صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟

  1. #1
    بزودی
    شروع کننده موضوع

    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟




    سم الله الرحمن الرحیم

    والعصر



    قبلا در مورد زمان سوالاتمو اینجا نوشته بودم .

    اما یه سوال :

    نقطه 0- خدا کاری انجام نداده
    نقطه 1
    - خدا کاری انجام می دهد


    برای ما موجودات و مخلوقات بین شماره یک و دو فاصله می بینیم چون از آسمانهای بالا دوریم
    از بالاترین فضاهایی که بر ما احاطه داره دور هستیم .



    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟
    الان بحث سر درست و غلط بودن این تصویر نیست .(براساس تصویر هرم هستی از آیت الله طهرانی در کتاب معادشناسی ایشان تهیه شده ،مخروطی بودنش به خاطر اینه که :همانگونه که راس مخروط بسیط و ناپیداست در عین بساطتت محیط و فراگیرنده تمام جسم مخروط یاهرم است ....کتاب نگرش سیستمی به دین-عبدالحمید واسطی- ص129)





    ما بین دو کار خدا فاصله می بینیم .
    منظورم اینه این احتمال وجود داره که که فاصله وجود نداشته باشه .
    مثل بحث هایی که در مورد زمان در فیزیک به گوش میرسه :
    ثال جالبی که معمولا” در این باره بیان می شود آن است که دو برادر دوقلو را در نظر بگیرید. یکی روی زمین می ماند و دیگری با یک فضا پیما با سرعت نزدیک به نور به سمت فضا حرکت می کند. پس از آنکه برادر روی زمین ۱۰۰ سال از عمرش بگذرد، برادری که در فضا پیما می باشد فقط یکسال از عمرش گذشته است

    این مطلب از سایت شگفتیها کپی شده است:
    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟نظريه نسبيت آلبرت انيشتين | شگفتیهاالماس سرخ """redhot diamond





    تازه این آسمانها فقط مال عالم دنیا هستند.
    عالم برزخ و قیامت دارای چه فاصله ای هستند؟
    که باید روح از جسم جدابشه تا بتونه بره اونجا...
    سرعت اونجا چقدره .
    سرعتی که در سوره معارج اومده مقدار یک روز که ملائکه و روح طی می کنه 50 هزار سال هست .



    بگذریم .

    حالا بین افعال خدا فاصله وجود داره ؟





    به نظر من این جواب این سواله و مهم نیست چه کسی گفته :

    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟
    رب در جایگاه لامکانی لا زمانی و لاتضادی قرار دارد.
    ناظر اول که همان رب است در لامکان و لا زمان و لا تضاد است.
    برای این ناظر خلقت در صفر ثانیه ایجاد شده و تمام شده است.

    ولی ناظر دوم که آدم است و در حال طی کردن مسیر خلقت در بخشهایی از حرکت خود درگیر مکان و زمان و تضاد و .... است که در طی مسیر بسوی خدا یکی یکی از این محدودیتها کاسته می شود تا به الیه راجعون برسد.
    برای این ناظر دوم در این دنیا زمان وجود دارد و توالی آن هم وجود دارد.
    لذا از نگاه ناظر دوم هنوز الیه راجعون اتفاق نیافتاده
    در صورتی که از نظر ناظر اول همان لحظه که جدایی آدم از عالم بالا صورت میگیرد همان لحظه هم آدم الیه راجعون کرده و تمام شده است.
    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟


    ببینید من فقط بر اساس افکار خودم میگم این جواب درسته



    خدا خلق کرد یعنی چی کار کرد؟




    فلاسفه مدعی هستند که نسبت جهان به خداوند
    نسبت‏ شعاع به خورشید است،
    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟

    در متون اصلی اسلامی گاهی به چنین تعبیراتی بر می‏خوریم که جهان نسبت به خداوند به شعاع خورشید تشبیه شده است،
    آیه کریمه قرآن می‏فرماید:


    الله نور السموات و الارض (2)

    مفسران در تفسیر آن گفته ‏اند یعنی خداوند نور دهنده آسمان‏ها و زمین است، به عبارت دیگر وجود آسمان و زمین شعاعی است الهی.



    فلاسفه، هیچ دلیلی از خود عالم بر قدیم بودن عالم ندارند،

    اینها از آن جهت این مدعا را دنبال می‏کنند که می‏گویند خداوند فیاض علی الاطلاق است و قدیم الاحسان است،
    امکان ندارد که فیض و احسان او را محدود و منطقع فرض نمائیم.
    به عبارت دیگر:
    فلاسفه الهی با نوعی «برهان لمی‏» یعنی با مقدمه قرار دادن وجود و صفات خدا به قدم عالم رسیده ‏اند.


    قدم عالم در این جا یعنی چی؟



    نوع حدوث و قدم داریم:
    اول : حادث زمانی :مانند عالم ماده درنظر متکلمین
    دوم: حادث ذاتی : مانند مجردات و مفارقات در نظر فلسفه مشاء
    سوم: قدیم زمانی : مانند ماده درنظر فلسفه مشاء
    چهارم قدیم ذاتی: مانند واجب الوجود
    پس فلاسفه مشا, جهان (ما سوی الله) را قديم زمانی و حادث ذاتی و وجود خدا را قديم ذاتی مي‌دانند.


    وعمده اینست که تاخر ممکنات معلول ، از علت واجب؛ تاخر زمانی نیست بلکه برتبه است.

    منبع :http://www.askquran.ir/thread6521-2.html




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ در ساعت ۰۴:۴۳
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    زمان چیست؟ولی عصر یعنی چه ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    اما یه سوال :

    نقطه 0- خدا کاری انجام نداده
    نقطه 1- خدا کاری انجام می دهد
    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    حالا بین افعال خدا فاصله وجود داره ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    به نظر من این جواب این سواله و مهم نیست چه کسی گفته :
    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    قدم عالم در این جا یعنی چی؟
    با سلام و احترام

    عذر میخواهم، اما دقیقا متوجه سوالتون نشدم، اول این که متن سوال با عنوان سوال تناسب نداره، باید به کدوم پرداخت؟
    و این که در متن هم یک سری پرسش و پاسخ مطرح کردید، اما سوال بی پاسخی را مطرح نکرده اید، آیا منظورتون این بوده که بنده نظرم رو در مورد مطالبتون ابراز کنم، یا اینکه از بیان متن به دنبال ارائه سوال خاصی هستید؟
    در هر صورت اگر قبل از پاسخ دادن، منظورتون را واضح تر بیان بفرمایید، یقینا در پاسخ گویی بهتر نقش خواهد داشت.
    ممنونم




  5. #4
    بزودی
    شروع کننده موضوع



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    منظورتون را واضح تر بیان بفرمایید
    سلام

    کلا سوال من از اینجا شروع شد که :

    منطقی به نظر نمیاد بین افعال خدا فاصله زمانی وجود داشته باشه و خدا هم از زمان استفاده کنه .
    جوابش این بود:


    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    رب در جایگاه لامکانی لا زمانی و لاتضادی قرار دارد.
    ناظر اول که همان رب است در لامکان و لا زمان و لا تضاد است.
    برای این ناظر خلقت در صفر ثانیه ایجاد شده و تمام شده است.

    ولی ناظر دوم که آدم است و در حال طی کردن مسیر خلقت در بخشهایی از حرکت خود درگیر مکان و زمان و تضاد و .... است که در طی مسیر بسوی خدا یکی یکی از این محدودیتها کاسته می شود تا به الیه راجعون برسد.
    برای این ناظر دوم در این دنیا زمان وجود دارد و توالی آن هم وجود دارد.
    لذا از نگاه ناظر دوم هنوز الیه راجعون اتفاق نیافتاده
    در صورتی که از نظر ناظر اول همان لحظه که جدایی آدم از عالم بالا صورت میگیرد همان لحظه هم آدم الیه راجعون کرده و تمام شده است.

    یعنی دو تا ناظر وجود داره :
    خدا و مخلوقات
    از زاویه دید ما تدریج و قبل و بعد وجود داره
    اما از نظر خدا وجود نداره

    یعنی همون نظر فلاسفه که :
    این جهان نقطه شروعی نداشته است.(قدیم زمانی)

    از نظر فلاسفه مشا تقدم خدا بر جهان تقدم زمانی نيست
    بلکه تقدم خدا بر ما سوی الله تقدم علت بر معلول خويش است.


    یعنی از زاویه دید ما مخلوقات اینطور به نظر می رسه :




    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    نقطه 0- خدا کاری انجام نداده
    نقطه 1- خدا کاری انجام می دهد


    برای ما موجودات و مخلوقات بین شماره یک و دو فاصله می بینیم

    اما واقعیت اینه که :
    نقطه صفر یعنی نقطه ای که خدا کاری نکرده باشه وجود نداره .


    در این زمینه خود شما هم فرمودیدن :

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اصل بهشت و جهنم موجود است

    این ها قطعات یک معما هستند.




    دوباره خلاصه کنم :
    عقلانی نیست خدا مثل ما از زمان استفاده کنه برای افعال خودش
    پس بین کارهاش فاصله وجود نداره
    پس کل حوادث خلقت ...از عرش و کرسی و نور ائمه و فرشتگان و آدم و جن و هفت اسمان و...ماسوی الله
    همگی مثل خدا ازلی هستند.به محض وجود خدا وجود داشتند.
    نظر فلاسفه هم همینه درسته ؟

    حالا شما می فرمائید فلاسفه میگن :
    مخلوقات عین خدا نیستند.
    این مخالف وحدت و جود نیست؟(دقیق نمی دونم وحدت وجود یعنی چی )


    با تشکر و احترام
    ویرایش توسط بزودی : ۱۳۹۴/۰۱/۲۱ در ساعت ۰۰:۲۹


  6. #5
    بزودی
    شروع کننده موضوع



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    سوال
    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    رب در جایگاه لامکانی لا زمانی و لاتضادی قرار دارد.
    ناظر اول که همان رب است در لامکان و لا زمان و لا تضاد است.
    برای این ناظر خلقت در صفر ثانیه ایجاد شده و تمام شده است.

    ولی ناظر دوم که آدم است و در حال طی کردن مسیر خلقت در بخشهایی از حرکت خود درگیر مکان و زمان و تضاد و .... است که در طی مسیر بسوی خدا یکی یکی از این محدودیتها کاسته می شود تا به الیه راجعون برسد.
    برای این ناظر دوم در این دنیا زمان وجود دارد و توالی آن هم وجود دارد.
    لذا از نگاه ناظر دوم هنوز الیه راجعون اتفاق نیافتاده
    در صورتی که از نظر ناظر اول همان لحظه که جدایی آدم از عالم بالا صورت میگیرد همان لحظه هم آدم الیه راجعون کرده و تمام شده است.
    این در بیان منابع اصلی دینی یا فلاسفه و...آمده
    حدیثی یا آیه ای قابل استناد؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    دوباره خلاصه کنم :
    عقلانی نیست خدا مثل ما از زمان استفاده کنه برای افعال خودش
    پس بین کارهاش فاصله وجود نداره
    پس کل حوادث خلقت ...از عرش و کرسی و نور ائمه و فرشتگان و آدم و جن و هفت اسمان و...ماسوی الله
    همگی مثل خدا ازلی هستند.به محض وجود خدا وجود داشتند.
    نظر فلاسفه هم همینه درسته ؟

    حالا شما می فرمائید فلاسفه میگن :
    مخلوقات عین خدا نیستند.
    این مخالف وحدت و جود نیست؟(دقیق نمی دونم وحدت وجود یعنی چی )
    با سلام و احترام
    فلاسفه به دلائل مختلف قائل به این هستند که بین خداوند و خلقتش فاصله ای نیست،(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج5، ص378) چرا که او علت تامه است، و با وجود او، علت خلقت وجود داشته، و مانعی برای خلق کردن وجود ندارد.
    همچنین اگر فرض کنیم خداوند بود و غیر او وجود نداشت، و بعد از مدتی تصمیم به خلقت گرفت، در این صورت لازمه چنین اعتقادی تغییر در ذات خداوند است که امری محال است. چون غیر از خداوند چیزی نبوده که بگوییم تا پیش از این ظرفیت خلقت را نداشته، و حالا زمینه فراهم شده است، غیر از خدا چیزی نبوده که علت تغییر تصمیم خدا را به او و ظرفیت او نسبت بدهیم، پس طبق این فرض تنها خداوند بوده که ابتدا قصد خلقت نداشته و سپس این امر را اراده کرده است، طبیعتا چون این تغییر در خارج از ذات خداوند نبوده،(چون موجودی غیر از او وجود نداشته) پس در درون خداوند تغییری رخ داده است که تصمیم او ناگهانی عوض شده است.(نعوذ بالله)
    پس نتیجه این خواهد شد که فاصله ای بین خداوند و افعالش وجود ندارد.
    اما نکته مهم دیگری که باید توجه کرد این است که اعتقاد فوق، به این معنا نیست که همه مخلوقات خداوند ازلی هستند، بلکه اصل شروع خلقت و تحقق مخلوقات فرا زمانی ازلی هستند، اما امور مادی که تدریجی بوده، و وابسته به یکدیگر هستند به مرور زمان تحقق یافته، و همچنان در آینده نیز محقق خواهند شد، و اصلا مسئله زمان با همین حرکت تدریجی آنها شکل می یابد.
    در مورد سوالتون در مورد وحدت وجود هم که به پست دیگر شما در این تاپیک پاسخ دادم:
    http://www.askquran.ir/thread51889-2.html#post746563



    نقل قول نوشته اصلی توسط بزودی نمایش پست
    این در بیان منابع اصلی دینی یا فلاسفه و...آمده
    حدیثی یا آیه ای قابل استناد؟
    بنده به این شکل در روایات و منابع روایی چیزی ندیده ام، عرصه ها را باید تفکیک کرد و بعد در روایات بررسی کرد، تا بهتر نتیجه گرفت.
    همچنین اگر ممکن هست ابتدا سند این جملات را بفرمایید تا بهتر بشود در این خصوص ابراز نظر کرده و به جستجوی روایات پرداخت.
    با تشکر



  8. #7
    بزودی
    شروع کننده موضوع



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    فاصله ای بین خداوند و افعالش وجود ندارد.

    اصل بالا با مطالب پایین متضاد هست
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    به این معنا نیست که همه مخلوقات خداوند ازلی هستند،
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اصل شروع خلقت و تحقق مخلوقات فرا زمانی ازلی هستند،
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اما امور مادی که تدریجی بوده، و وابسته به یکدیگر هستند به مرور زمان تحقق یافته، و همچنان در آینده نیز محقق خواهند شد، و اصلا مسئله زمان با همین حرکت تدریجی آنها شکل می یابد.

    به همون دلیلی که اصل خلقت ازلی است و نقطه شروع نداره
    جزئیاتش هم همین هستند.
    معنی اصل خلقت چی هست اصلا؟ فرع خلقت چیه؟


  9. #8
    بزودی
    شروع کننده موضوع



    من قبول ندارم
    که مخلوقات بعضی هاشون ازلی نیستند.


  10. #9
    بزودی
    شروع کننده موضوع



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    نده به این شکل در روایات و منابع روایی چیزی ندیده ام، عرصه ها را باید تفکیک کرد و بعد در روایات بررسی کرد، تا بهتر نتیجه گرفت.
    همچنین اگر ممکن هست ابتدا سند این جملات را بفرمایید تا بهتر بشود در این خصوص ابراز نظر کرده و به جستجوی روایات پرداخت.
    با تشکر
    به نظر من اصطلاح تنزیل به این مباحث مربوط میشه .
    اما نمی دونم تا چه حد

    اون جمله ناظر اول و ناظر دوم از آقای محمدعلی طاهری است ظاهرا .
    مهم نیست گوینده چه کسی هست .
    خیلی کمک به روشن شدن مساله می کنه.
    و من بدون اینکه قبلا مطالعه ش کرده باشم مطابق با افکارم دیدیمش و تا حدی درست و منطقی است.


  11. #10
    بزودی
    شروع کننده موضوع



    خلاصه الان افکارم این شدند:

    علم خدا و فعل خدا و ذات خدا همه یکی هستند .
    بین افعال خدا فاصله زمانی و تدریج وجود نداره .
    همه مخلوقات فعل خدا هستند .
    همانطور که خدا ازلی است مخلوقات هم ازلی هستند .
    و ابدی .
    همه حوادث که مخلوق خداهستند نزد خدا حاضرند و تدریج ندارند .
    اینکه خالق و مخلوق همزمان بوده اند مخلوقیت را ازبین نمی برد .
    مانند وجود خنده ی انسان و انسان .
    وحدت وجود یعنی این .
    خنده و انسان .
    نه عین خداست و نه جدای از خدا .
    و وابسته به خداست و معلول او.




صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود