جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیامبر{صلی الله علیه} در معراج

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288

    پیامبر{صلی الله علیه} در معراج




    با سلام خدمت اساتید و کارشناسان
    پیامبر اکرم صلوات الله علیه در معراج نحوه عذاب گنه کاران را دیدند.
    می خواستم بدانم هنوز که قیامت نشده پیامبر اکرم چگونه نحوه عذاب را دیدند؟
    با سپاس


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,635
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    813 پست
    حضور
    119 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    پیامبر{صلی الله علیه} در معراج







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    پیامبر{صلی الله علیه} در معراج


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    با سلام خدمت اساتید و کارشناسان
    پیامبر اکرم صلوات الله علیه در معراج نحوه عذاب گنه کاران را دیدند.
    می خواستم بدانم هنوز که قیامت نشده پیامبر اکرم چگونه نحوه عذاب را دیدند؟
    با سپاس
    با سلام و احترام
    در خصوص سوال شما نظرات مختلفی وجود دارد:

    برخی معتقد هستند مراد از دیدن نحوه عذاب مجرمین در معراج، دیدن عذاب اشخاص نیست، بلکه اوصاف عذاب مجرمین را مشاهده کرده‌اند(مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج6، ص609)

    عده ای دیگر معتقد هستند مراد از رؤیت عذاب مجرمین در معراج، عذاب آنها در عالم برزخ بوده است، نه عذاب آنها در قیامت(تفسیر نمونه، ج22، ص499)

    اما آنچه صحیح تر به نظر می رسد این است که باید دقت کرد که معراج، به معنای عروج مکانی نیست، پس معراج پیامبر(ص) سفر به باطن و ملکوت این عالم بوده است،(معاد شناسی، علامه طهرانی، ج1، ص136) و از طرفی رابطه ثواب و جزاء انسان‌ها با عملشان، نیز رابطه ظاهر و باطن است، نه رابطه قراردادی، یعنی ثواب و عذاب، تجسم و باطن عمل انسان است، این طور نیست که بهشت و جهنم هر کسی جدای از عمل او ساخته شود و در مقابل اعمالش به او داده شود بلکه آن روی سکه خود اعمال انسان یا بهشت است و یا جهنم، به همین خاطر قرآن کریم می‌فرماید: کسانی که به خاطر منافع مادی، حق را کتمان می‌کنند در حقیقت دارند آتش می‌خورند:

    «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَ يَشْترَونَ بِهِ ثمَنًا قَلِيلاً أُوْلَئكَ مَا يَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّار» (بقره-174)
    دقت کنید قرآن نمی گوید در قبال این اموال ، به آنها آتش خورانده می شود، بلکه می فرماید: دارند آتش می خورند.

    یا در مورد خوردن مال یتیم نیز با تعبیر مشابه می فرماید:
    إِنَّ الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ ناراً»(نساء-10)
    كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى‏ خورند، (در حقيقت،) تنها آتش مى‏ خورند.

    نه تنها آتش ناشی از خوردن مال حرام، بلکه هر عذاب و ثوابی در قیامت، تجسم عمل دنیوی انسان است:
    «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوء»(آل عمران-30)
    روزى كه هر كس آنچه را از كار نيك انجام داده و آنچه را از كار زشت مرتكب شده حاضر شده مى‏ يابد.

    قرآن کریم در این آیه آنچه که در برابر انسان حاضر می شود را خود اعمال او می داند.
    روشن است که با این نگاه دیگر بهشت و جهنم انسان ها نسیه نیست، بلکه امروز هم بهشت و جهنم وجود داشته و جهنم بر کافران احاطه دارد منتهی این حجاب های دنیوی مانع از دیدن حقائق ثواب و جزا می شود،(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج4، ص425) اما پیامبر(ص) با ورود به باطن و ملکوت عالم، عذاب و جهنمی که مجرمین برای خویش ساخته‌اند را شهود نموده است.

    می توان به تعبیر دیگری گفت:
    «در اين سير، تمام موجودات عرضيه، كه در ظرف زمان و مكان موجود شده و مى‏ شوند و همچنين موجودات سلسله طوليه و عرضيه ساير مراتب وجود، از بهشت و جهنم و حور و قصور، و اصناف موجودات عالم ملكوت و جبروت، منظور و مشهود نظر شهود آن بزرگوار گرديد. و وجود خود را فوق همه و محيط بر كل موجودات ديد. و علم لوح و قلم و ما كان و ما يكون بر وى مكشوف گشت. و تمام پيغمبران را هر يك در محل و مرتبه [اى‏] كه داشتند، ديده، با ايشان تكلم فرمود. و تمام درجات نعيم و دركات جحيم را معاينه ديد. و اهل آن‏ها را بأشخاصها ملاحظه نمود».( أنوار العرفان، ملا اسماعیل اسفراینی، ص 292)

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ در ساعت ۰۴:۴۲


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست


    با سلام و احترام

    سلام .از پاسخ بسیار خوبتان متشکرم
    ================================================== =============
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست


    اما آنچه صحیح تر به نظر می رسد این است که باید دقت کرد که معراج، به معنای عروج مکانی نیست، پس معراج پیامبر(ص) سفر به باطن و ملکوت این عالم بوده است،(معاد شناسی، علامه طهرانی، ج1، ص136)



    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ
    ﴿۱﴾

    پس چرا پیامبر اول از مسجد الحرام به سمت مسجد القصی عروج پیدا کردند؟
    پس با این تفاسیر شما می گوید که معراج پیامبر فقط روحانی بوده در صورتی که شیعه قایل بر هم روحانی و هم جسمانی بودن معراج دارد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست


    و از طرفی رابطه ثواب و جزاء انسان‌ها با عملشان، نیز رابطه ظاهر و باطن است، نه رابطه قراردادی، یعنی ثواب و عذاب، تجسم و باطن عمل انسان است، این طور نیست که بهشت و جهنم هر کسی جدای از عمل او ساخته شود و در مقابل اعمالش به او داده شود


    به فرض اگر بهشت جدای از اعمال نیست پس چرا خداوند به زیبایی بهشت را توصیف می کند و می فرماید

    يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    می توان به تعبیر دیگری گفت:
    «در اين سير، تمام موجودات عرضيه، كه در ظرف زمان و مكان موجود شده و مى‏ شوند و همچنين موجودات سلسله طوليه و عرضيه ساير مراتب وجود، از بهشت و جهنم و حور و قصور، و اصناف موجودات عالم ملكوت و جبروت، منظور و مشهود نظر شهود آن بزرگوار گرديد. و وجود خود را فوق همه و محيط بر كل موجودات ديد. و علم لوح و قلم و ما كان و ما يكون بر وى مكشوف گشت. و تمام پيغمبران را هر يك در محل و مرتبه [اى‏] كه داشتند، ديده، با ايشان تكلم فرمود. و تمام درجات نعيم و دركات جحيم را معاينه ديد. و اهل آن‏ها را بأشخاصها ملاحظه نمود».( أنوار العرفان، ملا اسماعیل اسفراینی، ص 292)


    چرا به پیامبر این مرتبه(محيط بر كل موجودات) اعطا شد ؟

    ویرایش توسط بهار ♥ها : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ در ساعت ۰۵:۲۰

    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿۱﴾

    پس چرا پیامبر اول از مسجد الحرام به سمت مسجد القصی عروج پیدا کردند؟
    پس با این تفاسیر شما می گوید که معراج پیامبر فقط روحانی بوده در صورتی که شیعه قایل بر هم روحانی و هم جسمانی بودن معراج دارد.
    با سلام و احترام

    بله درست می فرمایید، اما طبق این دیدگاه هم معراج پیامبر(ص)، هم جسمانی بوده، و هم روحانی، سیر از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی جسمانی بوده، و بعد از آن روحانی بوده است، لذا از این بابت مشکلی ایجاد نمی کند. (المیزان، ج13، ص32)





    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    به فرض اگر بهشت جدای از اعمال نیست پس چرا خداوند به زیبایی بهشت را توصیف می کند و می فرماید

    يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

    یقینا بهشت زیباست، بنده نیز چون شما معتقد نیستم که بهشت وجود خارجی ندارد، و در درون ماست، بلکه منظورم این است که مستقل از اعمال ما نیست، یعنی همین اعمال است که در شکل «جنات تجری من تحت الانهار» بروز و نمود می یابد، لذا پیامبر(ص) در همان معراج می فرماید: داخل بهشت شدم و ملائکه ای را دیدم که گاهی خشتی بنا می سازند و گاهی دست از کار می کشند، از آنها علت را پرسیدم، گفتند هر گاه از دنیا توسط مومنین مصالح بیاید می سازیم، و هرگاه نیاید بازمی ایستیم.(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج8، ص123) یعنی بهشت و جهنم همزمان با اعمال بشر ساخته می شود، لذا پیامبر(ص) در معراج می تواند عذاب و پاداش مردم را ببیند، می تواند ببیند تا کنون برای خود چه ساخته اند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    چرا به پیامبر این مرتبه(محيط بر كل موجودات) اعطا شد ؟
    به طور دقیق متوجه منظور شما نشدم که آیا سوال شما ناظر به تعارض این امر با اختیار انسان است، یعنی تعارض احاطه پیامبر(ص) بر انسان با اختیار خود انسان، یا در تعارض با عدالت خداوند و تفاوت نهادن بین پیامبر(ص)، و سایر انسان‌ها، اما در هر صورت باید توجه بفرمایید که در اینجا محیط به معنای احاطه علمی است، نه احاطه فعلی؛ یعنی افعال انسان ها توسط خود انسان ها انجام می‌شود، فقط پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) با توجه به جایگاهشان، نسبت به این افعال آگاهی و احاطه دارند، همان‌طور که قرآن کریم می‌فرماید:
    «قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون‏» (توبه-105)
    بگو: «عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏بينند.
    همچنین این امر اختصاص به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ندارد، اگرچه احاطه آنها به این عالم، احاطه تام است، اما بالاخره هر کس از این عالم ماده جدا شده، و ملکوت این عالم را مشاهده کند، همان‌طور که قرآن کریم می‌فرماید:
    «لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقين‏* لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ» (تکاثر-5و6)
    اگر شما علم اليقين داشتيد قطعاً جهنّم را می دیدید.
    لذا وقتی اسان به چنین درجه ای رسید و مظهر و تجلی ستارالعیوب شد می‌تواند باطن و ملکوت انسان‌ها را نیز مشاهده نماید و با توجه به درجه درونی خویش ببیند که انسان‌ها چه ملکوتی برای خویش ساخته‌اند که از آن به چشم برزخی تعبیر می‌شود.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست



    «لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقين‏* لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ» (تکاثر-5و6)
    اگر شما علم اليقين داشتيد قطعاً جهنّم را می دیدید.

    .متشکرم. می شه در مورد علم الیقین توضیح بدهید ؟


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    متشکرم. می شه در مورد علم الیقین توضیح بدهید ؟
    با سلام
    از تاخیر پیش آمده در پاسخ گویی عذرخواهی می کنم.

    علم الیقین، مرتبه عمیق تر از ایمان بوده و به معنای ایقان است(آغاز و انجام، خواجه طوسی، ص17) یعنی رویت و مشاهده باطنی، نه با چشم سر، یا به تعبیر دیگر مشاهده از طریق کشف و شهود است، و کسی به این مشاهده باطنی خواهد رسید که روحش را خالص کرده و قلبش را صفا بخشد.(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج1، ص95)
    یعنی ایمان استدلالی نقطه شروع حرکت است، نه نقطه پایان، انسان هنگامی که با استدلال وجود خداوند و نبوت پیامبر(ص)، و حقانیت آیین اسلام را پذیرفت، در حقیقت یک برنامه و قانون برای سیر و حرکت را پذیرفته است، که باید طبق تعالیم آن حرکت نموده و سلوک نماید تا با افزودن بر عمق ایمان خود، به مقام های عالی دست یابد و حقائق عالم را مشاهده نماید.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    با توجه به این که هنوز قیامتی بر پا نشده چطور پیامبر (صلی الله علیه و آله) در معراج عذاب گنهکاران را مشاهده نمودند؟


    پاسخ:
    در خصوص سوال مذکور نظرات مختلفی وجود دارد:
    برخی معتقدند مراد از دیدن نحوه عذاب مجرمین در معراج، دیدن عذاب اشخاص نیست، بلکه اوصاف عذاب مجرمین را مشاهده کرده‌اند.(1)
    عده ای دیگر معتقدند مراد از رؤیت عذاب مجرمین در معراج، عذاب آنها در عالم برزخ بوده است، نه عذاب آنها در قیامت.(2)

    اما آنچه صحیح تر به نظر می رسد این است که باید دقت کرد که معراج، به معنای عروج مکانی نیست، پس معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله) سفر به باطن و ملکوت این عالم بوده است.(3) طبق این دیدگاه سیر از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی جسمانی بوده، و بعد از آن روحانی بوده است، لذا از بابت جسمانی و روحانی بودن معراج مشکلی ایجاد نمی کند.(4)
    از طرفی رابطه ثواب و جزاء انسان‌ها با عملشان، نیز رابطه ظاهر و باطن است، نه رابطه قراردادی، یعنی ثواب و عذاب، تجسم و باطن عمل انسان است، این طور نیست که بهشت و جهنم هر کسی جدای از عمل او ساخته شود و در مقابل اعمالش به او داده شود بلکه آن روی سکه خود اعمال انسان یا بهشت است و یا جهنم، به همین خاطر قرآن کریم می‌فرماید:
    «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَ يَشْترَونَ بِهِ ثمَنًا قَلِيلاً أُوْلَئكَ مَا يَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّار»؛ كسانی كه كتمان می‏ كنند آنچه را خدا از كتاب نازل كرده و آن را به بهای كمی می‏ فروشند، آنها جز آتش چيزی نمی‏ خورند.(5)
    دقت کنید قرآن نمی گوید در قبال این اموال، به آنها آتش خورانده می شود، بلکه می فرماید: دارند آتش می خورند.

    یا در مورد خوردن مال یتیم نیز با تعبیر مشابه می فرماید: «إِنَّ الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ ناراً»؛
    كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى‏ خورند، (در حقيقت،) تنها آتش مى‏ خورند.(6)

    نه تنها آتش ناشی از خوردن مال حرام، بلکه هر عذاب و ثوابی در قیامت، تجسم عمل دنیوی انسان است: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوء»؛
    روزى كه هر كس آنچه را از كار نيك انجام داده و آنچه را از كار زشت مرتكب شده حاضر شده مى‏ يابد.(7)

    قرآن کریم در این آیه آنچه که در برابر انسان حاضر می شود را خود اعمال او می داند، پس بهشت و جهنم هر کسی همراه با اعمال او ساخته می شود، لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله) در همان معراج می فرماید: داخل بهشت شدم و ملائکه ای را دیدم که گاهی خشتی بنا می سازند و گاهی دست از کار می کشند، از آنها علت را پرسیدم، گفتند هرگاه از دنیا توسط مومنین مصالح بیاید می سازیم، و هرگاه نیاید بازمی ایستیم.(8)
    روشن است که با این نگاه دیگر بهشت و جهنم انسان ها نسیه نیست، بلکه امروز هم بهشت و جهنم وجود داشته و جهنم بر کافران احاطه دارد منتهی این حجاب های دنیوی مانع از دیدن حقائق ثواب و جزا می شود،(9) اما پیامبر (صلوات الله علیه) با ورود به باطن و ملکوت عالم، عذاب و جهنمی که مجرمین برای خویش ساخته‌اند را شهود نموده است.

    می توان به تعبیر دقیق تری گفت:
    «پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اين سير (معراج)، تمام موجودات عرضيه، كه در ظرف زمان و مكان موجود شده و مى‏ شوند و همچنين موجودات سلسله طوليه و عرضيه ساير مراتب وجود، از بهشت و جهنم و حور و قصور، و اصناف موجودات عالم ملكوت و جبروت، منظور و مشهود نظر شهود آن بزرگوار گرديد. و وجود خود را فوق همه و محيط بر كل موجودات ديد. و علم لوح و قلم و ما كان و ما يكون بر وى مكشوف گشت. و تمام پيغمبران را هر يك در محل و مرتبه [اى‏] كه داشتند، ديده، با ايشان تكلم فرمود. و تمام درجات نعيم و دركات جحيم را معاينه ديد. و اهل آن‏ها را بأشخاصها ملاحظه نمود».(10)
    _____________
    (1) مجمع البیان، شیخ طبرسی، نشر ناصرخسرو، 1372ش، تهران، ج6، ص609.
    (2) تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1374ش، تهران، ج22، ص499.
    (3) معاد شناسی، علامه طهرانی، نور ملكوت قرآن‏، چاپ اول، 1423ق، مشهد، ج1، ص136.
    (4) المیزان، علامه طباطبایی(ره)، مكتبة النشر الإسلامي‏، چاپ پنجم، 1417ق، قم، ج13، ص32.
    (5) بقره/ 174.
    (6) نساء/ 10.
    (7) آل عمران/ 30.
    (8) بحارالانوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي‏، چاپ دوم، 1403ق، بیروت، ج8، ص123.
    (9) الالهیات، آیت الله سبحانی، المركز العالمي للدراسات الإسلامية، چاپ سوم، 1412ق، قم، ج4، ص425.
    (10) أنوار العرفان، ملا اسماعیل اسفراینی، دفتر تبليغات اسلامى‏، چاپ اول، 1383ش، قم، ص 292.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ در ساعت ۲۲:۲۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود