جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراد از کلمه در آیه 171 سوره نساء چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مراد از کلمه در آیه 171 سوره نساء چیست؟




    هو الحق

    مراد از کلمه در آیه زیر چیست؟

    يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ وَلاَ تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقِّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَلاَ تَقُولُواْ ثَلاَثَةٌ انتَهُواْ خَيْرًا لَّكُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَن يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَات وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلًا

    اى اهل كتاب در دين خود غلو مكنيد و در باره خدا جز [سخن] درست مگوييد مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و نگوييد [خدا] سه‏ گانه است باز ايستيد كه براى شما بهتر است‏ خدا فقط معبودى يگانه است منزه از آن است كه براى او فرزندى باشد آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند بس كارساز است

    سوره نساء آیه 171

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ در ساعت ۰۴:۰۹

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    811 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    مراد از کلمه در آیه 171 سوره نساء چیست؟







    کارشناس بحث: استاد هدی

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مراد از کلمه در آیه 171 سوره نساء چیست؟

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    مراد از کلمه در آیه زیر چیست؟

    يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ وَلاَ تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقِّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَلاَ تَقُولُواْ ثَلاَثَةٌ انتَهُواْ خَيْرًا لَّكُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَن يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَات وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلًا
    با سلام و عرض ادب
    مراد از "كلمه" در اين آيه شريفه ، كلمه ي ايجاد و"كن" ايجاد است . به اين معنا كه خداوند در عالم امر وقتي اراده ي ايجاد موجودي ميكند به محض اينكه ميگويد "باش=كن" آن موجود ، ايجاد مي شود و حضرت مسيح علي نبينا و آله و عليه السلام كلمه ي الهي بودند كه بدون اسباب مادي و ظاهري ، با اراده ي الهي بر مريم سلام الله عليها القا شد . تمامي موجودات عالم از جهت اينكه آفريده و مخلوق خداوندند ، كلمه ي الهي اند اما حضرت عيسي علي نبينا و آله و عليه السلام از اين جهت ويژه و ممتازند . اين مساله در بسياري از تفاسير با بيانات مختلف مطرح شده است :
    مرحوم علامه طباطبايي فرمودند:
    "كلمه در اينجا همان كلمه" كن" يعنى كلمه خلقت و ايجاد است كه اين كلمه وقتى بر مريم بتول القاء شده باردار بر عيسى روح اللَّه گرديد با اينكه اسباب عادى از قبيل ازدواج و غيره در بين نبود. آرى كلمه" كن" چنين است كه" إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ" (1).
    و بر اين حساب تمامى موجودات عالم كلمه خدايند، چيزى كه هست موجودات ديگر غير عيسى بن مريم اگر موجود مى ‏شوند پاى اسباب عادى در موجود شدنشان در كار است و تنها موجودى كه در خلقتش سببى از اسباب عادى در موجود شدنشان در كار است و تنها موجودى كه در خلقتش سببى از اسباب عادى را فاقد بوده عيسى (ع) است و به همين جهت در اين آيه مختص به اسم" كلمه" شده، چون بعضى از سبب‏هاى عادى در ولادت او وجود نداشته است."(2)

    (1)- آل عمران/47
    (2)- با تلخيص،ر.ك: الميزان ، ذيل آيه 171 سوره مباركه نساء


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 4


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    همچنين در تفسير نمونه آمده است :
    "در چند آيه قرآن از عيسى (عليه السلام ) تعبير به ((كلمه )) شده است و اين تعبير به خاطر آن است كه اشاره به مخلوق بودن مسيح (عليه السلام ) كند، همانطور كه كلمات مخلوق ما است ، موجودات عالم آفرينش هم مخلوق خدا هستند، و نيز همانطور كه كلمات اسرار درون ما را بيان مى كند و نشانه اى از صفات و روحيات ما است ، مخلوقات اين عالم نيز روشنگر صفات جمال و جلال خدايند، به همين جهت در چند مورد از آيات قرآن به تمام مخلوقات اطلاق كلمه شده است (مانند آيات 109 كهف و 29 لقمان ) منتها اين كلمات با هم تفاوت دارند بعضى بسيار برجسته و بعضى نسبتا ساده و كوچكند، و عيسى (عليه السلام ) مخصوصا از نظر آفرينش (علاوه بر مقام رسالت ) برجستگى خاصى داشت زيرا بدون پدر آفريده شد"(3)
    و البته استاد جوادي آملي ، به آيه اي ديگر براي اثبات "كلمه" بودن آن حضرت استناد ميكنند:
    "دربارهٴ اينكه عيسي(سلام الله عليه) كلمة الله است هم اين آيه[ نساء/171] دليل است و هم آيهٴ سورهٴ مباركهٴ «مريم» كه در آن سوره، از عيسي به عنوان «قول الله» ياد شده است كه ﴿ذلِكَ عِيسَي ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ ٭ مَا كَانَ لِلَّهِ أَن يَتَّخِذَ مِن وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَي أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ)(4) و (5)

    (3)- ر.ك: تفسير نمونه ، ذيل آيه 171 سوره مباركه بقره
    (4)- مريم/34
    (5)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه نساء ، جلسه255


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکرها 4


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش: مراد از کلمه در آیه 171 سوره نساء چیست ؟
    پاسخ :
    با سلام و عرض ادب

    يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ وَلاَ تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقِّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَلاَ تَقُولُواْ ثَلاَثَةٌ انتَهُواْ خَيْرًا لَّكُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَن يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَات وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلًا

    اى اهل كتاب در دين خود غلو مكنيد و در باره خدا جز [سخن] درست مگوييد مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و نگوييد [خدا] سه‏ گانه است باز ايستيد كه براى شما بهتر است‏ خدا فقط معبودى يگانه است منزه از آن است كه براى او فرزندى باشد آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند بس كارساز است


    مراد از "كلمه" در اين آيه شريفه ، كلمه ي ايجاد و"كن" ايجاد است . به اين معنا كه خداوند در عالم امر وقتي اراده ي ايجاد موجودي ميكند به محض اينكه ميگويد "باش=كن" آن موجود ، ايجاد مي شود و حضرت مسيح علي نبينا و آله و عليه السلام كلمه ي الهي بودند كه بدون اسباب مادي و ظاهري ، با اراده ي الهي بر مريم سلام الله عليها القا شد . تمامي موجودات عالم از جهت اينكه آفريده و مخلوق خداوندند ، كلمه ي الهي اند اما حضرت عيسي علي نبينا و آله و عليه السلام از اين جهت ويژه و ممتازند . اين مساله در بسياري از تفاسير با بيانات مختلف مطرح شده است :
    مرحوم علامه طباطبايي فرمودند:
    "كلمه در اينجا همان كلمه" كن" يعنى كلمه خلقت و ايجاد است كه اين كلمه وقتى بر مريم بتول القاء شده باردار بر عيسى روح اللَّه گرديد با اينكه اسباب عادى از قبيل ازدواج و غيره در بين نبود. آرى كلمه" كن" چنين است كه" إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ" (1).
    و بر اين حساب تمامى موجودات عالم كلمه خدايند، چيزى كه هست موجودات ديگر غير عيسى بن مريم اگر موجود مى ‏شوند پاى اسباب عادى در موجود شدنشان در كار است و تنها موجودى كه در خلقتش سببى از اسباب عادى در موجود شدنشان در كار است و تنها موجودى كه در خلقتش سببى از اسباب عادى را فاقد بوده عيسى (ع) است و به همين جهت در اين آيه مختص به اسم" كلمه" شده، چون بعضى از سبب‏هاى عادى در ولادت او وجود نداشته است."(2)
    همچنين در تفسير نمونه آمده است :
    "در چند آيه قرآن از عيسى (عليه السلام ) تعبير به ((كلمه )) شده است و اين تعبير به خاطر آن است كه اشاره به مخلوق بودن مسيح (عليه السلام ) كند، همانطور كه كلمات مخلوق ما است ، موجودات عالم آفرينش هم مخلوق خدا هستند، و نيز همانطور كه كلمات اسرار درون ما را بيان مى كند و نشانه اى از صفات و روحيات ما است ، مخلوقات اين عالم نيز روشنگر صفات جمال و جلال خدايند، به همين جهت در چند مورد از آيات قرآن به تمام مخلوقات اطلاق كلمه شده است (مانند آيات 109 كهف و 29 لقمان ) منتها اين كلمات با هم تفاوت دارند بعضى بسيار برجسته و بعضى نسبتا ساده و كوچكند، و عيسى (عليه السلام ) مخصوصا از نظر آفرينش (علاوه بر مقام رسالت ) برجستگى خاصى داشت زيرا بدون پدر آفريده شد"(3)
    و البته استاد جوادي آملي ، به آيه اي ديگر براي اثبات "كلمه" بودن آن حضرت استناد ميكنند:
    "دربارهٴ اينكه عيسي(سلام الله عليه) كلمة الله است هم اين آيه[ نساء/171] دليل است و هم آيهٴ سورهٴ مباركهٴ «مريم» كه در آن سوره، از عيسي به عنوان «قول الله» ياد شده است كه ﴿ذلِكَ عِيسَي ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ ٭ مَا كَانَ لِلَّهِ أَن يَتَّخِذَ مِن وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَي أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ)(4) و (5)




    (1)- آل عمران/47
    (2)- با تلخيص،ر.ك: الميزان ، ذيل آيه 171 سوره مباركه نساء
    (3)- ر.ك: تفسير نمونه ، ذيل آيه 171 سوره مباركه بقره
    (4)- مريم/34
    (5)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه نساء ، جلسه255

    کلید واژه ها:
    کلمه ، کلم] الله ، قول الله،عیسی مسیح، کلمه "کن".


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود