جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    154
    صلوات
    24721941
    تعداد دلنوشته
    298
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 10 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟




    باسلام
    أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَي الْإِبِلِ کَيْفَ خُلِقَتْ
    چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,640
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    819 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟







    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط یا ابو حق را بگو نمایش پست
    باسلام
    أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَي الْإِبِلِ کَيْفَ خُلِقَتْ
    چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟
    سلام
    مساله خلقت انسان که اشاره فرمودید در این آیات مطرح نشده، بلکه پس از وصف حال بهشتیان و دوزخیان در قیامت به تفکر و تدبر در چند مثال دعوت می کند. این مثال ها نشانه هایی از ربّ بودن خدای متعال برای همه عالم است و تدبر در آنها، انسان را به شناخت و درک ربوبیت الهی رهنمون می کند. انسان وقتی رب العالمین را بشناسد، به حکم عقل خود را به عبادت و اطاعت از او ملزم می داند. این مسیری است که می تواند او را از ورطه سقوط در دوزخ رهایی بخشیده و به بهشت راهنمایی نماید. از جمله آن نشانه های ربوبی، تفکر در خلقت شتر _یکی از حیوانات اهلی و مورد استفاده انسان_ است. ذکر شتر هم ظاهرا به خاطر این بوده که این سوره مکی است و مخاطب اولیه اش اعرابی است که مهمترین وسیله حمل و نقلشان شتر است. البته این احتمال، به اصل مطلب ضرری نمی زند و تفکر در این حیوان خارق العاده، برگی دیگر از دفتر شگفتی های قدرت حق تعالی را پیش روی انسان ورق می زند.

    توضیح علامه طباطبایی را در پست بعدی عرض می کنم.
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    علامه طباطبایی در توضیح این کریمه می نویسد:

    بعد از آنكه اوصاف غاشيه [= روز قيامت كه حوادث وحشتناكش همه را مى‏ پوشاند] و حال دو طايفه مؤمن و كافر را بيان نمود، به تدبير ربوبى كه به خوبى دلالت بر ربوبيت خداى تعالى مى‏ كند اشاره ای اجمالی کرده است؛ [ربوبیت الهی چند نتیجه و لازمه دارد، از جمله اینکه:] ربوبيت مقتضى وجوب عبادت است [و اقتضا می کند فقط آن ربّ، عبادت و اطاعت شود]. لازم ربوبیت، رسيدگی به حساب اعمال و جزا دادن به مؤمن و كافر است؛ مؤمن را در برابر ايمانش پاداش می دهد و كافر را در برابر كفرش عذاب می کند، و ظرفى كه اين حساب و جزا در آن واقع مى‏ شود همان روز غاشيه است [= یعنی روز قيامت كه حوادث وحشتناكش همه را مى‏ پوشاند].

    در اين آيه، نخست منكرين ربوبيت خداى متعال را دعوت مى ‏كند به اينكه در كيفيت خلقت شتر نظر و دقت كنند كه چگونه خلق شده، و خداى متعال چگونه او را از زمينى مرده و فاقد حيات و شعور به اين صورت عجيب در آورده است؛ موجودی كه نه تنها خودش عجيب است بلكه اعضا و قوا و کارهایش نيز شگفت آور است. او شتر را مسخر انسان ها كرده و آنها از سوارى و باركشى و گوشت و شير و پوست و كُركَش و حتی از بول و پشكلش استفاده مى‏ كنند! آیا تمام این مسایل اتفاقی و تصادفی بوده و خود به خود پدید آمده و در خلقت او هیچ غرضی وجود نداشته است؟!

    آقای طباطبایی در ادامه می افزاید:
    اینکه به خلقت شتر اشاره فرمود به خاطر آن است که سوره غاشیه مکی است و اعراب، نخستین کسانی بودند که آیات قرآن بر آنها خوانده می شد و شتر هم از ارکان مهم زندگی شان بود. [در واقع قران کریم از مهمترین مساله زندگی اعراب، برای تدبر و اندیشه بهره وری کرده است.]*

    این مثال امروز هم به قوت خودش باقی است و تدبر و تفکر در ساختمان عجیب این موجود، درس های بزرگی از قدرت سازنده اش به ما می آموزد. در مراسمات عزای حسینی (علیه السلام) که برخی کاروان های نمادین شتر در خیابان های شهر راه می افتد، وقتی از نزدیک این حیوان درشت و قدرتمند را می بینم، با آن کوهان شگفت آور و پاهای نیرومندی که برای پیمودن مسافت های طولانی شن های بیابان طراحی شده، و آرامشی که در حرکت و نگاه این حیوان زیبا وجود دارد و ده ها نکته دیگر، قدری معنای این آیه کریمه برایم روشن تر می شود.

    البته همانطور که اشاره رفت، ذکر شتر از باب مثال است و در قرآن کریم بارها و بارها به تفکر و تدبر در انواع مخلوقات زمینی و آسمانی و حتی در وجود خود ما، دعوت شده که اصطلاحا از آنها به عنوان آیات آفاقی و انفسی یاد می کنیم؛ به قول سعدی:

    برگ درختان سبز در نظر هوشیار
    هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

    ---------------------------
    * المیزان، ج‏20، ص 274 و 275
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۰:۴۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست
    آقای طباطبایی در ادامه می افزاید:
    اینکه به خلقت شتر اشاره فرمود به خاطر آن است که سوره غاشیه مکی است و اعراب، نخستین کسانی بودند که آیات قرآن بر آنها خوانده می شد و شتر هم از ارکان مهم زندگی شان بود. [در واقع قران کریم از مهمترین مساله زندگی اعراب، برای تدبر و اندیشه بهره وری کرده است.]*
    سلام استاد قرآنمان می گفتند:شترها برای اعراب از فرزندانشان هم عزیزتربود چه بسا در دل بیابان که از گرسنگی و تشنگی تلف می شدند با تکه ای از چربی کوهان شتر که مثل ادامس می جویدند زنده می ماندند!

    شترها ساربان های خوبی بودند!مقصدرامی شناختند و بدون این که از طوفانهای صحرایی ناراحت شوند به نزد قبیله ی خودشان برمی گشتند!

    درنزد مردم جزیرة العرب باید دین اسلام ریشه می زد ان هم اعراب جاهلی که فرزندان دختر را برای کنیزی زنده نگه می داشتند و گاه به رسم جاهلی برسرخاک رفته و با یک دست خاک را صاف کرده و نوزاد بی گناه را انداخته برمی گشتند...

    خداراشکر درمیان مردم این رسم و رسوم جاهلی برافتاد

    چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    درنزد مردم جزیرة العرب باید دین اسلام ریشه می زد ان هم اعراب جاهلی که فرزندان دختر را برای کنیزی زنده نگه می داشتند و گاه به رسم جاهلی برسرخاک رفته و با یک دست خاک را صاف کرده و نوزاد بی گناه را انداخته برمی گشتند...خداراشکر درمیان مردم این رسم و رسوم جاهلی برافتاد
    سلام

    این رسم جاهلی را قرآن عزیز و پیامبر رحمت و مهربانی برداشتند و اگر تلاش های حضرت رسول نبود، الان هم همان شیوه پابرجا و برقرار بود!

    با این همه، آن رسم پلیدِ زنده به گور کردن دخترانِ نونهال، در دنیای به ظاهر متمدن امروز _ که در واقع متوحش تر از دوره جاهلیت است_ شکل دیگری به خود گرفته!

    یمن را ببینید!

    کودکان بی گناهی که به دست حرامزادگان وهابی، چونان گلی پژمرده و تکه تکه می شوند و کمترین آهی هم از نهادهای دروغین بین المللی و سازمان بی آبروی حقوق بشر بلند نمی شود! این بان‌کیمونِ بی‌عرضه که دبیری سازمان ملل را یدک می کشد، کدام گوری است که ببیند زنان و دختران و کودکان سوری به حراج کفار داعشی می روند! کجاست این بی عرضه ی ترسو که ببیند کودکان بی گناه یمنی زیر سلاح های ممنوعه کفار سعودی تکه پاره می شوند و کمترین سخنی از دهان این عروسک آمریکایی بیرون نمی آید!

    در این خرابه بی در و پیکر، در این دنیای به ظاهر صنعتی اما به شدت متوحش، انسانیت کجاست؟! شرف کجاست؟! آن «اگر دین ندارید، پس در دنیایتان آزاده باشید» کجاست؟!

    نه دوست عزیز!

    آن رسم جاهلی برنیفتاده!

    شکلش عوض شده و سوسمارخوران دیروز، امروز به راحتی ِ آب خوردن، با سلاح های ممنوعه، گل های نو رسیده یمنی را پر پر می کنند تا کفه گناهانشان را سنگین تر نمایند و با این وزر سنگین و با این روسیاهی، به ملاقات پروردگار عالم بروند و در درگاه عدل الهی پاسخ دهند که: به کدامین گناه کشته شد؟! (بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ؛ تکویر/9)

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست
    نه دوست عزیز!

    آن رسم جاهلی برنیفتاده!
    سلام راستش الان دارم فکرمی کنم مردم شبه جزیره عربستان که رسوم جاهلی داشتند یک جور ایمان به کارشان داشتند که بیشتر تعصب خشک کورکورانه بودتاتبعیت از شیطان رجیم

    الان کسانی که آدم می کشندآدم یاد حرفهای منافقین می افتدکه گفته بود:ماموریت داشتم فردی را بکشم دیدم خانه نیست!!کودکی آن جابود کشتم رییس گروه گفته بود دست خالی برنگردید!!

    اون عربی که زمان پیامبر(ص)مسلمان شدخمره خمره شراب درکوچه های مدینه خالی کرد روزی که دستورداده شد شراب نخورید مست بود ولایعقل اما نمازش رامی خواندکه آیه نازل شد لاتقربوا الصلاة و انتم سکاری!

    آن عرب دعای آسمانی وحی برایش بود که وقتی گناه می کرد جبرئیل امین با طبقی نورانی از آسمان می آمد و دستوراتی می داد که قبل و بعد نیاز داشتند و اگر گناهی می کردخودش را به ستون مدینه النبی(ص)می بست تا پیامبربگشاید

    نه میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است

    همین الان هم خیلی ها که کربلامی روند از شکوه دین عرب خیلی چیزها می فهمند خصوصا وقتی(شرمنده)بامشهد و مقررات خاص دیدوبازدید مقایسه می کنند آرزومی کنند ای کاش کربلا هم جزیی از مشهدالرضا(ع)بود تا مسلمانی درک می شد...

    والله اعلم

    چرا خداوند با خلقت انسان، تفکر درباره شتر را فرمود!؟


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    «أَفَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» (غاشیه/17) چرا خداوند پس از مساله خلقت انسان، به تفکر درباره خلقت شتر دعوت نموده!؟


    پاسخ:
    مساله خلقت انسان در این آیات مطرح نشده، بلکه پس از وصف حال بهشتیان و دوزخیان در قیامت به تفکر و تدبر در چند مثال دعوت می کند. این مثال ها نشانه هایی از ربّ بودن خدای متعال برای همه عالم است و تدبر در آنها، انسان را به شناخت و درک ربوبیت الهی رهنمون می کند. انسان وقتی رب العالمین را بشناسد، به حکم عقل خود را به عبادت و اطاعت از او ملزم می داند. این مسیری است که می تواند او را از ورطه سقوط در دوزخ رهایی بخشیده و به بهشت راهنمایی نماید. از جمله آن نشانه های ربوبی، تفکر در خلقت شتر _یکی از حیوانات اهلی و مورد استفاده انسان_ است. ذکر شتر هم ظاهرا به خاطر این بوده که این سوره مکی است و مخاطب اولیه اش اعرابی هستند که مهم ترین وسیله حمل و نقلشان شتر بوده است. البته این احتمال، به اصل مطلب ضرری نمی زند و تفکر در این حیوان خارق العاده، برگی دیگر از دفتر شگفتی های قدرت حق تعالی را پیش روی انسان ورق می زند.

    علامه طباطبایی در توضیح این کریمه می نویسد:
    بعد از آنكه اوصاف غاشيه [روز قيامت كه حوادث وحشتناكش همه را مى‏ پوشاند] و حال دو طايفه مؤمن و كافر را بيان نمود، به تدبير ربوبى كه به خوبى دلالت بر ربوبيت خداى تعالى مى‏ كند اشاره ای اجمالی کرده است؛ [ربوبیت الهی چند نتیجه و لازمه دارد، از جمله اینکه:] ربوبيت مقتضى وجوب عبادت است [و اقتضا می کند فقط آن ربّ، عبادت و اطاعت شود]. لازم ربوبیت، رسيدگی به حساب اعمال و جزا دادن به مؤمن و كافر است؛ مؤمن را در برابر ايمانش پاداش می دهد و كافر را در برابر كفرش عذاب می کند، و ظرفى كه اين حساب و جزا در آن واقع مى‏ شود همان روز غاشيه است [یعنی روز قيامت كه حوادث وحشتناكش همه را مى‏ پوشاند.]

    در اين آيه، نخست منكرين ربوبيت خداى متعال را دعوت مى ‏كند به اينكه در كيفيت خلقت شتر نظر و دقت كنند كه چگونه خلق شده، و خداى متعال چگونه او را از زمينى مرده و فاقد حيات و شعور به اين صورت عجيب در آورده است؛ موجودی كه نه تنها خودش عجيب است بلكه اعضا و قوا و کارهایش نيز شگفت آور است. او شتر را مسخّر انسان ها كرده و آنها از سوارى و باركشى و گوشت و شير و پوست و كُركَش و حتی از بول و پشكلش استفاده مى‏ كنند! آیا تمام این مسایل اتفاقی و تصادفی بوده و خود به خود پدید آمده و در خلقت او هیچ غرضی وجود نداشته است؟!

    آقای طباطبایی در ادامه می افزاید:
    اینکه به خلقت شتر اشاره فرمود به خاطر آن است که سوره غاشیه مکی است و اعراب، نخستین کسانی بودند که آیات قرآن بر آنها خوانده می شد و شتر هم از ارکان مهم زندگی شان بود. [در واقع قرآن کریم از مهم ترین مساله زندگی اعراب، برای تدبر و اندیشه بهره وری کرده است.]*

    این مثال امروز هم به قوت خودش باقی است و تدبر و تفکر در ساختمان عجیب این موجود، درس های بزرگی از قدرت سازنده اش به ما می آموزد. در مراسمات عزای حسینی (علیه السلام) که برخی کاروان های نمادین شتر در خیابان های شهر راه می افتد، وقتی از نزدیک این حیوان درشت و قدرتمند را می بینم، با آن کوهان شگفت آور و پاهای نیرومندی که برای پیمودن مسافت های طولانی شن های بیابان طراحی شده، و آرامشی که در حرکت و نگاه این حیوان زیبا وجود دارد و ده ها نکته دیگر، قدری معنای این آیه کریمه برایم روشن تر می شود.

    البته همانطور که اشاره رفت، ذکر شتر از باب مثال است و در قرآن کریم بارها و بارها به تفکر و تدبر در انواع مخلوقات زمینی و آسمانی و حتی در وجود خود ما، دعوت شده که اصطلاحا از آنها به عنوان آیات آفاقی و انفسی یاد می کنیم؛ به قول سعدی:

    برگ درختان سبز در نظر هوشیار
    هر ورقش دفتری است معرفت کردگار


    __________
    * المیزان، ج‏20، ص 274 و 275.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ در ساعت ۲۰:۴۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود