جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عاقبت به خیری با دادن خیرات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    عاقبت به خیری با دادن خیرات




    سلام علیکم و خداقوت

    گاهی دیده میشه که یک شخص ثروتمند میتونه با انجام کارهای خیر در زمان حیات و خیرات هایی وارثین بعد از مرگش انجام میدن، باعث میشه که بتونه آخرت خوبی داشته باشه. کما اینکه در زمان حیاتش نیز در رفاه و آسایش زندگی کرده.
    و گاهی دیده میشه که یک شخص فقیر هم در این دنیا به سختی زندگی میکنه و هم نمیتونه توشه ای برای آخرتش بخره.

    این چطوری با عدالت خداوند جور در میاد؟

    ممنون. التماس دعا

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ در ساعت ۰۸:۰۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    عاقبت به خیری با دادن خیرات







    کارشناس بحث: استاد طاها

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    عاقبت به خیری با دادن خیرات


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    هم فقیر و هم غنی، در این دنیا مشغول گذراندن آزمون بزرگ بندگی خویش هستند و هر کدام که در محدوده وظایف و توانایی خود به دستورات الهی عمل کند مثلا فقیر در برابر رنج خود صبوری پیشه کند و غنی در برابر حرص و آز خویش صبر نماید بهره خویش را در آخرت خواهد برد ضمن اینکه چون فقیر از التذاذهای دنیوی و توانمندیهای یک فرد غنی، محروم بوده امتیاز خاصی به او در آخرت تعلق میگیرد که وی را راضی میکند. آنچه بیان شد را میتوان به خوبی از آیات و روایات استفاده نمود که در ذیل به چند نمونه اشاره میکنیم:

    خداوند در قرآن میفرماید:
    لَتُبْلَوُنَ‏ في‏ أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ؛ به يقين (همه شما) در اموال و جانهاى خود، آزمايش مى‏شويد. (آل عمران/186)

    امام رضا فرمود:
    علت واجب شدن زكات آن است كه هزينه تهيدستان تأمين شود و داراييهاى توانگران نیز حفظ گردد؛ زيرا خداوند تندرستان را مكلّف كرد به امور افراد بيمار و از كار افتاده رسيدگى كنند، چنان كه فرمود: «به يقين (همه شما) در اموال و جانهاى خود، آزمايش مى‏شويد». آزمون در اموالتان، پرداخت زكات است و آزمون در جانها، واداشتن خویش به صبر است ... . (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 8)

    امام صادق فرمود:
    فقرا خدمت رسول خدا آمدند و عرض كردند: يا رسول اللّه ! به درستى كه اغنيا را چيزى هست كه بنده آزاد مى كنند و ما را نيست، و ايشان را چيزى هست كه حج مى گذارند و ما را نيست، و ايشان را چيزى هست كه صدقه مى دهند و ما را نيست، و ايشان را چيزى هست كه جهاد مى نمايند و ما را نيست. رسول خدا فرمود: هر كه صد مرتبه خدا را به بزرگى ياد كند (يعنى به «اللّه اكبر» بگويد) این بهتر است از آزاد كردن صد بنده؛ و هر كه صد مرتبه «سُبحانَ اللّه » بگويد، این بهتر است از قربانی صد شتر فربه در حج؛ و هر كه صد مرتبه «اَلْحَمْدُ لِلّهِ» بگويد، این بهتر است از بار كردن صد اسب در راه خدا با زين و لجام و سواران آنها، كه همه از او باشد و به جهاد فرستد؛ و هر كه صد مرتبه «لا الهَ الّا اللّه » بگويد، بهترين مردم باشد در آن روزی که ذکر میگوید... . امام صادق آنگاه فرمود: اين خبر به اغنيا رسيد. پس ايشان نيز اين را به جا آوردند و فقرا به خدمت پيغمبر بازگشتند و عرض كردند: يا رسول اللّه ! آنچه فرمودى ، به اغنيا رسيده و ايشان نيز آن را به جا آورده اند؛ رسول خدا به آیه ای از قرآن اشاره نموده، فرمود: ذلِكَ فَضْلُ اللّه يُؤْتيهِ مَنْ يَشآءُ؛ اين فضل خداست كه به هر كس بخواهد و شايسته بداند مى‏بخشد.(جمعه/4). (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 505)

    در روایتی آمده است:
    فقرا به پیامبر عرض كردند: توانگران همه بهشت را در اختيار خود گرفتند، آنها حج بجا مى‏آورند و به عمره مى‏روند و صدقات مى‏دهند در حالى كه ما توانايى نداريم اين كارها را انجام دهيم. رسول خدا در پاسخ فرمود: هر كس از شما كه صبر داشته باشد و براى رضاى خدا جزع و بى‏تابى نكند براى آنها سه چيز خواهد بود كه اغنيا از آنها بهره‏اى ندارند، اول اینکه: در بهشت اطاقى هست كه اهل بهشت به آن نگاه مى‏كنند همان گونه كه اهل زمين به ستارگان مى‏نگرند.كسانى وارد اين اطاق مى‏شوند كه پيامبر فقير و يا شهيد فقير و يا مؤمن فقير باشند، دوم اينكه: فقرا پانصد سال قبل از اغنيا وارد بهشت مى‏گردند، سوم اينكه: هر گاه غنى بگويد: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا للَّه و اللَّه اكبر» و فقير هم مانند اين را بگويد، غنى به فقير نخواهد رسيد، اگرچه ده هزار درهم انفاق كند و همينگونه است در همه كارهاى نيك؛ در اين هنگام فقرا گفتند راضى شدیم. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏69، ص: 48)


    ابن عباس میگوید:
    فقرا نزد رسول خدا آمده و عرض کردند: اغنیا [میتوانند ثوابی را انجام دهند که ما انجام میدهیم یعنی] مانند ما نمازمیگزارند و مانند ما روزه میگیرند [اما ما نمیتوانیم ثوابی را انجام دهیم که آنها میتوانند یعنی] آنها اموالی دارند که بواسطه آن اموال، انفاق میکنند و بنده آزاد میکنند و صدقه میدهند. پیامبر در پاسخ فرمود: شما وقتی که نماز میگزارید 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمد لله و 34 مرتبه الله اکبر و نیز 100 مرتبه لا اله الا الله بگویید؛ با این کار به کسانی که بر شما پیشی گرفته اند خواهید رسید و کسانی هم که بعد از شما می آیند بر شما پیشی نخواهند گرفت. (جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 53)

    امام صادق فرمود:
    در روز قـيـامت خـداوند با لحنی پوزش خواهانه به بنده نیازمند خود در دنیا، مى‏فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند كه تو را در دنيا محتاج قرار ندادم تا خوار و حقیرت سازم. اكنون پرده را کنار بزن و ببين به جاى دنيا به تو چه داده‏ام. پرده کنار میرود و آنچه در عوض دنیا به او داده را میبیند و میگويد: ای پروردگار من؛ با اين عوضى كه به من دادى مرا چه زيانی است بابت آنچه در دنيا از من گرفتى. (مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 290)

    در پناه حق


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,639
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 9 ساعت نامشخص
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    سلام

    یک مساله ای که هست اینه که خدا از هر کس به اندازه ای که داده انتظار داره
    درباره ثواب افطاری دادن به روزه دار زیاد شنیدیم. درحالی که در ادامه حدیث داریم حتی اگر به شربتی آب یا به دانه ای خرما باشد
    ولی وقتی دارایی انسان از حدی بیشتر بشه حتی بهش واجب میشه که در راه خدا ببخشه (خمس، زکات،...)
    تفاوتی نداره که به هر کس چقدر عطا شده. برای رسیدن به رستگاری باید ز بخل دور بشیم ...ومن یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود