جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این حدیث به مفهوم جبرگرایی نیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا این حدیث به مفهوم جبرگرایی نیست؟




    هو الحق


    هیچکس به حقیقت ایمان نرسد : مگر وقتی که بفهمد آنچه به او رسیده امکان تخلف نداشته و آنچه نرسیده امکان رسیدن نداشته

    پیامبر اکرم (ص)


    آیا این حدیث به مفهوم جبرگرایی نیست؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    815 پست
    حضور
    119 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا این حدیث به مفهوم جبرگرایی نیست؟







    کارشناس بحث: استاد رئوف

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا این حدیث به مفهوم جبرگرایی نیست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    هو الحق


    هیچکس به حقیقت ایمان نرسد : مگر وقتی که بفهمد آنچه به او رسیده امکان تخلف نداشته و آنچه نرسیده امکان رسیدن نداشته

    پیامبر اکرم (ص)


    آیا این حدیث به مفهوم جبرگرایی نیست؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چند مطلب:

    - نخست آنکه برای به دست آوردن دیدگاه اسلام در باب یک موضوع نمی توان به یک حدیث یا یک آیه استناد کرد بلکه باید مجموع آیات و روایات را مورد بررسی قرار داد. به عبارت دیگر، صرف یک حدیث یا یک ایه نمی تواند بیانگر، دیدگاه اسلام باشد بلکه دیدگاه اسلامی، از بررسی مجموع آموزه های دینی به دست می آید.

    - مسئله دیگر اینکه، علاوه بر نگاه به تمام آیات و روایات، باید در نظر داشت که در روایات، ما نیازمند بررسی و پالایش نیز هستیم. همان طور که می دانید، برای معتبر دانستن یک روایت، نیازمند آن هستیم که از جهات مختلفی مانند سند و دلالت، آن روایت را مورد بررسی قرار دهیم و پس از کسب استانداردهای لازم، به آن روایت تمسک کنیم.

    با توجه به نکاتی که عرض شد، اینک به سراغ این حدیث می رویم:

    این حدیث اشاره به درجه ای از توحید دارد و آن توحید افعالی است. همان طور که میدانید، مهم ترین رکن ایمان توحید است و توحید نیز دارای مراتبی است. یکی از مراتب توحید، توحید افعالی است. در این مرتبه شخص مومن باور پیدا می کند که در عالم هرچه رخ میدهد به اراده و خواست خداوند است و هیچ چیزی به غیر از مشیت الهی در جریان نیست. و آنچه که بر اساس مصلحت و مشیت الهی قرار است به هر فردی برسد، خواهد رسید و آنچه که نباید برسد، نخواهد رسید.

    البته این به معنای جبر نیست زیرا بخشی از این مشیت الهی آن است که انسان ها بر اساس خواسته خود عمل کنند و انسان در رفتار و کردارشان، آزاد و مختار باشند. و رفتار و کردار انسان ها نیز در اتفاقاتی که برایشان می افتد، دخیل و تاثیرگذار باشد. بنابراین نمی توان گفت که حدیث فوق ، به معنا جبرگرایی است. همچنان که خداوند در قرآن می فرماید:
    أَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (1) و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.

    موفق باشید


    1. نجم 39



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    اینجا صحبتی از مشیت خداوند نشده. خیلی واضح گفته آنچه اتفاق افتاده تخلف ناپذیر بود.

    آیا وقتی صحبت از اراده خدا میشه تنها یک خالت میشه براش متصور بود؟

    من قضیه جبر و اختیار رو این جوری برای خودم حل کرده بودم که خدا اراده کرده که ما اراده داشته باشیم و اعمالمون بر همدیگه تاثیر بگذاره روال امور بر اساس اسباب و علل به حرکت دربیاد. یعنی اگر برای یک پدیده ای n اتفاق مختلف به طور عقلی محتمل باشه، اراده خدا بر همه اون حالات قرار گرفته. اما خدا بر اساس علمش میدونه که فقط یکی از اونا و کدوم اتفاق می افته

    ولی اینجا گفته شده که آنچه به او رسیده امکان تخلف نداشته و آنچه نرسیده امکان رسیدن نداشته. یعنی اراده و مشیت خداوند فقط بر همون حالتی که اتفاق افتاده قرار گرفته

    درباره جبر و اختیار اشتباه کردم؟



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    سلام

    اینجا صحبتی از مشیت خداوند نشده. خیلی واضح گفته آنچه اتفاق افتاده تخلف ناپذیر بود.

    آیا وقتی صحبت از اراده خدا میشه تنها یک خالت میشه براش متصور بود؟

    من قضیه جبر و اختیار رو این جوری برای خودم حل کرده بودم که خدا اراده کرده که ما اراده داشته باشیم و اعمالمون بر همدیگه تاثیر بگذاره روال امور بر اساس اسباب و علل به حرکت دربیاد. یعنی اگر برای یک پدیده ای n اتفاق مختلف به طور عقلی محتمل باشه، اراده خدا بر همه اون حالات قرار گرفته. اما خدا بر اساس علمش میدونه که فقط یکی از اونا و کدوم اتفاق می افته

    ولی اینجا گفته شده که آنچه به او رسیده امکان تخلف نداشته و آنچه نرسیده امکان رسیدن نداشته. یعنی اراده و مشیت خداوند فقط بر همون حالتی که اتفاق افتاده قرار گرفته

    درباره جبر و اختیار اشتباه کردم؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در باب جبر و اختیار این دیدگاه صحیح است که اراده انسان در طول اراده خداوند است و به عبارت دیگر، انسان ها اراده دارند، زیرا خداوند اراده کرده است که اراده داشته باشند. و اگر خداوند بخواهد، می تواند اختیار و اراده را از انسان ها سلب کند.

    در مورد سوال شما هم باید عرض کنم، با توجه به آنچه که در باب توحید افعالی عرض شد، در جهان صرفا اموری رخ میدهد که خداوند اراده کرده باشد که رخ بدهند. روزی انسان ها نیز یکی از این امور است. بنابراین حقیقت ایمان در آن است که بدانیم و باور کنیم که آنچه به ما رسیده است، سهم ما بوده است و آنچه که ما نرسیده است، سهم ما نبوده است.

    با این حال، همان طور که پیش از این بیان شد، معنای این سخن آن نیست که انسان هیچ نقشی در این زمینه ندارد، بلکه انسان دارای اختیار است و می تواند تلاش کند و همان طور که در آیه قران که در پاسخی قبلی نقل شد، بیان شده است، اساسا غیر از تلاش انسان برای او چیزی نیست.

    فهم این مسئله هنگامی هموارتر می شود که خواست خداوند را اینگونه بفهمیم که او خواسته است که انسان نیز اراده داشته باشد و تلاش کند. بنابراین ماحصل مجموع عوامل، به سهم هر فرد منجر می شود و خداوند از پیش می داند که سهم هر فرد چقدر است. و این مسئله تخلف پذیر نیست، اگرچه که این تخلف ناپذیری، منافاتی با اختیاری بودن ان ندارد.

    موفق باشید



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    حرف های شما متین
    ولی چیزی که اینجا بیان شده اینه که اگر شرایط به گونه دیگری هم بود باز هم این نتیجه تخلف ناپذیر بود. یا امکان نداشت شرایط به گونه دیگری باشد

    مثلا اگر در جریان کاری به خاطر سهل انگاری خودمان یا فریبکاری دیگری متضرر شویم، این ضرر تخلف ناپذیر بوده. حال یا حتی اگر سهل انگاری نمی کردیم شرایط طوری چیده می شد که باز هم به همین نتیجه برسیم، یا اینکه امکان نداشته که سهل انگاری نکنیم یا مورد فریب قرار نگیریم. پس سرزنش کردن خودمان یا مقصر دانستن دیگری بیهوده است.

    این که خدا میدونه سهم هر فرد چقدره رو می فهمم. ولی درک نمی کنم چطور این سهم تخلف پذیر نیست و چطور این تخلف ناپذیری منافاتی با اختیار نداره.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    سلام
    حرف های شما متین
    ولی چیزی که اینجا بیان شده اینه که اگر شرایط به گونه دیگری هم بود باز هم این نتیجه تخلف ناپذیر بود. یا امکان نداشت شرایط به گونه دیگری باشد

    مثلا اگر در جریان کاری به خاطر سهل انگاری خودمان یا فریبکاری دیگری متضرر شویم، این ضرر تخلف ناپذیر بوده. حال یا حتی اگر سهل انگاری نمی کردیم شرایط طوری چیده می شد که باز هم به همین نتیجه برسیم، یا اینکه امکان نداشته که سهل انگاری نکنیم یا مورد فریب قرار نگیریم. پس سرزنش کردن خودمان یا مقصر دانستن دیگری بیهوده است.

    این که خدا میدونه سهم هر فرد چقدره رو می فهمم. ولی درک نمی کنم چطور این سهم تخلف پذیر نیست و چطور این تخلف ناپذیری منافاتی با اختیار نداره.

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    کلید رسیدن به پاسخ این سوال در آن است که بدانیم علم خداوند شامل همه امور می شود. به عبارت دیگر، همه اموری که برای ما گزینه های مختلف و احتمالات متفاوت را تشکیل می دهد، در علم الهی معلوم و مشخص هستند. به یک مثال ساده توجه کنیم: آیا فردا من با خود چتر خواهم برد؟ ممکن است ببرم اگر باران بیاید و ممکن است نبرم اگر فردا هوا آفتابی باشد. بنابراین دو احتمال وجود دارد و تصمیم من مبتنی بر این است که فردا چه اتفاقی خواهد افتاد.

    ولی در علم الهی چنین احتمالی وجود ندارد و در علم او همه امور مشخص و معلوم هستند بنابراین احتمالات و شایدهایی که برای ما وجود دارد، برای او معنا ندارند.

    او نسبت به آینده علم قطعی دارد و قطعیت علم او از این باب است که به افعال اختیاری ما، چنان که ما اختیار خواهیم کرد، علم دارد. یعنی می داند که مثلا شما فردا در موقعیت الف، چه تصمیمی از روی اراده خودتان خواهید گرفت. معنای این سخن آن است که اگرچه شما اختیار می کنید که چه عملی انجام دهید ولی خداوند نیز از پیش می داند که شما چه گزینه ای را انتخاب می کنید. بنابراین علم پیشین الهی، منافی اختیار انسان نیست.

    با توجه به این نکته، پاسخ سوال دیگر شما نیز معلوم می شود. یعنی اینکه امکان سهل انگاری یا فراموشی یا هر امر دیگری، همگی در علم الهی وجود دارد و معلوم است و از این رو علم الهی لایتخلف است.

    موفق باشید



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علم که اجبار ایجاد نمی کنه

    کافیه شرایط طور دیگری باشه تا اتفاق دیگری بیفته. خدا با علمی که به علل و اسباب داره میدونه فقط حالت x اتفاق می افته. ولی حالت های دیگه هم غیر ممکن نبودن. ولی اینجا گفته شده هر چه نرسیده امکان رسیدن نداشته

    اصلا اگه این طوری باشه آدم هیچ عذاب وجدانی هم نباید داشته باشه. چون در هر حالت من همونقدری تلاش می کنم که خدا مقدر کرده پس نه برای تلاش کردنم تلاشی باید بکنم و نه برای تلاش نکردنم احساس گناه.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    علم که اجبار ایجاد نمی کنه

    کافیه شرایط طور دیگری باشه تا اتفاق دیگری بیفته. خدا با علمی که به علل و اسباب داره میدونه فقط حالت x اتفاق می افته. ولی حالت های دیگه هم غیر ممکن نبودن. ولی اینجا گفته شده هر چه نرسیده امکان رسیدن نداشته

    اصلا اگه این طوری باشه آدم هیچ عذاب وجدانی هم نباید داشته باشه. چون در هر حالت من همونقدری تلاش می کنم که خدا مقدر کرده پس نه برای تلاش کردنم تلاشی باید بکنم و نه برای تلاش نکردنم احساس گناه.
    بله.........


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    علم که اجبار ایجاد نمی کنه

    کافیه شرایط طور دیگری باشه تا اتفاق دیگری بیفته. خدا با علمی که به علل و اسباب داره میدونه فقط حالت x اتفاق می افته. ولی حالت های دیگه هم غیر ممکن نبودن. ولی اینجا گفته شده هر چه نرسیده امکان رسیدن نداشته

    اصلا اگه این طوری باشه آدم هیچ عذاب وجدانی هم نباید داشته باشه. چون در هر حالت من همونقدری تلاش می کنم که خدا مقدر کرده پس نه برای تلاش کردنم تلاشی باید بکنم و نه برای تلاش نکردنم احساس گناه.

    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    عرض پوزش به جهت تاخیر در پاسخگویی (بنده مدتی در سایت حضور نداشتم)

    اینکه عملی اساسا امکان رخ دادن نداشته است، از آن جهت است که زمینه های آن مهیا نبوده است. حال این زمینه های گاهی در اختیار انسان است و انسان آنها را اختیار نکرده است و گاهی در اختیار انسان نیست و خواست و طلب انسان در آن تاثیری ندارد.

    اینکه عملی امکان رخ دادن نداشته، به این معناست که اگر زمینه های آن عمل در اختیار انسان بوده، انسان آنها را اختیار نکرده و اگر در دست انسان نبوده است، اساسا چنین مقدر نبوده است که آن اتفاق برای وی رخ دهد.
    در هر صورت باید دانست که هر عمل تنها در حالتی رخ می دهد که زمینه ها و مقدمات ان فراهم شود و اگر عملی رخ نداده، حتما مقدماتش فراهم نبوده است.
    بنابراین، مطلب پایانی که شما گفتید، دقیق نیست. اتفاقا ممکن است اتفاق نیفتادن یک عمل، به جهت فراهم نشدن مقدماتی باشد که بنده انجام نداده ام و از همین رو است که آن عمل محقق نشده است و اگر بنده آن مقدمات را فراهم می کردم، ان عمل اتفاق می افتاد.

    موفق باشید



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. امام رضا(ع) با چه دعایی افطار می‌کرد؟
    توسط دايي حسن در انجمن ماه مبارک رمضان
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۲, ۱۲:۴۴
  2. ذکرهایی برای رفع فقر و تنگدستی
    توسط آساره در انجمن دعاهای قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۰, ۱۴:۳۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود