صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه اشکال دارد که خدا بد باشد و اصلا بد و خوب بودن برای خدا معنا دارد؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه اشکال دارد که خدا بد باشد و اصلا بد و خوب بودن برای خدا معنا دارد؟




    سلام....سوالی که چندین وقته ذهنمو مشغول کرده اینه که می خوام در ادامه عرض کنم...امیدوارم دوستان و کارشناس عزیز نظراتشون رو در این باره با صبوری و احترام بیان کنن...و دوستان شرکت کنن و بهره ببریم....
    در مورد انسان و اجتماع انسانی گفتن اینکه مثلا دزدی بد است و نباید دزدی کرد، منطقی و عاقلانه و برای بقاء بشر ضرورت دارد....و می توان گفت از انسان های خوب و مورد پسند فردیست که مثلا دزدی نمی کند، خیانت نمی کند و الی آخر....

    ولی من احساس می کنم این صفاتی که ما خوب و بد می دونیمیشون و اونا رو معیاری قرار می دیم که انسانی رو خوب یا بد بدونیم نسبی هستند و قرار دادی...و این صفات در مورد خدا بی معنا و بی اعتبار است....و این ما هستیم که به این صفات اعتبار و اون ها رو ارزش گذاری می کنیم...
    مثلا چه کسی و چرا گفته عدالت خواه و عادل بودن ذاتا و مطلق صفتی نیکوست و خدا باید که عادل باشد.؟

    ذات و ویژگی هایی که انسان دارد و محیطی که در آن قرار دارد، ایجاب می کنم که عدالت خواه و عدالت را نیک بدارد و از عدالت متنفر باشد و اگر ببیند که کسی عدالت را زیر پا می گذارد، مخصوصا وقتی حق خود او خورده می شود و مثلا در صفی نوبت او را می گیرند ناراحت می شود و در خیلی از موارد قدرت دفاع و مقابله به مثل را ندارد....
    ولی این امر در مورد خدا که تنهاست و مثل و مانند ندارد و قدرت مطلق است به نظرم بی معناست...خدا خواست عدالت را برقرار نمی کند و خواست نا عادلانه همه را به جهنم می اندازد...ما به چه دلیلی می توانیم بگوییم که خدا اشتباه می کند و این رفتار شایسته خدا نیست....خدا که از این ناعدالتی هیچگاه ضعف پیدا نمی کند و یا نگران نمی شود و ترس این را پیدا نمی کند که کسی تلافی کند...او قدرت مطلق است...
    حتی همین امر در انسان ها هم مشاهده می شود...می بینیم که کسی که ثروتمند و قدرتمند است و اصلحه دارد زور می گوید و نگران نیست....
    و خلاصه، چرا باید خدا شایسته صفاتی چون راستگو بودن، عادل بودن، بخشنده بودن باشد...این صفات نسبی هستند و با توجه به محیط انسانی و شرایط انسانی قراردادی و رفته رفته در انسان پی ریزی شده اند...
    از کارشناس و دوستان خواهش می کنم حدالامکان ساده نظراتشون رو بیان کنن و به قولی همه فهم صحبت کنند....ممنون
    و این نکته رو هم بگم که پاسخ ها دینی نباشن(یعنی درون دینی نباشن)

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۱/۱۸ در ساعت ۰۷:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چه اشکال دارد که خدا بد باشد و اصلا بد و خوب بودن برای خدا معنا دارد؟







    کارشناس بحث: استاد کریم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چه اشکال دارد که خدا بد باشد و اصلا بد و خوب بودن برای خدا معنا دارد؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    مثلا چه کسی و چرا گفته عدالت خواه و عادل بودن ذاتا و مطلق صفتی نیکوست و خدا باید که عادل باشد.؟

    ذات و ویژگی هایی که انسان دارد و محیطی که در آن قرار دارد، ایجاب می کنم که عدالت خواه و عدالت را نیک بدارد و از عدالت متنفر باشد و اگر ببیند که کسی عدالت را زیر پا می گذارد، مخصوصا وقتی حق خود او خورده می شود و مثلا در صفی نوبت او را می گیرند ناراحت می شود و در خیلی از موارد قدرت دفاع و مقابله به مثل را ندارد....
    ولی این امر در مورد خدا که تنهاست و مثل و مانند ندارد و قدرت مطلق است به نظرم بی معناست...خدا خواست عدالت را برقرار نمی کند و خواست نا عادلانه همه را به جهنم می اندازد...ما به چه دلیلی می توانیم بگوییم که خدا اشتباه می کند و این رفتار شایسته خدا نیست....خدا که از این ناعدالتی هیچگاه ضعف پیدا نمی کند و یا نگران نمی شود و ترس این را پیدا نمی کند که کسی تلافی کند...او قدرت مطلق است...
    حتی همین امر در انسان ها هم مشاهده می شود...می بینیم که کسی که ثروتمند و قدرتمند است و اصلحه دارد زور می گوید و نگران نیست....
    و خلاصه، چرا باید خدا شایسته صفاتی چون راستگو بودن، عادل بودن، بخشنده بودن باشد...این صفات نسبی هستند و با توجه به محیط انسانی و شرایط انسانی قراردادی و رفته رفته در انسان پی ریزی شده اند...
    سلام وعرض ادب وتبریک سال نو
    همه ما با عقل بدیهی خود درک می کنیم که دزدی بد است وفکر نکنم کسی دزدی را خوب بداند. یعنی همه صفات هم نسبی وقرار دادی نیستند. یا صفات بدی که برخی اوقات خوب هستند مثل دروغ مصلحت آمیز باری نجات جان وآبرو در واقع موارد استثنایی هستند که اولویت مهم تری است که بخاطر آن ما این قبح وبدی کمتر را بخاطر یک مصلحت بیشتر تحمل می کنیم.
    د رعین حال عدالت وظلم هیچوقت نسبی نیستند وشما شاید پیدا نکنید ویا کمتر کسی باشد که بگوید: ظلم خوب است. عدالت به معنای قرار دادن چیزی در جای خود وظلم بمعنای خارج کردن چیزی از محل خود مبغوض همه عقلاء است.
    بقیه صفات هم با این دو سنجیده می شوند. اگر دروغ مصلت آمیز باشد مصداق عدالت است لذا ایرادی ندارد، یا کتک زدن به یتیم وکودک بد است اگر برای آزار واذیت باشد ولی اگر برای تادیب وادب باشد خوب است. چون مصداق عدالت است.
    بنابراین عدالت وظلم نسبی نیستند لذا سایر صفات را هم باید با این دو سنجید اگر مصداق عدالت بود که خوب است واگر مصداق ظلم بود بد است.
    اما نسبت به خداوند متعال که به فرموده خود شما قدرت محض است. چراب باید کسی که قدرت دارد ومی تواند هر کازی خواست انجام دهد. وبرای ارضای نفس خود مجبور به ظلم وارتکاب بدیها نیست اینهارا انجام دهد. انجام هر کاری دلیلی می خواهد. اگر کسی دزدی می کند چون نیاز دارد، اگر ظلم یم کند برای قدرت یافتن واستبداد ویا ارضای غضب خود است. خداوندی که قدرت محض است وهمه چیز دارد ونیازمند به بنده اش نیست به کدامین دلیل باید این بدیها را مرتکب شود وقتی نیاز ندارد؟
    ما تنها نیستیم چون برای رفع نیازهای مادی وروحی به همدیگر نیاز داریم ولی خداوند نیاز عاطفی وروحی ندارد که تنها نباشد لذا تنها بودن خداوند بمعنای نداشتن همتا ونظیر است چون تمام محسنات را بطور نامحدود دارد وخود نیز نامحدود اسن واگر قرار بود هم ظلم انجام دهد وهم عدالت ومثل ماها هم خوبی انجام می داد وهم بدی خود این دال بر محدودیت خداوند بود چون ما یا بخاطر جهل ویا برای ارضای نفس اماره ویا بخاطر نیازمندی این کار ها را انجام می دهیم وخداوند این محدودیت هار ا ندارد تا مرتکب بدی شود.

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ در ساعت ۰۷:۰۰
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تشکر از جناب کارشناس...من دیر رسیدم که از شما بابت توجهتون تشکر کنم...شرمنده...یک سری نکات به نظرم رسید که عرض کنم خدمتتون...
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    همه ما با عقل بدیهی خود درک می کنیم که دزدی بد است وفکر نکنم کسی دزدی را خوب بداند. یعنی همه صفات هم نسبی وقرار دادی نیستند.
    این عقل بدیهی چطور درک می کنه که این دزدی بده؟به نظر من چون عقل فکر می کنه که خودش هم ممکنه مورد بی عدالتی قرار بگیره و از او مالی دزدیده بشه و ممکنه به بقای اجتماع و خانواده اش صدمه وارد بشه...ولی اگر کسی از کودکی مثلا با قدرتی مافوق طبیعت و ماورائی و بدون ترس بهشت و جهنم بدنیا بیاد احتمالا این عقل بدیهی او کمتر نسبت به ظلم و دزدی واکنشی منفی نشون بده....اینجاست که من فکر می کنم اینکه دزدی بد است یا نه بیشتر امری قرار دادی یا نسبی و تحت تاثیر جوامع و شرایط هستند.حالا قدرت خدا که مطلق و نهایت است را تصور کنید...او هیچ نگرانی از اینکه به مقر او دستبردی زده شود ندارد...نگرانی اتمام عمر و بازخواست و جزایی ندارد...حالا شرایط دیگر فرق می کند برای او....اینجاست که من فکر می کنم دیگر نسبت دادن عادل بودن به خدا امریست بی دلیل...
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    د رعین حال عدالت وظلم هیچوقت نسبی نیستند وشما شاید پیدا نکنید ویا کمتر کسی باشد که بگوید: ظلم خوب است. عدالت به معنای قرار دادن چیزی در جای خود وظلم بمعنای خارج کردن چیزی از محل خود مبغوض همه عقلاء است.
    من واقعیت هنوز هیچ دلیل و برهان عقلی پیدا نکردم که با توصل بدان ها بیان کنم که ظلم کردن فارق از هر گونه شرایطی بد است...اینکه ظلم بد است را، شرایط و خوی و ویژگی های انسانی مشخص کرده...غیر از این است؟
    از شما خواهش دارم اگر برهان و استدلال ودلیلی دارید که می گوید ظلم کردن بد است فارق از هرگونه شرایط و خوی و فطرت آدمی، ذکر کنید...به نظر من برهان عقلی واستدلال برای این امر وجود ندارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    خداوندی که قدرت محض است وهمه چیز دارد ونیازمند به بنده اش نیست به کدامین دلیل باید این بدیها را مرتکب شود وقتی نیاز ندارد؟
    خوب این سوال را من اینگونه نیز می تواند مطرح کنم....خداوندی که قدرت محض است و همه چیز دارد و نیاز مند نیست به کدامین دلیل باید این خوبیها را مرتکب شود....من در نظرم احساس می کنم که اصلا معنا ندارد که خدا خوبی انجام دهد یا نه...این انسان است که شرایط و ویژگی هایی دارد که می توانیم بگوییم مثلا کار خوب انجام می دهد یا نه...مثلا دزدی می کند پس کاری بد انجام می دهد...ولی خوب و بد برای خدا معنا ندارد...و من فکر می کنم اگر بتوانیم فارق از دین خدایی دارای شعور را اثبات کنیم، آنوقت خدا تحت تاثیر یک حکمتی کارهایی انجام می دهد و اصلا نمی توانیم بگوییم آن کارها بد هستند یا خوب...عدالت محور هستند یا نه...چون این کارها از جانب خدا انجام می گیرد که او شرایطش با ما فرق می کند و من توضیح دادم که گویا مثلا دزدی بد بودنش از یک دیدگاهی نگاه کنیم تحت شرایط نسبی است...
    ویرایش توسط پاریس : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ در ساعت ۰۷:۳۰


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,639
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 9 ساعت نامشخص
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    این عقل بدیهی چطور درک می کنه که این دزدی بده؟به نظر من چون عقل فکر می کنه که خودش هم ممکنه مورد بی عدالتی قرار بگیره و از او مالی دزدیده بشه و ممکنه به بقای اجتماع و خانواده اش صدمه وارد بشه...ولی اگر کسی از کودکی مثلا با قدرتی مافوق طبیعت و ماورائی و بدون ترس بهشت و جهنم بدنیا بیاد احتمالا این عقل بدیهی او کمتر نسبت به ظلم و دزدی واکنشی منفی نشون بده....اینجاست که من فکر می کنم اینکه دزدی بد است یا نه بیشتر امری قرار دادی یا نسبی و تحت تاثیر جوامع و شرایط هستند.حالا قدرت خدا که مطلق و نهایت است را تصور کنید...او هیچ نگرانی از اینکه به مقر او دستبردی زده شود ندارد...نگرانی اتمام عمر و بازخواست و جزایی ندارد...حالا شرایط دیگر فرق می کند برای او....اینجاست که من فکر می کنم دیگر نسبت دادن عادل بودن به خدا امریست بی دلیل...
    سلام



    اینکه انسان فطرتا دوست نداره بهش ظلم بشه ربطی به بهشت و جهنم نداره. انسان چه اعتقاد به بهشت و جهنم داشته باشه چه ناشته باشه، چه وقتی که هنوز بچ است و با فطرت پاک خودش زندگی می کنه چه وقتی اعمال و افکارش روی این فطرت زنگار می اندازه از ظلم بدش میاد



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    من واقعیت هنوز هیچ دلیل و برهان عقلی پیدا نکردم که با توصل بدان ها بیان کنم که ظلم کردن فارق از هر گونه شرایطی بد است...اینکه ظلم بد است را، شرایط و خوی و ویژگی های انسانی مشخص کرده...غیر از این است؟
    میشه توضیح بدید مثلا در چه شرایطی یا با چه خلق و خویی انسان خوشش میاد بهش ظلم بشه؟


  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تشکر از شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    میشه توضیح بدید مثلا در چه شرایطی یا با چه خلق و خویی انسان خوشش میاد بهش ظلم بشه؟
    خوب انسان هیچگاه دوس نداره بهش ظلم بشود....اما خیلی از انسان ها ظلم می کنند و از اینکه ظلم کنن بدشون نمی آد...و کلا من گفتم شرایط انسانی طوریه که در نظر انسان ظلم عملیست بد..یعنی انسان شاید فطرتا ظلم رو بد بدونه...اما موجودات دیگر در صورت وجود،چه؟
    اما می شه شما هم به این سوال من پاسخ بدید...کسی که قدرت مطلق است،نه ترس این را دارد که تاوان بدهد و نه ترس این را دارد که مجازات شود و نه ترس این را دارد که کسی به تلافی کاری که او انجام داده به او ظلم کند،نه ترس این را دارد که از برای ظلمی که بر جمعیتی وارد می کند مورد بی مهری واقع شود، از چه روی باید اگر لازم دید و حکمتش لازم دید ظلم کند، ظلم نکند و بگوید ظلم کردن عملیست نادرست و ناشایست؟اگر توانستید به این سوال پاسخ بدید به نظرم آنوقت می توانیم بگوییم که بد بودن ظلم تحت تاثیر هیچ شرایطی و تحت تاثیر اینکه ظالم آیا انسان است یا خدا نیست و در نظر همه ظلم کردن بد است و نباید هیچ موجودی ظلم انجام دهد....
    یا یک سوال دیگر:
    مثلا فرض کنید خدایی نیست...از شما می پرسم که اگر موجودی بسیار قدرتمند وجود داشته باشد که ترس بهشت و جهنم ندارد و فطرتا هم از ظلم کردن بدش نمی آید و عمر جاوید دارد، اگر به کسی ظلمی کرد که به نفعش است، آیا او را به خاطر ظلمی که انجام داده سرزنش می کنید؟به چه دلیل؟ظلم کرد به نفع او بود، مثلا او به ثروت بیشتر رسیده...حالا دلیلی دارید که بگویید که ظلم کردن او عملیست بد؟...
    من که دلیلی نمی بینم....پس اینجاست که می گویم ظلم کردن امریست نسبی...و ظلم کردن برای موجودی دیگر می تواند خیلی هم خوب و عاقلانه و شایسته باشد!!!!!!و حالا آیا خدا هم ضرورت دارد که ظلم نکند؟و ظلم نکردن هم برای خدا بد و اشتباه است؟
    و خوب حرف من این است ما نمی توانیم بگوییم که هرکسی نباید ظلم کند...خدا اگر ظلم کرد نمی توانیم بگوییم کاری بد و اشتباه انجام داد...
    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    ینکه انسان فطرتا دوست نداره بهش ظلم بشه ربطی به بهشت و جهنم نداره. انسان چه اعتقاد به بهشت و جهنم داشته باشه چه ناشته باشه، چه وقتی که هنوز بچ است و با فطرت پاک خودش زندگی می کنه چه وقتی اعمال و افکارش روی این فطرت زنگار می اندازه از ظلم بدش میاد
    بله، فطرت آدم اینگونه است، و باید این فطرت ریشه یابی شود...این که انسان از اینکه مورد ظلم واقع شود بدش می آید که طبیعی است...ولی چرا انسان از اینکه ظلم بکند هم فطرتا بدش می آید؟شاید از کودکی و ذاتا به این امر پی برده ظلم کردنش ممکن است تاوانی داشته باشد(در همین دنیا، کاری به بهشت و جهنم نداریم) و یا با ظلم کردن یاد این می افتد که ممکن است خودش هم مورد ظلم قرار بگیرد و خیلی موارد دیگر که باید ریشه یابی شود ولی به هر حال من هیچ دلیل عقلی و برهانی ندارم که بگویم که اصولا ظلم انجام دادن بد است و اشتباه است...کسی که قدرت مطلق است مثل خدا چرا باید از ظلم کردن بدش بیاید،؟و چرا باید اگر لازم دید که ظلمی بکند، ظلم نکند؟و بگوییم اگر ظلم کند شایسته خدا نیست؟....

    آیا کسی برهان عقلی و استدلال و دلیلی دارید که خدا یا موجودی بسیار قدرتمند که انسان نباشد، هم اگر ظلم کرد کاری بد انجام داده؟من چیزی به ذهنم نمی رسه...
    ویرایش توسط پاریس : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ در ساعت ۰۸:۰۳


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,639
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 9 ساعت نامشخص
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    اما می شه شما هم به این سوال من پاسخ بدید...کسی که قدرت مطلق است،نه ترس این را دارد که تاوان بدهد و نه ترس این را دارد که مجازات شود و نه ترس این را دارد که کسی به تلافی کاری که او انجام داده به او ظلم کند،نه ترس این را دارد که از برای ظلمی که بر جمعیتی وارد می کند مورد بی مهری واقع شود، از چه روی باید اگر لازم دید و حکمتش لازم دید ظلم کند، ظلم نکند و بگوید ظلم کردن عملیست نادرست و ناشایست؟اگر توانستید به این سوال پاسخ بدید به نظرم آنوقت می توانیم بگوییم که بد بودن ظلم تحت تاثیر هیچ شرایطی و تحت تاثیر اینکه ظالم آیا انسان است یا خدا نیست و در نظر همه ظلم کردن بد است و نباید هیچ موجودی ظلم انجام دهد....
    آیا هر کسی که ظلم نمی کنه ترس از مجازات داره یا می ترسه که مورد بی مهری واقع بشه؟ تا به حال انسان های اخلاق مدار رو ندیدید که حاضر نیستن حتی حیوانات رو آزار بدن؟ از نظر شما اخلاق چه جایگاهی در زندگی انسان داره؟ این وجدان چیه که هر از گاهی بیدار میشه و آدم رو عذاب میده؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    مثلا فرض کنید خدایی نیست...از شما می پرسم که اگر موجودی بسیار قدرتمند وجود داشته باشد که ترس بهشت و جهنم ندارد و فطرتا هم از ظلم کردن بدش نمی آید و عمر جاوید دارد، اگر به کسی ظلمی کرد که به نفعش است، آیا او را به خاطر ظلمی که انجام داده سرزنش می کنید؟به چه دلیل؟ظلم کرد به نفع او بود، مثلا او به ثروت بیشتر رسیده...حالا دلیلی دارید که بگویید که ظلم کردن او عملیست بد؟...
    من که دلیلی نمی بینم....پس اینجاست که می گویم ظلم کردن امریست نسبی...و ظلم کردن برای موجودی دیگر می تواند خیلی هم خوب و عاقلانه و شایسته باشد!!!!!!و حالا آیا خدا هم ضرورت دارد که ظلم نکند؟و ظلم نکردن هم برای خدا بد و اشتباه است؟
    و خوب حرف من این است ما نمی توانیم بگوییم که هرکسی نباید ظلم کند...خدا اگر ظلم کرد نمی توانیم بگوییم کاری بد و اشتباه انجام داد...
    اگه گزاره عمر جاوید رو نادیده بگیریم، توصیفی که کردید به خیلی از حیوانات شباهت داره
    ما هم هیچ موقع نمی گیم حیوان کار اشتباهی انجام داده که ظلم کرده. چرا؟ چون قدرت تشخیص نداره. وگرنه موجودی که بتونه قباحت ظلم رو درک کنه و با این حال ظلم کنه قابل سرزنشه


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    بله، فطرت آدم اینگونه است، و باید این فطرت ریشه یابی شود...این که انسان از اینکه مورد ظلم واقع شود بدش می آید که طبیعی است...ولی چرا انسان از اینکه ظلم بکند هم فطرتا بدش می آید؟شاید از کودکی و ذاتا به این امر پی برده ظلم کردنش ممکن است تاوانی داشته باشد(در همین دنیا، کاری به بهشت و جهنم نداریم) و یا با ظلم کردن یاد این می افتد که ممکن است خودش هم مورد ظلم قرار بگیرد و خیلی موارد دیگر که باید ریشه یابی شود ولی به هر حال من هیچ دلیل عقلی و برهانی ندارم که بگویم که اصولا ظلم انجام دادن بد است و اشتباه است...کسی که قدرت مطلق است مثل خدا چرا باید از ظلم کردن بدش بیاید،؟و چرا باید اگر لازم دید که ظلمی بکند، ظلم نکند؟و بگوییم اگر ظلم کند شایسته خدا نیست؟....
    میتونه دلایلی که شمردید رو داشته باشه. ولی مساله این نیست. همین که انسان از اینکه مورد ظلم واقع بشه بدش میاد کافیه که ظلم رو بد بدونه و اگر انسان نوع دوستی باشه آنچه رو که برای خودش نمی پسنده برای دیگران هم نمی پسنده


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    این عقل بدیهی چطور درک می کنه که این دزدی بده؟به نظر من چون عقل فکر می کنه که خودش هم ممکنه مورد بی عدالتی قرار بگیره و از او مالی دزدیده بشه و ممکنه به بقای اجتماع و خانواده اش صدمه وارد بشه...ولی اگر کسی از کودکی مثلا با قدرتی مافوق طبیعت و ماورائی و بدون ترس بهشت و جهنم بدنیا بیاد احتمالا این عقل بدیهی او کمتر نسبت به ظلم و دزدی واکنشی منفی نشون بده....اینجاست که من فکر می کنم اینکه دزدی بد است یا نه بیشتر امری قرار دادی یا نسبی و تحت تاثیر جوامع و شرایط هستند.حالا قدرت خدا که مطلق و نهایت است را تصور کنید...او هیچ نگرانی از اینکه به مقر او دستبردی زده شود ندارد...نگرانی اتمام عمر و بازخواست و جزایی ندارد...حالا شرایط دیگر فرق می کند برای او....اینجاست که من فکر می کنم دیگر نسبت دادن عادل بودن به خدا امریست بی دلیل...
    ببینید انجام یک کار عمدتا به دلیل نیاز است. خداوندی چه نیازی دارد که به خواست شخصی وهوای نفس خود یکی را بهشت ودیگری را جهنم ببرد هر کاری که کرده باشند. شما می فرمایید خداوند قدرت محض است. پس با این قدرت می تواند از راه صحیح وعادلانه کارها را انجام دهد چه دلیلی دارد که با دزدی وبی عدالتی انجام دهد؟
    سوای اینکه ما به حسن وقبح ذاتی افعال قائل هستیم. یعنی هر عملی ذاتا خوب یا بد است وعقل قدرت تشخیص این خوبی یا بدی را دارد. هرچیزی که در مسیر کمال ورشد باشد نیکو واگر در مسیر عکس آن یعنی فساد باشد زشت است. وتشخیص اینها با عقلی است که خداوند انسان را مجهز بر آن خلق کرده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    خوب این سوال را من اینگونه نیز می تواند مطرح کنم....خداوندی که قدرت محض است و همه چیز دارد و نیاز مند نیست به کدامین دلیل باید این خوبیها را مرتکب شود....من در نظرم احساس می کنم که اصلا معنا ندارد که خدا خوبی انجام دهد یا نه..
    باید ندارد بلکه خداوندی که کمال وزیبایی مطلق است وهمه خوبیها را در حد نهایی آن دارد چرا باید مرتکب زشتیها شود؟ وجود کمالی وحسن وجودی خداوند است که اقتضاء می کند غیر خوبی انجام ندهد.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,321
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,238 پست
    حضور
    122 روز 11 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " رحمت خدای تعالی همه چیز را فرا گرفته است :

    " ربنا وسعت کل شی" رحمه و علما" . این بیان قول حاملان عرش است که بعد از تسبیح و تحمید حسن عواقب مومنان را از خدای تعالی

    استدعا کرده و برای انها طلب امرزش می کنند. و سپس می گویند : ای پروردگار ما فرا گرفته است رحمت و دانش تو بهمه چیز .

    یعنی عرصه پهناور علم و رحمت تو همه اشیاء را در جهان افرینش فرا گرفته است.

    و نیز در با ب وسعت رحمت خود در جای دیگر می فرمایند :و رحمتی وسعت کل شی فسا کتبها للذین یتقون ...

    اشاره بر اینکه رحمت من فرا گرفته است بهر چیزی در عالم و زود باشد که ثابت گردانیم این رحمت را از برای اهل ایمان و نیز پرهیزکاران

    یعنی ادامه پیدا می کند و اختصاص می یابد این رحمت و رحمتهای بالاتر از ان به کسانیکه اطاعت خدا و رسول را کرده و راه تقوی را

    پیش گرفته اند. یا حق.


  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    ببینید انجام یک کار عمدتا به دلیل نیاز است. خداوندی چه نیازی دارد که به خواست شخصی وهوای نفس خود یکی را بهشت ودیگری را جهنم ببرد هر کاری که کرده باشند. شما می فرمایید خداوند قدرت محض است. پس با این قدرت می تواند از راه صحیح وعادلانه کارها را انجام دهد چه دلیلی دارد که با دزدی وبی عدالتی انجام دهد؟
    خوب جناب کارشناس ما که از شناخت و درک حکمت کارها و اهداف خدا عاجزیم...اگر عاجز نیستیم و شناخت داریم...من یک سوال دارم اصلا هدف از خلقت این دنیا چه بود و چرا خدا این دنیا را خلق کرد...کسی در تاریخ توانسته به این سوال پاسخ دهد...؟خیر!!پس ما از درک اهداف و حکمت خدا عاجزیم....شما می فرمایید که خدا با این قدرت محض می تواند راه صحیح و عادلانه را انجام دهد...و حرف من این است که راه صحیح و عادلانه ای که ما در جامعه انسانی خود تعریف کردیم خوب و منطقی هستند..ولی چیزی که من مطرح کرده ام این است که خدا که قدرت مطلق است دیگر عمل خوب و بد ما برای او بی معناست....یعنی اگر خدا دزدی کرد و بی عدالتی(بی عدالتی با آن تعریفی که ما داریم)کار اشتباه و بدی انجام نداده...من برای اینکه منظورم را درست برسانم...یک سوال می کنم...خواهشن به این سوال پاسخ بدید.
    فردی را متصور شوید که ترس از بهشت و جهنم ندارد و ترس سرزنش شدن و مجازات ندارد و قدرت بسیار زیادی دارد و محتاج و نیازمند به مهر و محبت دیگران نیست و تنهایی هم خوشاست...حال اگر همچین فردی به یک روستایی حمله ور شود و اموال مردم را بدزدد و مردم را به خاک و خون بکشد...آیا شما او را سرزنش می کنید و به او می گویید کاری بد انجام داده؟اگر بلی چه دلیل و برهان و منطقی رابه کار می بری و به چه دلیل به او می گویید کارش اشتباه بوده که دزدی کرده و مردم را به خاک و خون کشیده...؟
    کاری به گذاره های دینی نداریم...حالا خدا با یک هدفی(بحث هوای نفس خدا و نیازمندی نیست)خدا بهشتی برپا نکرد آیا اشتباهی انجام داده؟البته فکر کنم پاسخ دادید..من در ادامه اشاره می کنم:

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    سوای اینکه ما به حسن وقبح ذاتی افعال قائل هستیم. یعنی هر عملی ذاتا خوب یا بد است وعقل قدرت تشخیص این خوبی یا بدی را دارد. هرچیزی که در مسیر کمال ورشد باشد نیکو واگر در مسیر عکس آن یعنی فساد باشد زشت است. وتشخیص اینها با عقلی است که خداوند انسان را مجهز بر آن خلق کرده است.
    خوب جناب کارشناس اینها که شما فرمودید بیشتر گذاره هایی دینی هستند و من عرض کردم که بحث برون دینی باشند...حالا شاید گفته شود که اینها را فلاسفه اسلامی هم با دلیل و برهان هایی اثبات کرده اند و بحث و کلام برون دینی و عقلی است...ولی اینها که شما فرمودید در واقع نتایجی هستند که من می خواستم که از خواندن مباحثی که اینجا مطرح شد بگیرم....در واقع یک جوری شما مغلطه ای به کار بردید...یعنی اگر آن حرفی که من می زنم صحیح باشد دیگر هر عملی ذاتا خوب و بد نیستن که...شما این که هر عملی ذاتا خوب هستن را فرض گرفتید و می خواهید پاسخ مرا بدهید.این صحیح است و من در اشتباه هستم؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    باید ندارد بلکه خداوندی که کمال وزیبایی مطلق است وهمه خوبیها را در حد نهایی آن دارد چرا باید مرتکب زشتیها شود؟ وجود کمالی وحسن وجودی خداوند است که اقتضاء می کند غیر خوبی انجام ندهد.
    همانطور که گفتم اینکه خدا کمال زیبایی مطلق است را ما فعلا نمی توانیم در این بحث فرض بگیریم...من فکر می کردم که باید که مباحثی مطرح کنیم که تازه به این نتیجه برسیم که آیا می توانیم خدارا با انسان مقایسه کنیم و بگوییم او هم خوب و بدش مثل ماست و بعد بگوییم آیا او کمال زیبایی مطلق است یا خیر....همانطورکه گفتم ما به هیچوجه از هدف خلقت بی اطلاع هستیم....حالا بی اطلاع هستیم و ضعف داریم از کجا معلوم که هدف اقتضاء کند که خدا اصلا بهشت و جهنمی برپا نکند و آخرتی نباشد؟
    و من باز آن مثال و سوال پیشین را تکرار می کنم....اگر هدف خلقت اقتضاء کرد که خدا آخرتی برای این دنیا متصور نشود، آیا خدا کاری بد انجام داده؟چه دلیل منطقی باز تکرار می کنم چه دلیل منطقی و برهانی دارید که بگویید خدا کاری بد انجام داده...نه به خدا صدمه ای وارد می شود نه به خدا زیانی وارد می شود و نه به خدا ترسی وارد می شود هیچ و هیچ...پس چرا گفته می شود که از حکمت خدا به دور است که آخرتی برپا نکند...آنهم با یقین!!آیا کسی از هدف خلقت مگر در اطلاع است که برای خدا تصمیم می گیرد؟

    باز من ممنون می شوم که پاسخ کارشناس گرامی را بشنوم...و بهره ببرم..تا اینجا واقعا از ایشان سپاسگذارم و مطالب مفیدی را بیان کردن
    ویرایش توسط پاریس : ۱۳۹۴/۰۱/۲۲ در ساعت ۲۲:۱۳

  12. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود