جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه...پاسخ قرآن به ادعای زن بودن فرشتگان

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شبهه...پاسخ قرآن به ادعای زن بودن فرشتگان




    سلام...

    خوب شبهه ای که مدتی هست که در اینترنت و مبحثهای قرآنی مطرح شده رو می خوام بهش اشاره ای داشته باشم و نظرات دوستان و کارشناس عزیز رو در موردش بدونم...امیدوارم دوستان با احترام و صبوری نظراتشون رو بیان کنن...

    در زمان حیات پیامبر...دسته ای از افراد که اکثرشون مشرک بودند ادعا می کردند که فرشتگان زن هستند همانطور که قران به این امر اشاره کرده(در سوره زخرف:...و فرشتگان را که بندگان خدایند، زن پنداشتند....)

    حالا شبهه ای که مطرح می شه در باب استدلالیست که قرآن در پاسخ به ادعای مشرکان طرح کرده است...آیا این استدلال سست نیست؟...توجه بفرمایید:

    قرآن در پاسخ مشرکان و اینکه ادعای آنها را بی اعتبار سازد می فرماید که آیا در هنگام خلقت فرشتگان حاضر بودند؟

    شبهه مطرح می شود که مگر برای پی بردن به جنسیت فرشتگان ضرورت داره که در هنگام خلقت فرشتگان حاضر باشیم؟آیا پاسخ به این سوال ما را رهنمود نمی کند که قرآن پاسخی سست داده استــــ؟اگر قرار باشد برای پی بردن به هر حقیقتی از این دست ما در هنگام خلقتشان حضور داشته باشیم که بسیاری از حقایق از حقانیت می افتند....و از سویی به اعتبار بعضی از آیات هم خدشه وارد می شود

    عین آیه:
    سوره الزخرف (43) آیه 19 وَ جَعَلُوا الْمَلائِكَةَ الَّذِينَ هُمْ عِبادُ الرَّحْمنِ إِناثاً
    أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ
    و فرشتگان را که بندگان خدايند زن پنداشتند آيا به هنگام خلقتشان ، آنجاحاضر بوده اند ؟
    زودا که اين شهادتشان را مي نويسند و از آنها بازخواست مي شود

    و در آخر عرض کنم: اگر تاپیک رو در شاخه درستی ایجاد نکردم معذرت می خوام...

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ در ساعت ۰۷:۳۱ دلیل: غلط املائی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    806 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    شبهه...پاسخ قرآن به ادعای زن بودن فرشتگان







    کارشناس بحث: استاد میقات

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    شبهه...پاسخ قرآن به ادعای زن بودن فرشتگان


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ جَعَلُوا الْمَلائِكَةَ الَّذينَ هُمْ عِبادُ الرَّحْمنِ إِناثاً أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ»
    آنها فرشتگان را كه بندگان خداوند رحمانند مؤنّث پنداشتند. آيا شاهد آفرينش آنها بوده اند؟! گواهى آنان نوشته مى ‏شود و (از آن) بازخواست خواهند شد.(زخرف، 19)


    با سلام و درود

    در این آیات برای رد و ابطال ادعای مشرکان، استدلالی ساده و روشن بیان شده است تا ادعای بی اساس آن ها را به رخشان بکشد.

    با توجه به این ملائکه مجردند و قابل دیده شدن نیستند، ادعای مشرکان، ادعایی غیر معقول و غیر منطقی است. نه عقل با آن موافق است و نه از طریق نقل (توسط پیامبر و ...) تاییدی در این زمینه وارد شده است. می ماند طریق حس، لذا خداوند می فرماید مگر شاهد خلقت فرشتگان بوده اید که اکنون ادعا دارید آن ها مؤنث و دختران خدا هستند.

    به بیان دیگر؛ مشرکان وقتی دلیل عقلی و نقلی ندارند، فقط می ماند دلیل حسی، لذا در رد ادعای آن ها گفته می شود مگر دلیل حسی (حاضر بودن و دیدن) دارید که چنین ادعا می کنید.

    بیان سوم؛ در این جا استفهام انکاری شده است، یعنی شما که دلیل حسی ندارید (حضور نداشته و ندیده اید)، ادعایتان ادعایی بی اساس و باطل است، زیرا نه دلیل عقلی، نه دلیل نقلی و نه دلیل حسی دارید. پس ادعایی دارید بدون دلیل، ادعایی از روی جهالت و نادانی.

    مشابه این استدلال در آیات دیگر هم آمده و ادعای مشرکان، تهمت و کذب دروغ نامیده شده است: «أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَئكَةَ إِنَثًا وَ هُمْ شَهِدُونَ أَلَا إِنّهُم مِّنْ إِفْكِهِمْ ... وَ إِنّهُمْ لَكَاذِبُونَ»(صافات، 150-152)

    بنابر این:

    در برابر مشرکان و برای ابطال ادعای آنان گفته می شود دلیل عقلی یا نقلی که ندارید.

    می ماند دلیل حسی:
    آیا ملائکه به صورت ملکی بر شما وارد شده اند؟
    آیا شما به آسمان رفته اید و ملائکه را دیده اید؟
    آیا پیامبری صورت ملائکه را به شما نشان داده است؟

    وقتی دلیل حسی هم ندارید پس ادعایتان بی اساس و باطل، و ادعای دروغ و کذب است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    مگر شاهد خلقت فرشتگان بوده اید که اکنون ادعا دارید آن ها مؤنث و دختران خدا هستند.
    تشکر فراوان جناب کارشناس...سخن شما و پاسخ شما صحیح...اتفاقا من هم به نظرم این بود که معقول بود که خدا با دلیل و برهان بگوید اصلا فرشتگان که همچون انسان نیستند که زن و مرد داشته باشند و اینها....
    خوب سوال اصلی بنده هم این است چه رابطه ای بین شاهد بودن خلقت فرشتگان و شناخت ماهیت آنها هست....شما نوشته اید که :
    مگر شاهد خلقت فرشتگان بوده اید که اکنون ادعا دارید آن ها مؤنث و دختران خدا هستند
    خوب سوال این است که مگر باید شاهد خلقت فرشتگان باشیم که اکنون ادعا کنیم که فرشتگان مونث هستند....مشرکان می توانند بگویند ما شاهد خلقت نبودیم ولی بنا به شواهدی و تجربیاتی متوجه شده ایم که فرشتگان مونث هستند و اصلا ضرورتی ندارد که ما در هنگام خلقت فرشتگان حاضر باشیم....
    به قول شما قرآن می توانست بگوید که شما هیچ سند و مدرکی ندارید، پس بر چه اساس ادعا می کنید....ولی دیگر گفتن اینکه شما در هنگام خلقت حضور نداشتید که معنا ندارد...درست نیست؟
    جالب است شما دلایلی که می توان فهمید که فرشتگان مونث هستند یا نه را نیز ذکر کردید...مثل اینکه گفتید فرشنگان به صورت ملکی بر کسی وارد بشوند...و قطعا اینها می توانند چند مورد از راه های متعدد باشند...حالا قرآن بدون در نظر گرفتن تمام آن دلایل و موارد اشاره می کند که شما که در هنگام خلقت فرشتگان حاظر نبودید..من متوجه منظور نمی شوم....
    اینکه ما در هنگام خلقت فرشتگان حاظر باشیم یکی از ده ها روش هایی می تواند باشد که ما به جنس فرشتگان پی ببریم...حال قرآن تنها به همین یک دلیل اشاره می کند و می خواهد تمام ادعای مشرکان را با به چالش کشیدن همین یک دلیل و روش بی اعتبار سازد...
    ویرایش توسط پاریس : ۱۳۹۴/۰۱/۱۸ در ساعت ۱۰:۱۱

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    تشکر فراوان جناب کارشناس...سخن شما و پاسخ شما صحیح...اتفاقا من هم به نظرم این بود که معقول بود که خدا با دلیل و برهان بگوید اصلا فرشتگان که همچون انسان نیستند که زن و مرد داشته باشند و اینها....
    خوب سوال اصلی بنده هم این است چه رابطه ای بین شاهد بودن خلقت فرشتگان و شناخت ماهیت آنها هست....شما نوشته اید که :
    مگر شاهد خلقت فرشتگان بوده اید که اکنون ادعا دارید آن ها مؤنث و دختران خدا هستند
    خوب سوال این است که مگر باید شاهد خلقت فرشتگان باشیم که اکنون ادعا کنیم که فرشتگان مونث هستند....مشرکان می توانند بگویند ما شاهد خلقت نبودیم ولی بنا به شواهدی و تجربیاتی متوجه شده ایم که فرشتگان مونث هستند و اصلا ضرورتی ندارد که ما در هنگام خلقت فرشتگان حاضر باشیم....
    به قول شما قرآن می توانست بگوید که شما هیچ سند و مدرکی ندارید، پس بر چه اساس ادعا می کنید....ولی دیگر گفتن اینکه شما در هنگام خلقت حضور نداشتید که معنا ندارد...درست نیست؟
    جالب است شما دلایلی که می توان فهمید که فرشتگان مونث هستند یا نه را نیز ذکر کردید...مثل اینکه گفتید فرشنگان به صورت ملکی بر کسی وارد بشوند...و قطعا اینها می توانند چند مورد از راه های متعدد باشند...حالا قرآن بدون در نظر گرفتن تمام آن دلایل و موارد اشاره می کند که شما که در هنگام خلقت فرشتگان حاظر نبودید..من متوجه منظور نمی شوم....
    اینکه ما در هنگام خلقت فرشتگان حاظر باشیم یکی از ده ها روش هایی می تواند باشد که ما به جنس فرشتگان پی ببریم...حال قرآن تنها به همین یک دلیل اشاره می کند و می خواهد تمام ادعای مشرکان را با به چالش کشیدن همین یک دلیل و روش بی اعتبار سازد...

    با سلام و درود

    انتطار ندارید که خداوند برای اعراب صدر اسلام از مجرد بودن ملائکه و ... صحبت کند. بایستی برای آن ها دلیلی ساده، ملموس و قابل فهم آورده شود.

    شاهد بودن و دیدن و حاضر بودن، برای آن ها قابل فهم است، به گونه ای که حتی خود همان مخاطبین در آن زمان، هیچ کدام اظهار تعجب نکرده و نگفتند این چه استدلالی است که خدا می آورد.

    مطلب دیگر؛ خداوند خالق و آفریدگار است و می خواهد این صفت خالقیت را به مخاطب القاء کند تا بدانند خداوند خالق است پس فرشتگان مخلوقند لذا قابلیت پرستش را ندارند. از طرفی چه کسی از خالق، آگاهتر است نسبت به مخلوق؟

    بنابر این:

    خداوند خالق است و فرشتگان مخلوق؛ لذا فرشتگان شایسته پرستش نیستند.

    کسی که خالق است، نسبت به مخلوقش از همه آگاهتر است. لذا وقتی از جنسیت مخلوقش چیزی نگفته است، دیگران بر چه اساسی در این مورد، ادعا می کنند؟!! آیا این ادعا، بی اساس و بی ارزش نیست؟

    به نظر شما چه استدلالی بهتر بود آورده شود؟


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکر


  9. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر دوباره...
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    شاهد بودن و دیدن و حاضر بودن، برای آن ها قابل فهم است، به گونه ای که حتی خود همان مخاطبین در آن زمان، هیچ کدام اظهار تعجب نکرده و نگفتند این چه استدلالی است که خدا می آورد.
    خوب اینکه مخاطبین اظهار تعجب نکردن اول باید ثابت شود...معلوم نیست شاید اظهار تعجب کرده باشند دسته ای از مشرکان ولی در تاریخ نیامده و یا تاریخ بدان اشاره ای نکرده و یا آمده و نادیده گرفته شده...
    به هر حال شما این آیه قرآن را مثلا با این امر می توانید مقایسه کنید...فرض کنید من به دوستم بگویم اجنه ها از جنس آبند...بعد دوستم به من بگوید که مگر در هنگام خلقت اجنه ها حاظر بوده ام؟
    خوب آیا این پاسخ دوستم را شما قانع کننده می دانید؟من می توانم بگویم که خوب من در هنگام خلقت حاظر نبودم ولی می دانم به دلایلی اجنه ها از جنس آب هستند...شاید مشرکان که دلایل قانع کننده ای از برای اثبات ادعایشان نداشتند در برابر این سخن قرآن سکوت کرده اند و یک جورایی صدای قضیه را در نیاورده اند که خودشان هم در پی اش رسوا شوند(چون خود مشرکان هم دلیل و مدرکی فکر می کنم نداشتند)
    ولی در هرصورت پاسخی که قرآن داده هنوز برای من قابل هضم نیست و شاید من پاسخ بهتری از آنچه که قرآن داده به ذهنم نرسد ولی فکر می کنم بتوانم به عنوان یک شخص بی طرف با توجه به دلایلی که در بالا هم عرض کردم ادعا کنم پاسخ قرآن معقول و کامل به نظر نمی رسد...
    و یک نکاتی در مورد خالق بودن و تذکر خدا دادید...خوب مخاطبین حضرت محمد را به پیامبری نمی شناختند و سخنان قرآن را به رسمیت و کلام خدا نمی شناختند پس قرآن هم فکر نمی کنم باید پاسخی می داد که مثلا به قول شما(اگر درست منظورتان را فهمیده باشم) اینطور از آن برداشت کرد که خدا که قرآن و آن پاسخ کلام اوست خوساته این نکته را برساند که به اعتبار خالق بودنش بهتر از مشرکان می داند...
    از طرفی فکر نمی کنم که مشرکان فرشنگان را می پرستیدند،یک جورایی مشرکان فرشتگان را به شفاعت می طلبیدند...یک جورایی ما هم در حال حاظر امامان را به شفاعت می طلبیم..مثلا می گوییم یا علی مدد یا یا علی مثلا فرزند مرا شفا بده...دست به دامان ائمه می شویم و به بارگاه و امام زاده ها می رویم و نذر و نزوراتی برپا می کنیم...حالا مشرکان شاید با شدت بیشتری این امر را انجام می دادن...البته سوء تفاهم نشود..من قصد مقایسه ی پایاپای ندارم...
    و در هرصورت قرآن با قصد و رساندن پیامی هم آنگونه پاسخ داده مثلا با این هدف که نشان دهد فرشتگان که مخلوقند پس لایق پرستش نیستند اما نباید پاسخی ناقص می داد...به نظر من پاسخ ناقص است....و حاظر نبودن در هنگام خلقت فرشنگان دلیل نمی شود...
    شاید باید روی همین پاسخ های شما بیشتر فکر کنم و پاسخ شما را کامل دیدم...ولی فعلا قانع نشدم و فکر می کنم باید بیشتر روی سوالم و پاسخ شما تامل کنم...امیدوارم دوستان دیگر هم نکته ای به ذهنشان می رسد بیان کنند....
    ویرایش توسط پاریس : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۳:۵۰

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    خوب اینکه مخاطبین اظهار تعجب نکردن اول باید ثابت شود...معلوم نیست شاید اظهار تعجب کرده باشند دسته ای از مشرکان ولی در تاریخ نیامده و یا تاریخ بدان اشاره ای نکرده و یا آمده و نادیده گرفته شده...

    با سلام و درود

    همین که مطلبی در این زمینه نقل نشده است حکایت از آن است. شما اگر در این زمینه ادعایی دارید باید ثابت کنید. مواردی هم که احتمال داده اید، تا ثابت نکنید، صرف احتمال است و ارزشی ندارد زیرا هر احتمالی پذیرفتنی نیست بلکه نیازمند وجود قرینه است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    به هر حال شما این آیه قرآن را مثلا با این امر می توانید مقایسه کنید...فرض کنید من به دوستم بگویم اجنه ها از جنس آبند...بعد دوستم به من بگوید که مگر در هنگام خلقت اجنه ها حاظر بوده ام؟
    خوب آیا این پاسخ دوستم را شما قانع کننده می دانید؟من می توانم بگویم که خوب من در هنگام خلقت حاظر نبودم ولی می دانم به دلایلی اجنه ها از جنس آب هستند...شاید مشرکان که دلایل قانع کننده ای از برای اثبات ادعایشان نداشتند در برابر این سخن قرآن سکوت کرده اند و یک جورایی صدای قضیه را در نیاورده اند که خودشان هم در پی اش رسوا شوند(چون خود مشرکان هم دلیل و مدرکی فکر می کنم نداشتند)

    پاسخ دوست شما معنایش این است که دلیلتان چیست؟ شما باید دلیل بیاورید. لذا اگر از روی دلیل سخن گفته اید، در جواب دوستتان می گویید حاضر نبودم ولی این دلیل معتبر را دارم. بالاخره باید دلیل داشته و اقامه دلیل بکنید.

    مشرکان باید دلیل عقلی، نقلی و یا حسی داشته باشند. دلیل عقلی و نقلی که ندارند، پس می ماند دلیل حسی؛ لذا به آن ها به صورت استفهام انکاری گفته می شود مگر حاضر بوده و دیده اید؟!!

    اما این که شاید دلیل داشته باشند و ...، احتمالاتی است که علمی محسوب نمی شود زیرا هر احتمالی که قابل طرح نیست. فرضی و خیالی که صحبت نمی کنیم.

    این هم دلیل مشرکان: «بَلْ قَالُواْ إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلىَ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلىَ ءَاثَارِهِم مُّهْتَدُون‏»؛ بلكه آنها مى‏گويند: ما نياكان خود را بر آئينى يافتيم، و ما نيز به پيروى آنان هدايت يافته ‏ايم.(زخرف، 22)

    شما توجه داشته باشید که طرف سخن، خداوند عالم و حکیم است. از طرفی چرا ما به نفع مشرکانی غش کنیم که هیچ دلیلی نداشته اند، چرا به این طرف که مستندات عقلی و نقلی دارد غش نکنیم؟! ادله عقلی و نقلی داریم که فرشتگان دختر نیستند، چرا این ها را ندیده بگیریم و به یک سری احتمالات فرضی تکیه کنیم و طرف مشرکان را بگیریم!


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    ولی در هرصورت پاسخی که قرآن داده هنوز برای من قابل هضم نیست و شاید من پاسخ بهتری از آنچه که قرآن داده به ذهنم نرسد ولی فکر می کنم بتوانم به عنوان یک شخص بی طرف با توجه به دلایلی که در بالا هم عرض کردم ادعا کنم پاسخ قرآن معقول و کامل به نظر نمی رسد...

    مواردی که در بالا فرمودید یک سری احتمالات فرضی بوده که واقعیت خارجی ندارد. شما باید به دنبال دلیل باشید. ادعای مشرکان علاوه بر این که دلیلی ندارد، دلیل بر بطلان آن وجود دارد. عقل و استدلال عقلی ثابت می کند که ملائکه مجردند و جنس مؤنث و مذکر ندارند و ... . دیلی نقلی هم که بر بطلان ادعای مشرکان داریم. پس دیگر جای شک و تردید نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    و یک نکاتی در مورد خالق بودن و تذکر خدا دادید...خوب مخاطبین حضرت محمد را به پیامبری نمی شناختند و سخنان قرآن را به رسمیت و کلام خدا نمی شناختند پس قرآن هم فکر نمی کنم باید پاسخی می داد که مثلا به قول شما(اگر درست منظورتان را فهمیده باشم) اینطور از آن برداشت کرد که خدا که قرآن و آن پاسخ کلام اوست خوساته این نکته را برساند که به اعتبار خالق بودنش بهتر از مشرکان می داند...
    از طرفی فکر نمی کنم که مشرکان فرشنگان را می پرستیدند،یک جورایی مشرکان فرشتگان را به شفاعت می طلبیدند...یک جورایی ما هم در حال حاظر امامان را به شفاعت می طلبیم..مثلا می گوییم یا علی مدد یا یا علی مثلا فرزند مرا شفا بده...دست به دامان ائمه می شویم و به بارگاه و امام زاده ها می رویم و نذر و نزوراتی برپا می کنیم...حالا مشرکان شاید با شدت بیشتری این امر را انجام می دادن...البته سوء تفاهم نشود..من قصد مقایسه ی پایاپای ندارم...

    اولا مشرکان، خدا را خالق و آفریدگار می دانستند؛ البته این اعتقاد آن ها به شرک آلوده شده و برای خدا شریک در عبودیت قائل شده اند. «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّه‏»؛ و هر گاه از آنان بپرسى: چه كسى آسمانها و زمين را آفريده، و خورشيد و ماه را مسخّر كرده است؟ مى ‏گويند: «اللَّه».(عنکبوت، 61)

    در ثانی، خود قرآن در آیه بعد می فرماید که آن ها گفتند اگر خداوند رحمان مى ‏خواست ما آنها را پرستش نمى ‏كرديم‏: «وَ قَالُواْ لَوْ شَاءَ الرَّحْمَانُ مَا عَبَدْنَاهُم» (زخرف، 20)

    ثالثا موضوع شفاعت در جای خود پاسخ داده شده است لذا در این جا مطرح نمی کنم.



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    و در هرصورت قرآن با قصد و رساندن پیامی هم آنگونه پاسخ داده مثلا با این هدف که نشان دهد فرشتگان که مخلوقند پس لایق پرستش نیستند اما نباید پاسخی ناقص می داد...به نظر من پاسخ ناقص است....و حاظر نبودن در هنگام خلقت فرشنگان دلیل نمی شود...
    شاید باید روی همین پاسخ های شما بیشتر فکر کنم و پاسخ شما را کامل دیدم...ولی فعلا قانع نشدم و فکر می کنم باید بیشتر روی سوالم و پاسخ شما تامل کنم...امیدوارم دوستان دیگر هم نکته ای به ذهنشان می رسد بیان کنند....
    کلام آخر؛ مشرکان که ادله عقلی و فلسفی بر اثبات دختر بودن ملائکه نداشتند. از طرف پیامبران و یا کتب انبیای سابق هم چنین چیزی به آن ها گفته نشده بود. پس تنها راهی که می ماند برای آن ها، اثبات از طریق حس است یعنی باید دیده باشند.

    قرآن آن مقدمات را نیاورده و رفته سراغ اصل مطلب و فرموده مگر خودتان شاهد خلقت بوده اید و دیده اید؟

    این استدلال خیلی ساده و در عین حال، کوبنده است. این سخن، نهایت باطل بودن و بی اساس بودن ادعای مشرکان را می رساند.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پاسخ قرآن به ادعای زن بودن فرشتگان



    پرسش:
    قرآن در آیه 19 سوره زخرف، در پاسخ مشرکان و اینکه ادعای آنها را بی اعتبار سازد می فرماید که آیا در هنگام خلقت فرشتگان حاضر بودند.
    سؤالی که مطرح است این که مگر برای پی بردن به جنسیت فرشتگان ضرورت دارد در هنگام خلقت فرشتگان حاضر باشیم؟ آیا این پاسخ سست نیست؟ اگر قرار باشد برای پی بردن به هر حقیقتی ما در هنگام خلقتشان حضور داشته باشیم که بسیاری از حقایق از حقانیت می افتند .... و از سویی به اعتبار بعضی از آیات هم خدشه وارد می شود.


    پاسخ:
    «وَ جَعَلُوا الْمَلائِكَةَ الَّذينَ هُمْ عِبادُ الرَّحْمنِ إِناثاً أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ»؛ آنها فرشتگان را كه بندگان خداوند رحمانند مؤنّث پنداشتند. آيا شاهد آفرينش آنها بوده اند؟! گواهى آنان نوشته مى ‏شود و (از آن) بازخواست خواهند شد.(1)
    با سلام و درود
    در این آیات برای رد و ابطال ادعای مشرکان، استدلالی ساده و روشن بیان شده است تا ادعای بی اساس آن ها را به رخشان بکشد.
    با توجه به این ملائکه مجردند و قابل دیده شدن نیستند، ادعای مشرکان، ادعایی غیر معقول و غیر منطقی است. نه عقل با آن موافق است و نه از طریق نقل (توسط پیامبر و ...) تاییدی در این زمینه وارد شده است. می ماند طریق حس، لذا خداوند می فرماید مگر شاهد خلقت فرشتگان بوده اید که اکنون ادعا دارید آن ها مؤنث و دختران خدا هستند.
    به بیان دیگر؛ مشرکان وقتی دلیل عقلی و نقلی ندارند، فقط می ماند دلیل حسی، لذا در رد ادعای آن ها گفته می شود مگر دلیل حسی (حاضر بودن و دیدن) دارید که چنین ادعا می کنید.
    بیان سوم؛ در این جا استفهام انکاری شده است، یعنی شما که دلیل حسی ندارید (حضور نداشته و ندیده اید)، ادعایتان ادعایی بی اساس و باطل است، زیرا نه دلیل عقلی، نه دلیل نقلی و نه دلیل حسی دارید. پس ادعایی دارید بدون دلیل، ادعایی از روی جهالت و نادانی.
    مشابه این استدلال در آیات دیگر هم آمده و ادعای مشرکان، تهمت و کذب دروغ نامیده شده است: «أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَئكَةَ إِنَثًا وَ هُمْ شَهِدُونَ أَلَا إِنّهُم مِّنْ إِفْكِهِمْ ... وَ إِنّهُمْ لَكَاذِبُونَ»(2)
    بنابر این، در برابر مشرکان و برای ابطال ادعای آنان گفته می شود دلیل عقلی یا نقلی که ندارید. می ماند دلیل حسی؛ آیا ملائکه به صورت ملکی بر شما وارد شده اند؟ آیا شما به آسمان رفته اید و ملائکه را دیده اید؟ آیا پیامبری صورت ملائکه را به شما نشان داده است؟
    وقتی دلیل حسی هم ندارید پس ادعایتان بی اساس و باطل، و ادعای دروغ و کذب است. این استدلال ساده و در عین حال محکم است.
    باید توجه داشت که با در نظر داشتن سطح دانش اعراب صدر اسلام، نمی توان از مجرد بودن ملائکه و ... صحبت کرد و دلیل فلسفی بر این موضوع اقامه نمود. بلکه بایستی برای آن ها دلیلی ساده، ملموس و قابل فهم آورده شود.
    شاهد بودن و دیدن و حاضر بودن، برای آن ها قابل فهم است، به گونه ای که حتی خود همان مخاطبین در آن زمان، هیچ کدام اظهار تعجب نکرده و نگفتند این چه استدلالی است که خدا می آورد.
    مطلب دیگر؛ خداوند خالق و آفریدگار است و می خواهد این صفت خالقیت را به مخاطب القاء کند تا بدانند خداوند خالق است و فرشتگان مخلوق، لذا فرشتگان قابلیت پرستش را ندارند. این مطلب با توجه به این مشرکان فرشتگان را پرستش کرده و عبادت می کردند، کاملا قابل تامل است.
    از طرفی خداوند که خالق است، نسبت به مخلوقش از همه آگاهتر است. لذا وقتی از جنسیت مخلوقش چیزی نگفته است، دیگران بر چه اساسی در این مورد، ادعا می کنند و آن ها را دختر می دانند؟! آیا این ادعا، بی اساس و بی ارزش نیست؟
    ممکن است گفته شود شاید مشرکان برای ادعای خود دلیلی داشته اند، که در پاسخ باید گفت این گونه شاید و اگر، احتمالاتی است که علمی محسوب نمی شود زیرا مشرکان هیچ دلیل عقلی و نقلی بر ادعای خود نداشته اند و از طرفی ادله متعدد بر بطلان اعتقاد آن ها وجود دارد. لذا هر احتمالی و شایدی قابل طرح نیست.
    قرآن کریم دلیل مشرکان را تقلید کورکورانه از آباء و اجدادشان می داند: «بَلْ قَالُواْ إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلىَ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلىَ ءَاثَارِهِم مُّهْتَدُون‏»؛ بلكه آنها مى‏گويند: ما نياكان خود را بر آئينى يافتيم، و ما نيز به پيروى آنان هدايت يافته ‏ايم.(3)
    خلاصه؛ مشرکان که ادله عقلی و فلسفی بر اثبات دختر بودن ملائکه نداشتند. از طرف پیامبران و یا کتب انبیای سابق هم چنین چیزی به آن ها گفته نشده بود. پس تنها راهی که می ماند برای آن ها، اثبات از طریق حس است یعنی باید دیده باشند.
    قرآن آن مقدمات را نیاورده و رفته سراغ اصل مطلب و فرموده مگر خودتان شاهد خلقت بوده اید و دیده اید؟
    این استدلال خیلی ساده و در عین حال، کوبنده است. این سخن، نهایت باطل بودن و بی اساس بودن ادعای مشرکان را می رساند.

    ______________

    1. زخرف، 19.
    2. صافات، 150-152.
    3. زخرف، 22.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود