جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سختي هاي هنگام جان دادن چه حكمتي دارد؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96

    سختي هاي هنگام جان دادن چه حكمتي دارد؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و ادب خدمت کارشناسان محترم

    سختي هايی که هنگام جان دادن بر محتضر عارض می شود چه حكمتي دارد؟


    با تشکر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    829 پست
    حضور
    119 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سختي هاي هنگام جان دادن چه حكمتي دارد؟







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سختي هاي هنگام جان دادن چه حكمتي دارد؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 21 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتظر منجی(عج) نمایش پست
    با سلام و ادب خدمت کارشناسان محترم

    سختي هايی که هنگام جان دادن بر محتضر عارض می شود چه حكمتي دارد؟
    با سلام و احترام

    مرگ در حقیقت پل ارتباطی بین دو عالم دنیا و برزخ است، و احتضار حالت انتقال از یک دنیا به عالم دیگریست، پس طبیعتا سختی ها این لحظه برخی ناشی از حالات پایانی دنیا، و برخی ناشی از حالات ابتدایی عالم برزخ است.

    اما سختی های دنیوی در هنگام مرگ، ناشی از عوامل مادی است، یعنی یا به خاطر تصادف است، یا به خاطر سکته قلبی است، یا به خاطر بیماری است، یا ... این سختی ها از بابت تزاحم در عالم ماده است، خب خود این سختی ها حکمت مستقل ندارد، بلکه چون لازمه خلقت عالم ماده است که زمینه تکامل را فراهم میسازد، حکمت دارد، خلقت عالم ماده حکیمانه است، اما طبیعتا تزاحم علل و اسباب مادی موجب بروز سختی هایی برای انسان می شود منتهی خداوند حکیم و عادل این سختی ها را نادیده نمی گیرد، بلکه در دنیا، یا قیامت برای این سختی ها عوض قرار می دهد.

    اما برخی سختی ها، سکرات موت است که از سنخ عالم برزخ است البته ممکن است در جسم هم تأثیر بگذارد، مانند رؤیت چهره ترسناک حضرت عزرائیل(ع) برای انسان کافر، یا امثال آن. خب این سختی ها در واقع طلوع برخورد انسان ها با نتیجه اعمالشان است، آنها با مرگ در حقیقت با اعمالشان روبرو می شوند و حالت احتضار طلوع چنین برخوردی است، لذا متناسب با اعمالشان با سکرات روبرو خواهند شد، همان طور که امام صادق(ع) می فرمایند:
    «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُخَفِّفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْيَكُنْ لِقَرَابَتِهِ وَصُولًا وَ بِوَالِدَيْهِ بَارّاً فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ هَوَّنَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْت‏» (الامالی، شیخ صدوق، ص389)
    هر کس می خواهد خداوند بر او سکرات مرگ را آسان کند ، صله ارحام و خویشان انجام دهد و به پدر و مادر خود نیکی و احسان نماید ؛ پس هرگاه چنین کند ، خداوند بر او دشواریهای مرگ را آسان کند.
    پس این سکرات در حقیقت نتیجه اعمال خود فرد بوده و کاملا حکیمانه است، و برای مومن، موجب پاک شدن او از گناهانش می شود، روایات در این خصوص فراوان است:
    پیامبر(ص) می فرمایند: «الْمَوْتُ كَفَّارَةٌ لِذُنُوبِ الْمُؤْمِنِين‏»؛ مرگ کفاره گناهان مومنین است. (امالی، شیخ مفید، ص283)

    یا امام صادق(ع) در پاسخ به یکی از اصحاب که سوال کرد: آیا مومن از مرگ کراهت دارد؟ فرمود:
    «لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ إِذَا أَتَاهُ مَلَكُ الْمَوْتِ لِقَبْضِ رُوحِهِ جَزِعَ عِنْدَ ذَلِكَ فَيَقُولُ لَهُ مَلَكُ الْمَوْتِ يَا وَلِيَّ اللَّهِ لَا تَجْزَعْ فَوَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص لَأَنَا أَبَرُّ بِكَ وَ أَشْفَقُ عَلَيْكَ مِنْ وَالِدٍ رَحِيمٍ لَوْ حَضَرَك‏» (الکافی، ج3، ص127)
    نه به خدا، زمانى كه فرشته مرگ براى ستاندن جانش مى‏آيد ، او بى‏تابى مى‏كند . امّا عزرائيل به او مى‏گويد: اى دوست خدا ، بى‏تابى مكن؛ زيرا سوگند به آن كه محمّد (ص)را برانگيخت، من از پدر مهربانى كه به بالينت بيايد، با تو خوشرفتارتر و مهربانترم.

    امام کاظم(ع) نیز هنگامی که بر سر بالین یک فرد محتضر آمدند فرمودند:
    «الْمَوْتُ هُوَ الْمِصْفَاةُ يُصَفِّي الْمُؤْمِنِينَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ فَيَكُونُ آخِرُ أَلَمٍ يُصِيبُهُمْ كَفَّارَةَ آخِرِ وِزْرٍ بَقِيَ عَلَيْهِم‏» (معانی الاخبار، شیخ صدوق، ص289)
    مرگ صافى‏اى است كه مؤمنان را از گناهانشان صاف مى‏كند و آخرين دردى است كه به عنوان كفّاره آخرين گناهى كه در وجودشان مى‏باشد به آنها مى‏رسد.

    اما برای کافری که با خوی عناد و لجاجت خو گرفته و مستحق عذاب ابدی گردیده، این سکرات، طلوع سختی ها و بخشی از عذاب اوست، لذا اگر انسانی در لجاجت و عناد در کفرش پافشاری نموده باشد، حتی از این سختی ها نیز مصون می ماند و این آخرین خوشی آنان است، تا تمام حسابشان باشد برای قیامت، همان طور که امام کاظم(ع) می فرمایند:
    «الْمَوْتُ... يُصَفِّي الْكَافِرِينَ مِنْ حَسَنَاتِهِمْ فَيَكُونُ آخِرَ لَذَّةٍ أَوْ رَاحَةٍ تَلْحَقُهُمْ و هُوَ آخِرُ ثَوَابِ حَسَنَةٍ تَكُونُ لَهُم‏»(معانی الاخبار، ص289)
    مرگ تصفیه می کند کافرین را از حسناتشان، پس آخرین لذت یا راحتی است که به آنان ملحق می شود و آخرین ثواب برای حسنات و خبی های آنان است.
    یعنی اگر کافری که از روی عناد و لجاجت کفر ورزیده، در دنیا کار خوب و حسنه ای انجام داده باشد خداوند با دور کردن سختی های مرگ از او، و راحتی او در هنگام جان دادن، حسناتش را تسویه کرده و تنها حساب کفر او را برای قیامت می گذارد.

    پس سختی های هنگام مرگ کاملا حکیمانه است، چرا که یا لازمه زندگی دنیوی و تزاحم ماده است، یا برای کفاره گناهان است، یا بخشی از اثر تکوینی اعمال انسان هاست، مانند عاق والدین و صله رحم و... که این تاثیر را به دنبال دارند.

    با تشکر

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۶:۲۵


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 21 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    سختی هايی که هنگام جان دادن بر محتضر عارض می شود چه حكمتی دارد؟


    پاسخ:

    مرگ در حقیقت پل ارتباطی بین دو عالم دنیا و برزخ است، و احتضار حالت انتقال از یک دنیا به عالم دیگریست، پس طبیعتا سختی ها این لحظه برخی ناشی از حالات پایانی دنیا، و برخی ناشی از حالات ابتدایی عالم برزخ است.

    اما سختی های دنیوی در هنگام مرگ، ناشی از عوامل مادی است، یعنی یا به خاطر تصادف است، یا به خاطر سکته قلبی است، یا به خاطر بیماری است، یا ... این سختی ها از بابت تزاحم در عالم ماده است، خب خود این سختی ها حکمت مستقل ندارد، بلکه چون لازمه خلقت عالم ماده است که زمینه تکامل را فراهم می سازد، حکمت دارد، خلقت عالم ماده حکیمانه است، اما طبیعتا تزاحم علل و اسباب مادی موجب بروز سختی هایی برای انسان می شود؛ منتهی خداوند حکیم و عادل این سختی ها را نادیده نمی گیرد، بلکه در دنیا، یا قیامت برای این سختی ها عوض قرار می دهد.

    اما برخی سختی ها، سکرات موت است که از سنخ عالم برزخ است البته ممکن است در جسم هم تأثیر بگذارد، مانند رؤیت چهره ترسناک حضرت عزرائیل (علیه السلام) برای انسان کافر، یا امثال آن. این سختی ها در واقع طلوع برخورد انسان ها با نتیجه اعمالشان است، آنها با مرگ در حقیقت با اعمالشان روبرو می شوند و حالت احتضار طلوع چنین برخوردی است، لذا متناسب با اعمالشان با سکرات روبرو خواهند شد، همان طور که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُخَفِّفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْيَكُنْ لِقَرَابَتِهِ وَصُولًا وَ بِوَالِدَيْهِ بَارّاً فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ هَوَّنَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْت‏»؛ هر کس می خواهد خداوند بر او سکرات مرگ را آسان کند ، صله ارحام و خویشان انجام دهد و به پدر و مادر خود نیکی و احسان نماید؛ پس هرگاه چنین کند، خداوند بر او دشواری های مرگ را آسان کند.(1)
    پس این سکرات در حقیقت نتیجه اعمال خود فرد بوده و کاملا حکیمانه است، و برای مومن، موجب پاک شدن او از گناهانش می شود، روایات در این خصوص فراوان است:
    پیامبر (صلوات الله علیه) می فرمایند: «الْمَوْتُ كَفَّارَةٌ لِذُنُوبِ الْمُؤْمِنِين‏»؛ مرگ کفاره گناهان مومنین است.(2)

    یا امام صادق (علیه السلام) در پاسخ به یکی از اصحاب که سوال کرد: آیا مومن از مرگ کراهت دارد؟ فرمود: «لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ إِذَا أَتَاهُ مَلَكُ الْمَوْتِ لِقَبْضِ رُوحِهِ جَزِعَ عِنْدَ ذَلِكَ فَيَقُولُ لَهُ مَلَكُ الْمَوْتِ يَا وَلِيَّ اللَّهِ لَا تَجْزَعْ فَوَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص لَأَنَا أَبَرُّ بِكَ وَ أَشْفَقُ عَلَيْكَ مِنْ وَالِدٍ رَحِيمٍ لَوْ حَضَرَك‏»؛ نه به خدا، زمانى كه فرشته مرگ براى ستاندن جانش مى‏ آيد ، او بى‏ تابى مى‏ كند . امّا عزرائيل به او مى‏ گويد: اى دوست خدا ، بى‏ تابى مكن؛ زيرا سوگند به آن كه محمّد (صلی الله علیه و آله) را برانگيخت، من از پدر مهربانى كه به بالينت بيايد، با تو خوشرفتارتر و مهربان ترم.(3)

    امام کاظم (علیه السلام) نیز هنگامی که بر سر بالین یک فرد محتضر آمدند فرمودند: «الْمَوْتُ هُوَ الْمِصْفَاةُ يُصَفِّي الْمُؤْمِنِينَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ فَيَكُونُ آخِرُ أَلَمٍ يُصِيبُهُمْ كَفَّارَةَ آخِرِ وِزْرٍ بَقِيَ عَلَيْهِم‏»؛ مرگ صافى‏ اى است كه مؤمنان را از گناهانشان صاف مى‏ كند و آخرين دردى است كه به عنوان كفّاره آخرين گناهى كه در وجودشان مى ‏باشد به آنها مى‏ رسد.(4)

    اما برای کافری که با خوی عناد و لجاجت خو گرفته و مستحق عذاب ابدی گردیده، این سکرات، طلوع سختی ها و بخشی از عذاب اوست، لذا اگر انسانی در لجاجت و عناد در کفرش پافشاری نموده باشد، حتی از این سختی ها نیز مصون می ماند و این آخرین خوشی آنان است، تا تمام حسابشان باشد برای قیامت، همان طور که امام کاظم(ع) می فرمایند: «الْمَوْتُ... يُصَفِّي الْكَافِرِينَ مِنْ حَسَنَاتِهِمْ فَيَكُونُ آخِرَ لَذَّةٍ أَوْ رَاحَةٍ تَلْحَقُهُمْ و هُوَ آخِرُ ثَوَابِ حَسَنَةٍ تَكُونُ لَهُم‏»؛ مرگ تصفیه می کند کافرین را از حسناتشان، پس آخرین لذت یا راحتی است که به آنان ملحق می شود و آخرین ثواب برای حسنات و خبی های آنان است.(5)
    یعنی اگر کافری که از روی عناد و لجاجت کفر ورزیده، در دنیا کار خوب و حسنه ای انجام داده باشد خداوند با دور کردن سختی های مرگ از او، و راحتی او در هنگام جان دادن، حسناتش را تسویه کرده و تنها حساب کفر او را برای قیامت می گذارد.

    پس سختی های هنگام مرگ کاملا حکیمانه است، چرا که یا لازمه زندگی دنیوی و تزاحم ماده است، یا برای کفاره گناهان است، یا بخشی از اثر تکوینی اعمال انسان هاست، مانند عاق والدین و صله رحم و ... که این تاثیر را به دنبال دارند.

    ____________
    (1) الامالی، شیخ صدوق، نشر كتابچى‏، چاپ ششم، 1376ش، تهران، ص389.
    (2) امالی، شیخ مفید، كنگره شيخ مفيد، چاپ اول، 1413ق، قم، ص283.
    (3) الکافی، شیخ کلینی، دار الكتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407ق، تهران، ج3، ص127.
    (4) معانی الاخبار، شیخ صدوق، جامعه مدرسين‏، چاپ اول، 1403ق، قم، ص289.
    (5) همان، ص289.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۹:۲۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود