و دوستداران ما است. پیامبر به جبرئیل خبر می دهد و او به میکائیل و او به اسرافیل .همگی به ملک الموت این مطلب را اعلام کرده و می خواهند که با او به آسانی رفتار کند . ملک الموت می گوید: به خدایی که شما برگزید و گرامی داشت و به محمد(ص) نبوت عطا کرد و رسالت را بخشید، برای او از پدر مهربان، دلسوزتر خواهم بود و از برادر با شفقت‌تر و...».
    این آیات و روایات ،گوشه ای از احوال مؤمنان صالح را بیان می کند . سختی جان کندن برای مؤمنان گناهکار ، کفارة گناهانشان است.
    امام کاظم(ع) فرمود: «مرگ پاک کننده است و گناهان را از مؤمنان می زداید و رنج و درد مرگ، کفاره گناهانشان می باشد».(6)
    اما برای کافران و گناهکاران مرگ بسیار شدید و هولناک است، قرآن می فرماید:
    «کلاّ إذا بلغت التراق... وظنّ أنّه الفراق والتفّت الساق بالساق...؛(7) چنین نیست، او هرگز ایمان نمی‌آورد تا جان به گلوگاهش برسد... و ساق پاها (از شدت جان دادن) به هم بپیچند».
    این جان کندن چنان سخت است که قرآن از آن به «سکره الموت؛(8) بیهوشی مرگ» و «غمرات الموت؛(9) شدائد مرگ» یاد کرده است.
    هنگام احتضار کافر و گناهکار چشم او به حقایق برزخی روشن شده و عذاب اخروی را که برای خود تهیه دیده، می بیند و تقاضای بازگشت می کند اما با ضرب و زدن ملائکه جواب منفی می گیرد:
    «از آنچه به شما روزی دادیم قبل از رسیدن مرگ انفاق کنید که وقتی مرگ یکی از شما را بیاید (به محضر خدا) عرضه می دارد: پروردگار مرا بازگردان تا مهلت کوتاهی تا صدقه بدهم و از نیکوکاران باشم.(10)
    «و اگر بنگری سختی حال کافران را آن گاه که ملائکه جانشان را می گیرند و با تازیانه بر پشت و صورت‌های آنان می زنند و به چشیدن عذاب جهنم برزخی وا می دارند».(11)
    امام صادق(ع) فرمود:
    «مرگ برای کافر مانند آن است که افعى او را بگزد و عقرب نیش بزند بلکه سخت‌تر است».(12)
    پیامبر:
    «هر گاه ملک الموت برای قبض روح کافر بیاید، تبری از آتش آورده و با آن روح کافر را از جسمش می کند و از شدت آن جهنم به فریاد می‌آید».(13)
    وضعیت احتضار بستگی به کارنامه عمل فرد دارد؛ هر چه کارنامه پربارتر باشد، او راحت‌تر و شادان‌تر و هرچه سیاه‌تر باشد، او سخت‌تر و با هول و هراس و عذاب بیشتری جان خواهد داد.


    پی‌نوشت‌ها:
    1. نحل (16) آیه 32.
    2. بحار الانوار، ج 6، ص 155.
    3. واقعه (56) آیه 82 ـ 93.
    4. بحار الانوار ج6، ص 152.
    5. همان.
    6.‌ همان، ص 155.
    7. قیامت (75) آیه 26 ـ 29.
    8. ق (50) آیه 19.
    9. انعام (6) آیه 93.
    10. منافقون (63) آیه 10.
    11. انفال (8) آیه 50.
    12. بحار الانوار، ج 6، ص 152.
    13. همان، ص 170.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    3- عالم دنیا

    عالم دنیا از هنگامی که انسان متولد می شود عالم دنیای او شروع می شود . و معمولا انسان ها بین 50 تا 90 سال در این عالم زندگی می کنند و امکان دارد عده ای نیز کمتر یا بیشتر از این مقدار عمر کنند . در اسلام روی دنیا تاکید شده است و عالم خوبی به شمار آمده است و اگر در احادیث فراوانی از دنیا مذمت شده ، به خاطر علاقه و محبت زیاد به آن است ، به طوری که محبت دنیا باعث ظلم و گناه و تجاوز به حقوق دیگران و سبب فراموشی آخرت گردد.
    اینک به روایاتی توجه فرمایید :

    1- رسول خدا ( ص) فرمودند :

    کسی که به دنبال دنیا به صورت مال حلال برود به خاطر آنکه از دیگران بی نیا باشد .( ودستش را نزد دیگران دراز نکند ) و همچنین مخارج خانوده اش را تامین نمیاد . و با در آمدش همسایگان را مورد کمک و محبت خود قرار دهد ، چنین شخصی خداوند را ملاقات می کند در حالی که صورتش مانند شب چهارده می درخشد . (مستدرک الوسایل ج 13 )

    2- امام صادق (ع ) فرمودند :

    دنیا خوب یاوری برای آباد کردن آخرت است . ( مستدرک الوسایل ج 13 )

    3- حضرت امیرالمومنین ( ع) فرمودند :

    با راحت طلبی و تن پروری پیشرفت علمی حاصل نخواهد شد . ( غررالحکم ص 86)

    4 - و همچنین فرمودند شهوت رانی و دنیا طلبی با رسیدن به حکمت و کشف علوم و اسرار عالم جمع نمی شود . ( غررالحکم فصل 86 )

    5- حضرت علی (ع) می فرماید :

    این دنیا جایگاه صدق و راستی است برای آن کسی که با راستی با آن رفتارکند ، و خانه ی تن درستی است برای کسی که از آن چیزی بفهمد ، و سرای بی نیازی است برای کسی که از آن توشه بر گیرد و محل پند و عبرت است برای آنکه از آن پند و عبرت بگیرد .
    دنیا مسجد ( و محل عبادت ) دوستان خداست ، و نمازگاه فرشتگان پروردگار ، و محل نزول وحی خداوند ، و تجارت خانه ی اولیای حق می باشد . آن ها در دنیا صحت خدا را به دست می آورند و بهشت را سود خود قرار داده اند . (نهج البلاغه . قصار 131 )


    لحظه جان دادن

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,309
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مسلمانی را که محتضر است یعنی در حال جان دادن می‏باشد، مرد باشد یا زن، بزرگ باشد یا کوچک، باید به پشت بخوابانند به طوری که کف پاهایش به طرف قبله باشد. اگر خواباندن او کاملاً به این طور ممکن نیست بنا بر احتیاط واجب تا اندازه‏ای که ممکن است باید به این دستور عمل کنند. چنانچه خواباندن او به هیچ قسم ممکن نباشد، به قصد احتیاط او را رو به قبله بنشانند و اگر آن هم نشود، باز به قصد احتیاط او را به پهلوی راست یا به پهلوی چپ، رو به قبله بخوابانند.
    احتیاط واجب آن است که تا وقتی او را از محل احتضار حرکت نداده‏اند رو به قبله باشد و بعد از حرکت دادن، این احتیاط واجب نیست.
    رو به قبله کردن محتضر بر هر مسلمان واجب است و اجازه گرفتن از ولی او لازم نیست.
    مستحبّ است شهادتین و اقرار به دوازده امام علیهم السلام و سایر عقاید بر حق را، به کسی که در حال جان دادن است طوری تلقین کنند که بفهمد و نیز مستحبّ است چیزهایی را که گفته شد تا وقت مرگ تکرار کنند.
    مستحبّ است این دعاها را طوری به محتضر تلقین کنند که بفهمد:
    «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِی الْکَثیرَ مِنْ مَعاصِیکَ وَ اقْبَلْ مِنِّی الْیسِیرَ مِنْ طاعَتِکَ یا مَنْ یقْبَلُ الْیسیرَ وَ یعْفُو عَنِ الْکَثِیر اقْبَلْ مِنِّی الْیسیرَ و اعْفُ عَنِّی الْکَثیرَ انَّک انْتَ الْعَفُوُّ الْغَفُورُ اللَّهُمَّ ارْحَمْنی فَانَّکَ رَحیمٌ».
    مستحبّ است کسی را که سخت جان می‏دهد، اگر ناراحت نمی‏شود به جایی که نماز می‏خوانده ببرند.
    مستحبّ است برای راحت شدن محتضر بر بالین او سوره‌های مبارکة «یس، صّافات و احزاب» و «آیة الکرسی» و آیة پنجاه و چهارم از سورة «اعراف» و سه آیة آخر سورة «بقره» بلکه هر چه از قرآن ممکن است بخوانند.
    تنها گذاشتن محتضر و گذاشتن چیز سنگین روی شکم او و بودن جُنُب و حائض نزد او، هم چنین حرف زدن زیاد و گریه کردن نزد او مکروه است.(1)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 311-313، مسأله 533.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,318
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,223 پست
    حضور
    122 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    لحظه جان دادن یک عزیزی که تمام عشق و زندگی انسان است. چقدر سخت است. من در لحظه جان دادن خواهر مهربانم در بیمارستان

    انچنان حالی داشتم که هرگز ان لحظات جانفرسا را از خاطرم نمی برم. از اوایل شب تا ساعت 9 صبح روز بعد که جان به جان افرین تسلیم کرد.
    من در کنار تختش در بیمارستان بودم. دهانش مرتب خشک می شد. و چون سرطان مری تما م نیرویش را گرفته بود حتی اب هم از گلویش پایین نمی رفت . مرتب لبهایش را خیس می کردم و بعد می گفت خشکش کن .و باز با دستمال کاغذی لبهایش را خشک می کردم.
    حال خودم را نمی دانستم. فقط می دانستم که در حال رفتن است.
    یک شب قبل از تولد امام زمان بود. از من پرسید کی تولد امام زمان است.؟ گفتم نی دانم همین روزها است. و باز هم سکوت ...
    در قلبم مرتب بر ای ازادشدن روحش دعا می کردم .
    دلم نمی امد که از مرگ و لحظات مرگ با او سخنی بگویم. ولی قلبم گواهی میدادکه اخرین دیدار دو خواهر است. اصلا نمی توانستم بنشینم. فقط دور تختش می چرخیدم و در دل دعا می کردم. حتی کتاب قران و دعا هم نداشتم که برایش بخوانم .
    نگاهش خیلی مهربانانه بود . و به من می گفت برو روی تخت خالی کناری بخواب . و من در جوابش می گفتم : نمی خواهد تو فکر مرا نکن .
    یک بار از من پرسید کی تمام می شود.؟ گفتم چی ؟ میدانستم که منظورش چیست. اما بروی خود نیاوردم و گفتم : خوب میشوی به امید خدا . و باز سکوت ...
    انشب فقط قلبهایمان با هم حرف می زد. ولی بیشتر سکوت می کردیم. ..
    لحظه ای که دم اخر رسید دیدم که رنگش به یکباره کبود شده و خر خر می کند . بسرعت پرستارها را خبر کردم . اهمیتی ندادند .و گفتند چیزی نیست. با گریه گفتم بابا ترا خدا بیایید دارد میمیرد . و با اکراه امدند .و چون متوجه شدند که دیگر کار تمام است زنگ زدند دکتر بیایید .
    و مرا از اتاق بیرون کردند. در شک عجیبی بودم .
    فقط بر زبانم این جمله جاری بود که یا امام زمان زودتر روحش را ازاد کن که برود. بیماران اتاقهای دیگر می گفتند که امشب شب تولد امام زمان است دعا کن که خوب شود. و من حیران می گفتم نه من دعا می کنم که خداوند و امام زمان زودتر از او راضی شوند . و روحش زودتر از این جسمی که از بین رفته رها شود. و ...
    خدایا نمی دانم که در ان لحظات ایا کفر می گفتم یا نه ؟ فقط ارزو دارم که روح خواهرم مرا ببخشد. چرا که در ان زمان برایش ارزوی مرگ می کردم. خدایا مرا ببخش و از این گناه بزرگ مرا بیامرز. ....


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    4 - عالم قبر

    انسان بعد از دنیا به عالم قبر سفر می کند ، و این عالم از اولین لحظات مردن شروع می شود ، و با محشور شدن انسان در روز قیامت پایان میابد .
    امام صادق علیه السلام فرمود :
    عالم قبر از مردن شروع می شود و تا روز قیامت ادامه خواهد داشت .
    از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود که خواب و بیدار شدن ما در هر شبانه روز نمونه ای از مرگ و زنده شدن است . در واقع خداوند حکیم صحنه ی کوچکی از مردن و رفتن به عالم قبر و زنده شدن و محشور گردیدن در روز قیامت را با خوابیدن و بیدار شدن هابه ما نشان می دهد .
    اگر کسی کمی فکر کند و مردن و زنده شدن را هرروز در زندگی خود و دیگران مشاهده می نماید . اما به خاطر اینکه این موضوع در زندگی بشر زیاد تکرار می شود ، یک مساله ی عادی گردیده است .

    خواب برادر مرگ است :

    دعای بعد از بیدار شدن :

    1- رسول خدا (ص)در هنگام برخاستن از خواب می فرمودند :

    (الحمدلله الذی بعثنی من مرقدی هذا و لو شاءالله لجعله الی یوم القیامه )


    حمد و ستایش برای خداوندی که مرا از خوابگاهم بیدار نمود و اگر خداوند می خواست ( من بیدار نمی شدم ) و تا روز قیامت مرا در خواب نگاه می داشت .( بحارالنوار ج 76 . ص . 203 .)

    2- دعای دیگر : الحملله الذی احیانی یعد ما اماتنی و الیه النشور ، الحمدلله الذی رد علی روحی لاَحمده و اعبده )

    حمد مخصوص خداوندیست که در صبح مرا زنده گردانید ، بعد از آنکه در شب ( به وسیله ی خواب ) مرا میرانده بود ، همانطوری که روز قیامت نیز بعد از مردن همه را زنده خواهد کرد . حمد برای خداوندیست که روح مرا ( بعد از خوابیدن در شب ) به بدنم برگرداند تا او را ستایش و عبادت نمایم . ( بحارالنوار ج 76 . ص 204 )

    3- همچنین رسول گرامی اسلام بعد از بیدار شدن از خواب می فرمودند :

    (الحمدلله الذی احیانی بعد موتی انی ربی لغفور شکور )

    حمد و ستایش برای خداوندیست که مرا بعد از مرگم ( و خواب در شب ) بیدار نمود . و پروردگارم بخشنده و بندگانش شکرگزار نعمت های او هستند . (بحارالنوار ج 16 . ص 253)


    لحظه جان دادن

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,318
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,223 پست
    حضور
    122 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "خواب و مرگ از یک جنس هستند.

    تمام فلاسفه و حکمای بزرگ جهان متحیرند که حقیقت خواب چیست؟ همانطور که از درک حقیقت مرگ عاجزند .

    و هیچ یک از انها تا بحال نتوانسته است به اسرار خواب پی برد و از حقیقت ان پرده بردارد. کما اینکه هیچ یک از انها نتوانسته است به اسرار
    مرگ پی برد و به واقعیت ان دست یابد.

    در حال خواب بدن انسان روی زمین است و روح انسان سیر در عوالم دیگر می کند. و سپس بر می گردد. و در حال مردن هم بدن روی زمین

    یا زیر زمین است .و روح به عوالم دیگر می رود. و دیگر بر نمی گردد.

    " الله یتوفی الا نفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها فیمسک التی قضی علیها الموت و یرسل الاخری الی اجل مسمی ان

    فی ذلک لایت لقوم یتفکرون ."

    خداوند متعال در قران کریم می فرماید :" خداست که جانها را می گیرد در وقت مرگشان و نیز ان جانهایی را که در خواب هستند و مرگشان نرسیده است.

    پس ان جانها یی که حکم مرگ را بر انها جاری کرده در نزد خود نگاه می دارد. و دیگر به بدن باز نمی گرداند.

    ولی ان جانهایی که در خواب رفته و هنوز مرگشان نرسیده است انها را رها نموده تا هنگام بیدار شدن به بدن برگردند. و تا اجل مسمی

    و زمان معین در بدن باقی باشند. و در این امر نشانه هایی از قدرت و توحید اوست برای مردمانی که در ایات و نشانه های او تفکر بنمایند.

    یا حق.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,309
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام صادق(ع) فرمود:
    «هر گاه مؤمن را ساعت احتضار برسد، رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) بر بالین او حاضر می شوند و امام علی به رسول خدا می فرمایدکه این فرد از شیعیان و دوستداران ما است و پیامبر به جبرئیل خبر می دهد و او به میکائیل و او به اسرافیل و همگی به ملک الموت این مطلب را اعلام کرده و می خواهند که با او به آسانی رفتار کند . ملک الموت می گوید: به خدایی که شما برگزید و گرامی داشت و به محمد(ص) نبوت عطا کرد و رسالت را بخشید، من به او از پدر مهربان، دلسوزتر خواهم بود و از برادر با شفقت‌تر و...».
    این آیات و روایات ،گوشه ای از احوال مؤمنان صالح را بیان می کند . سختی جان کندن برای مؤمنان گناهکار ، کفارة گناهانشان است.
    امام کاظم(ع) فرمود: «مرگ پاک کننده است و گناهان را از مؤمنان می زداید و رنج و درد مرگ، کفاره گناهانشان می باشد».(1)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. بحار الانوار ج6، ص 155.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود