جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ///*مهدویت در سیمای قرآن*///

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ///*مهدویت در سیمای قرآن*///




    ///*مهدویت در سیمای قرآن*///


    گذشته‏ از اخبار و روایات فراوانی که از ناحیه‏ی رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و حضرات ائمه معصومین علیهم‏السلام پیرامون حضرت حجة بن الحسن علیه‏السلام در منابع روایی (شیعه و سنی) وجود دارد و مسئله مهدویت و نشانه‏ها و علائم ظهور و ویژگی‏های مهدی موعود علیه‏السلام و وضعیت زمان ظهور آن حضرت را توضیح می‏دهند، تعدادی از آیات کریمه‏ی قرآن هم با تأویل و تفسیر ائمه‏ی معصومین علیهماالسلام بر این حقیقت دلالت دارد و برای بشریت آینده‏ای درخشان و سرشار از سعادت و خوشبختی را پیش‏بینی می‏نماید و قاطعانه بر این مسئله تکیه دارد که اگرچه اکنون جامعه بشری بر محور استکبار و استضعاف و خودخواهی قدرتمندان و ثروتمندان زورگو قرار گرفته اما دوامی ندارد و اساس و پایه‏ی آن متزلزل است و فرو خواهد ریخت و سرانجام بشریت از آینده‏ای درخشان برخوردار خواهد گردید و زمام امور به دست کسی خواهد افتاد که دست قدرت های زورگو و مستکبران خودخواه را از سر جامعه‏ی انسانی کوتاه و حکومتی بر پایه عدل و قسط در جهان برقرار می‏سازد و نظام جامعه را اصلاح و ظلم و ستم را از میان برمی‏دارد. در نوشتاری که پیش رو دارید به تعدادی از این آیات اشاره خواهیم داشت.

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اولا:در قرآن كريم اين مطلب به صورت يك نويد كلى در كمال صراحت هست،يعنى هر كسى كه قرآن كريم را مطالعه كند مى‏بيند قرآن كريم آن نتيجه را كه بر وجود مقدس حضرت حجت مترتب مى‏شود، در آيات زيادى به عنوان يك امرى كه به طور قطع در آينده صورت خواهد گرفت ذكر مى‏كند.از آن جمله است اين آيه: و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادى الصالحون (10) .خدا در قرآن مى‏گويد كه ما در گذشته بعد ازذكر-كه گفته‏اند يعنى بعد از آنكه در تورات نوشتيم-در زبور هم اين مطلب را اعلام كرديم،و ما اعلام كرديم،پس شدنى است كه: ان الارض يرثها عبادى الصالحون. صحبت منطقه و محل و شهر نيست،اصلا فكر آنقدر بزرگ و وسيع است كه سخن از تمام زمين است: زمين براى هميشه در اختيار زورمندان و ستمكاران و جباران نمى‏ماند،اين يك امر موقت است،دولت صالحان كه بر تمام زمين حكومت كند،در آينده وجود خواهد داشت.در مفهوم اين آيه كوچكترين ترديدى نيست.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همچنين راجع به اينكه دين مقدس اسلام دين عمومى بشر خواهد شد و تمام اديان ديگر در مقابل اين دين از بين خواهند رفت و تحت الشعاع قرار خواهند گرفت،در قرآن كريم هست،كه اين يكى ديگر از آثار و نتايج وجود مقدس مهدى موعود است: هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله و لو كره المشركون (11) اين دين را به وسيله اين پيامبر فرستاد براى اينكه در نهايت امر آن را بر تمام دينهاى عالم پيروز گرداند،يعنى همه مردم دنيا تابع اين دين بشوند،و آيات ديگرى.چون بحثم درباره آيات قرآن نيست‏به اشاره قناعت مى‏كنم.

    از آيات قرآن كه بگذريم مساله احاديث نبوى مطرح است.آيا پيغمبر اكرم در اين زمينه چه مطالبى فرموده است؟آيا فرموده است‏يا نفرموده است؟اگر روايات مربوط به مهدى موعود انحصارا روايات شيعه مى‏بود،براى شكاكان جاى اعتراض بود كه:اگر مساله مهدى موعود يك مساله واقعى است‏بايد پيغمبر اكرم گفته باشد و اگر پيغمبر اكرم گفته بود بايد ساير فرق اسلامى هم روايت كرده باشند و تنها شما شيعيان روايت نكرده باشيد.جوابش خيلى واضح است:اتفاقا روايات باب مهدى موعود را تنها شيعيان روايت نكرده‏اند.رواياتى كه اهل تسنن در اين زمينه دارند،از روايات شيعه اگر بيشتر نباشد كمتر نيست.كتابهايى را كه در اين زمينه نوشته شده است مطالعه كنيد،مى‏بينيد همين طور است.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سؤال: منظور از «جاءالحق» در آیه (وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُإِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً) چیست؟


    جواب
    :‏دربعضى از روایات، جمله «قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» به قیاممهدى(علیه السلام) تفسیر شده است، امام باقر(علیه السلام) فرمود: مفهوماین سخن الهى این است كه: إِذا قامَ الْقائِمُ(علیه السلام) ذَهَبَتْدَوْلَةُ الْباطِلِ: «هنگامى كه امام قائم(علیه السلام)قیام كند، دولتباطل برچیده مى شود».



    در روایت دیگرى مى خوانیم: «مهدى(علیه السلام) به هنگام تولد بر بازویش این جمله نقش بسته بود: جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً».
    مسلماًمفهوم این احادیث منحصر ساختن معنى وسیع آیه، به این مصداق نیست، بلكهقیام مهدى(علیه السلام) از روشن ترین مصداق هاى آن است كه: نتیجه اشپیروزى نهائى حق بر باطل در سراسر جهان مى باشد.


    درحالات پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: در روز فتح مكّه وارد مسجدالحرام شد و 360 بت كه از قبائل عرب بر گرد خانه «كعبه» چیده شده بود، هریكى را پس از دیگرى با عصاى خود سرنگون مى ساخت و پیوسته مى فرمود: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً».


    كوتاهسخن این كه: این قانون كلّى الهى، و ناموس تخلّف ناپذیر آفرینش، در هر عصرو زمانى مصداقى دارد، قیام پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پیروزیش بر لشكرشرك و بت پرستى، و همچنین قیام مهدى(علیه السلام) ارواحنا له الفداء برستمگران و جباران جهان، از چهره هاى روشن و تابناك این قانون عمومى است.همین قانون الهى است كه رهروان راه حق را در برابر مشكلات، امیدوار،نیرومند، قوى و پر استقامت مى دارد و به ما در همه تلاش هاى اسلامى ماننشاط و نیرو مى بخشد.(1)

    --------------------------
    پینوشت ها:

    1- تفسیر نمونه، جلد 12، صفحه 261.

    ---------------------------
    منبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سؤال: منظور عِبادِیَ الصّالِحُونَ در آیه 105 سوره «انبیاء» چیست؟


    جواب: در بعضى از روایات صریحاً آیه (وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الاْ َرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ)بهیاران مهدى(علیه السلام) تفسیر شده است: در «مجمع البیان» ذیل همین آیه ازامام باقر(علیه السلام) چنین مى خوانیم: هُمْ أَصْحابُ الْمَهْدِىِّ فِىآخِرِ الزَّمانِ: «بندگان صالحى را كه خداوند در این آیه به عنوان وارثانزمین یاد مى كند، یاران مهدى(علیه السلام) در آخر الزمان هستند».


    در تفسیر «قمى» نیز در ذیل این آیه، چنین آمده است: أَنَّ الاْ َرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ، قالَ الْقائِمُ وَ أَصْحابُهُ: «منظور از این كه زمین را بندگان صالح خدا به ارث مى برند، مهدى قائم(علیه السلام) و یاران او هستند».
    ناگفتهپیدا است مفهوم این روایات، انحصار نیست، بلكه بیان یك مصداق عالى و آشكاراست، این تفسیرها هرگز عمومیت مفهوم آیه را محدود نمى سازد.
    بنابراین در هر زمان و در هر جا بندگان صالح خدا قیام كنند، پیروز و موفق خواهند بود، و سرانجام وارث زمین و حكومت آن خواهند شد.


    علاوهبر روایات فوق، كه در خصوص تفسیر این آیه وارد شده، روایات بسیار زیادى كهبالغ بر حدّ تواتر است از طرق شیعه و اهل تسنن در مورد مهدى(علیه السلام)از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و همچنین از ائمه اهلبیت(علیهم السلام) نقل شده كه همه آنها دلالت بر این دارد، سرانجام حكومتجهان به دست صالحان خواهد افتاد، مردى از خاندان پیامبر(صلى الله علیهوآله)قیام مى كند و زمین را پر از عدل و داد مى سازد آن چنان كه از ظلم وجور پر شده باشد.


    از جمله این حدیث معروف است كه در اكثر منابع اسلامى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده: لَوْلَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلاّ یَوْمٌ، لَطَوَّلَ اللّهُ ذلِكَالْیَوْمَ، حَتّى یَبْعَثَ رَجُلاً (صالِحاً) مِنْ أَهْلِ بَیْتِى یَمْلاَُ الاْ َرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً:
    «اگراز عمر جهان جز یك روز نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانى مى كند تامرد صالحى را از خاندان من برانگیزد، كه صفحه زمین را پر از عدل و داد كندهمان گونه كه از ظلم و جور پر شده است».
    این حدیث، با همین تعبیر یا مختصر تفاوتى در بسیارى از كتب شیعه و اهل سنت آمده است.


    گروهىاز بزرگان علماى اسلام، از قدیم و جدید، سنى و شیعه در كتاب هاى خود تصریحكرده اند: احادیث در زمینه قیام مهدى(علیه السلام) در سر حد تواتر است وبه هیچ وجه قابل انكار نیست، حتى كتاب هائى بالخصوص در این مورد نوشته اند كه شرح آن را مى توانید در جلد هفتم تفسیر «نمونه» ذیل آیه 33 سوره «توبه» (صفحه 374 به بعد) مطالعه فرمائید.(1)


    ---------------------------
    پینوشت ها:

    1-تفسیر نمونه، جلد 12، صفحه 261.


    ---------------------------


    منبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.

  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود