صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آلودگی وطهارت روح،

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آلودگی وطهارت روح،




    آلودگی وطهارت روح،
    آلودگي و طهارت روح
    ازآنجائی که روح جوان برای طهارت وشکوفائی استعدادها آمادگی داردوهنوز آلوده به مفاسد

    وسموماتی نگردیده که قابلیت هایش را ازاوبگیردباکمترین تنبّهی می تواندازفرصت جوانی برای

    شتست وشو وقدم نهادن درمسیرکمال استفاده کندوازآن آلودگیها پاک ومطهرگردد ماه رجب یاماه

    رحمت ماهی است که میتوان باتوسل وتوجه ومراقبت بسیاری ازآلودگی های روح رابه عنایت

    الهی تطهیرنمودوازاین ماه رحمت که فرصت گرانبهائی است بهترین وبرترین بهرۀمعنوی رابرد.

    پیامبرگرامی
    خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم درمورداحترام وبرتری این ماه فرمودند:

    بدانيد كسى كه يك روز از رجب را بخاطر ايمان و پاداش خداوند روزه بگيرد، مستوجب رضايت بزرگ

    خداوند گرديده و روزه او در آن روز خشم خداوند را خاموش مى‏گرداند و درى از درهاى جهنم بر او

    بسته خواهد شد و اگر زمين پر از طلا شود و آن را در راه خدا خرج كند، برتر از روزه او نخواهد بود و

    پاداش او با هيچ چيزى از دنيا غير از حسنات، كامل نمى‏شود و هنگامى كه شب فرا رسد، ده دعاى

    مستجاب خواهد داشت. اگر براى موردى در دنيا دعا كند، خداوند آن را به او عنايت خواهد فرمود و

    الّا بالاترين خيرى را كه دوستان، محبوبان و برگزيدگان او در دعاى خود خواسته‏اند، براى او ذخيره

    مى‏فرمايد
    .

    و كسى كه دو روز از رجب را روزه بگيرد، هيچ كسى از اهل آسمان و زمين نمى‏تواند كرامتى را كه

    نزد خداوند دارد، توصيف كند و پاداشى مانند پاداش ده تن از راستگويان كه در مدت عمر خود-

    گرچه بسيار طولانى باشد- دروغى نگفته‏اند، خواهد داشت و در روز قيامت همانند و به مقدار آنان

    شفاعت نموده و با آنان و در ميانشان محشور مى‏شود تا وارد بهشت گردد و از دوستان آنان باشد.«1»

    پس کسانی که دغدغۀ سلامت روح وسعادت ابدی رادارندنمی توانندازچنین فرصت های باارزشی

    بی تفاوت بگذرندلذاماه رجب برای بهداشت روان ومداوای دردهای پنهان وتطهیرروح بهترین ماهی

    است که پروردگارمتعال برای تعالی بندگان خودمعرفی می نماید. وکسانی که دراین ماه

    خودرابامراقبت های لازم درصدد رهائی ازتعلق هاومداوای جان مسموم ازسمومات گناهان جهت

    ورودبه ماه ضیافت الله قیام ومداومت می کنندآنهارارجبیون می نامند
    (ازحضرت رسول‏صلى الله

    عليه وآله روايت شده‏كه ماه رجب‏ماه‏بزرگ‏خداست وماهى در حرمت و فضيلت به آن نميرسد و


    قتال با كافران در اين ماه حرامست
    و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه

    امّت من است كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و

    غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد و از حضرت موسى بن

    جعفرعليه السلام منقول است كه هر كه يكروز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنّم يكساله راه از

    او دور شود و هر كه سه روز از آنرا روزه دارد بهشت او را واجب گردد و ايضاً فرمود كه رجب نام

    نَهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هر كه يكروز از رجب را روزه دارد البتّه از

    آن نهر بياشامد و از حضرت صادق‏عليه السلام منقول
    است كه حضرت رسول‏صلى الله عليه وآله

    فرموده كه ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد كه خدا

    آمرزنده و مهربان است ...كه رحمت خدا در اين ماه بر اُمّت من بسيار ريخته مى‏شود پس بسيار

    بگوئيد:
    اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ، «2»
    برای بهره برداری بیشتراز چنین فرصتی بهتراست بدانیم

    {
    همان طور كه داروشناسان و پزشكان، خواصّ اشيا را بازگو مي‏كنند، انبيا كه طبيبان روحند نيز

    آمدند تا خواصّ افعال و اوصاف انسان را به انسان بفهمانند. يكي از ره آوردهاي نبوّت عامّه اين

    است كه گناه، سمّ است و تدريجاً انسان را مسموم مي‏كند. پس از آن هيچ كاري از انسان

    مسموم، ساخته نيست و قدرت دفاع ندارد؛ اگر بدن، مسموم شود، روح، بدن را ترك مي‏كند و در

    نتيجه، بدن مي‏پوسد و روح مي‏ماند. رنج بدن محدود به مدّتي است كه بدنِ مسموم، رنجور است،

    ولي اگر روح مسموم شد،
    حدي براي رنج آن نيست؛ زيرا روح، ابدي و تأثير سمّ بر آن نيز ابدي

    است
    . از اين رو انبيا (عليهم السلام) سعي كردند مردم را از سمّ‏خوري برهانند و نفوس را مهذَّب

    كنند.«3» در تعبيرات بلند اميرالمؤمنين (صلوات الله و سلامه عليه) آمده است كه: «
    مثل الدُّنيا

    كمثلِ الحيَّةليِنٌ مسُّها قاتلٌ
    سمُّها«4»(يعني دنيا با زرق و برق فريبايي كه دارد مانند ماري است كه

    ظاهري خوش خط و خال دارد و درونش سمّ است
    .
    )

    امیدواریم باشتاخت این حقایق اززبان حکیم متأله آیةالله جوادی آملی بتوانیم درادامۀ بحث ازچنین

    فرصتی درماه رجب برای خودسازی وتطهیر نفس

    به بهترین وجه استفاده کنیم

    آلودگی وطهارت روح،


       
    1-(ثواب الاعمال-ترجمه بندرريگى، ص: 117) * 2- (مفاتیح الجنان صفحۀ -231) *3- (تفسیرموضوعی جلد10ص187) * 4-نهج البلاغه، نامه -68

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۹:۴۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آلودگی وطهارت روح،

    جوانان ونوجوانان عزیزکه ازفطرت سالم برخوردارند

    قلب شان همانندزمین خالی زراعتی است که هردانه ای درآن کاشته شودسبزمیگردد .

    واگربه وقت خوددانه مناسب درآن کاشته نشودقلب سخت می گردد

    ودرپذیرش حقایق ازخودمقاومت نشان می دهد .

    یکی ازمهمترین مسائلی که این مقاومت راتشدیدمیکندومنشأآلودگی روح انسان می شود

    دنیادوستی وتن پروری است.


    امام صادق عليه السلام فرمود :رأسُ كلِّ خطيئةٍ حُبُّ الدنيا .

    امام صادق عليه السلام فرمود: منشأ هر گناهى دنيا دوستى است .«1»

    انسانی که گرفتاردنیادوستی وتنبلی شد

    صفاتی پیدامی کندکه شناختن آن صفات برای پرهیزومراقبت درپاکسازی نفس

    برای هرانسانی مخصوصاًجوانان عزیزلازم وضروریست


    امام صادق عليه السلام فرمود :

    إنّ أوّلَ ما عُصِيَ اللّه ُ بِهِ سِتٌّ :

    حُبُّ الدنيا ، وحبُّ الرئاسةِ ، و حبُّ الطَّعامِ،

    و حبُّ النساءِ ، و حُبُّ النومِ ، و حبُّالراحةِ
    .


    نخستين چيزهايى كه موجب نافرمانى و معصيت خدا شد شش چيز بود :

    دنيا دوستى ، رياست طلبى ، شكم پرستى،

    زن دوستى ، پُر خوابى و راحت طلبى
    .«2»

    باتوجه به این شش عامل مخرّب که روح انسان راآلوده می کند

    معنای دنیاودنیادوستی هم درفرهنگ اسلام تاحدّی برای ماروشن می شود

    که چرادر فرهنگ وحی دنیادوستی ریشۀ هرمعصیت وگناه معرفی می گردد

    همانگونه که
    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:


    حُبُّ الدنيا أصلُ كلِّ مَعصيَةٍ و أوّلُ كُلِّ ذَنبٍ.

    : دنيا دوستى، ريشۀ هر معصيت و آغاز هر گناهى است .«3»

    پس مفهوم دنیادراین بحث زمین وآسمان وستاره وکوه ودرّه وذرّه وغیره...نیست

    که همۀآنهابه نوعی ازآیات وآثارپروردگارمتعال هستند .

    بلکه آن تعلقاتی است که انسان راصاحب صفات حیوانی وگرفتارغفلت می کند.

    در بحارالأنوار
    در حديث معراج آمده است :

    دنيا خواهان،كسانى هستند كه پرخور و پر خنده و پر خواب و پر خشمند و كمتر خشنود .

    اگر به كسى بدى كنند، پوزش نمى طلبند

    و اگر كسى از آنان پوزش بخواهد ، معذرت او را نمى پذيرند؛

    در طاعت تنبلند و در معصيت بى باك ؛

    با آن كه مرگشان نزديك است، آرزوهاى دور ودراز دارند ،

    از نفس خود حساب نمى كشند ، كم خيرند ، پُر گويند ، كمتر [از خدا ]مى ترسند ،

    در موقع خوردن، بسيار شادمانند

    دنيا خواهان در هنگام برخوردارى، سپاسگزار نيستند

    و به گاه سختى، شكيبايى نمى ورزند ، زيادِ مردم در نظر آنان كم است ،

    خود را به آنچه نكرده اند تعريف و تمجيدمى كنند و مدّعى چيزى هستند كه ندارند ،

    از آرزوهاى خود سخن مى گويند ، از بديهاى مردم ياد مى كنند و خوبيهاى آنان را پوشيده مى دارند

    پيامبرصلی الله علیه وآله عرض كرد :

    بار خدايا! آيا عيب ديگرى هم در دنيا پرستان هست؟ فرمود :

    اى احمد! دنيا پرستان عيب هاى زيادى دارند .

    آنان مردمانى نادان واحمقند ،

    در برابر معلّم خود فروتنى نمى كنند ،

    به نظر خودشان مردمانى خردمندند،اما نزد فرزانگان نا بخردانى بيش نيستند
    .«4»


    درپایان این بخش

    توصیه آیت الله جوادی آملی رابه نوجوانان عزیز
    یادآورمی شویم ودرادمه به بررسی دنیادرفرهنگ وحی می پردازیم .
    آلودگی وطهارت روح،
    توصیه آیت الله جوادی آملی به نوجوانان:

    ورزش را در حدّ ضرورت قرار بدهيد نه بيش ازآن.

    به بازي انس نگيريد فقط به مقدار لازم.

    بقيه عمرتان را ان‌شاءالله در فراگيري علم و دانش صرف كنيد

    تا آنجا كه براي شما ممكن است هرگز بي‌وضو نباشيد!

    تا آنجاكه ممكن است نمازتان را اول وقت بخوانيد!

    تا ان‌شاءالله اين كشوري كه به بركت خون هاي پاك شهدا

    به اين وضع درآمده است نتايج فراواني بدهد
    «5»


    آلودگی وطهارت روح،


       
    »
       
    (1-2-3-4-میزان الحکمةجلد-4) (5-درتاريخ:15 آبان 1390)

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۹:۵۳


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    754
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    39 روز 23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روح ما که از جانب خداست و قبل از نزول و هبوط از قدس و طهارت برخوردار بوده است، با تنزل و عبور از منازل و عوالم، به حجاب‏هایى محجوب گشته و آلودگى‏هایى که

    خاصیت منازل و عوالم گوناگون بوده است، بر آن عارض مى‏گردد و مهمتر از آن، وقتى که آن روح در بدن مادى جلوه کرد، با تجلى در بدن و تعلق به آن، در مضیق ماده و

    طبیعت قرار گرفته؛ با این تعلق و قرار گرفتن در مجراى طبیعت، یک نوع رنگ و یا رنگ‏هایى به خود مى‏گیرد. مانند نور صافى که اگر به جسمى که تا حدودى روشن و با رنگ

    است بتابد و از آن عبور کند، رنگ و تیرگى برمى‏دارد. هر اندازه توجه انسان به بدن بیشتر باشد، این تعلق هم شدیدتر و در نتیجه رنگ و یا رنگ‏هاى مزبور نیز بیشتر و

    شدیدتر مى‏شود. علاوه بر این، هر اندازه توجه انسان به خارج از وجود خود و به مظاهر مادى و اغیار بیشتر باشد و به آنها تعلق پیدا کند و اسیر آنها بشود، هر کدام از این

    تعلق‏ها، در جاى خود، رنگ دیگرى است که روى رنگ‏ها مى‏آید. هم‏چنین هر فکر و عقیده باطلى، هر صفت و خوى بد، هر خصلت و عادت بد، هر محبت و آرزوى بد، هر بغض

    و کینه و عدوات بد و مانند اینها، به جاى خود رنگ بخصوصى است که روى رنگ‏ها مى‏آید و هر کدام از این رنگ‏ها به سهم خود و به اندازه خود، در تغییر چهره اصلى روح

    انسان که از روح خداست، تأثیر داشته و هر کدام از اینها حجابى از حجاب‏هاى ظلمانى است.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    754
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    39 روز 23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراد از «طهارت»، خالى شدن و پاك گشتن از هر چيزى است كه موجب ناپاكي­ها و كثافات ظاهر و باطن آدمى گردد. [1]



    اهمیّت طهارت


    اهل طهارت، محبوبان خدایند[2] و سعادت ظاهرى و باطنى در طهارت است.[3]پیامبر اکرم(ص) فرمودند: طهور بخشی از ایمان است[4] که برخی علمای

    اخلاق در تفسیر گفتار آن بزرگوار گفته‌اند: بخش ديگر ايمان عبارت است از آراستن نفس به فضايل ظاهرى و باطنى.[5]


    همچنین خدای متعال در سوره‌ی مبارکه شمس پس از چندین سوگند عظيم، مي­فرمايد: به تحقيق رستگار شد آن كس كه اين نفس را پاکیزه نمود و جان خود را پاك

    ساخت و بى‏بهره گشت آنكه آن را آلوده نمود. اين همه تأكيد گوياى اين حقيقت است كه طهارت قلب به‌ مراتب از طهارت بدن مهم‏تر است.[6]




    همچنین مربیان اخلاق و سلوک، هفدهمین امر از ضروریات مورد توجه سالک را، دوام طهارت[7] می­دانند[8]و نیز از نظر ایشان، شرط بسيار مهمّ تأثير اذكار و ادعيه،

    طهارت انسان است[9] تا آن­جا که طهارت مکان ذکر را هم از ضروریات می­دانند.[10]




    آثار و فواید طهارت


    اميرالمومنین(ع) فرمود: دل­های پاکیزه، نظرگاه­های خدایند؛ پس هر کس دلش را پاک نمود، خدای سبحان در آن نظر می­کند.[11] همینطور، دوام بر طهارت سبب وسعت

    رزق می­شود و رزق عمده براى انسان به عنوان انسان، معارف حقه الهيه است.[12] پس طهارت ارواح و قلوب موجب زیاد شدن رزق معنوى است همانطور که طهارت

    ظاهری، مستلزم فراوانی رزق مادی است.[13]




    [1] . ملكى تبريزى، ميرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، تهران، انتشارات پيام آزادى، 1378، چاپ هشتم، ص 10.

    [2] . بقره، 222.
    [3] . ملكى تبريزى، ميرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، پیشین، ص 9.
    [4] . نيشابوري مسلمبن حجاج؛ صحیح مسلم، دار المعرفه، بيروت، چاپ دوم، 1428ق، ص 154.
    [5] . ملكى تبريزى، ميرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، پیشین، ص 10.
    [6] . ملكى تبريزى، ميرزا جواد آقا؛ أسرار الصلاة، پیشین، ص 11.
    [7] . یعنی همواره با وضو باشد و غسل واجب را تاخیر نیفکند.
    [8] . سيد بحر العلوم؛ رساله سير و سلوك (تحفة الملوك)، انتشارات علامه طباطبايى،چاپ چهارم، 1418 ق، ص 52.‏
    [9] . حسن زاده آملى، حسن؛ نور على نور، انتشارات تشيّع، چاپ ششم، 1376، ص 62.
    [10] . سيد بحر العلوم، پیشین، ص 161.‏

    [11] . آمدى، عبدالواحد بن محمد تميمى؛ غرر الحكم و درر الكلم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 ش، ص 67.

    [12] . حسن­زاده حسن، تعليقات بر آغاز و انجام (تالیف خواجه نصير الدين طوسی ره)، وزارت ارشاد، تهران، چاپ چهارم، 1374، ص 184.
    [13] . حسن زاده آملى، حسن؛ نور على نور، انتشارات تشيّع، چاپ ششم، 1376، ص 152- 154


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آلودگی وطهارت روح،
    دنيا در فرهنگ وحي


    درمورددنیادوستی که موجب آلودگی روحانسان میشود

    روایاتی رادرمباحث پیش ارائه کردیم

    وطبق روایات باصفات اهل دنیاآشناشدیم

    درادامۀبحث همانطورکه وعده کردیم

    ازبیانات آیةالله جوادی آملی درمورددنیادرفرهنگ وحی استفاده می کنیم که فرمودند:


    آنچه انسان را از ياد خدا غافل كند و رنگ گناه داشته باشد و بوي بد معصيّت از آن استشمام شود، دنياست؛

    بنابر اين، دنياي مذموم در فرهنگ وحي غير از آسمان، زمين، دريا و صحراست،

    اينها مخلوقات و آيات الهي است وقرآن از اينها به عظمت ياد مي‏كند:

    ﴿
    اِنَّ فِي السَّمواتِ وَالأرضِ لاياتٍ لِلْمُؤمِنينَ٭ وَفي خلقِكم وَمايَبُث مِنْ دابةٍ ايات لقَوْمٍ يُوقِنونَجاثيه،آیه 3 ـ 4»

    ﴿
    وَفي اَنفُسِكمْ اَفلا تُبصِرون) «سوره ذاريات، آيه 21»

    ﴿
    اِنَّ في خَلْقِ السَّمواتِ وَالاَرضِ وَاخْتلاف اليْلِ وَالنهارِ لاياتٍ لأولي الألباب)« آل عمران، آيه 190»


    قرآن كريم از زيبايي آسمان و زمين، مكررسخن گفته است.

    دريا، صحرا، سلسله جبال، درختان ماهيهاي دريا، اختران آسمان و ...

    درفرهنگ وحي، آيت الهي است نه دنيا.

    گرچه حياتِ دنيا در مقابل حياتِ آخرت، بر اينها اطلاق مي‏شود؛

    ولي از هيچ يك آنها نكوهش نشده‌ است.

    «دنيا» تعلّقات، اعتبارات و «ما» و «من»هايي است كه آدمي را به گناه وادار مي‏كند.

    دنيا، عبارت از لهو و لعب، زينت، تفاخرو تكاثر در اموال و اولاد است:

    ﴿
    وَاعْلموا أنما الْحَيوةُ الدنيا لَعِب وَلهوٌ وَزينَةٌ وَتفاخُرٌ بينكُمْوتَكاثر فِي الأموالِ وَالأولاد)سوره حديد، آيه 20.


    دنيا، در اين مراحل پنجگانه خلاصه مي‏شود

    و هر كسي را در هر سنّي با ابزار خاصّي فريب مي‏دهد

    و اين فريب، سمّ روح است و روح مسموم براي ابد در رنج است

    و ذات اقدس خداوند از آن جهت كه «
    ارحم الراحمين
    »است،

    پاكترين و شايسته‏ترين انسانها را به عنوان پزشكان روح فرستاده است.

    آلودگی وطهارت روح،آلودگی وطهارت روح،


       
    تفسیرموضوعی آیةالله جوادی آملی صفحه:188

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ در ساعت ۲۰:۰۰


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آلودگی وطهارت روح
    آلودگی وطهارت روح،

    دوام طهارت و ادامه رزق

    يكي از اصحاب رسول اكرم ص نزد آن حضرت از تنگدستي شكايت كرد.

    آن حضرت ص فرمود: «
    أدِمِ الطَّهَارة يُديمُ عليكَ الرّزق»1

    اگر دائماً با طهارت باشي، روزي تو ادامه مي‌يابد.

    خداوند كه رازق است بر طبق مصلحت،

    براي برخي، روزي زياد و براي بعضي، روزي كم مقدّر مي‌كند؛

    ولي انسان طاهر و پاكدامن را تهي‏دست نمي گذارد و روزي او را تأمين مي‌كند.

    البته از آن جا كه آلودگي «دركات»دارد،

    طهارت نيز «درجات» خواهد داشت؛

    بنابراين، رزق هم اقسامي پيدا مي‌كند
    .


    اين حديث، معارف زيادي را دربر دارد.

    معناي دوام طهارت تنها اين نيست كه انسان،

    هميشه با وضو باشد؛

    وضوي دائم يكي از اقسام طهارت است؛

    مثلاً، كسي كه اهل كار و كسب نيست، طاهر نيست.

    چون براي كسي كه بخواهد خود و عايله خود را تأمين كند كسب، واجب است

    و او هرگز آلودگي ترك كسب را نمي تواند با وضوي دايمي ترميم كند.

    چون دائم الوضو بودن، كاري مستحب و ترك كسب، كاري حرام است

    و حرام را نميشود با مستحب جبران كرد.

    اگر كسي دائم الطّهاره باشد،

    اوّلاً وظيفه هاي فقهي خود رامي‌شناسد و آنگاه به آنها عمل مي‌كند.

    كاسب طاهر، حلال مي‌خرد و حلال مي‌فروشد و احتكار،گران فروشي و كم فروشي نمي كند:

    ﴿و
    َيْل لِلمُطفّفين ٭ الّذين إذا اكتالوا عَلي النّاسيَسْتوْفون ٭ وَإذا كالُوهم أوْ وَزنوهُم يُخسرون) 2


    قرآن كريم هشدار مي‌دهد كه روزي وافر وفراوان، مصلحت همه نيست:

    ﴿وَلَوْ بسط الله الرّزق لعباده لبغوْا في الأرض
    ) 3

    اگر وضع مالي گروه خاصّي در جامعه، رو به «تكاثر» برود،

    فساد آنان دامنگير عدّه اي مي‌شود.

    در جاي ديگر
    مي‌فرمايد:

    ﴿ظهر الفَسادُ في البرّ وَالبَحربِما كَسَبَتْ اَيْدي النّاس)4

    يا مي‌فرمايد: ﴿إنّ الانسان ليطْغي ٭ اءن راه استَغْني)5

    انسان، طغيان مي‌كند و طغيانش بر اثر بي نياز ديدن خود از خدا ،يا از خلق است.

    «تكاثر»زمينه اي براي طغيان است.

    پس مصلحت نيست كه همگان با تكاثر به سر برند؛

    ولي كوثر كه مال حلال كافي، براي اداره يك زندگي متوسّط آبرومندانه است

    با مواظبت بر طهارت، تحصيل مي‌شود .

    آلودگی وطهارت روح،

    پی نوشت

       
    1 ـ بحار،ج 105،ص 16؛ «ففعل ذلك فوسّع عليه الرزق» (مستدرك الوسائل،ج 1،ص 300).

       

    2 ـ سوره مطفّفين، آيات 1 ـ 3.
    3 ـ سوره شوري، آيه 27.
    4 ـ سوره روم، آيه 41.
    5 ـ سوره علق، آيه 6 ـ 7.


       
    (تفسیرموضوعی آیةالله جوادی آملی جلد-10صفحۀ-189)
    .

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ در ساعت ۲۰:۰۷


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی ولی زاده نمایش پست
    آنچه انسان را از ياد خدا غافل كند و رنگ گناه داشته باشد و بوي بد معصيّت از آن استشمام شود، دنياست؛
    سلام
    اگر دنیای کسی فرزندانش باشند چه کار باید بکند؟


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    اگر دنیای کسی فرزندانش باشند چه کار باید بکند؟
    این سؤال شما بیانگراین حقیقت است که:
    1-قرزندان انسان را ازخداغافل کند
    پاسخش این است که نبایدانسان باداشتن فرزند ازخداغافل شود واگرعافل می شودنقطه ضعفی دارد ازعلم وایمان وغیره...که بایدبرطرف کند
    2-فرزندان ازاومطالباتی دارندکه گردن نهادن به آن مطالبات موجب ارتکاب به گناه می شود پاسخش روشن است که نبایدمرتکب گناه شود
    مطالبات بحق فرزندان رابرآورده کندبدون اینکه مرتکب گناه شود



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فرض کنیم مورد اول باشد. چطور نقطه ضعف را شناسایی و برطرف کند؟
    امیدوارم خارج از بحث نباشد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    فرض کنیم مورد اول باشد. چطور نقطه ضعف را شناسایی و برطرف کند؟

    اگرمطالب بالا رامجدداًمرورکنید وبه سطرآخرتوجه نمائیدپاسخ سؤالتان رادرمی یابیدکه نوشته شده:

    كوثر كه مال حلال كافي،

    براي اداره يكزندگي متوسّط آبرومندانه است

    با مواظبت بر طهارت،

    تحصيل مي‌شود
    .

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ در ساعت ۲۲:۲۵


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود