جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا فقط ماهی فلس دار حلال است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    37
    تشکر:
    1
    حضور
    7 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا فقط ماهی فلس دار حلال است؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط shop69 نمایش پست
    كسي هست يه جواب درست و حسابي به من بده؟ نزد اهل سنت هرنوع موجود دريا زي حلال است؟ نزد ما شيعه گفته شده فقط ماهی که فلس دارد حلال است و بقیه حرام است خورده شود . من از چند مرجع شیعه بصورت ایی میل (اونلاین) سوال کردم که این حکم که در نزد شیعه گفته شده بر اساس چه مدرک و پایه و اساس است؟ لطفن اگر ایه قرانی و یا حدیث نبوی دارید ذکر کنید با کمال تاسف پاسخ درستی تاکنون دریافت نکردم ایا کسی میتواند جواب مستدلی بر اساس قران یا حدیث نبوی که حکم شیعه را بمن اثبات نماید ارایه نماید؟


    با سلام

    ادله حرمت ماهی بدون فلس هم اجماع است و هم روایات از جمله در روایت صحیح محمدبن مسلم از از امام صادق (ع) که فرمود کل ما له قشر من السمک و ما لیس له قشر فلا تاکله . بخور هر ماهی فلس دار را و از خوردن ماهی بدون فلس خود داری کن.


    شیخ حر عاملی ، محمدبن حسن ، تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه ، موسسه آل البیت ع ، ج 24 ، ص 127 .


    والله العالم




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا فقط ماهی فلس دار حلال است؟







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۱/۳۰ در ساعت ۰۷:۳۳
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا فقط ماهی فلس دار حلال است؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوترابی نمایش پست
    كسي هست يه جواب درست و حسابي به من بده؟ نزد اهل سنت هرنوع موجود دريا زي حلال است؟ نزد ما شيعه گفته شده فقط ماهی که فلس دارد حلال است و بقیه حرام است خورده شود . من از چند مرجع شیعه بصورت ایی میل (اونلاین) سوال کردم که این حکم که در نزد شیعه گفته شده بر اساس چه مدرک و پایه و اساس است؟ لطفن اگر ایه قرانی و یا حدیث نبوی دارید ذکر کنید با کمال تاسف پاسخ درستی تاکنون دریافت نکردم ایا کسی میتواند جواب مستدلی بر اساس قران یا حدیث نبوی که حکم شیعه را بمن اثبات نماید ارایه نماید؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوترابی نمایش پست
    با سلام

    ادله حرمت ماهی بدون فلس هم اجماع است و هم روایات از جمله در روایت صحیح محمدبن مسلم از از امام صادق (ع) که فرمود کل ما له قشر من السمک و ما لیس له قشر فلا تاکله . بخور هر ماهی فلس دار را و از خوردن ماهی بدون فلس خود داری کن.


    شیخ حر عاملی ، محمدبن حسن ، تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه ، موسسه آل البیت ع ، ج 24 ، ص 127 .

    والله العالم
    با سلام و احترام

    در منابع شیعه، روایات بسیاری بر حرمت ماهی بدون فلس دلالت دارد:
    محمد بن مسلم از امام باقر(ع) سوال می کند:
    «رَحِمَكَ اللَّهُ إِنَّا نُؤْتَى بِالسَّمَكِ لَيْسَ لَهُ قِشْرٌ فَقَالَ كُلْ مَا لَهُ قِشْرٌ مِنَ السَّمَكِ وَ مَا لَيْسَ لَهُ قِشْرٌ فَلَا تَأْكُلْهُ» (وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج24، ص127)
    خدا شما را رحمت کند (گاهی) برای ما ماهی می اورند که فلس ندارد. پس امام(ع) فرمودند: آن ماهی که فلس دارد بخور، و از خوردن آنچه که فلس ندارد پرهیز کن.

    حنان بن سدیر نیز از امام صاادق(ع) نقل می کند:
    «مَا لَمْ يَكُنْ لَهُ قِشْرٌ مِنَ السَّمَكِ فَلَا تَقْرَبْه‏» (همان، ص129)
    از ماهی ای که فلس ندارد پرهیز کن.

    همچنین در روایت آمده است که امیرالمومنین(ع) در بازار با صدای رسا می فرمودند:
    «أَلَا لَا تَأْكُلُوا وَ لَا تَبِيعُوا مَا لَمْ يَكُنْ لَهُ قِشْر» (همان، ص129)
    آگاه باشید، از خوردن و خرید و فروش ماهی بدون فلس بپرهیزید.

    محمد بن علی بن الحسین نیز از امام صادق(ع) روایت می کند که آن حضرت(ع) فرمودند:
    «كُلْ مِنَ السَّمَكِ مَا كَانَ لَهُ فُلُوسٌ وَ لَا تَأْكُلْ مِنْهُ مَا لَيْسَ لَهُ فَلْس‏» (همان، ص129)
    از ماهی ای بخور که فلس دارد، و از آنچه که فلس ندارد پرهیز کن.

    پس در نظر شیعه که روایات اهل بیت(ع) نیز حجیت دارد حرمت ماهی بدون فلس ثابت می شود.

    اما دیدگاه سایر مذاهب با چالش روبرو است، این که ما برای احکام تنها به دنبال آیات قرآن، و احادیث نبوی باشیم، مسیر درستی نیست، به چه دلیل فهم احکام در گرو آیات قرآن، و روایات نبوی است؟ اگر فقط سخن پیامبر(ص) حجت است، و خود پیامبر(ص) این را باور داشته اند، پس معنای این سخنان پیامبر(ص) چیست؟ روایاتی که در منابع شیعه و سنی آمده است:

    «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي‏» (الکافی، ج2، ص415)
    به درستی که من در میان شما دو چیز برجای می گذارم که مادامی که به آنها تمسک جویید گمراه نمی شوید: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم.

    یا می فرمایند:

    «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا وَ هَلْ تُدْخَلُ الْمَدِينَةُ إِلَّا مِنْ بَابِهَا» (الامالی، شیخ صدوق، ص345)

    من شهر علم هستم و علی دروازه آن است، آیا کسی جز از طریق دروازه، وارد شهر می شود؟

    یا می فرمایند:

    «مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُمْ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ، مَنْ رَكِبَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق‏» (الامالی طوسی، ص60)
    مثل اهل بیت من مانند کشتی نوح است، که هر کس سوار آن شود نجات یافته و هر کس از آن روی گرداند غرق شود.

    یا می فرمایند:

    «يَا عَلِيُّ إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي‏» (امالی صدوق، ص174)
    ای علی، تو برای من مانند هارون برای موسی هستیمگر این که پیامبری بعد از من نیست.

    یعنی علی(ع)، غیر از نبوت که استثناء شده است، سایر خصوصیات پیامبر(ص) را داراست.

    آیا جز مرجعیت علمی و سرپرستی جامعه معنای دیگری می توان برای این احادیث در نظر گرفت؟ با این روایات اگر کسی که سخن او را مطلقا قبول دارید، شخص دومی را به شما معرفی نموده و بگوید: او جانشین من بوده و حرف او کاملا حرف من است، آیا سخن او حجت نخواهد بود؟

    یا علی(ع)

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۵:۰۰


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    860 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    حکم شرعي خوردن گوشت آبزيان و دوزيستان



    آنچه با بررسي آراء و نظرات متخصصين استنباط احکام به دست مي آيد.1 اين است که از نظر اسلام حيواناتي که هميشه و يا گاهي در آب زندگي مي کنند همگي حرام گوشت هستند به غير از دو مورد. يکي ماهي فلس(پولک)دار است و ديگري ميگو.

    الف. ماهيان پولک دار


    براي حلال گوشت بودن يک آبزي وجود اين دو شرط لازم است: شرط اول اين است که ظاهر آن به شکل ماهي باشد و شرط دوم هم اين که به طور طبيعي روي بدنش پولک داشته باشد؛ پس اگر در هنگام صيد بترسد و پولکش بريزد آسيبي به حلال بودن آن نمي زند. بنابراين اگر موجودي آبزي، ظاهرش به شکل معروف ماهي نبود، خوردن گوشت آن حرام خواهد بود؛ مثل «هشت پا»؛ يا اگر شکل آن به مانند ماهي بود؛ ولي پولک نداشت باز هم خوردن آن حرام مي باشد؛ مانند «کوسه» و «دلفين» که ظاهري به مانند ماهي دارند اما پوست آنها فاقد پولک است.
    آنچه با بررسي آراء و نظرات متخصصين استنباط احکام به دست مي آيد. اين است که از نظر اسلام حيواناتي که هميشه و يا گاهي در آب زندگي مي کنند همگي حرام گوشت هستند به غير از دو مورد. يکي ماهي فلس(پولک)دار است و ديگري ميگو
    تشخيص پولک دار بودن ماهي
    چرا فقط ماهی فلس دار حلال است؟


    در تشخيص اينکه فلان ماهي پولک دارد يا نه، بررسي شخصي کفايت مي کند؛ هر چند در موارد مشکوک بهتر آن است که انسان به متخصصين اين رشته مراجعه کند. اگر کسي که در شناخت ماهي ها کارشناس است، تاييد کند که فلان ماهي پولک دارد حرف او براي ما حجت است و مي توان از آن ماهي استفاده خوراکي کرد.
    مقام معظم رهبري در اين باره مي فرمايند: تشخيص فلس‌(پولک)دار بودن با خود مكلّف است. و اطمينان از گفته كارشناس نيز كفايت مى‌كند.
    در مواردي هم که پولک ماهي به چشم ديده نمي شود؛ اگر کارشناس مربوطه وجود پولک بر روي پوست آن ماهي را تاييد کند؛ باز هم حکم به حلال بوده آن ماهي مي شود.
    سوال از مقام معظم رهبري: نوعى ماهى كه به نظر متخصّصين فلس دارد ولى فلسهاى آن ميكروسكوپى است و با چشم غير مسلح ديده نمى‌‌شود چه حكمى دارد؟ و آيا براى حليّت ماهى كافى است يا نه؟
    جواب: در فرض سؤال حكم به حليّت مى‌شود.

    ب. روبيان (ميگو)


    دومين موردي که در بين آبزيان و دوزيستان حلال گوشت است ميگوها هستند که به آن روبيان نيز گفته مي شود. توجه: بايد توجه داشت که شاه ميگو يا لابستر و موجوداتي از اين دست که داراي دو دست انبري شکل به مانند خرچنگ هستند ميگو نبوده و حکم آن را ندارند؛ بلکه نوعي خرچنگ هستند و خوردن آنها نيز حرام است.

    خلاصه

    در بين تمام حيواناتي که هميشه يا گاهي در آب زندگي مي کنند فقط و فقط ماهي فلس(پولک)دار و ميگو حلال هستند و بقيه همگي حرام گوشتند که بايد از خوردن آنها پرهيز کرد. بنابراين موجودات زير که گاهي پخت و خوردن گوشت آنها ديده و يا توصيه مي شود از دسته حرام گوشتان خواهند بود:
    انواع و اقسام خرچنگ- کوسه- صدف- هشت پا- دلفين- نهنگ- تمساح و هر آنچه که ماهي فلس دار و ميگو نباشد.

    توصيه هاي پزشکي به خوردن غذاهاي حرام


    متاسفانه گاهي ديده مي شود کارشناسان علم تغذيه چنان محو ارزش غذايي احتمالي و يا يقيني يک خوردني مي شوند که به کل از حکم شرعي آن غافل شده و به آن توجهي نمي کنند. به فرض که فلان ماده غذايي که خوردنش حرام است فلان ارزش غذايي را هم داشته باشد؛ چه اشکالي دارد که ما آن عنصر غذايي را با خوردن غذاي ديگري که هم حلال است و هم سرشار از همان عنصر، تامين کنيم؟

    بله؛ اگر ضرورتي پيش آمد البته که مصرف آن به مقدار برطرف شدن آن حالت اضطرار و ضرورت مانعي ندارد و اين به شرطي است که جايگزيني براي آن وجود نداشته باشد.

    براي حلال گوشت بودن يک آبزي وجود اين دو شرط لازم است: شرط اول اين است که ظاهر آن به شکل ماهي باشد و شرط دوم هم اين که به طور طبيعي روي بدنش پولک داشته باشد؛ پس اگر در هنگام صيد بترسد و پولکش بريزد آسيبي به حلال بودن آن نمي زند
    در مطلب زير به نقل از سايت «وب ام دي» ?? ماده غذايي که براي حفظ سلامت مردان ضروري است، ذکر شده است که اولين مورد آن گوشت صدف است:
    چرا فقط ماهی فلس دار حلال است؟
    «1. مصرف صدف خوراکي: صدف خوراکي به علت دارا بودن روي فراوان به مردان توصيه مي شود. روي در توليد دي ان اي و ترميم سلول هاي بدن نقش اساسي ايفا مي کند. به گفته محققان مصرف روي در حفاظت از سلول هاي آسيب پذير پيش رونده در بروز سرطان پروستات نقش مهمي ايفا مي کند. اين ماده در گوشت گاو، سبزيجات بنشني فراوان يافت مي شود. مصرف روزانه ?? ميلي گرم روي براي سلامت مردان ضروري است. (سلامت نيوز کدخبر24664)

    از يک طرف مي بينيم که مصرف صدف به علت داشتن ماده غذايي «روي» ضروريست و از طرف ديگر دانستيم که اسلام از خوردن گوشت «صدف» منع کرده است. آيا در اينجا مي توان به حکم ضرورتي که کارشناسان گفتند از گوشت «صدف» مصرف کرد؟
    پاسخ به اين سوال منفي است زيرا همانگونه که در اين گزارش خوانديد آن ماده غذايي (روي) منحصر در صدف نيست و مردان مي توانند کمبود آن را با مصرف غذاهايي مانند گوشت گاو و سبزيجات به خوبي و آساني تامين کنند.
    اميد پيشگر

    چرا فقط ماهی فلس دار حلال است؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    با توجه به این که نزد اهل سنت هر نوع موجود دريایی حلال است، نزد فقهای شیعه طبق چه آیه قرآن، یا حدیث نبوی فقط ماهی فلس دار حلال شمرده شده است؟


    پاسخ:
    طبق دیدگاه شیعه، علاوه بر آیات قرآن کریم، و احادیث نبوی، فرمایش ائمه اهل بیت (علیهنم السلام) نیز حجیت داشته و می‌توان در کشف احکام الهی به آنها استناد نمود، و این امر از خود قرآن و احادیث نبوی استفاده می‌شود، لذا مذاهب دیگر باید پاسخ گوی رویگردانی خویش از این اصل شوند، چرا که اگر فقط سخنان خود پیامبر (صلی الله علیه و آله) حجت می بود پس معنای این سخنان آن حضرت چیست که در حق اهل بیت (علیهم السلام) فرموده‌اند؟ روایاتی که در منابع شیعه و سنی آمده است: «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي‏»؛ به درستی که من در میان شما دو چیز بر جای می گذارم که مادامی که به آنها تمسک جویید گمراه نمی شوید: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم.(1)
    طبیعتا وقتی دو چیز در کنار یکدیگر قرار می گیرند، خصوصیات یکسان دارند، عصمت، هدایتگری، مرجعیت علمی و...

    یا می فرمایند: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا وَ هَلْ تُدْخَلُ الْمَدِينَةُ إِلَّا مِنْ بَابِهَا؟»؛ من شهر علم هستم و علی دروازه آن است، آیا کسی جز از طریق دروازه، وارد شهر می شود؟(2)
    معنای این که علی (علیه السلام) دروازه علوم پیامبر (صلوات الله علیه) است، جز جانشینی علمی است؟

    یا می فرمایند:«مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُمْ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ، مَنْ رَكِبَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق‏»؛ مثل اهل بیت من مانند کشتی نوح است، که هر کس سوار آن شود نجات یافته و هر کس از آن روی گرداند غرق شود.(3)

    یا می فرمایند: «يَا عَلِيُّ إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي‏»؛ ای علی، تو برای من مانند هارون برای موسی هستی مگر این که پیامبری بعد از من نیست.(4)
    یعنی علی (علیه السلام)، غیر از نبوت که استثناء شده است، سایر خصوصیات پیامبر (صلوات الله علیه)، از جمله مرجعیت علمی و عصمت را داراست.

    با این تفاصیل آیا جز مرجعیت علمی و سرپرستی جامعه معنای دیگری می توان برای این احادیث در نظر گرفت؟ پس روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز به عنوان یک منبع کشف احکام به شمار می‌روند.
    حال مراجعه می کنیم به کلام ایشان در خصوص حلیت یا حرمت آبزیان دریایی:
    در منابع شیعه، روایات بسیاری بر حرمت ماهی بدون فلس دلالت دارد:
    محمد بن مسلم از امام باقر (علیه السلام) سوال می کند: «رَحِمَكَ اللَّهُ إِنَّا نُؤْتَى بِالسَّمَكِ لَيْسَ لَهُ قِشْرٌ فَقَالَ كُلْ مَا لَهُ قِشْرٌ مِنَ السَّمَكِ وَ مَا لَيْسَ لَهُ قِشْرٌ فَلَا تَأْكُلْهُ»؛ خدا شما را رحمت کند (گاهی) برای ما ماهی می اورند که فلس ندارد. پس امام(ع) فرمودند: آن ماهی که فلس دارد بخور، و از خوردن آنچه که فلس ندارد پرهیز کن.(5)

    حنان بن سدیر نیز از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند: «مَا لَمْ يَكُنْ لَهُ قِشْرٌ مِنَ السَّمَكِ فَلَا تَقْرَبْه‏»؛ از ماهی ای که فلس ندارد پرهیز کن.(6)

    همچنین در روایت آمده است که امیرالمومنین (علیه السلام) در بازار با صدای رسا می فرمودند: «أَلَا لَا تَأْكُلُوا وَ لَا تَبِيعُوا مَا لَمْ يَكُنْ لَهُ قِشْر»؛ آگاه باشید، از خوردن و خرید و فروش ماهی بدون فلس بپرهیزید.(7)

    محمد بن علی بن الحسین نیز از امام صادق (علیه السلام) روایت می کند که آن حضرت فرمودند: «كُلْ مِنَ السَّمَكِ مَا كَانَ لَهُ فُلُوسٌ وَ لَا تَأْكُلْ مِنْهُ مَا لَيْسَ لَهُ فَلْس‏»؛ از ماهی ای بخور که فلس دارد، و از آنچه که فلس ندارد پرهیز کن.(8)
    پس در نظر شیعه که روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز حجیت دارد حرمت ماهی بدون فلس ثابت می شود.

    اما دیدگاه سایر مذاهب با چالش روبرو است، این که ما برای احکام تنها به دنبال آیات قرآن، و احادیث نبوی باشیم، مسیر درستی نیست، به چه دلیل فهم احکام در گرو آیات قرآن، و فقط روایات نبوی است؟

    ____________
    (1) الکافی، شیخ کلینی، دار الكتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407ق، تهران، ج2، ص415.
    (2) الامالی، شیخ صدوق، كتابچى‏، چاپ ششم، 1376ش، تهران، ص345.
    (3) الامالی طوسی، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق، قم، ص60.
    (4) الامالی، صدوق، ص174.
    (5) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج24، ص127.
    (6) همان، ص129.
    (7) همان، ص129.
    (8) همان، ص129.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ در ساعت ۲۳:۱۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود