جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا امام جماعت باید عادل باشد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا امام جماعت باید عادل باشد




    هو الحق

    فلسفه شرط بودن عدالت برای امام جماعت چیست؟


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا امام جماعت باید عادل باشد







    کارشناس بحث: استاد طاها

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا امام جماعت باید عادل باشد

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اصل برگزاری نماز جماعت و انتخاب امامت جماعت، از فروع و احکام عملیه اسلام است و ما به فلسفه حقیقی فروع و احکام شریعت، دسترسی نداریم. با اینحال در روایات گاه به برخی از حکمتها (نه علت و فلسفه حقیقی) برخی از احکام اشاره شده است. مثلا درباره حکمت شرط عدالت در امام جماعت میتوان به این دو حدیث توجه نمود:

    إِنَّ إِمَامَكَ‏ شَفِيعُكَ‏ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى فَلَا تَجْعَلْ شَفِيعَكَ إِلَى اللَّهِ سَفِيهاً وَ لَا فَاسِقاً؛

    همانا امام و پيشنماز تو، شفيع و واسطه تو به درگاه با عظمت الهى است، پس هرگز كسى را كه فاسد و بى خرد است وسيله و شفيع خود به درگاه الهى قرار مده‏.(علل الشرائع، ج‏2، ص: 326)


    إِمَامُ‏ الْقَوْمِ‏ وَافِدُهُمْ‏ فَقَدِّمُوا أَفْضَلَكُمْ؛

    امام جماعت هر جمعی، نماینده آن جمع در پیشگاه خداوند است، پس بهترینها را برای امامت جماعت برگزینید.(من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 377)


    در این دو حدیث بیشتر به نقش آسمانی این شرط در امام جماعت اشاره شده است و البته میتوان جنبه های عقلایی دیگری نیز به آن افزود مثلا اینکه طبعا اقبال انسانها به اینکه شخص عادلی را در راس امور مهم خود قرار دهند بیش از گرایش به انسان فاسق است و از آنجا که نماز امر بسیار مهم و حساسی در اسلام است آن طبع انسانی در اینجا نیز مورد توجه قرار گرفته است.

    در پناه حق

  7. تشکرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    إِنَّ إِمَامَكَ‏ شَفِيعُكَ‏ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى فَلَا تَجْعَلْ شَفِيعَكَ إِلَى اللَّهِ سَفِيهاً وَ لَا فَاسِقاً؛

    همانا امام و پيشنماز تو، شفيع و واسطه تو به درگاه با عظمت الهى است، پس هرگز كسى را كه فاسد و بى خرد است وسيله و شفيع خود به درگاه الهى قرار مده‏.(علل الشرائع، ج‏2، ص: 326)
    سلام
    پس چرا اگر متوجه خروج امام جماعتی از عدالت شدیم حق نداریم بقیه افراد را آگاه کنیم که فردی فاسد و بی خرد را وسیله و شفیع خودشون به درگاه الهی قرار ندهند؟ چرا در این باره مسوولیتی نداریم؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    إِمَامُ‏ الْقَوْمِ‏ وَافِدُهُمْ‏ فَقَدِّمُوا أَفْضَلَكُمْ؛

    امام جماعت هر جمعی، نماینده آن جمع در پیشگاه خداوند است، پس بهترینها را برای امامت جماعت برگزینید.(من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 377)
    اگر حتی بهترین فرد جمعی عادل نبود، چرا نباید به امامت جماعت برگزیده بشه؟ وقتی بهترینه یعنی حداقل از خودمون بهتره. چرا به درگاه الهی شفیع قرار ندهیمش؟ اگر هیچکس در آن جمع عادل نبود، چرا باید همه آن جمع از فیض نماز جماعت محروم شوند؟

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    پس چرا اگر متوجه خروج امام جماعتی از عدالت شدیم
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    دوست عزیز

    همانطور که قبلا هم عرض شد آنچه در امثال این روایات آمده بیان یکی از حکمتهای این حکم است نه علت تام وتمام آن. بنابر این نمیتوان انتظار داشت همه ابهامات را پاسخ دهد.

    اما درباره دو سوالی که مطرح کرده اید:

    ابتدا درباره سوال دومتان عرض کنیم:

    خطاب در روایت یاد شده ظاهرا به جماعت مسلمین و متدینین است نه جماعت فساق و از اینرو الفاظ این روایت در صدد پاسخ به این سوال نیست که اگر جمعی همه فاسق بودند آیا میشود یکی که کمتر فاسق است را به امامت جماعت برگزیدیا خیر. ضمن اینکه بر اساس ادله متعدد قرآنی و روایی، خداوند شفاعت کسی را میپذیرد که به او نوع خاصی از تقرب داشته باشد و به نظر میرسد فاسقی که توبه نکرده فاقد چنین تقرب و جایگاهی است پس از نظر خداوند با اقتدا به انسانی که کمتر از ما فاسق است اما به هر حال با کم و زیادش اهل فسق و فجور است و توبه هم نکرده، لیاقت شفاعت به وجود نمی آید. ضمن اینکه بر اساس استنباط فقها و همانطور که در رساله های عملیه آمده عدالت امام جماعت شرط برپایی و صحت نماز جماعت است و کسی که آگاهانه این شرط را نادیده بگیرد اصولا نمازی فاقد فیض و برکت خوانده است یعنی چنین اقتدای آگاهانه ای به امام فاسق اصولا فاقد هرگونه فیضی است. با توجه به مجموع آنچه بیان شد روشن میشود نه فیضی و نه انتظار قبول شفاعتی در تشکیل چنین نماز جماعتی وجود ندارد تا بخواهیم از آن محروم نشویم. البته درباره نمازی که ناآگاهانه پشت سر امام فاسق خوانده میشود توضیحی لازم است که در زیر به آن میپردازیم.

    درباره سوال اولتان:

    لازم به ذکر است درباره اینکه آیا این عدم اعلام، بصورت مطلق جایز نیست یا اینکه استثنائاتی هم دارد یعنی در مواردی هم باید اعلام کرد، در این باره خوب است از کارشناس احکام جویای پاسخ شوید. اما در فرضی که شما مطرح کرده اید، قطعا برای امام جماعتی که در واقع، فاسق است نه شأن شفاعت گری وجود دارد و نه فیض و ثوابی برای نماز جماعتی که برپا کرده خواهد بود و نه نماز جماعتش درست است. بنابراین مردمی هم که ناآگاهانه به او اقتدا میکنند با اینکه نمیدانند وی فاسق و فاقد شأن شفاعتگری است باز این باعث نمیشود خداوند امام فاسق را لایق شفاعت بداند پس از ناحیه امام جماعت فاسق، شفاعتی در کار نیست و جماعتی هم که بر پا شده از فیض واقعی یک نماز جماعت درست محروم است

    اما و باز اما

    این بدان معنا هم نیست که انتظار مردمی که ناآگاهانه به او اقتدا کرده اند ناکام بماند و نمازشان بی خاصیت باشد بلکه خداوند از سر رحمت خود و به پاس همین روحیه این مردم که طبق وظیفه الهی و طبیعی خود عمل کرده اند نه تنها نماز ایشان را میپذیرد بلکه فیض و ثوابی شایسته به ایشان میدهد و در حقیقت، عدم لیاقت آن امام جماعت برای شفاعتگری را نادیده میگیرد، و مردمی که به او اقتدا کرده اند را از رحمت خود بهره مند میسازد.

    به عبارت دیگر، گرچه از جانب امام جماعت نه فیضی در کار است و نه لیاقت شفاعتی اما خداوند از سر رحمت و حکمت خویش، نماز افرادی که امام جماعت را عادل میدانند و به او اقتدا میکنند را میپذیرد چون آن افراد در انجام وظیفه خود کوتاهی نکرده اند و مخلصانه و از سر اطاعت از خدا، به آن مرد اقتدا کرده اند پس هنوز وجهی دارد که خداوند نمازشان را بپذیرد بر خلاف آنجا که مردمی به فسق امام جماعت آگاهند زیرا اینجا دیگر وجهی ندارد که خداوند نمازشان را قبول کند چون همه به فقدان یک شرط ضروری در شکل گیری نماز جماعت آگاهند و میدانند که اهل فسق و فجور مادام که توبه نکرده اند قربی نزد خدا ندارند.

    با اینحال ادعا نمیکنیم آنچه بیان شد عطش ذهن شما که در پرسشهایتان جلوه گر است را برطرف میکند و همانطور که مکرر عرض شد دست ما از علل و فلسفه حقیقی احکام الهی تهی است گرچه میدانیم اصل این احکام از منبع معتبری بدستمان رسیده اند.

  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود