صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: >>>>>>>سیره رسول خدا صلی الله واله وسلم (تاریخ سیاسی اسلام )<<<<<<<<<<

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288

    >>>>>>>سیره رسول خدا صلی الله واله وسلم (تاریخ سیاسی اسلام )<<<<<<<<<<




    به نام خدا

    >>>>>>>سیره رسول خدا صلی الله واله وسلم (تاریخ سیاسی اسلام )<<<<<<<<<<
    سیره رسول خدا صلی الله واله وسلم (تاریخ سیاسی اسلام )
    نویسنده: رسول جعفریان



    این تاپیک به امید خدا در مورد تاریخ سیاسی اسلام است. امید است ما را همراهی بفرمایید.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    بخش اول تاريخنگارى مسلمانان

    بسم الله الرحمن الرحيم و الحمد لله رب العالمين

    و الصلاة و السلام على سيدنا محمد و على آله الطيبين الطاهرين


    مسلمانان و تاريخنگارى

    ميراث بزرگ تاريخى مسلمانان، نشانگر وجود انگيزه‌ها و خاستگاه‌هاى نيرومندى ميان آنان براى بارور ساختن دانش تاريخ است. با يك نگرش تطبيقى در رشته‌هاى علمى مورد علاقۀ مسلمانان، مى‌توان فربگى اين دانش را دريافت و دانست كه تاريخ در شمار مهمترين رشته‌هاى علمىِ رايج در تمدن اسلامى بوده است. از لحاظ درونى، ميان هر قومى انگيزهاى فراوانى وجود دارد تا آنها را به نگارش تاريخشان وادارد. چنين انگيزه‌هايى ميان مسلمانان نيز وجود داشت. صرف نظر از آنها، از لحاظ بيرونى، مى‌توان به زمينه‌هاى خاصى اشاره كرد كه در توجه دادن مسلمانان به اين دانش، مؤثربوده است.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    ميراث تاريخى اعراب در جاهليت

    ميراث تاريخى اعراب، بيش از هر چيز تحت عنوان «ايام العرب» جاى مى‌گيرد. در اين اصطلاح، مقصود از «يوم» روزى است كه واقعۀ مهمى در آن رخ داده و آن روز و واقعه «تاريخى» شده است. از اين رو، «يوم» و «واقعه» در «يوم صفين» يا «وَقْعَة صفين» به يك معناست. در اين كه عربها، خاطرۀ اين روزها را حفظ كرده و به‌طور شفاهى از نسلى به نسل ديگر انتقال مى‌دادند و در مجالس ادبى و تفريحى خود مى‌خواندند، ترديدى وجود ندارد. با اين حال، بايد دانست آنچه در كتابهاى ادبى از «دوران جاهليت و ايام العرب قبل الاسلام» براى ما برجاى مانده، انتقال آنها از دورۀ جاهلى به دورۀ اسلامى بر پايۀ روايات فاهى بوده و تنها در دوره‌اى متأخر، توسط دانشمندان دورۀ اسلامى تدوين شده است. خاطرۀ اين ايام، نخستين «ذهنيّت تاريخى» است كه ميان قوم عرب وجود داشته و توجه به رخدادهاى گذشته را براى آنان زنده نگاه داشته است.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288





    ١۶شفاهى بوده و تنها در دوره‌اى متأخر، توسط دانشمندان دورۀ اسلامى تدوين شده است. خاطرۀ اين ايام، نخستين «ذهنيّت تاريخى» است كه ميان قوم عرب وجود داشته و توجه به رخدادهاى گذشته را براى آنان زنده نگاه داشته است.

    در اين كه تأثير وجود ايام العرب در «آگاهى تاريخى» ايجاد شده در مسلمانان، تا چه اندازه بوده، اظهار ترديد شده است. در اين ديدگاه عنوان شده است كه توجه به ايام العرب بيشتر جنبۀ «اديبانه» داشته، نه «تاريخى» ، و تنها در گذشت زمان و به دليل دربرداشتن عناصر تاريخى، مورد توجه قرار گرفته است. روزنتال نوشته است: چنين قصصى به‌طور عمده در خدمت ايجاد تفنن و سرگرمى و لذت عاطفى بخشيدن به شنوندگان قرار داشت. از آن جا كه ايام العرب به ثبت رويدادهاى عمده مى‌پرداخت و چنان رويدادهايى را از جنبۀ خاص اخلاقى ملحوظ مى‌داشت، داراى عناصر تاريخى نيز بود، هر چند، به هيچ روى «تداومى» در آنها به چشم نمى‌خورد. به اين قصص، از جهت رابطۀ علت و معلولى تاريخى نمى‌نگرند و بى‌زمانى جوهر آنهاست. ١
    در اين باره گفتنى است كه اصولاً صورتى از تاريخنگارى اسلامى، كه عبارت از تك نگاريهاى مربوط به جنگها و حوادث مقطعى مى‌باشد، از ناحيه كم توجّهى به عنصر زمان، تشابه قابل توجهى با ايام العرب دارد، واين دليل بر كاسته شدن از ارزش تاريخى ايام العرب يا اين تك نگاريها نمى‌شود. گرچه اين سخن درستى است كه محتواى ايام العرب بيشتر جنبۀ ادبى و حماسى داشته است.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288




    نويسندۀ ديگرى با استناد به عدم وجود اصطلاح خاصى براى تاريخ ميان عرب، از اساس منكر وجود آگاهى تاريخى ميان اعراب شده است! او مى‌نويسد: «بديهى است كه تا پيش از ظهور اسلام، بدون داشتن يك كلمۀ مناسب و خاص براى تاريخ، نمى‌توانستند هيچ تصورى از تاريخ داشته باشند. . . در واقع اعراب، مردمانى بودند كه خبرى از تاريخ نداشتند. بنابر اين مسلمانان نمى‌توانستند براى پديد آوردن و گسترش دادن يك سنّت تاريخنگارى، از اعراب پيش از اسلام الهام بگيرند» . ٢

    به نظر مى‌رسد در اين عبارت قدرى تندروى شده است. با اين حال، روشن است كه نمى‌توان صورت تاريخنگارى موجود ميان مسلمانان را با آنچه در شكل ايام العرب ميان تازيان بوده برابر دانست؛ اما بى‌شبهه يكى از عوامل توجه به تاريخ «نفس توجه به گذشته»
    ١) . تاريخ تاريخنگارى در اسلام، ج ١، صص ٣٣-٣٢
    ٢) . تاريخ فلسفه در اسلام، ج ٣، ص ٢٩۶


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288






    بوده است. چنين توجهى به گذشته، در ايّام العرب به خوبى مشهود است. ١

    بايد گفت، در برابر اين باور، كسانى معتقدند كه اساس تاريخنگارى اسلامى، ريشۀ در حضور اين دانش ميان اعراب پيش از اسلام به ويژه اعراب يمنى داشته و به هيچ روى تاريخ اسلامى دانشى برگرفته از حديث نيست. برگرفتگى تاريخ از حديث، نظر برخى از مستشرقان است كه دكتر جواد على آن را نپذيرفته است. او مى‌نويسد: بر اساس تحقيقى كه در منابع طبرى انجام داده، به اين نتيجه رسيده است كه تاريخ دانشى كهن‌تر از حديث است. حجم بزرگى از اخبار دورۀ جاهليت، حتى با وجود فضاى قصصى در آن، نشانۀ توجّه تام و تمامى است كه عرب پيش از اسلام به اين دانش داشته است. ٢علم انساب نيز بخشى از همين دانش است كه به هر روى اصل وجود آن در گذشتۀ عرب به هيچ روى محل ترديد نيست. ممكن است زياده روى در اين نظريه، سبب شود كه گويندۀ را متهم به داشتن علائق ملى گرايى بكنيم.

    توجه به اين نكته نيز مفيد است كه ايام العرب محتواى بينش تاريخى اعراب جاهلى را نشان مى‌داد، قرآن با مطرح كردن اصطلاح ايّام الله با بينش مزبور برخورد كرد. اين برخورد نشانگر اهميت «تاريخ شناسانۀ» اين دو اصطلاح است.

    افزون بر اين كه ايام العرب را مى‌توان ميراث تاريخى اعراب جاهلى دانست، دانش انساب نيز مى‌تواند به ميزان كمترى، در شمار همين ميراث به حساب آيد و از عوامل مؤثر در توجه دادن مسلمانان به تاريخ-هرچند در قالب نسب-باشد. ٣

    تأثير مباحث تاريخى قرآن

    بدون هيچ گونه مقدمه‌اى، مى‌توان مدعى شد، قرآن عميقترين تأثير را در توجه مسلمانان به تاريخ از خود به جاى گذاشته است. ۴قرآن نه تنها خود بخشى از مواد تاريخى را عرضه كرده بلكه مسلمانان را تشويق به فراگيرى تاريخ نموده تا در راه يابى به سوى هدايت و ديندارى از آن بهره جويند، و اين هر دو، درايجاد انگيزۀ دينى در وجود مسلمانان، براى توجه به تاريخ مؤثر بوده است.

    البته دايرۀ اين توجه، محدود به ارزيابى جريانات حق وباطل بوده و در راستاى
    ١) . احسان عباس گفته است كه توجه مسلمانان به مغازى و، جنگهاى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در آغازِ توجهشان به سيره، برگرفته از نگرش «ايام العربى» است، البته در ظرفى اسلامى؛ نك‍: فن السيره، ص ١٣
    ٢) . نك‍ موارد تاريخ الطبرى، بخش نخست، صص ١۵٧-١۵٨
    ٣) . نك‍: تاريخ تاريخنگارى در اسلام، ص ٣٢؛ تاريخنگارى در اسلام، ص ١٣
    ۴) . تاريخ تاريخنگارى در اسلام، ص ٣٩


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,318
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,224 پست
    حضور
    122 روز 8 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " سفارش به تقوا و پند پذیری از تاریخ :

    ای بندگان خدا ! شما را به پرهیز کاری و ترس از خدایی سفارش می کنم که بر شما جامه ها پوشانید. و وسایل زندگی شما را فراهم کرد.

    اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می داشت یا از مرگ گریزی بود حتما" سلیمان بن داوود علیه السلام چنین می کرد .

    او که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه با نبوت و مقام بلند قرب و منزلت در اختیارش قرار داد.

    اما انگاه که پیمانه عمرش لبریز و روزی او تمام شد تیرهای مرگ از کمان های نیستی بر او باریدن گرفت و خانه و دیار از او خالی گشت.

    خانه های او بی صاحب ماند. و دیگران انها را به ارث بردند.

    مردم ! برای شما در تاریخ گذشته درس های عبرت فراوان وجود دارد. کجایند عمالقه و فرزندانشان ؟ " پادشاهان عرب در یمن و حجاز "

    کجایند فرعون ها و فرزندانشان ؟ کجایند مردم شهر رس " درخت پرستانی که طولانی حکومت کردند. "

    انها که پیامبران خدا را کشتند. و چراغ نورانی سنت انها را خاموش کردند. و راه و رسم ستمگران و جباران را زنده ساختند ؟

    کجایند انها که با لشکرها ی انبوه حرکت کردند و هزاران تن را شکست دادند. سپاهیان فراوانی گرد اوردند و شهر ها ساختند.؟

    نهج البلاغه مولا علی علیه السلام.

  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    قانونمندى خاصى كه قرآن از زندگى اجتماعى بشر در تاريخ عرضه كرده، مى‌باشد. رنگ دينى تواريخ اسلامى، به ويژه تكيه بر انبيا و نيز كار مداوم بر روى مغازى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم متأثر از همين بينش است. گرچه به مرور و به دلايلى ديگر، مباحث تاريخى گسترده‌اى در متون تاريخى مسلمانان مطرح گرديد. اما عنوان «عبرت» كه قالب پرداخت‌هاى تاريخى قرآن بود، در بسيارى از مواقع مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و تاريخ به عنوان «تجارب الامم» عرضه شد.

    توجه مسلمانان به تاريخ انبياى گذشته كه بعدها آنها را به سوى متون تاريخى اهل كتاب كشاند و تأثير بزرگى بر فرهنگ تاريخنگارى و محتواى كتابهاى تاريخى ميان مسلمانان باقى گذاشت، ناشى از علاقۀ مسلمانان به تفسير آيات قرآنى در زمينۀ تاريخ انبيا بود.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288





    ١٨قانونمندى خاصى كه قرآن از زندگى اجتماعى بشر در تاريخ عرضه كرده، مى‌باشد. رنگ دينى تواريخ اسلامى، به ويژه تكيه بر انبيا و نيز كار مداوم بر روى مغازى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم متأثر از همين بينش است. گرچه به مرور و به دلايلى ديگر، مباحث تاريخى گسترده‌اى در متون تاريخى مسلمانان مطرح گرديد. اما عنوان «عبرت» كه قالب پرداخت‌هاى تاريخى قرآن بود، در بسيارى از مواقع مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و تاريخ به عنوان «تجارب الامم» عرضه شد.
    توجه مسلمانان به تاريخ انبياى گذشته كه بعدها آنها را به سوى متون تاريخى اهل كتاب كشاند و تأثير بزرگى بر فرهنگ تاريخنگارى و محتواى كتابهاى تاريخى ميان مسلمانان باقى گذاشت، ناشى از علاقۀ مسلمانان به تفسير آيات قرآنى در زمينۀ تاريخ انبيا بود.

    لزوم بهره گيرى از سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم

    اگر فرض كنيم كه هيچ گونه توجه مستقلى به رويدادهاى تاريخى ميان عرب وجود نداشت، به راحتى مى‌توانيم بپذيريم كه جزو اساسى‌ترين وظايف محدّثان، ثبت رفتارهاى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم براى بهره گيرى در فقه و اخلاق و سنجش احاديث و. . . بود.
    كتابهاى مختلفى كه به جمع آورى احاديث پرداخته‌اند، چه به صورت «مُسْند» يا در شكل «سنن» و موضوعى، حاوى بخش بزرگى از سيرۀ رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم، با تأكيد بر جنبه‌هاى دينى اين نقلها بود. اين مجموعه‌ها، از رواياتى ساخته شد كه پس از رحلت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم توسط مسلمانان و به ضرورت دين شناسى، به تدريج گردآورى مى‌شد.
    نكات تاريخى در بيشتر ابواب فقه و در لابلاى نقلها آمده، و «كتاب الجهاد» يا «كتاب السِيَر» (به معناى كتاب جهاد) نزديكترين باب فقهى است كه با مغازى رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم ارتباط دارد. در اين باب است كه بطور عمده، مسايل تاريخى جنگها، به ضرورت دانستن احكام آنها آمده است. كتاب السير ابواسحاق فزارى كه به چاپ رسيده، به وضوح نشانگر توجه تاريخى محدثان مى‌باشد. چنانكه محمد بن حسن شيبانى هم كتاب السير الكبير نگاشته است! كتاب السير به عنوان جزئى از كتابهاى حديثى، در تمامى اين مجموعه‌ها آمده است.
    رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به عنوان يك شخصيت برجسته مى‌توانست نقش تاريخى ويژه‌اى را براى خويش، در اذهان مسلمانان به وجود آورد. نگرش مسلمانان دربارۀ پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به عنوان «اسوه» ، مستلزم بررسى دقيق و موشكافانه از زندگى آن حضرت بود. به همين دليل، در حال حاضر ما ريزترين گزارشهاى مربوط به شخصيت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را در دست داريم. مقايسه آنها با ثبت همين جزئيات از زندگى ساير شخصيتهاى اسلامى در دوره‌هاى


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).

  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    بعد، نشانگر تأثير تاريخى و تاريخنگارى آن، ميان مسلمانان بوده است. به عنوان نمونه، شعبۀ شمائل نگارى در تاريخهاى اسلامى، تا اندازه‌اى برگرفته از تلاش نسل اول در ترسيم قيافۀ آن حضرت بوده است.

    خواهيم ديد كه كتابهاى سيره در حد بررسى زندگى شخصى آن حضرت و يا حتى تاريخ عمومى اسلام باقى نماندند و به‌طور اصولى تاريخ را به عنوان تاريخ مورد توجه قرار داده و به غناى كتابهاى تاريخى افزودند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).

  15. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود