جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از سجده با اكراه موجودات در برابر خدا در آيه 15 سوره رعد چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    192
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از سجده با اكراه موجودات در برابر خدا در آيه 15 سوره رعد چيست؟




    سلام
    منظور از سجده با اكراه موجودات در برابر خدا در آيه 15 سوره رعد چيست؟

    پروردگارا مرا به زیب و زینت صالحان بیارای که خشم خود را فرو نشانم
    آتش فتنه را خاموش سازم،با خلق خوشرفتار و آسان گیرم،به هر فضل و کمال سبقت گیرم
    متواضع و بی تکبر و نیکو خُلق باشم
    >>دعای بیستم<<




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    منظور از سجده با اكراه موجودات در برابر خدا در آيه 15 سوره رعد چيست؟







    کارشناس بحث: استاد عمار

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    منظور از سجده با اكراه موجودات در برابر خدا در آيه 15 سوره رعد چيست؟

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    منظور از سجده با اكراه موجودات در برابر خدا در آيه 15 سوره رعد چيست؟


    پاسخ:
    خدای متعال در این آیه اینگونه می فرماید:
    «وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعًا وَ كَرْهًا وَ ظِلَالُهُم بِالْغُدُوِّ وَ الآصَالِ»؛ تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند- از روى اطاعت يا اكراه- و همچنين سايه‏ هايشان، هر صبح و عصر براى خدا سجده مى‏ كنند.
    در توضیح این آیه باید عرض کنم «كره»، به معناى كاريست كه آدمى با مشقت آن را انجام دهد، حال اگر محركش امرى خارجى باشد، آن را "كره"- با فتحه كاف- خوانند، و اگر محركش داخلى و نفسانى باشد آن را" كره"- به ضمه كاف- تلفظ كنند و اين لفظ در برابر و مقابل" طوع" است.(1) در نتيجه مراد از طوع رضايت به خواسته خدا در مورد خويش است. در صورتى كه خداى تعالى چيزى درباره آنان خواسته باشد كه دوستش بدارند. و مراد از كره اين است كه آنچه خدا در مورد ايشان خواسته، نخواهند و از آنان كراهت داشته باشند، نظير مرگ و مير، فقر و بيمارى، و امثال آن.(2)

    بايد دانست كه تذلل و تواضع همه موجودات در برابر ساحت پروردگارشان خضوع و تذلل ذاتى است، كه هيچ موجودى از آن جدا نيست و بطور مسلّم خضوع موجودات به خواست و رغبت (طوع) و بدون سفارش خواهد بود، و چگونه به سفارش و اكراه باشد و حال آنكه هيچ موجودى از خود هيچ چيز ندارد تا درباره‏ اش كراهت و يا امتناع و سركشى تصور شود، هم چنان كه خداى تعالى فرموده: «فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ»؛ به آن و به زمين دستور داد: «به وجود آييد (و شكل گيريد)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه!» آنها گفتند: «ما از روى طاعت مى ‏آييم (و شكل مى ‏گيريم)!(3)

    اما نسبت اكراه در اين آيه منسوب به بعضي از موجودات اين دنيا (مانند انسان) است، كه سجودشان در برابر خدا هميشه با طوع و رغبت نيست. اما دليل آن چيست؟ اين موجودات كه در عالم ماده قرار دارند كه دار تزاحم است، چه بسا در رسيدن به هدفهاى مطابق طبع خود، به موانع گوناگون و مختلفى برخورند و پر واضح است كه هر چه بر خلاف طبيعت باشد مكروه است، هم چنان كه مطابق طبيعت مطلوب است. بنا بر اين، موجودات اين نشئه در جميع شؤون راجع به خودشان ساجد و خاضع در برابر امر خدا هستند، و ليكن در پاره ‏اى از شؤون كه مخالف خواست طبع آنها است از قبيل: مرگ و فساد و بطلان آثار و آفات و مرضها و امثال آن، سجود و خضوعشان كرها است، و در آنچه كه موافق طبع آنها است از قبيل: حيات و بقاء و رسيدن به هدف و پيروزى و كمال، بطور طوع و انقياد و مانند خضوع ملائكه است كه خدا را در آنچه كه دستورشان مى‏ دهد نافرمانى ننموده و عمل مى‏ كنند.(4)

    بنابراين بايد گفت برخي از موجودات مانند انسان، در مواردي كه اتفاقاتي بر خلاف خواست آنها رخ مي دهد(مانند بيماري)، اطاعت و تسليمشان در برابر خداوند همواره با ميل و رغبت نيست، كه اين موضوع نشان دهنده اختياري است كه خداوند به انسان داده و به همين دليل است كه اگر آدمي با طوع و رغبت در همه موارد پيش آمده در برابر خداوند تسليم و خاضع باشد از ملائك نيز بالاتر مي رود.

    _______________
    (1) ترجمه تفسير الميزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم،1374، ج‏11، ص: 437.
    (2) ترجمه تفسير الميزان، ج‏3، ص: 519.
    (3) فصلت/ 11.
    (4) ترجمه تفسير الميزان، ج‏11، ص: 440.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ در ساعت ۰۹:۳۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    منظور از سجده با اكراه موجودات در برابر خدا در آيه 15 سوره رعد چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود