جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در اعتکاف، زدن عطر یا ادکلن حرام است؟ فلسفه آن چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    283
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3

    چرا در اعتکاف، زدن عطر یا ادکلن حرام است؟ فلسفه آن چیست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    چرا در اعتکاف، زدن عطر یا ادکلن حرام است؟ فلسفه آن چیست؟

    مــــولاي غريبــــــم!

    اشتياقــــــي که به ديــــدار تـــو دارد دل مــــن

    دل مـــــن دانـــد

    و مـــــــن دانــــــم و

    تنــــها دل مــــــن ...

    جهت تعجیل در فرج امام زمان (عج) صـــلـــوات



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا در اعتکاف، زدن عطر یا ادکلن حرام است؟ فلسفه آن چیست؟







    کارشناس بحث: استاد کریم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا در اعتکاف، زدن عطر یا ادکلن حرام است؟ فلسفه آن چیست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا در اعتکاف، زدن عطر یا ادکلن حرام است؟ فلسفه آن چیست؟


    پاسخ:
    احکام اعتکاف در این زمینه همانند حج است که در حج هم استفاده از عطر و ادکلن حرام است و اموری دیگری که حرام شده است مثل راه رفتن در سایه و غیره. بنده در مورد اعتکاف جستجویی که انجام دادم به حدیثی برخورد نکردم که فلسفه این منعها را بیان کرده باشد ولی از آنجایی که این احکام همانند حج است و مورد تمرین بندگی است. می توان با کشف مناط این حرمتها در حج علت آنرا به دست آورد:
    اعتکاف و حج تمرین بندگی و دوری از محیط اجتماعی و قرار گرفتن در محدودیتهایی خاصی است برای تمرین بندگی و لذا هر چیزی که منافات داشته باشد یعنی جزء زینتهای دنیایی حساب شود که شخص را از پرداختن به راز و نیاز باز داشته و بیشتر ناظر به معاشرت با مردم است باز داشته شده، به تعبیری هر چه نشانه زینت حساب شود منع شده است.

    لذا در مورد حرمت نگاه به آینه در حج گفته شده است:
    «أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا تَنْظُرْ فِي الْمِرْآةِ وَ أَنْتَ مُحْرِمٌ لِأَنَّهُ مِنَ الزِّينَة»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: در آینه نگاه نکن در حالی که مُحرِم هستی چون این کار زینت است.(1)
    وقتی ملاک این حرمت نگاه است می توان گفت: باقی محرمات هم که جنبه زینتی دارند مثل ادکلن به همین علت حرام شده اند؛ در اعتکاف هم همین مساله صدق می کند.

    یا در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام می فرمایند:
    «عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ‏كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صَامَ لَا يَشَمُّ الرَّيْحَانَ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ أَكْرَهُ أَنْ أُخَلِّطَ صَوْمِي بِلَذَّة»؛ امام صادق (علیه السلام)زمانی که روزه می گرفتند ریحان بو نمی کردند، روای می گوید: علت را جویا شدم که فرمودند: خوش ندارم که روزه ام را با لذت مخلوط کنم.(2)
    در اعتکاف هم برای پرهیز از زیبایی یا لذتی که جنبه دنیوی دارد این احکام گذاشته شده است.

    _____________
    (1) ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج2، ص458، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.
    (2) ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج2،ص383، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ در ساعت ۰۵:۳۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود