جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت حی علی خیر العمل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2

    کیفیت حی علی خیر العمل




    سلام
    "حی علی خیر العمل " از چه زمانی وارد اذان شیعیان شد؟

    آیا در زمات حیات پیامبر اذان و اقامه هم بود؟

    پیامبر و امام علی علیه السلام هم در اذان بر حقانیت خود گواهی می دادند؟

    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    کیفیت حی علی خیر العمل







    کارشناس بحث: استاد صدرا

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    کیفیت حی علی خیر العمل


  4. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    1) يكى از موارد اختلاف شيعى(اثنی عشری_زیدیه و اسماعیلیه) و سنى در اذان، گفتنِ «حى على خير العمل» است. شيعه معتقد است اين فقره از ابتداى تشريع اذان و اقامه جزء آن بوده و هيچ دليلى نیز آنرا نسخ ننموده؛‌ ولى اهل‏ سنّت آنرا جزء اذان و اقامه نمى‏ دانند.

    از تتبع روايات تاريخى بدست مى ‏آيد كه اين فقره، جزء اذان بوده و پيامبر صلی الله علیه وآله آنرا به بلال آموزش داده، ولى در عصر خليفه دوم، از آن منع شده است. آنچه در علت منع از این فقره می توان بیان نمود آن است که در زمان وی جنگ و جهاد به اوج خود رسيد و خليفه گمان نمود كه تكرار «حى على خير العمل» در پنج نوبت از شبانه روز با روح جهاد و مبارزه مسلمانان سازگاری ندارد! لذا اگر اين روال ادامه يابد ممكن است رزمندگان اسلام جبهه جنگ را رها نموده و به نماز بپردازند. به واسطه ی چنین امری دستور داد آن جمله را از اذان حذف نمايند؛ چنانكه تفتازانی بیان می نماید كه عمر مى ‏گفت: « سه چيز در زمان رسول خدا رايج و مورد عمل بود و من از آنها نهى مى ‏كنم، و آنها را حرام اعلام مى ‏كنم، و هر كس آنها را به جا آورد، او را مجازات مى ‏كنم، و آن سه چيز عبارتند از: 1. متعه (ازدواج موقت). 2. روابط زناشويى دو همسر بين عمره تمتع و حج تمتع.
    3. گفتن «حى على خير العمل» در اذان؛[1]

    همچنین مرحوم شیخ صدوق نقل مى ‏كند كه «عكرمه» از «ابن عباس» پرسيد: چرا «حى على خير العمل» از اذان حذف شده است؟ ابن عباس گفت: عمر به اين كار دستور داد، و خواست مردم تنها به نماز تكيه نكنند و جهاد را رها نمايند. به اين جهت آن راحذف نمود! [2]

    امام باقر و امام صادق عليهما‏السلام در اين زمينه مى‏ فرمايند:

    وعن أبي جعفر عليه السلام قال : كان الاذان بحي على خير العمل على عهد رسول الله صلى الله عليه وآله وبه أمروا أيام أبي بكر وصدرا من أيام عمر ، ثم أمر عمر بقطعه وحذفه من الأذان والإقامة ، فقيل له في ذلك : فقال : إذا سمع عوام الناس أن الصلاة خير العمل ، تهاونوا بالجهاد ، وتخلفوا عنه ، وروينا مثل هذا عن جعفر ابن محمد عليه السلام»؛[3]

    جمله «حى على خير العمل» در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله، و نيز در زمان ابوبكر و اوائل خلافت عمر گفته مى‏ شد، سپس عمر دستور حذف آنرا داد، وقتى علت آنرا پرسيدند، گفت: مردم عوام وقتى بشنوند كه نماز بهترين عمل است، در جهاد سستى كرده و از رفتن به جبهه خوددارى مى‏ ورزند.

    2) همچنان که می دانیم اذان امری عبادی بوده و هر امر عبادی ای نیز توقیفی بوده؛ یعنی شارع مقدس باید اصل و کیفیت آنها را بیان نماید وکسی مجاز نیست از طرف خود، احکام را کم و یا زیاد نماید، که چنین امری بدعت می باشد و بدعت نیز امری حرام است.

    اذان و اقامه نیز یکی از عبادات می باشد که در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تشریع گردیده و آنحضرت خود ابتداء بدان عمل نموده و اصحاب خویش را تعلیم فرموده و بدان توصیه فرمودند، که به چند نمونه اشاره می شود:

    الف: متقى هندى در كنزالعمال از معجم طبرانى نقل مى كند: «كان بلال يؤذن بالصبح ويقول: «حى على خير العمل»
    ؛[4]بلال در اذان صبح «حى على خير العمل» مى گفت.

    ب:‌حافظ علوى زيدى (367- 445) در رساله ی خود به نام «الأذان بحىّ على خير العمل» به طور مسند از «ابى محذوره» صحابى رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله نقل مى كند كه پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله به وى اذان آموخت و يكى از فصول آن «حى على خير العمل» بود.
    [5]

    سيره نويسان اتفاق نظر دارند كه پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله اذان را پس از بازگشت از جنگ «حنين» به «ابو محذورة»آموخت.[6]و غزوه حنين در اواخر سال هشتم هجرى، پس از فتح مكه رخ داد و اين حاكى است كه اين فصل از اذان تا آن روز، جزء اين فريضه الهى بوده است.

    ج: امام مؤيّد باللَّه زيدى به سند خود از امام على عليه السلام نقل مى‏ كند كه فرمود: از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى‏ فرمود: «بهترين اعمال شما نماز است، آنگاه بلال را امر فرمود تا در اذان «حىّ على خير العمل» بگويد».
    [7]


    د: همچنین وی به سند خود از ابى‏رافع نقل نموده: هر گاه رسول خدا صلى الله عليه و آله در اذان به «حىّ على خير العمل» مى ‏رسيد، «لا حول و لا قوّة الّا باللَّه» مى‏ گفت.
    [8]
    3) در مورد این سوال که آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و امیر المؤمنین علیه السلام در اذان به حقانیت خود گواهی می دادند؛ شکی نیست که شهادت به رسالت شعار اسلام و ایمان است که در اذان و نماز وارد شده است و نحوه ی نماز گزاردن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیز چیزی مجزای از نماز تعلیم داده شده نبوده؛‌بنابراین آنحضرت به رسالت خویش در نماز گواهی می دادند و بر خویش سلام می فرستادند؛ اما شهادت به ولایت هر چند که رکن ایمان است اما در فقرات اذان تشریع شده وارد نشده است.

    موفق باشید.


    [1] . شرح المقاصد في علم الكلام، ج5، ص284:«ثَلاثٌ كُنَّ عَلى عَهْدِ رَسُولِ اللّهِ (صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم) وَأَنَا انْهى عَنْهُنَّ وَأُحَرِّمُهُنَّ وَأُعاقِبُ عَلَيْهِنّ: مُتْعَةَ النِّساءِ، وَمُتْعَةَ الحَجِّ وَحَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَل».

    [2] . علل الشرایع،‌ الصدوق،باب نوادر علل الصلاة، ج2، ص367:«... عَنِ‏ الْحَكَمِ بْنِ أَبَانٍ عَنْ عِكْرِمَةَ قَالَ قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ أَخْبِرْنِي لِأَيِّ شَيْ‏ءٍ حُذِفَ مِنَ الْأَذَانِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ قَالَ أَرَادَ عُمَرُ بِذَلِكَ أَلَّا يَتَّكِلَ النَّاسُ عَلَى الصَّلَاةِ وَ يَدَعُوا الْجِهَادَ فَلِذَلِكَ حَذَفَهَا مِنَ الْأَذَان».

    [3] . بحارالانوار، ج81، ص156.

    [4] . کنزالعمال، المتقی الهندی، ح:23174؛‌معجم الکبیر،‌الطبرانی،‌ح:1071.

    [5] . الاذان بحی علی خیر العمل، ص26، 27،‌29،‌ به نقل از کتاب: راهنمای حقیقت.

    [6] . مسند احمد بن حنبل، ج3، ص408،‌احادیث ابی محذوره،‌ که در این روایات بیان شده تعلیم اذان به ابی محذور بعد از بازگشت از حنین بوده است.

    [7] . جواهر الاخبار و آلاثار، ج2،‌ص191.

    [8] . الاذان بحی علی خیر العمل،‌ص28.

    [9] . در اینکه تعداد الله اکبر چهار بار یا دوبار است در فقه عامه اختلاف نظر وجود دارد.

    [10] . الموسوعة الفقهیة الکویتیة،‌ ج2، ص360.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۴/۰۱/۱۴ در ساعت ۱۸:۱۳
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست
    با سلام و عرض ادب

    2) همچنان که می دانیم اذان امری عبادی بوده و هر امر عبادی ای نیز توقیفی بوده؛ یعنی شارع مقدس باید اصل و کیفیت آنها را بیان نماید وکسی مجاز نیست از طرف خود، احکام را کم و یا زیاد نماید، که چنین امری بدعت می باشد و بدعت نیز امری حرام است.

    اهل سنت هم چنین اعتقادی دارند؟ یعنی معتقد هستند که به جز شارع مقدس کسی نمی تواند حکمی را تغییر دهد؟
    اگر اینطور باشد پس این مجوز تغییر حکم اذان را چه کسی به خلیفه داده؟ بعد از اتمام جنگ حکم را تغییر ندادند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست
    3) در مورد این سوال که آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و امیر المؤمنین علیه السلام در اذان به حقانیت خود گواهی می دادند؛ شکی نیست که شهادت به رسالت شعار اسلام و ایمان است که در اذان و نماز وارد شده است و نحوه ی نماز گزاردن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیز چیزی مجزای از نماز تعلیم داده شده نبوده؛‌بنابراین آنحضرت به رسالت خویش در نماز گواهی می دادند و بر خویش سلام می فرستادند؛ اما شهادت به ولایت هر چند که رکن ایمان است اما در فقرات اذان تشریع شده وارد نشده است.

    پس اگر در اذان و اقامه اشهد ان علیا ولی الله نگوییم، ادان و اقامه ای که گفتیم صحیح است؟

    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  6. #5
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابدیت نمایش پست

    اهل سنت هم چنین اعتقادی دارند؟ یعنی معتقد هستند که به جز شارع مقدس کسی نمی تواند حکمی را تغییر دهد؟
    اگر اینطور باشد پس این مجوز تغییر حکم اذان را چه کسی به خلیفه داده؟ بعد از اتمام جنگ حکم را تغییر ندادند؟


    پس اگر در اذان و اقامه اشهد ان علیا ولی الله نگوییم، ادان و اقامه ای که گفتیم صحیح است؟
    با سلام و عرض ادب

    1)‌ اهل سنت نیز معتقدند که کسی جز پیامبر صلی الله علیه وآله، نمی تواند حکم تشریع شده ی توسط آنحضرت را تغییر دهد؛‌ منتهی در موارد اختلافی سخن آنان این است که عمل آنها منطبق بر دستور پیامبر صلی الله علیه وآله بوده و در مساله ی جزئیت «حی علی خیر العمل» نیز معتقدند: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خود دستور بر حذف این فقره داده است.

    و این درحالی است که شیعه بنابر ادله ی خویش معتقد است نهی از فقره ی:«حی علی خیر العمل»، ‌توسط خلیفه ی دوم صورت پذیرفته است؛ همچنان که در خبری این امر بیان شده،
    [1] و اجماع عترت و عمل برخی از صحابه نیز بر جزئیت و گفتن این فقره تعلق یافته است.



    2) در بحث شهادت ثالثه:«اشهد ان علیا ولی الله»،‌شیعه معتقد به جزئیت این فقره در اذان نیست و آنرا هم به عنوان جزء اذان ذکر نمی کند، که حکم فقهی این مساله و نظر فقهای شیعه را می توانید از کارشناسان گروه فقه در خواست نمائید.

    موفق باشید.


    [1] . شرح المقاصد في علم الكلام، ج5، ص284:«ثَلاثٌ كُنَّ عَلى عَهْدِ رَسُولِ اللّهِ (صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم) وَأَنَا انْهى عَنْهُنَّ وَأُحَرِّمُهُنَّ وَأُعاقِبُ عَلَيْهِنّ: مُتْعَةَ النِّساءِ، وَمُتْعَةَ الحَجِّ وَحَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَل».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۹:۱۸
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود