صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقایسه آیه الکرسی و سوره توبه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    832
    صلوات
    2600
    تعداد دلنوشته
    5
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مقایسه آیه الکرسی و سوره توبه




    چرا در آیه الکرسی خداوند می فرماید هیچ اکراه واجباری در دین نیست اما در بسیاری از آیات دیگر منجمله در سوره توبه مکرر آمده که با دشمنان کارزار کنید تا به دین خدا درآیند ؟

    از مرگ نترسید از این بترسید که وقتی زنده اید چیزی درون شما بمیرد به نام انسانیت...



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    مقایسه آیه الکرسی و سوره توبه







    کارشناس بحث: استاد هدی

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مقایسه آیه الکرسی و سوره توبه


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط اهورانی نمایش پست
    چرا در آیه الکرسی خداوند می فرماید هیچ اکراه واجباری در دین نیست اما در بسیاری از آیات دیگر منجمله در سوره توبه مکرر آمده که با دشمنان کارزار کنید تا به دین خدا درآیند ؟
    آنچه در آيه شريفه 256 سوره مباركه بقره آمده است :"لا اكراه في الدين"در جمله : (لا اكراه فى الدين )، دين اجبارى نفى شده است ، چون دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، يك كلمه است و آن عبارت است از (اعتقادات )، و اعتقاد و ايمان هم از امور قلبي است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد(1)
    يعني محال است كسي بتواند عقيده اي را قلبا به كسي تحميل كند زيرا قلب و اعتقاد ، اجبار بردار نيست و اجبار در اين حوزه كاركرد بلكه حتي ورود ندارد . ممكن است فردي بر اثر جبر بيروني به دروغ خود را مقيد به عقيده اي نشان دهد اما آيا قلبا هم بدان ملتزم است ؟مسلما خير زيرا قلب و درون انسان ، خارج از دسترس ديگران است تا بتوانند بر اثر تحميل و اجبار آنرا وادار به عقيده اي نمايند.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و اما آياتي كه بر مطلق جنگ و جهاد با كفار و مشركين دلالت دارد مورد تضارب آراء مفسران و پژوهشگران است زيرا برخي ،اين آيات مطلق جهاد را مقيد به آياتي مي دانند كه علت قتال و عداوت را بيان نموده است- مثلا آياتي كه علت جنگ را پيمان شكني يا ظلم و عداوت يا ...بيان نموده است -
    استاد مطهري نيز معتقدند كه آيات مطلق در بحث قتال ، با آيات ديگري از قبيل آياتي كه علت جنگ را بيان نموده يا آياتي كه تحميل عقيده بر ديگران را نفي ميكند يا آياتي كه از صلح طرفداري نموده است ، مقيد شده اند و اين نشان مي دهد كه جهاد در اسلام براي تحميل عقيده بر ديگران نيست .

    ايشان آیات مربوط به جهاد را به دو دسته «مطلق» و «مقیّد» تقسیم می‌کند(2)
    الف. آیات مطلق: آیاتی که به صورت مطلق دستور به جنگ می‌دهند. بر اساس این آیات و بدون در نظر گرفتن آیات دیگر، ممکن است دین اسلام به عنوان یک دین جنگ‌طلب معرفی شود! آیات ذیل از این جمله می‌ باشند:
    ـ «فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ» (توبه/5)؛
    ـ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ» (توبه/73)؛
    ـ «قَاتِلُواْ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْیَوْمِ الآخِرِ وَلاَ یُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حَتَّی یُعْطُواْ الْجِزْیَةَ عَن یَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ.» (توبه/ 29)


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    ب. آیات مقیّد: خود این آیات تقییدگر را می‌توان در چهار گروه ذیل جست‌وجو نمود:
    گروه اول: آیاتی که جنگیدن با دیگران را به قیودی مانند «اگر آنها با شما بجنگند»، «چنانچه آزادی و حقوق عده‌ای را پایمال کنند» و مانند آن مقیّد کرده‌اند. این آیات، جهاد را در اسلام دفاعی و در جهت حفظ کیان حکومت اسلامی، دفاع از حقوق ستم‌دیدگان و مبارزه با اختناق معرفی می‌کنند و اطلاق آیات گروه نخست را که به گونه مطلق بیان شده‌اند، تقیید می‌زنند:
    ـ «وَ قَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبِّ الْمُعْتَدِینَ» (بقره/190)؛
    ـ «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ»(حج/39)؛
    ـ «وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِکِینَ کَآفَّةً کَمَا یُقَاتِلُونَکُمْ کَآفَّةً»؛
    ـ «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّی لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلّه» (انفال/39)؛
    ـ «وَ مَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ.» (نساء/75)
    گروه دوم: آیاتی که پذیرش دین را منوط به اراده و انتخاب انسان می‌دانند:
    ـ «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» (بقره/256)؛
    ـ «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرا وَإِمَّا کَفُورا» (انسان/3)؛
    ـ «وَ لَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» (مائده/48)؛
    ـ «قُلْ فَلِلّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاء لَهَدَاکُمْ أَجْمَعِینَ.»(انعام/149)


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13





    گروه سوم: آیاتی که تحمیل عقیده بر دیگران را نفی کرده و ایمان را یک امر اختیاری معرفی می‌نمایند:
    ـ «ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» (نحل/125)؛
    ـ «وَ قُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَکْفُرْ»(کهف/ 29)؛
    ـ «وَ لَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّی یَکُونُواْ مُؤْمِنِینَ.» (یونس/99)
    گروه چهارم: آیاتی که به طور صریح از صلح، طرف‌داری می‌کنند:
    ـ «وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» (انفال/61)؛
    ـ «فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلاً.» (نساء/90)
    در آیه 208 سوره بقره نیز چنانچه «سلم» را به معنای «صلح» بدانیم، این نکته (طرف‌داری اسلام از صلح) لحاظ شده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ کَآفَّةً.» اساسا اسلام، به مسئله صلح ـ نه تسلیم و زیر بار زور رفتن ـ اهمیت می‌دهد: «وَالصُّلْحُ خَیْرٌ»(نساء/128)(3)






    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    برخي پژوهشگران نيز بر اين عقيده اند كه در روابط حاکمیّت اسلام با حاکمیّت کفر، اصل بر جهاد است و صلح حالتی استثنایی است و در روابط مسلمانان و کافران، اصل بر همزیستی مسالمت آمیز و روابط عادلانه است و جنگ و خصومت، حالتی استثنایی دارد.[ يعني حاكميت اسلام ، حاكميت كفر را بر نمي تابد و اصل بر مسالمت ميان حاكميت اسلام و حاكميت شرك نيست مگر در موارد استثنايي اما در روابط مسلمانان با كفار و مشركين اصل بر روابط مسالمت آميز و مودت آميز و احترام به انتخاب و عقايد است البته نمونه مهم و تاريخي اش در ذيل عرض خواهد شد ]
    براي تاييد اين نظريه می توان از شواهد تاریخی نیز سود جست.
    پیامبر اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) در جریان فتح مکّه، حاکمیّت شرک را از میان برد و اسلام را حاکمیّت بخشید. هرگز در تاریخ نقل نشده است که پیامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) پس از فتح مکه مشرکان را به اجبار به آیین اسلام درآورده است، از آن حضرت نقل است که فرمود:
    هر کس به خانه ابوسفیان درآید، در امان است و هر کس درِ خانه خویش ببندد، در امان است و هر کس به مسجدالحرام درآید، در امان است.
    همچنین، پرچمی به «عبدالله بن عبدالرحمن خثعمی» داد و به او فرمود تا فریاد کند که هر کس در زیر پرچم وی درآید، در امان است.
    باقی ماندن مشرکان بر شرک تا مدت ها پس از فتح مکه،شاهدی دیگر بر مدعاست.(4)



    (1)-
    ر.ك: الميزان ، ذيل آيه 256 سوره مباركه بقره
    (2)-
    استاد مطهري ، مجموعه آثار ،ج 20، ص 214، 229 و 235
    (3)-
    پيشين ، ص 239
    (4)-
    علی تقی زاده اکبری، پژوهشی درباره اصالت جنگ یا صلح از منظر دین، مجله حصون،تابستان 1384، شماره 4


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نتيجه اينكه آيات مطلق جهاد با آياتي كه حاكي از آزادي عقيده و علت جنگ- پيمان شكني و عداوت و ظلم و ...مشركين- و ... مقيد مي شود و با توجه به اياتي نظير لا اكراه في الدين ، عقيده و ايمان ، جبر پذير و كراهت بردار نيست لذا آيات مطلق جهاد به معناي تحميل عقيده در اسلام بر ديگران نبوده بلكه با ايات ديگر مقيد مي شوند و در نهايت با توجه به شواهد تاريخي در سيره رسول اكرم ( صلي الله عليه وآله و سلم) حتي با حاكميت اسلامي در جريان فتح مكه ، بسياري ، تا مدتها بر شرك خويش باقي بودند و اجباري در پذيرش اسلام نداشتند .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست

    برخي پژوهشگران نيز بر اين عقيده اند كه در روابط حاکمیّت اسلام با حاکمیّت کفر، اصل بر جهاد است و صلح حالتی استثنایی است و در روابط مسلمانان و کافران، اصل بر همزیستی مسالمت آمیز و روابط عادلانه است و جنگ و خصومت، حالتی استثنایی دارد.[ يعني حاكميت اسلام ، حاكميت كفر را بر نمي تابد و اصل بر مسالمت ميان حاكميت اسلام و حاكميت شرك نيست مگر در موارد استثنايي اما در روابط مسلمانان با كفار و مشركين اصل بر روابط مسالمت آميز و مودت آميز و احترام به انتخاب و عقايد است البته نمونه مهم و تاريخي اش در ذيل عرض خواهد شد ]
    براي تاييد اين نظريه می توان از شواهد تاریخی نیز سود جست.
    پیامبر اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) در جریان فتح مکّه، حاکمیّت شرک را از میان برد و اسلام را حاکمیّت بخشید. هرگز در تاریخ نقل نشده است که پیامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) پس از فتح مکه مشرکان را به اجبار به آیین اسلام درآورده است، از آن حضرت نقل است که فرمود:
    هر کس به خانه ابوسفیان درآید، در امان است و هر کس درِ خانه خویش ببندد، در امان است و هر کس به مسجدالحرام درآید، در امان است.
    همچنین، پرچمی به «عبدالله بن عبدالرحمن خثعمی» داد و به او فرمود تا فریاد کند که هر کس در زیر پرچم وی درآید، در امان است.
    باقی ماندن مشرکان بر شرک تا مدت ها پس از فتح مکه،شاهدی دیگر بر مدعاست.(4)



    (1)-
    ر.ك: الميزان ، ذيل آيه 256 سوره مباركه بقره
    (2)-
    استاد مطهري ، مجموعه آثار ،ج 20، ص 214، 229 و 235
    (3)-
    پيشين ، ص 239
    (4)-
    علی تقی زاده اکبری، پژوهشی درباره اصالت جنگ یا صلح از منظر دین، مجله حصون،تابستان 1384، شماره 4

    سلام
    مثال دیگر هم نامه حضرت سلیمان (ع) به ملکه سبا و فرمان به تسلیم است
    ولی این مساله همین شبهه را تقویت نمیکند که اسلام برای کشورگشایی با کشورهای دیگر می جنگیده؟
    چطور این مساله را برای معاندان روشن کنیم؟



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    832
    صلوات
    2600
    تعداد دلنوشته
    5
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سراسیمه سلام هنگام انتظار سلام هنگام رسیدن سلام

    اصل کلی همان است که در آیه الکرسی آمده است یعنی جنس اکراه در دین راه ندارد زیرا اکراه دین را نقض می کند . یعنی آنکس که دینی به او تحمیل شود در حقیقت دینی ندارد. اما آیاتی که در آنها فرمان نبرد و مقابله و مقاتله با کفار آمده ، مقصود کافرانی است که به حقوق مسلمانان تجاوز کرده و به روی آنها شمشیر کشیده اند و به آنها کافر حربی گویند. بدیهی است هر انسانی از حق دفاع برخوردار است و در قرآن در چند مورد اشاره شده که اگر کافران دست از تقابل برداشته و اعلام صلح کردند شما هم بپذیرید و دست از تقابل بردارید زیرا تجاوز از جانب آنها بوده است . در جای دیگری در قرآن آمده است که کافران همان ظالمان و متجاوزان به حقوق دیگرانند.



    از مرگ نترسید از این بترسید که وقتی زنده اید چیزی درون شما بمیرد به نام انسانیت...


  12. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود