جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مکارم اخلاق > بزرگتر از محاسن اخلاق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288

    مکارم اخلاق > بزرگتر از محاسن اخلاق




    سلام لطفا مصادیق مکارم اخلاق و حسن خلق و تفاوتشان را بفرمایید و مثال بزنید .
    با سپاس


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    مکارم اخلاق > بزرگتر از محاسن اخلاق







    کارشناس بحث: استاد سمیع

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مکارم اخلاق > بزرگتر از محاسن اخلاق


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    سلام لطفا مصادیق مکارم اخلاق و حسن خلق و تفاوتشان را بفرمایید و مثال بزنید .
    با سپاس
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    «در این‏كه میان محاسن اخلاق و مكارم آن چه تفاوتى وجود دارد شاید در تعریف محاسن اخلاق بتوان گفت: محاسن اخلاق عبارت است خوى و خصلت‏‌هاى پسندیده و مكارم اخلاق عبارت است از بزرگوارى و كرامت نفس
    به تعبیر دیگر آن قسم خلق و خویى كه در شرع مقدس پسندیده شناخته شده و با غرایز حیوانى و تمایلات نفسانى هماهنگ است یا لااقل با آنها تضادى ندارد حسن خلق است
    و مكارم ‏اخلاق عبارت است از آن قسم خلقیّات عالى و رفیعى كه اگر كسى بخواهد انجام دهد یا باید با هواى نفس و غرایز حیوانى خود بجنگد و در جهت مخالف آن‏ها قدم بردارد یا لااقل باید نداى آن‏ها را نادیده بگیرد و نسبت به آن بى ‏اعتنا باشد.
    صفاتى را كه امام ‏علیه السلام در تعریف حسن خلق فرموده با تمایلات نفسانى هماهنگ است یعنى انسان ذاتاً میل دارد محبوب مردم باشد و با مردم مؤدّب سخن بگوید. امّا در مكارم ‏اخلاق آدمى به طور طبیعى مایل نیست آن‏طور عمل كند كه مى‏ خواهد بلكه مى ‏خواهد در جهت مخالف مكارم اخلاق قدم بردارد مثلاً اگر كسى به شما اهانت كرد غریزه انتقامجویى مى‏گوید: باید عمل او را تلافى كرد امّا امام صادق مى‏ فرماید: مكارم ‏اخلاق اقتضا مى‏كند او را ببخشى.»[1]
    در واقع مكارم اخلاق آن دسته از صفاتي است كه در مرتبه بالاتري قرار دارد و به انسان تعالي معنوي عطا مي كند و تمايلات عالي انسان را از قوه به فعليت درمي آورد. تنها كساني مي توانند به كرايم اخلاق متخلّق شوند كه از محاسن اخلاقي عبور، و بر هواي نفس خود غلبه كرده، به خواهش هاي غيرانساني خويش پشت پا زده و خويشتن را از اسارت آزاد نموده باشند
    امیر المومنین علی علیه السلام در این رابطه می فرمایند:
    «
    ذَلِّلُوا أَخْلَاقَكُمْ‏ بِالْمَحَاسِنِ وَ قُودُوهَا إِلَى الْمَكَارِمِ »[2]«خلاق خود را در آغاز با صفات حمیده و محاسن اخلاق رام کنید و سپس آن را به سوی مکارم اخلاق و سجایای عالی و ملکات نفسانی انسانی سوق دهید.
    بنابراین، گام اول در اخلاق رعایت محاسن اخلاقی است. برای دست یابی به گام دوم، یعنی مکارم اخلاق، باید گام اول را با موفقیت سپری کرد.

    در روایات ما به این دو امر و مصادیق آن اشاره شده است:
    پیامبر گرامی اسلام ‏صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند:
    «بعثت بمكارم الاخلاق ومحاسنها»(1) «من از طرف خداوند براى مكارم اخلاق ومحاسن آن مبعوث شده ‏ام.»
    راوى گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم :
    حدّ حسن خلق چیست؟
    « قال: تلین جانبك و تطیب كلامك و تلقى اخاك ببشر حسن»(2) حضرت فرمودند: «با مردم به نرمى برخورد كن و پاكیزه سخن بگو و با برادرت گشاده رو باش.»

    ازآن حضرت در مورد مكارم‏ اخلاق سؤال شد. حضرت فرمودند:
    «فقال العفو عمّن ظلمك وصلة من قطعك و اعطاء من حرمك و قول الحقّ و لو على نفسك»(3)«نسبت به كسى كه به تو ظلم كرده عفو كنى و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده ارتباط بر قرار كنى و كسى كه تو را محروم كرده به او عطا كنى و سخن حق بگویى گرچه بر ضرر تو باشد.»


    پی نوشت:
    1-مكارم ‏الاخلاق فلسفى، ج 1، ص 197.
    2- مستدرک الوسائل،ج11،ص188
    3-همان، ج 2، ص 282.
    4-معانى‏ الاخبار، ص 253.
    5-همان،ص191


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۱/۱۱ در ساعت ۲۰:۲۶


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست


    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    ...
    متشکرم از پاسختان .
    به فرض اگر کسی مارا عصبی کرده ، می گویند که در مورد ان موضوع باید باهاش حرف بزنی تا مساله حل بشه . حالا این مصادق مکارم اخلاقه که ما حرف نزده و علت را نیافته کار اشتباه فرد را نادیده بگیریم!و ببخشیمش؟
    با سپاس


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست


    متشکرم از پاسختان .
    به فرض اگر کسی مارا عصبی کرده ، می گویند که در مورد ان موضوع باید باهاش حرف بزنی تا مساله حل بشه . حالا این مصادق مکارم اخلاقه که ما حرف نزده و علت را نیافته کار اشتباه فرد را نادیده بگیریم!و ببخشیمش؟
    با سپاس
    سلام:
    با توجه به توضیحاتی که در رابطه با مکارم اخلاق داده شد این مورد هم جزء مکارم اخلاق محسوب می‌شود.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    مصادیق مکارم اخلاق و محاسن اخلاق را بیان بفرمایید؟


    پاسخ:
    در این‏كه میان محاسن اخلاق و مكارم آن چه تفاوتى وجود دارد شاید در تعریف محاسن اخلاق بتوان گفت: محاسن اخلاق عبارت است خوى و خصلت‏‌هاى پسندیده و مكارم اخلاق عبارت است از بزرگوارى و كرامت نفس.
    به تعبیر دیگر آن قسم خلق و خویى كه در شرع مقدس پسندیده شناخته شده و با غرایز حیوانى و تمایلات نفسانى هماهنگ است یا لااقل با آنها تضادى ندارد حسن خلق است.
    و مكارم ‏اخلاق عبارت است از آن قسم خلقیّات عالى و رفیعى كه اگر كسى بخواهد انجام دهد یا باید با هواى نفس و غرایز حیوانى خود بجنگد و در جهت مخالف آن‏ها قدم بردارد یا لااقل باید نداى آن‏ها را نادیده بگیرد و نسبت به آن بى ‏اعتنا باشد.

    صفاتى را كه امام ‏(علیه السلام) در تعریف حسن خلق فرموده با تمایلات نفسانى هماهنگ است یعنى انسان ذاتاً میل دارد محبوب مردم باشد و با مردم مؤدّب سخن بگوید. امّا در مكارم ‏اخلاق آدمى به طور طبیعى مایل نیست آن‏طور عمل كند كه مى‏ خواهد بلكه مى ‏خواهد در جهت مخالف مكارم اخلاق قدم بردارد مثلاً اگر كسى به شما اهانت كرد غریزه انتقام جویى مى‏ گوید: باید عمل او را تلافى كرد امّا امام صادق مى‏ فرماید: «مكارم ‏اخلاق اقتضا مى‏ كند او را ببخشى.»(1)

    در واقع مكارم اخلاق آن دسته از صفاتی است كه در مرتبه بالاتري قرار دارد و به انسان تعالی معنوی عطا مي كند و تمايلات عالی انسان را از قوه به فعليت در می آورد. تنها كسانی می توانند به كرايم اخلاق متخلّق شوند كه از محاسن اخلاقی عبور، و بر هوای نفس خود غلبه كرده، به خواهش های غيرانسانی خويش پشت پا زده و خويشتن را از اسارت آزاد نموده باشند.

    امیر المومنین علی (علیه السلام) در این رابطه می فرمایند:
    «ذَلِّلُوا أَخْلَاقَكُمْ‏ بِالْمَحَاسِنِ وَ قُودُوهَا إِلَى الْمَكَارِمِ»؛ خلاق خود را در آغاز با صفات حمیده و محاسن اخلاق رام کنید و سپس آن را به سوی مکارم اخلاق و سجایای عالی و ملکات نفسانی انسانی سوق دهید.(2)
    بنابر این، گام اول در اخلاق رعایت محاسن اخلاقی است. برای دست یابی به گام دوم، یعنی مکارم اخلاق، باید گام اول را با موفقیت سپری کرد.

    در روایات ما به این دو امر و مصادیق آن اشاره شده است:
    پیامبر گرامی اسلام ‏(صلى الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «بعثت بمكارم الاخلاق و محاسنها»؛ من از طرف خداوند براى مكارم اخلاق ومحاسن آن مبعوث شده ‏ام.(3)
    راوى گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: حدّ حسن خلق چیست؟ «قال: تلین جانبك و تطیب كلامك و تلقى اخاك ببشر حسن»؛ حضرت فرمودند: با مردم به نرمى برخورد كن و پاكیزه سخن بگو و با برادرت گشاده رو باش.(4)

    از آن حضرت در مورد مكارم‏ اخلاق سؤال شد. حضرت فرمودند: «فقال العفو عمّن ظلمك و صلة من قطعك و اعطاء من حرمك و قول الحقّ و لو على نفسك»؛ نسبت به كسى كه به تو ظلم كرده عفو كنى و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده ارتباط بر قرار كنى و كسى كه تو را محروم كرده به او عطا كنى و سخن حق بگویى گرچه بر ضرر تو باشد.(5)


    ____________
    (1) مكارم ‏الاخلاق فلسفى، ج 1، ص 197.
    (2) مستدرک الوسائل،ج11، ص188.
    (3) همان، ج 2، ص 282.
    (4) معانى‏ الاخبار، ص 253.
    (5) همان، ص191.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۱:۱۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود