جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات متفرقه در مورد غسل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالات متفرقه در مورد غسل




    سلام
    هنگام غسل واجب و مستحبی آیا رو به قبله بودن واجب است؟

    استقبال قبله یعنی چی؟

    کسی که غسل حیض گردن دارد و وقت تنگ است و دسترسی به آب ندارد میتواتد تیمم کند و نماز بخواند؟ در عرف زنانه میگن که برای حیض نمیشه تیمم کرد؟

    آیا هنگام غسل باید داخل گوش هم آب بره؟ همان قسمتی که انگشت هم میشه داخل گوش کرد

    اگر براتون مقدر است فلسفه غسل کردن را توضیح دهید

    مرجع تقلید مقام معظم رهبری

    *** السلام عليك يا ابا عيدالله الحسين عليه السلام ***


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,610
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    790 پست
    حضور
    118 روز 3 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سوالات متفرقه در مورد غسل







    کارشناس بحث: استاد سجاد واستاد محراب

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سوالات متفرقه در مورد غسل


  4. #3
    سجاد آنلاین نیست. مدیر علمی انجمن فقه و احکام شرعی

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    535
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9 پست
    حضور
    15 روز 23 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    سلام
    هنگام غسل واجب و مستحبی آیا رو به قبله بودن واجب است؟

    استقبال قبله یعنی چی؟

    کسی که غسل حیض گردن دارد و وقت تنگ است و دسترسی به آب ندارد میتواتد تیمم کند و نماز بخواند؟ در عرف زنانه میگن که برای حیض نمیشه تیمم کرد؟

    آیا هنگام غسل باید داخل گوش هم آب بره؟ همان قسمتی که انگشت هم میشه داخل گوش کرد

    اگر براتون مقدر است فلسفه غسل کردن را توضیح دهید

    مرجع تقلید مقام معظم رهبری
    عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    بنده قسمت های احکامی سؤالتون رو پاسخ می دهم

    1. رو به قبله بودن واجب نیست.

    2. یعنی جلوی بدن رو به قبله باشد.

    3. مثل همه غسل های دیگر در وقت تنگ ، وظیفه مکلف تبدیل به تیمم می شود.

    4. به صورت کلی به هر مقدار که جزء ظاهر بدن باشد و با چشم بتوان آن را مشاهده کرد باید شسته شود در مورد سؤال هم به مقداری از داخل گوش که دیده می شود شستن آن واجب است .

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    توضیح المسائل مراجع ، احکام غسل کردن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فلسفه غسل کردن چیه؟
    *** السلام عليك يا ابا عيدالله الحسين عليه السلام ***


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    37
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    فلسفه غسل کردن چیه؟
    با سلام

    فلسفه غسل1. درباره فلسفه غسل به طور کلی اعم از غسل جنابت، جمعه و ... روایتی از امام رضا (ع) نقل شده است که در آن راوی می‌پرسد: علّت غسل جنابت چیست، با این که انسان با حلال نزدیکى کرده و حلال نیز موجبناپاکى نیست؟

    حضرتش در جواب فرمود: علّت غسل جناب نظافت و تطهیر نفس است از آلودگى آن و پاک نمودن جسد از قذارت و خباثت؛ زیرا جنابت از تمام جسد خارج مى‏شود؛

    از این رو بر شخص واجب است تمام بدن را تطهیر کند. و علّت تخفیف حکم در ادرار و غائط این است که این دو مورد بسیار بیشتر از جنابت اتفاق می­افتد؛

    لذا شارع مقدس به دلیل کثرت و مشقّت و اخراجشان بدون اراده و شهوت به وضو راضى شده، ولى منی بیرون نمى‏آید، مگر با لذت­خواهی؛

    از این رو در مورد آن غسل را واجب کرده است.
    علّت غسل عید فطر و عید قربان و جمعه و اغسال دیگر،

    یکى آن است که بدین وسیله بنده پروردگارش را بزرگ داشته و رو به خداوند کریم آورده و از درگاهش براى گناهان خود طلب آمرزش نموده است،

    و دیگر آن که براى بندگان این ایّام، عید معروفى بوده که در آنها جمع شده و ذکر خدا را مى‏گویند؛ لذا غسل در آنها تشریع شده تا بدین وسیله بندگان این ایّام را مورد تعظیم و بزرگداشت قرار داده و بر سایر ایّام برتری دهند و دیگر آن که وقتى در جمعه غسل نمودند از آن روز تا جمعه دیگر از لحاظ معنوی پاکند.

    گفتنی است؛ خارج شدن منی از انسان یک عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زواید) به دلیل این که اثر آن در تمام بدن آشکار می‌‌شود و تمام سلول‌های بدن به دنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو می‌روند و این خود نشانه تأثیر آن بر تمام اجزای بدن است.

    طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت‌های بدن را کنترل می‌کند "اعصاب سمپاتیک" و "اعصاب پاراسمپاتیک" این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‌ها داخلی و خارجی گسترده‌اند، وظیفه اعصاب سمپاتیک به فعالیت واداشتن دستگاه‌های مختلف بدن است و وظیفه اعصاب "پاراسمپاتیک" (کند کردن) فعالیت آنها است.

    گاهی جریان‌هایی در بدن رخ می‌دهد که این تعادل را به هم می‌زند،‌ از جمله این جریان‌ها مسئله "ارگاسم" (اوج لذّت جنسی) است که معمولاً مقارن خروج منی صورت می‌گیرد. در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیک (اعصاب ترمز کننده) بر اعصاب سمپاتیک (اعصاب محرک) پیشی می‌‌گیرد و تعادل به شکل منفی به هم می‌خورد.

    این موضوع نیز ثابت شده است که از جمله اموری که می‌تواند اعصاب سمپاتیک را بکار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند تماس آب با بدن است و از آن جا که تأثیر (ارگاسم) روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‌شود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم می‌خورد دستور داده شده است که پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل کامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد.

    البته، فایده غسل منحصر به این نیست، بلکه غسل کردن علاوه بر این، یک نوع عبادت و پرستش نیز بوده که اثرات اخلاقی آن قابل انکار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت و اطاعت فرمان خدا بشویند غسل صحیح نیست، در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر می‌شود و هم جسم.

    روح به سوی شهوات مادی کشیده می‌شود و جسم به سوی سستی و رکود، اما غسل جنابت که هم شست و شوی جسم است و هم به علت این که به قصد قربت انجام می‌یابد شست و شوی جان است، اثر دوگانه‌ای در آن واحد روی جسم و روح می‌‌گذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق ‌دهد و جسم را به سوی پاکی و نشاط و فعالیت.

    ​والله العالم

    ویرایش توسط محراب : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ در ساعت ۰۷:۳۹


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    فلسفه غسل کردن چیه؟


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    دین مبین اسلام تشکیل یافته از سه بخش احکام و عقاید و اخلاق می باشد
    عقاید همان مسایل عقلی و براهین و استدلالات است در مورد توحید ونبوت و معاد
    اخلاق امورات فطری است که مشترک بین همه انسانهاست مثل دروغ و غیبت و تکبر و.....
    احکام مسایل هستند که از طریق وحی بر نبی مکرم اسلام تشریع شده اند


    فلسفه وجودی مسایل وحیانی که در مجموعه ای به نام شرعیات جمع شده اند را فقط و فقط معصومین (ع) می دانند و بس
    و اگر از طریق روایات در مورد فلسفه این احکام مطالبی به ما رسیده باشد بیان می شود والا در این مورد سکوت اختیار می کنیم و بدان ها عمل می کنیم
    مثلا این که چرا باید 7بار دور خانه خدا بگردیم و یا چرا سعی بین صفا و مروه و یا چرا17 رکعت نماز وچرا خمس یک پنجم است و چرا روزه یک ماه است و چرا از اذان تا اذن است و..................؟؟؟؟؟؟هزاران چرای دیگر در مورد فلسفه احکام

    همه و همه احکام شرعی فلسفه ای دارند که باید معصوم (ع) حضور داشته باشند و فلسفه این احکام را بیان کرده باشند و یا در روایاتی مستند این فلسفه به ما رسیده باشد تا ان را بیان نماییم.
    والا ما موظف به انجام احکام دین هستیم حتی بدون دانستن فلسفه ان.


    ادامه دارد....



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    فلسفه غسل کردن چیه؟


    با سلام

    عرض ادب و احترام

    همان طور که گذشت تمام دستورات اسلام دارای فلسفه ای والا و هدفی بزرگ هستند که باید معصومین(ع) بدان اشاره کنند و اگر هم مطلبی گفته می شود برداشتی است که علما از این احکام داشته اند


    هر کدام از احکام دین شکل مخصوص به خود را دارند که ان توسط قانون گذار تبیین می شود زیرا اگر هر کسی بخواهد با سلیقه خود به هر شکلی و از هر راهی که به ذهنش می رسد به این اهداف بزرگ برسد، دچار سردرگمی می شود و علاوه بر آن، یک بی نظمی کشنده بر زندگی انسانها سایه می اندازد.

    به همین دلیل حضرت ابراهیم از خداوند می خواهد که: «پروردگارا مناسک ما را به ما بیاموز!»(1) با اینکه حضرت ابراهیم یک انسان بزرگواری است که از درک بالایی برخوردار است و شاید از بسیاری افراد سلیقه اش در انتخاب شیوه و راه عبادت بهتر باشد، اما انتخاب راه را از پروردگار می خواهد.

    بنابراین، اینکه پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام روش غسل کردن را به ما آموخته اند، که ابتدا سر و گردن بعد طرف راست بدن و بعد طرف چپ بدن، نه تنها ما را سخره نگرفته اند، بلکه این نشانه کمال دین اسلام است که در هیچ یک از تکالیف ما، جای ابهامی را باقی نگذاشته است و با بیان شیوه انجام تکالیف، یک نظم واحد در تمام اعمال مسلمانان جاری است که موجب اتحاد و یکپارچگی و زیبایی جامعه شده است.

    چه زیبا است وقتی که همه با هم به یک صورت غسل می کنند و به یک صورت نماز می خوانند، به یک شکل حج می گذارند و... .

    پی نوشت:
    1- بقره/128


    ویرایش توسط محراب : ۱۳۹۴/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۸:۳۹


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    لطفا فلسفه غسل کردن را توضیح دهید


    پاسخ:
    دین مبین اسلام تشکیل یافته از سه بخش احکام و عقاید و اخلاق می باشد. عقاید همان مسایل عقلی و براهین و استدلالات است در مورد توحید ونبوت و معاد
    اخلاق امورات فطری است که مشترک بین همه انسانهاست مثل دروغ و غیبت و تکبر و ... و احکام مسایلی هستند که از طریق وحی بر نبی مکرم اسلام تشریع شده اند.

    فلسفه وجودی مسایل وحیانی که در مجموعه ای به نام شرعیات جمع شده اند را فقط و فقط معصومین (علیهم السلام) می دانند و بس و اگر از طریق روایات در مورد فلسفه این احکام مطالبی به ما رسیده باشد بیان می شود و الا در این مورد سکوت اختیار می کنیم و بدان ها عمل می کنیم.
    مثلا این که چرا باید 7 بار دور خانه خدا بگردیم و یا چرا سعی بین صفا و مروه و یا چرا 17 رکعت نماز و چرا خمس یک پنجم است و چرا روزه یک ماه است و چرا از اذان تا اذن است و ...؟ هزاران چرای دیگر در مورد فلسفه احکام.

    همه و همه احکام شرعی فلسفه ای دارند که باید معصوم (علیه السلام) حضور داشته باشند و فلسفه این احکام را بیان کرده باشند و یا در روایاتی مستند این فلسفه به ما رسیده باشد تا ان را بیان نماییم. و الا ما موظف به انجام احکام دین هستیم حتی بدون دانستن فلسفه اش.

    هر کدام از احکام دین شکل مخصوص به خود را دارند که آن توسط قانون گذار تبیین می شود زیرا اگر هر کسی بخواهد با سلیقه خود به هر شکلی و از هر راهی که به ذهنش می رسد به این اهداف بزرگ برسد، دچار سر در گمی می شود و علاوه بر آن، یک بی نظمی کشنده بر زندگی انسان ها سایه می اندازد.

    به همین دلیل حضرت ابراهیم از خداوند می خواهد که: «پروردگارا مناسک ما را به ما بیاموز!»(1) با اینکه حضرت ابراهیم یک انسان بزرگواری است که از درک بالایی برخوردار است و شاید از بسیاری افراد سلیقه اش در انتخاب شیوه و راه عبادت بهتر باشد، اما انتخاب راه را از پروردگار می خواهد.

    بنابر این، اینکه پیامبر اکرم و ائمه معصومین (علیهم السلام) روش غسل کردن را به ما آموخته اند، که ابتدا سر و گردن بعد طرف راست بدن و بعد طرف چپ بدن، نه تنها ما را سخره نگرفته اند، بلکه این نشانه کمال دین اسلام است که در هیچ یک از تکالیف ما، جای ابهامی را باقی نگذاشته است و با بیان شیوه انجام تکالیف، یک نظم واحد در تمام اعمال مسلمانان جاری است که موجب اتحاد و یکپارچگی و زیبایی جامعه شده است.

    چه زیبا است وقتی که همه با هم به یک صورت غسل می کنند و به یک صورت نماز می خوانند، به یک شکل حج می گذارند و ... .

    _____
    (1) بقره/ 128.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۱:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود