جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا دسته بندی اصول و فروع دین درست است؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,655
    صلوات
    15400
    تعداد دلنوشته
    14
    تشکر:
    1
    حضور
    22 روز 17 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4

    آیا دسته بندی اصول و فروع دین درست است؟؟




    با سلام
    همانطور که میدانید دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی آن را به این صورت دسته بندی کردند. در نتیجه برای این دسته بندی چند شبهه ایجاد میشود:
    اول : چرا اصل مهم تبری و تولی (دشمنی با دشمنان خدا و دوستی با دوستان خدا) را جزو فروع گذاشته اند؟؟ مگر نه اینکه توحید در کنار ولایت ائمه علیهم السلام و محبت و دوستی با پیامبر (ص) و خاندانش علیهم السلام کامل میشود؟ همانطور که در آیه 53 سوره نساء آمده :
    «اطیعواالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم»
    پس اطاعت از خدا همراه با اطاعت از پیامبر و اطاعت ائمه علیهم السلام کامل میشود و این تنها در صورتی است که با دشمنان ایشان دشمن و با دوستانشان دوست باشیم و گرنه در اطاعتشان کوتاهی کرده ایم!
    به احادیث زیر توجه کنید:
    امام باقر(ع) می فرماید: بنی الاسلام علی خمس: علی الصلاه و الزکاه و الصوم و الحج و الولایه و لم یناد بشی کما نودی بالولایه؛ اسلام بر پنج پایه بنیاد گردیده است: نماز و زکات و روزه و حج و ولایت. آن گونه که به ولایت خوانده شده به هیچ چیزی فراخوانده نشده است. (کافی، کلینی، ج ۲، ص ۸۱ و نیز وسایل الشیعه، حر عاملی، ج ۱ ، ص ۰۱)

    مگر نه این که در اذان میگوییم «حی علی خیرالعمل» که این خود دعوت تنها به ولایت است. بر این اساس حدیث امام صادق(ع) که می فرماید: خیر العمل الولایه؛ بهترین عمل همان ولایت است. (توحید صدوق، ص۲۴۱)
    امام باقر(ع) می فرماید:
    ولایتنا ولایه الله التی لم یبعث نبیا قط الابها؛ ولایت ما ولایت خداوند است و این همان ولایتی است که هیچ پیامبری را جز براساس آن مبعوث نکرده است. ( کافی، ج۱، ص۷۳۴)
    امام باقر(ع) می فرماید:
    بنا عبدالله و بنا عرف الله و بنا وحدالله و محمد(ص) حجاب الله؛ به وسیله ما خدا پرستش می شود و به وسیله ما خدا شناخته شد و به وسیله ما اعتقاد به توحید و یگانگی خدا تحقق یافت و محمد(ص) حجاب خداست. (بحارالانوار، ج۳۲، ص۲۰۱)
    امام باقر (ع) اصولا دین را چیزی جز محبت نمی شمارد و می فرماید:
    هل الایمان الاالحب؛ آیا ایمان جز محبت است؟ آن گاه درحدیثی دیگر می فرماید: حبنا ایمان وبغضنا کفر؛ محبت ما ایمان و دشمنی با ما کفر است (وسایل الشیعه، ج ۸۱، ص ۶۶۵)
    بنابراین هیچ کسی نمی تواند مدعی ایمان به اسلام باشد درحالی که ولایت امام معصوم(ع) را نپذیرفته باشد حتی اگر آن شخص آدم ابوالبشر(ع) باشد پس چرا تولی و تبری را جزو فروع دین نگاشتند؟؟

    و شبهه دوم: نماز هم همین طور هست! خوب خیلی احادیث وجود دارد که در آن قید شده اگر در قیامت نمازمان قبول نشود هیچ اعمالی مورد قبول نیست! یعنی توحید بی عمل پذیرفته نمیشود! مثلا من به خدا ایمان داشته باشم و وحدانیت او را در همه موارد قبول داشته باشم اما به دستوراتش که مهمترین آنها نماز است عمل نکنم خوب این چه توحیدی است!!!!
    رسول الله (ص) میفرمایند: أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَیْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ‏؛ اولین چیزی كه از عبد به حساب كشیده می شود نماز است اگر قبول شود بقیه اعمالش پذیرفته است و اگر مرود گردد بقیه اعمالش نیز مرود است.(وسایل الشیعه ، ج 3 ، ص 22)

    پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون
    إن شاءالله که همه ما جزو هدایت شدگان باشیم
    یاعلی



       
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد و العن اعداء آل محمد اجمعین
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا


    خدایا به ما ایمانی عطا کن، که باور کنیم همه امور به دست توست
    خدایا ما را به خود واگذار مکن حتی به اندازه لحظه ای کوچک
    خدایا بگیر از ما هر آنچه که تو را از ما می گیرد
    خدایا کمکمون کن تا ایمان، نام و نان برایمان نیاورد
    خدایا شکرت

    http://s6.picofile.com/file/81943357...744_4474_b.jpg


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا دسته بندی اصول و فروع دین درست است؟؟







    کارشناس بحث: استادمسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا دسته بندی اصول و فروع دین درست است؟؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حدیث 74 نمایش پست
    با سلام
    همانطور که میدانید دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی آن را به این صورت دسته بندی کردند. در نتیجه برای این دسته بندی چند شبهه ایجاد میشود:
    با سلام
    اگر چه دسته بندی اصول وفروع دین مستقیما از متن دین به دست نیامده است اما در یک قالب معقول و سنجیده و در چارچوب یک ضابطه ارائه شده است.
    اصول دین یعنی اعتقاداتی که شخص برای اسلام آوردن باید در ابتدا به آنها معتقد شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، پس نتیجه می‌گیریم:

    اولا: این اصول باید از سنخ اعتقاد باشد، نه از سنخ عمل(مجموعه آثار شهید مطهری، ج3، ص97) پس اموری مثل نماز و تولی و تبری علی رغم اهمیتشان نمی توانند جزء اصول دین به شمار روند، چون نماز و روزه و... که از سنخ عمل هستند و در رابطه با مسئله امامت و جانشینی پیامبر هم باید توجه کرد که دو بُعد دارد: یک بُعد اعتقادی: یعنی همان امامت و اعتقاد به عصمت و لزوم اطاعت از آنها، و دیگری بُعد عملی: یعنی لزوم محبت نسبت به آنها و بیزاری از دشمنانشان که از سنخ عمل است و ار فروع دین به شمار می‌رود.

    ثانیا: در میان اعتقادات هم، اصول دین باید از اعتقاداتی باشد که جزء مبانی زیرین و پایه اعتقادات دیگر بوده، و از اهداف دین باشد، شهید مطهری(ره) در این خصوص می‌فرمایند:
    «حقيقت اين است كه اصول پنجگانه فوق از آن جهت به اين صورت انتخاب شده كه از طرفى معيّن اصولى باشد كه از نظر اسلام بايد به آنها ايمان و اعتقاد داشت، و از طرف ديگر معرّف و مشخّص مكتب باشد. اصل توحيد و اصل نبوّت و اصل معاد سه اصلى است كه از نظر اسلام لازم است كه هر فرد به آنها ايمان داشته باشد، يعنى ايمان به آنها جزء اهداف اسلام است، و اصل عدل معرّف مكتب خاصّ تشيّع است.
    اصل عدل اگر چه جزء هدفهاى ايمانى اسلام نيست، يعنى با اصل علم و حيات و قدرت حق تفاوتى ندارد، ولى جزء اصولى است كه ديده خاصّ تشيّع را نسبت به اسلام نشان مى‏دهد.
    اصل امامت از نظر شيعه داراى هر دو جنبه است يعنى هم داخل حوزه ايمانيّات است و هم معرّف و مشخّص مكتب است... امّا ايمان به ملائكه و همچنين ايمان و اعتقاد به همه ضروريّات دين از قبيل نماز و روزه جزء هدف رسالت نيست، بلكه لازمه رسالت است؛ به عبارت ديگر، از لوازم ايمان به نبوّت است نه از اهداف نبوّت» (مجموعه آثار، ج3، ص97)
    پس علت این که در میان اوصاف خداوند، فقط عدالت از اصول دین شمرده شده چون در سایر صفات با مذاهب دیگر اختلافی نداریم. (مجموعه آثار شهید مطهری، ج1، ص86)
    و این که معاد از اصول دین قرار گرفته است، به این خاطر است که در میان اعتقادات، این اعتقاد مورد توجه ویژه قرآن کریم قرار گرفته و به طور مستقل برای آن استدلال های فراوانی در متون دینی آورده شده است(مجموعه آثار، ج4، ص530)

    پس به همین خاطراست که باید اعتقاد به اصول دین تحقیقی باشد و نمی توان آنها را به صورت تقلیدی پذیرفت،
    چون قرار است این اعتقادات پایه اعتقادات دیگر واقع شوند. (مجموعه آثار، ج1، ص488)




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,655
    صلوات
    15400
    تعداد دلنوشته
    14
    تشکر:
    1
    حضور
    22 روز 17 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست


    با سلام
    اگر چه دسته بندی اصول وفروع دین مستقیما از متن دین به دست نیامده است اما در یک قالب معقول و سنجیده و در چارچوب یک ضابطه ارائه شده است.
    اصول دین یعنی اعتقاداتی که شخص برای اسلام آوردن باید در ابتدا به آنها معتقد شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، پس نتیجه می‌گیریم:
    .......


    با سلام و تشکر از پاسخگویی شما

    چرا اصول دین باید بر اساس اعتقادات باشد؟! مگر اعتقاد در کنار عمل کامل نمیشود؟ اصلا اعتقاد بدون عمل مگر قبول است؟ مثلا من به یگانگی خداوند و توحید معتقد باشم اما واجبات دینم را از جمله نماز و روزه را به درستی انجام ندهم و یا این دو را سبک بشمارم به نظرتان در اون صورت عقیده ام اصلا درست است؟!

    الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لَيسَ مِن شِيعَتِنا مَن قالَ بِلِسانِهِ و خالَفَنا في أعمالِنا و آثارِنا .(بحارالانوار: 68/164/13)
    امام صادق عليه السلام : شيعه ما نيست ، آن كه به زبان دم [از تشيع] زند امّا در عمل برخلاف اعمال و كردار ما رفتار كند.


    در کتاب اصول کافی نوشته شیخ کلینی دسته بندی ابواب آن به این روش نوشته است:
    کتاب عقل و جهل
    کتاب فضل علم
    کتاب الحجة
    کتاب ایمان و کفر
    کتاب دعا
    کتاب معاشرت

    و در کتاب فروع کافی ؛ به احکام پرداخته شده... یعنی در کتاب اصول دین به عقاید و علم و عمل به آن ها پرداخته شده است و در فروع دین نحوه عمل کردن و احکام آن توضیح داده شده است.

       
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد و العن اعداء آل محمد اجمعین
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا


    خدایا به ما ایمانی عطا کن، که باور کنیم همه امور به دست توست
    خدایا ما را به خود واگذار مکن حتی به اندازه لحظه ای کوچک
    خدایا بگیر از ما هر آنچه که تو را از ما می گیرد
    خدایا کمکمون کن تا ایمان، نام و نان برایمان نیاورد
    خدایا شکرت

    http://s6.picofile.com/file/81943357...744_4474_b.jpg


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حدیث 74 نمایش پست
    با سلام و تشکر از پاسخگویی شما

    چرا اصول دین باید بر اساس اعتقادات باشد؟! مگر اعتقاد در کنار عمل کامل نمیشود؟ اصلا اعتقاد بدون عمل مگر قبول است؟ مثلا من به یگانگی خداوند و توحید معتقد باشم اما واجبات دینم را از جمله نماز و روزه را به درستی انجام ندهم و یا این دو را سبک بشمارم به نظرتان در اون صورت عقیده ام اصلا درست است؟!

    الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لَيسَ مِن شِيعَتِنا مَن قالَ بِلِسانِهِ و خالَفَنا في أعمالِنا و آثارِنا .(بحارالانوار: 68/164/13)
    امام صادق عليه السلام : شيعه ما نيست ، آن كه به زبان دم [از تشيع] زند امّا در عمل برخلاف اعمال و كردار ما رفتار كند.


    در کتاب اصول کافی نوشته شیخ کلینی دسته بندی ابواب آن به این روش نوشته است:
    کتاب عقل و جهل
    کتاب فضل علم
    کتاب الحجة
    کتاب ایمان و کفر
    کتاب دعا
    کتاب معاشرت

    و در کتاب فروع کافی ؛ به احکام پرداخته شده... یعنی در کتاب اصول دین به عقاید و علم و عمل به آن ها پرداخته شده است و در فروع دین نحوه عمل کردن و احکام آن توضیح داده شده است.
    با سلام و احترام
    بله من هم با شما موافق هستم، اعتقاد با عمل است که کامل می شود، بنده نمی خواهم از ارزش عمل بکاهم، اما می خواهم بگویم هر عملی مبتنی بر یک سری اعتقادات به عنوان اصول اعتقادی است، یعنی مرحله اعتقادات قبل از عمل است، انسان باید از نظر اعتقادی ابتدا یک دین را انتخاب کند و سپس اعمال آن را انجام دهد، فرض کنید یک شخصی کافر است، شما از چه طریقی می خواهید او را به نماز دعوت کنید؟ آیا نباید ابتدا او معتقد شود به اینکه خدایی یکتا و عادل وجود دارد که پیامبر اسلام(ص) را برای ابلاغ وجوب نماز فرستاده و ائمه(ع) جانشینان به حق او هستند که کیفیت دقیق نماز را به ما آموخته‌اند و در پایان معادی برای حسابرسی اعمال وجود دارد که نماز خواندن یا نخواندن ما در آن پاداش یا مجازات خواهد داشت؟
    ببینید پس اصول دین که ضامن اجرایی عمل هستند باید از سنخ اعتقاد باشند، به همین خاطر به آنها اصول اعتقادات هم گفته می شود، که زیربنای اعمال انسان را می سازند و اعمالی که از یک مسلمان صادر می شود در حقیقت از این اعتقادات نشأت گرفته است.
    اما این که در روایات مثلا فرموده‌اند که شیعه کسی نیست که در عمل و زبان با ائمه(ع) مخالفت کند، منظورشان شیعه اعتقادی نیست، بلکه شیعه واقعی به معنای پیرو است، یعنی کسی که با ما در گفتار و کردار مخالفت کند، پیرو ما نیست.

    گواه این امر روایاتی است که شیعیانی که مرتکب گناه کبیره شده اند را شیعه دانسته و آنها را مشمول شفاعت در آخرت دانسته‌اند، همان‌طور که عمرو بن یزید از امام صادق(ع) سوال می کند:
    «أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ قَالَ صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ فَقَالَ أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخ»(الکافی، شیخ کلینی، ج3، ص242)
    شما فرموده‌اید تمام شیعیان ما در هر حالی که باشند در بهشت هستند‏. امام(ع) فرمود: تو را تصدیق می کنم، به خدا قسم تمام آنها در بهشت هستند. گفتم: فدایت شوم بسیاری (از شیعیان) گناهانشان کبیره است. پس فرمود: اما در قیامت پس تمامی شما به شفاعت پیامبر(ص) یا وصی او در بهشت خواهید بود ولی به خدا قسم من برای برزخ شما می ترسم.

    پس در نظر ائمه(ع) شیعیان با اعتقاد به اصول اعتقادی شیعه، شیعه محسوب می شوند اما در صورتی که اهل عمل و پیروی نباشند، شیعه حقیقی به معنای پیرو در عمل نیستند، بلکه مانند کسانی هستند که مخالف اعتقادشان رفتار می کنند، مانند پزشکی که علی رغم این که علم به مضرات آن دارد خودش سیگار می کشد، این به خاطر این نیست که اعتقادش را از دست داده، بلکه به خاطر عوامل دیگر است، مثلا به خاطر لذتی که در سیگار کشیدن وجود دارد، آن را بر مضرات سیگار ترجیح می دهد.

    با تشکر

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۴:۲۶


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    143
    صلوات
    2013
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 4 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    درسته که در حضور کارشناسان محترم بیان نظر زیاد درست نیس ولی من در این زمینه فکر می کنم یعنی چیزی که تا به حال دیدم این بوده که مشکل بسیاری از ما که در عمل به دین جا می مونیم اینه که جای فروع و اصول دین رو اشتباهی میگیریم.به نظر من دسته بندی کاملا درسته. ما اصلا باید در اصول دین تحقیق کنیم و به یقین برسیم بعدش انجام فروع دین برامون کاملا آسون میشه و همش رو میپذیریم ولی ماها اصول دین رو همینطوری الکلی قبول کردیم و وقتی به فروع دین و عمل کردن میرسیم کلی شبهه واسه خودمون ایجاد می کنیم. مثلا وقتی کسی به یقین به وجود خدا و رزاق بودنش اعتقاد داره خیلی راحت زکاتش رو پرداخت می کنه ولی اگه اصول دینش بلنگه در فروع دینش هم جا می مونه. در مورده همه اعمال این مورد صدق می کنه.

    پس به [بركت] رحمت الهي با آنان نرمخو [و پرمهر] شدي و اگر تندخو و سختدل بودي قطعا از پيرامون تو پراكنده مي‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتي بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مي‏دارد (159) آل عمران


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال:
    چرا «تولی و تبری» و همچنین «نماز» با توجه به اهمیتشان جزء اصول دین قرار نگرفته اند؟


    پاسخ:
    اگر چه دسته بندی اصول وفروع دین مستقیما از متن دین به دست نیامده است اما در یک قالب معقول و سنجیده و در چارچوب یک ضابطه ارائه شده است.
    هر عملی مبتنی بر یک سری اعتقادات به عنوان اصول اعتقادی است، یعنی مرحله اعتقادات قبل از عمل است، انسان باید از نظر اعتقادی ابتدا یک دین را انتخاب کند و سپس اعمال آن را انجام دهد، فرض کنید یک شخصی کافر است، از چه طریقی می توان او را به نماز دعوت کرد؟ آیا نباید ابتدا او معتقد شود به اینکه خدایی یکتا و عادل وجود دارد که پیامبر اسلام(ص) را برای ابلاغ وجوب نماز فرستاده و ائمه(ع) جانشینان به حق او هستند که کیفیت دقیق نماز را به ما آموخته‌اند و در پایان معادی برای حسابرسی اعمال وجود دارد که نماز خواندن یا نخواندن ما در آن پاداش یا مجازات خواهد داشت؟
    اصول دین هم یعنی اعتقاداتی که در مرحله قبل از عمل است، و شخص برای اسلام آوردن باید در ابتدا به آنها معتقد شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، پس نتیجه می‌گیریم:

    اولا: این اصول باید از سنخ اعتقاد باشد، نه از سنخ عمل(1) پس اموری مثل نماز و تولی و تبری علی رغم اهمیتشان نمی توانند جزء اصول دین به شمار روند، چون نماز و روزه و... که از سنخ عمل هستند و در رابطه با مسئله امامت و جانشینی پیامبر هم باید توجه کرد که دو بُعد دارد: یک بُعد اعتقادی: یعنی همان امامت و اعتقاد به عصمت و لزوم اطاعت از آنها، و دیگری بُعد عملی: یعنی لزوم محبت نسبت به آنها و بیزاری از دشمنانشان که از سنخ عمل است و ار فروع دین به شمار می‌رود.

    ثانیا: در میان اعتقادات هم، اصول دین باید از اعتقاداتی باشد که جزء بنیادی ترین باورها، و پایه اعتقادات دیگر بوده، و از اهداف دین باشد، شهید مطهری(ره) در این خصوص می‌فرمایند:
    «حقيقت اين است كه اصول پنجگانه فوق از آن جهت به اين صورت انتخاب شده كه از طرفى معيّن اصولى باشد كه از نظر اسلام بايد به آنها ايمان و اعتقاد داشت، و از طرف ديگر معرّف و مشخّص مكتب باشد. اصل توحيد و اصل نبوّت و اصل معاد سه اصلى است كه از نظر اسلام لازم است كه هر فرد به آنها ايمان داشته باشد، يعنى ايمان به آنها جزء اهداف اسلام است، و اصل عدل معرّف مكتب خاصّ تشيّع است.
    اصل عدل اگر چه جزء هدفهاى ايمانى اسلام نيست، يعنى با اصل علم و حيات و قدرت حق تفاوتى ندارد، ولى جزء اصولى است كه ديده خاصّ تشيّع را نسبت به اسلام نشان مى‏دهد.
    اصل امامت از نظر شيعه داراى هر دو جنبه است يعنى هم داخل حوزه ايمانيّات است و هم معرّف و مشخّص مكتب است... امّا ايمان به ملائكه و همچنين ايمان و اعتقاد به همه ضروريّات دين از قبيل نماز و روزه جزء هدف رسالت نيست، بلكه لازمه رسالت است؛ به عبارت ديگر، از لوازم ايمان به نبوّت است نه از اهداف نبوّت» (2)
    پس علت این که در میان اوصاف خداوند، فقط عدالت از اصول دین شمرده شده چون در سایر صفات با مذاهب دیگر اختلافی نداریم (3) و این عدل و امامت است که بنیادی ترین اختلاف شیعه و اهل سنت است، که اختلافات دیگر از این دو نشأت گرفته است.

    و این که معاد از اصول دین قرار گرفته است، به این خاطر است که در میان اعتقادات، این اعتقاد مورد توجه ویژه قرآن کریم قرار گرفته و به طور مستقل برای آن استدلال های فراوانی در متون دینی آورده شده است(4)
    پس به همین خاطراست که باید اعتقاد به اصول دین تحقیقی باشد و نمی توان آنها را به صورت تقلیدی پذیرفت، چون قرار است این اعتقادات پایه اعتقادات دیگر واقع شوند. (5)

    ____________________________

    1) مجموعه آثار، شهید مطهری، انتشارات صدرا، چاپ نهم، 1380ش، تهران، ج3، ص97.
    2) همان، ج3، ص97.
    3) همان، ج1، ص86.
    4)همان، ج4، ص530.
    5) همان، ج1، ص488.



  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. شب چگونه می تواند خورشید را بپوشاند ؟؟
    توسط غلامعلی نوری در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 42
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۳, ۰۹:۴۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. بالاخره مادر رستاخیز مسئولیم یانه ؟؟
    توسط غلامعلی نوری در انجمن تفسیر
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۴, ۲۰:۰۸
  4. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  5. خودکشی ....آخه چرا ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۰۷, ۱۴:۰۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود