جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شرایط اصلی دینداری چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    832
    صلوات
    2600
    تعداد دلنوشته
    5
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرایط اصلی دینداری چیست؟




    سراسیمه سلام هنگام انتظار سلام هنگام رسیدن سلام
    با سلام و احترام
    هر فردی برای خودش از دین داری یه تعریفی داره
    واسه همین تعریف های متفاوت از فرهنگ های متفاوت هستش که گاهی فرهنگ غربی هم در دین رسوخ میکنه
    گرچه همه میدونیم اگر اسلام در شرق هم ظهور کرده باشه که همین طور هم هست اما برای تمام اعصار و تمام انسانهاست
    حالا سوال من اینه
    شرایط اصلی دین داری چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چطور باید باشم تا به عنوان دین دار شناخته بشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چه اتفاقی افتاده که تعریف منه جوان از دین داری با افرادی که سنی ازشون گذشته متفاوت شده؟؟؟؟؟؟؟؟



    از مرگ نترسید از این بترسید که وقتی زنده اید چیزی درون شما بمیرد به نام انسانیت...


  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    806 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    شرایط اصلی دینداری چیست؟







    کارشناس بحث: استاد بصیر

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    شرایط اصلی دینداری چیست؟

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اهورانی نمایش پست
    شرایط اصلی دین داری چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چطور باید باشم تا به عنوان دین دار شناخته بشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چه اتفاقی افتاده که تعریف منه جوان از دین داری با افرادی که سنی ازشون گذشته متفاوت شده؟؟؟؟؟؟؟؟
    باسلام و عرض ادب
    در نگاه عاميانه معمولاً دين داري را در ظاهر افراد و انجام دادن کار هايي فقط در حوزه فردی و عبادي از قبيل نماز خواندن و روزه گرفتن و ذکر و تسبيح گفتن و سفر هاي زيارتي رفتن... مي دانند و اگر کسي به اين امور پايبند بود و يا در عزاداري اهل بيت: (عليهم السلام) شرکت کرد، او را ديندار مي نامند و به تبع آن، جامعه اي را در آن مجالس برگزاري دعا و شعائر و جشن ها و اعياد ديني و عزاداري رونق داشته باشد و يا ظواهر ديني به خوبي رعايت شود، آنها را دليل بر دينداري جامعه مي دانند.
    در مقابل، گروه ديگر، فقط انجام کار هاي فوق را علامت دينداري نمي دانند و معتقدند که در کنار آنها حتي مهم‌تر از آن علامت‌ هاي دينداري، شاخص هاي در حوزه اجتماعی چون، صدق و راستگويي و امانتداري، حسن همجواري، عدالت و احترام به حقوق ديگران، و عدم تجسس و دخالت در زندگي ديگران... به دور از ريا و تظاهر است.
    با توجه به اين دو ديدگاه، شاخصه هاي حوزه زندگي اجتماعي از جمله صدق و راستگويي، عدالت، امانتداري و غيره بالاترين رتبه را نسبت به شاخصه هاي حوزه زندگي فردي به خود اختصاص داده اند.
    تمام علائمي را که گروه اول با تکيه بر ظاهر افراد براي فرد ديندار بيان مي کنند، بر خلاف معيار هاي گروه دوم، مي تواند بر دلايل مختلفي از جمله ريا و شهرت طلبي و يا از روي عادت صورت بگيرد؛
    ادامه....


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    همچنان که از امام صادق (عليه السلام) نقل شده است:
    «لَا تَغْتَرُّوا بِكَثْرَةِ صَلَاتِهِمْ‏ وَ لَا بِصِيَامِهِمْ‏ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ وَ لَكِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ[1]؛ به نماز خواندن و روزه گرفتن آنها فريب نخوريد، زيرا بسا که مرد اُنس گيرد به نماز و روزه تا آنجا که اثر آن را وانهد به هراس افتد، ولي آنها را بيازماييد به راستگويي و امانت داري.»
    و در جاي ديگر مي فرمايد:
    «لَا تَنْظُرُوا إِلَى‏ طُولِ‏ رُكُوعِ‏ الرَّجُلِ‏ وَ سُجُودِهِ‏ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ اعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ لِذَلِكَ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِيثِهِ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ ؛[2]به طول رکوع و سجود مرد، نگاه نکنيد، زيرا بدان عادت کرده و اگر آن را وانهد، بهراسد؛ ولي نگاه کنيد به راستگويي و امانت داري او.»
    بنابراين، شاخص دينداري و متدين بودن به صدق حديث و راستگويي و شاخصه هايي از اين گونه است. لذا اگر فردي آش نذري بدهد يا براي اهل بيت (عليهم السلام) عزاداري و گريه کند و يا مردم اطعام دهد و از طرف ديگر دروغ بگويد و يا دزدي بکند يا حيله و نيرنگ به کار ببرد و حقوق ديگران را رعايت نکند، اينها علامت دينداري فرد و به تبع آن دينداري جامعه نيست
    و اگر فردي نماز بخواند و از سوي ديگر، فحشا و منکرات را مرتکب شود آن فرد ديندار نيست؛ چرا که خداوند متعال و قرآن کريم مي فرمايد: إِنَ الصَلَوه يَ تَنهَى عَنِ الفَحشَاءِ وَالمُنكَرِ. بنابراين، بازدارندگي از فحشا و منکرات شاخص دينداري است.
    پس دينداري و دين دار شدن، داراي علايم و نشانه هايي ديگري نيز هست. بنابراين، اگر ما کاري بکنيم که آن حالت ظاهري انجام شود، ولي آن علامت اصلی پديد نيايد در امر تحقق دينداري موفق نبوده ايد.
    از همين روي، امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايند:
    «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ‏ يَبْعَثْ‏ نَبِيّاً إِلَّا بِصِدْقِ‏ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ[3]؛ خداوند پيامبر را مبعوث نکرد. مگر اين که دعوت به راستگويي و اداي امانت به افراد خوب و بد کرده است. »
    در جاي ديگر از جمله علت‌ها مقام و منزلت والاي علي (عليه السلام) نزد پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله ) را امانتدار و راستگويي آن امام همام بيان نموده اند:
    «فاًن عَلِيّاً عليه السلام إِنَّمَا بَلَغَ‏ مَا بَلَغَ بِهِ‏ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله بِصِدْقِ‏ الْحَدِيثِ‏ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ[4]؛ بنگريد بر آنچه به واسطه آن، علي (عليه السلام) نزد رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) تقرب يافت و بدان بچسب؛ زيرا علي (عليه السلام) همانا به مقامي که نزد رسول خدا رسيده است؛ به واسطه راستگويي و امانت‌داري است.»
    در انتها حدیث بسیار زیبا و کاملی را از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کنم که می فرمایند:
    قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ إِنَ‏ لِأَهْلِ‏ الدِّينِ‏ عَلَامَاتٍ‏ يُعْرَفُونَ‏ بِهَا صِدْقَ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءَ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءً بِالْعَهْدِ وَ صِلَةَ الْأَرْحَامِ وَ رَحْمَةَ الضُّعَفَاءِ وَ قِلَّةَ الْمُرَاقَبَةِ لِلنِّسَاءِ أَوْ قَالَ قِلَّةَ الْمُوَاتَاةِ لِلنِّسَاءِ وَ بَذْلَ الْمَعْرُوفِ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ سَعَةَ الْخُلُقِ وَ اتِّبَاعَ الْعِلْمِ وَ مَا يُقَرِّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ زُلْفَى‏.[5]
    امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: براى اهل دين علاماتى است كه بدان شناخته شوند: راستگوئى و اداء امانت و وفاى بپيمان و صله ارحام و ترحم بر ضعيفان و كم دنبال‏گيرى از زنان- يا فرمود كم نزديكى كردن با زنان- و بذل نيكى و حسن خلق و گشاده خلقى و پيروى از دانش و آنچه بخداى عز و جل نزديك سازد.



    [1] وسائل الشیعه، ج 19، ص 67.

    [2] کافی، ج 2، ص 105.

    [3] کافی، ج 2، ص 104.

    [4] کافی، ج 3، ص 271.

    [5] کافی، ج 2، ص 239.


  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    832
    صلوات
    2600
    تعداد دلنوشته
    5
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سراسیمه سلام هنگام انتظار سلام هنگام رسیدن سلام

    بارزترین نشان حرکت به سوی خدا که کمال مطلق است این است که شخص به سوی زیبایی یعنی هنرها ،
    دانايی یعنی فلسفه و علوم دیگر و نیکويي یعنی خلق خوش و حفظ شرافت انسانی در حرکت باشد
    و نشان كلي اين حركت شادي پاك و عميق است كه پيوسته با سالك همراه خواهد بود
    .


    از مرگ نترسید از این بترسید که وقتی زنده اید چیزی درون شما بمیرد به نام انسانیت...


  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    832
    صلوات
    2600
    تعداد دلنوشته
    5
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سراسیمه سلام هنگام انتظار سلام هنگام رسیدن سلام

    میخواستم تایپیک به روز بشه دوستان نظر بدهند


    از مرگ نترسید از این بترسید که وقتی زنده اید چیزی درون شما بمیرد به نام انسانیت...


  13. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود