جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا در قرآن گناهى به پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) نسبت داده شده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    آيا در قرآن گناهى به پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) نسبت داده شده؟




    با سلام
    آيا در قرآن گناهى به پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) نسبت داده شده؟


    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    812 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آيا در قرآن گناهى به پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) نسبت داده شده؟







    کارشناس بحث: استاد هدی

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آيا در قرآن گناهى به پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) نسبت داده شده؟

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    پرسش:
    آيا در قرآن گناهى به پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله) نسبت داده شده؟


    پاسخ:
    در قرآن كريم گناهی به پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله و سلم) نسبت داده نشده اما برخی آيات يا كلمات در قرآن كريم، موجب شده كه برخی تلقي نعوذ بالله انتساب گناه به ساحت مقدس ايشان (صلي الله عليه و آله ) را داشته باشند. آياتی مانند آيات 2 فتح؛ 43 توبه؛ 37 احزاب و ... .
    اما حقيقت آنست كه اين آيات نافی عصمت ايشان نبوده و بايد در بستر شان نزولشان سنجيده و بررسی شوند.

    مرحوم علامه طباطبايی در خصوص آيه 2 سوره فتح می فرمايند: «لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا»؛ تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد و نعمت‏ خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند.
    "کفار قریش مادام که شوکت و نیروی خود را محفوظ داشتند هرگز او را مشمول مغفرت خود قرار نمی دادند، یعنی از ایجاد دردسر برای آن حضرت (صلی الله علیه و آله) کوتاهی نمی کردند و تا محوِ اسمِ پیامبر (صلوات الله علیه) از کینه های درونی خود دست بردار نبودند، اما خداوند متعال با این فتح شوکت و نیروی قریش را از آنان گرفت و در نتیجه گناهانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در نظر مشرکین داشت، پوشانید و آن حضرت را از شر قریش ایمنی داد.

    مقصود از کلمه «ذنب» تبعات بد و آثار خطرناکی است که دعوت پیامبر از ناحیه کفار و مشرکین به بار می آورد و این آثار از نظر لغت «ذنب» است؛ ذنبی که در نظر کفار وی را در برابر آن مستحق عقوبت می ساخت. این معنای گناهان گذشته رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است. اما گناهان آینده اش عبارت است از خون هایی که بعد از هجرت از صنادید قریش ریخت و مغفرت خداوند نسبت به آن گناهان عبارت است از پوشاندن آنها به این صورت که شوکت و بنیه قریش را با این فتح (صلح حدیبیه که منجر به فتح مکه شد) از آنها گرفت و نتیجتاً عقوبت هایی که به دنبال داشت، آنها را ابطال نمود.(1)

    سپس علامه روايتی بيان می كنند كه نشان می دهد اين تفسير و برداشت ريشه در روايات معصومين (عليهم السلام) دارد:
    "از معصومان نیز روایاتی در این زمینه وارد شده است. مأمون از امام رضا (عليه السلام) پرسید: یابن رسول الله، آیا سخن شما نیست که پیامبران معصوم اند؟ حضرت رضا فرمود: آری! سپس پرسید: پس این آیه را بیان بفرما: «لیغفرلک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر». امام رضا (علیه السلام) فرمود: این عقیده مشرکان مکه بود که پیامبر، آنان را به توحید فراخواند و با بت های آنان به مبارزه برخاست و آنان او را از گنه کاران برشمردند.(2) و (3)
    لذا همانگونه كه عرض شد، هر يك از آيات مرتبط با اين موضوع را بايد در بستر و شرايط نزولش سنجيد.

    ___________
    (1) المیزان، ج18، ص380 و 383.
    (2) بحارالانوار، ج11، ص83.
    (3) ر.ك: مقاله"نقد شبهات پيرامون عصمت پيامبر (ص) در قرآن ، مدد علي ملاح ، سايت حوزه ، مجله:طلوع-زمستان 1385، شماره 20
    .

    كليدواژه ها: عصمت پيامبر (ص)، انتساب گناه به پيامبر(ص) در قران، شرايط نزول آيه،ذنب، تبعات خطرناك،آيه 2 سوره فتح

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۰:۵۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود