جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت اخذ مالیات چیست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    192
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علت اخذ مالیات چیست




    سلام
    با توجه به اینکه اسلام دارای نظام اقتصادی است و ما در آن خمس و زکات میدهیم بعلاوه صدقات و نذورات هم هست.
    علت اخذ مالیات مضاعف بر این چیست؟
    و چرا باید مالیات داد؟
    آیا سایر کشورهای اسلامی مثل ما مالیات میدهند؟
    آیا این ظلم بر امت اسلامی نیست هم باید مالیات شرعی و اسلامی بدهد و هم مالیاتی مثل کشورهای اروپایی؟

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۲/۱۴ در ساعت ۰۲:۰۶ دلیل: غلط املائی
    پروردگارا مرا به زیب و زینت صالحان بیارای که خشم خود را فرو نشانم
    آتش فتنه را خاموش سازم،با خلق خوشرفتار و آسان گیرم،به هر فضل و کمال سبقت گیرم
    متواضع و بی تکبر و نیکو خُلق باشم
    >>دعای بیستم<<




  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    811 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    علت اخذ مالیات چیست







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ در ساعت ۰۷:۳۱
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    علت اخذ مالیات چیست


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسک! نمایش پست
    سلام
    با توجه به اینکه اسلام دارای نظام اقتصادی است و ما در آن خمس و زکات میدهیم بعلاوه صدقات و نزورات هم هست.
    علت اخذ مالیات مضاعف بر این چیست؟
    و چرا باید مالیات داد؟
    آیا سایر کشورهای اسلامی مثل ما مالیات میدهند؟
    آیا این ظلم بر امت اسلامی نیست هم باید مالیات شرعی و اسلامی بدهد و هم مالیاتی مثل کشورهای اروپایی؟

    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما

    برای پاسخ به این سوال باید بین خمس و زکات، و مالیات یک مقایسه ای انجام داد، و در این که از چه کسی، و از چه در آمدی، با چه شروطی، و با چه هدفی اخذ می شود، نظر نماییم، آنگاه از ضرورت هر دو در کنار هم آگاه خواهیم شد.
    در مورد خمس و زکات باید عرض کنم که آن یک وظیفه الهی است که هرگز فرد به پرداختن آن ملزم و اجبار نمیشود، و حتی برای پرداخت آن نیت قربت شرط است، یعنی اگر بدون رضایت فرد، و به اجبار از شخص بگیرند اصلا کافی نیست، با این اوصاف اگر شخصی خمس و زکات نداد هرگز ممنوع الخروج نشده و تحت پیگرد قانونی قرار نمی گیرد.

    همچنین این خمس و زکات شرط و شروطی دارد، مثلا در زکات که در موارد خاصی مثل گاو و گوسفند و گندم و... واجب می شود، تا به حد نصابی نرسد وجوبی در کار نیست،(توضیح المسائل، امام خمینی، مسئله 1855) و در مورد خمس، هرگز بر کسی که از درآمد سالیانه اش مبلغی زیاد نمی آید، خمس واجب نیست(همان،مسئله 1752) لذا بر فرض اگر کسی درماه 50 میلیون هم درآمد دارد اما متناسب با شأنی که دارد همه آن در سال خرج میشود، حتی بر چنین شخصی هم خمس واجب نیست، اما طبق قانون مالیات دارد، چرا که بالاخره دولت دارد برای او هزینه میکند، این هزینه های جاری مملکت که او هم از آنها استفاده می کند، جزء هزینه های زندگی اوست و باید سهم خویش را بپردازد. یا مثلا اگر کسی در ابتدا(قبل از رسیدن سال خمسی) توان پرداخت خمس دارد، اما با پرداخت مالیات، این توان را از دست می دهد، باز هم اصلا پرداخت خمس بر او واجب نیست، چرا که مالیات از هزینه های زندگی او محسوب میشود، و خمس بعد از کسر هزینه های زندگی حساب می شود.(مجموعه استفتائات از رهبری در موضوع خمس، به نقل www.khamenei.ir)

    فارغ از این موارد، هدف از خمس و زکات نیز تقویت دستگاه دینی و هدایتی جامعه، و هزینه زندگی فقرا و درماندگان است، لذا خارج از زندگی او خرج شده و در نحوه خرج نمودن آن اجازه مجتهد جامع الشرائط لازم است.(توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسئله 1834)

    اما در مورد مالیات عمده مصارف آن، صرف هزینه‌های غیرمستقیم زندگی خود فرد می‌شود؛ مثلاً برای سامان دهی آب، برق، گاز، راهسازی، کشتی سازی و چنین مواردی مصرف می‌شود.
    پس هر کدام از این منابع در آمد، شروط و اهداف خاص خود را دارد.

    باید توجه بفرمایید که در جایی که حکومت استبدادی و دیکتاتوری بوده و هدف از گرفتن مالیات ثروت اندوزی و تضعیف مردم است، ما هم مثل شما معتقد هستیم که دادن چنین پولی حتی به یک ریال آن هم ظلم و خلاف مصلحت است.
    اما دقت بفرمایید جامعه و حکومت در نگاه امروز، چه اسلامی و حتی دموکراسی غربی یعنی حکومت خود مردم بر مردم، (یا از جانب خداوند، و یا از جانب مردم) لذا مردم از جیب خود در آورده و خرج خویش می نمایند، فقط هزینه کردن این مبالغ را به دولت منتخب خویش سپرده اند، لذا هزینه این اصلاح و آبادانی را هم به او پرداخت می نمایند.
    پس مالیات حق خود مردم است که اجرای آن با دولت بوده، و تأمین هزینه آن بر عهده خود مردم است و همه باید آن را پرداخت کنند، لذا مقام معظم رهبری می فرمایند:

    «بسیاری هستند که ثروتهای بادآورده‌ای دارند، مالیات نمی‌دهند، از اموال عمومی به نفع شخصی خود استفاده می‌کنند و... مالیات و حقی را که متعلّق به مردم است، از درآمد و کسب خود منع می‌کنند و نمی‌دهند. این، کارِ ناروایی است. در جامعه ما باید در همه ذهنها و فکرها جا بیفتد که منع مالیات و منع ادای حقوق عمومی دولت و ملت، یک خلاف و یک گناه است... این حقّ مردم است و باید آن را به هر نحوی که روا و شایسته است بگیرند.(پیام به مناسبت آغاز سال 1375، یکم فروردین 1375)

    پس مالیات هزینه ای لازم در جهت رفاه زندگی خود مردم است، اما ضرورت اصل مالیات، و مقدار آن با توجه به توانایی و بنیه اقتصادی دولت‌ها تفاوت می کند، و این برای توده مردم قابل تشخیص نیست، بلکه در این خصوص باید گوش به فرمان سکان دار نظام باشیم، مقام معظم رهبری معتقد هستند گرفتن مالیات موجب می شود تا اتکاء به نفت پایان پذیرفته و دولت در آمد مالیاتی را جایگزین درآمد نفتی نماید:

    «آن که از دادن مالیات به دولت خودداری میکند... در حقیقت کشور را وابسته میکند به پول مفت نفت، و وقتی کشور به پول نفت وابسته شد، همین مشکلات پیش می‌آید: یک روز تحریم میشود؛ یک روز نفت ارزان میشود؛ یک روز شاخ‌وشانه میکشند؛ کشور به این وضع دچار میشود... از کارهای مهمّی که باید انجام بگیرد، این است که بودجه‌ی کشور، اداره‌ی دولت، به‌وسیله‌ی درآمدهای از درون مردم باشد، یعنی از همین مالیات، که مالیات هم مربوط میشود به تولید و کسب و کار»(بیانات در دیدار مردم آذربایجان، 29 بهمن ماه 1393)

    یقینا اگر چنین امری تحقق یابد موجب تقویت نظام اسلامی خواهد شد، پس پرداخت مالیات در حقیقت گامی در جهت تقویت نظام اسلامی بوده و مصداق عبادت است، همانطور که آیت الله خامنه ای می فرمایند:

    «من به شما عرض کنم که مالیات یک امر الزامی و شرعی است و در جامعه‌ی اسلامی، دولت در صورتی که لازم بداند، برطبق قانون باید از درآمدها مالیات بگیرد. کسانی هستند که با داشتن درآمدهای کلان، از زیر این وظیفه‌ی قانونىِ شرعىِ الزامی - که به نفع کشور و برای طبقات کم‌درآمد و در خدمت مصالح اسلامی است - استنکاف میکنند. باید راهی پیدا کنید و نگذارید که این‌طور بشود».(بیانات در دیدار جمعی از اصناف، 13 تیرماه 1370)

    ونیز در جمع مردم آذربایجان فرمودند:

    «عزیزان من! مالیات یک فریضه است.» (بیانات در دیدار مردم آذربایجان، 29 بهمن ماه 1393)

    وبا این اوصاف فرار از پرداخت مالیات، علاوه بر ایجاد وابستگی به نفت و تضعیف نظام، یعنی استفاده از امکانات و رفاهیاتی که با هزینه دیگران تأمین شده است، لذا قطعا حرام است، همان طور که مقام معظم رهبری میفرمایند:

    «پیشه‌وران و کسبه و تجار مالیاتهایشان را بدهند. بعضی شنیده شده که مالیات را در وقت و به اندازه نمیدهند؛ این امروز خیانت است. دستگاههای دولتی به دنبال مالیاتها بروند و مردم باید به دولت اسلامی بیش از مالیات هم کمک کنند؛ حداقل آنچه باید بدهند مالیات است، این یک واجب شرعی است» (بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران، پنجم تیرماه 1360)

    و نیز می فرمایند:

    «ما امروز از ضعفا مالیات میگیریم - از کارمند مالیات میگیریم، از کارگر مالیات میگیریم، از کاسب جزء مالیات میگیریم - امّا از فلان کلانْ‌سرمایه‌دار، فلان درآمددارِ بی‌حساب‌وکتاب مالیات نمیگیریم؛ فرار مالیاتی دارند؛ اینها جرم است؛ فرار مالیاتی جرم است»(بیانات در دیدار مردم آذربایجان، 29 بهمن ماه 1393)

    علاوه بر این که گرفتن ملیات متناسب با درآمد، و هزینه کردن مساوی برای همه موجب کاهش فاصله طبقاتی می شود، که باز هم رهبر معظم انقلاب در سخنان خویش به آن اشاره نموده اند:

    «تمتّع قشرهای مختلف مردم از امکانات کشور، باید متعادل باشد. نبایستی طوری باشد که فاصله‌ها روز به روز زیادتر شود و عدّه‌ای آن طور زندگی کنند. البته یک بخش عمده از این کار را هم، وزارت اقتصاد و دارایی و بخش مربوط به مالیات، میتواند تأمین کند: گرفتن مالیاتهای متناسب و بجا از کسانی که سودها و استفاده‌هایی میبرند. این هم یک معنای دیگر است.(بیانات در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران، 8 شهریورماه 1375)

    در هر صورت حتی اگر همه مردم هم خمس و زکات مالشان را می دادند، باز هم نمی توانست جایگزین مالیات باشد، چرا که خمس و زکات مقدار محدودی از درآمد مازاد را شامل می شود که باید بخشی از آن هم صرف زندگی نیازمندان شود، در حالی که مالیات امروز به عنوان یکی از مهمترین درآمدهای دولت ها به حساب می آید، و پیشرفت امکانات شهری، و رفاه مردم در جوامع غربی در سایه آن شکل می گیرد، همان طور که مقام معظم رهبری می فرمایند:

    «من این را به شما عرض کنم، پولی که امروز دولتهای وارد کننده نفت به عنوان مالیات دریافت میکنند، بیشتر از سودی است که کشورهای صادر کننده نفت از پولِ فروش نفت به دست می‌آورند».(بیانات در حرم امام رضا(ع)، 6 فروردین 1379)


    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۳:۲۳


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال:
    با توجه به اینکه اسلام دارای نظام اقتصادی است که علاوه بر خمس و زکات، صدقات و نذورات هم هست. علت اخذ مالیات مضاعف بر این چیست؟ آیا سایر کشورهای اسلامی مثل ما مالیات میدهند؟
    آیا این ظلم بر امت اسلامی ایران نیست هم باید مالیات شرعی و اسلامی بدهد و هم مالیاتی مثل کشورهای اروپایی؟


    پاسخ:
    برای پاسخ به این سوال باید بین خمس و زکات، و مالیات یک مقایسه ای انجام داد، و در این که از چه کسی، و از چه در آمدی، با چه شروطی، و با چه هدفی اخذ می شود، نظر نماییم، آنگاه از ضرورت هر دو در کنار هم آگاه خواهیم شد.
    در مورد خمس و زکات باید عرض کنم که آن یک وظیفه الهی است که هرگز فرد به پرداختن آن ملزم و اجبار نمیشود، و حتی برای پرداخت آن نیت قربت شرط است، یعنی اگر بدون رضایت فرد، و به اجبار از شخص بگیرند اصلا کافی نیست، با این اوصاف اگر شخصی خمس و زکات نداد هرگز ممنوع الخروج نشده و تحت پیگرد قانونی قرار نمی گیرد.

    همچنین این خمس و زکات شرط و شروطی دارد، مثلا در زکات که در موارد خاصی مثل گاو و گوسفند و گندم و... واجب می شود، تا به حد نصابی نرسد وجوبی در کار نیست،(1) و در مورد خمس، هرگز بر کسی که از درآمد سالیانه اش مبلغی زیاد نمی آید، خمس واجب نیست،(2) لذا بر فرض اگر کسی درماه 50 میلیون هم درآمد دارد اما متناسب با شأنی که دارد همه آن در سال خرج میشود، حتی بر چنین شخصی هم خمس واجب نیست، اما طبق قانون مالیات دارد، چرا که بالاخره دولت دارد برای او هزینه میکند، این هزینه های جاری مملکت که او هم از آنها استفاده می کند، جزء هزینه های زندگی اوست و باید سهم خویش را بپردازد. یا مثلا اگر کسی در ابتدا(قبل از رسیدن سال خمسی) توان پرداخت خمس دارد، اما با پرداخت مالیات، این توان را از دست می دهد، باز هم اصلا پرداخت خمس بر او واجب نیست، چرا که مالیات از هزینه های زندگی او محسوب میشود، و خمس بعد از کسر هزینه های زندگی حساب می شود.(3)

    فارغ از این موارد، هدف از خمس و زکات نیز تقویت دستگاه دینی و هدایتی جامعه، و هزینه زندگی فقرا و درماندگان است، لذا خارج از زندگی او خرج شده و در نحوه خرج نمودن آن اجازه مجتهد جامع الشرائط لازم است.(4)

    اما در مورد مالیات عمده مصارف آن، صرف هزینه‌های غیرمستقیم زندگی خود فرد می‌شود؛ مثلاً برای سامان دهی آب، برق، گاز، راهسازی، کشتی سازی و چنین مواردی مصرف می‌شود.
    پس هر کدام از این منابع در آمد، شروط و اهداف خاص خود را دارد.

    باید توجه بفرمایید که در جایی که حکومت استبدادی و دیکتاتوری بوده و هدف از گرفتن مالیات ثروت اندوزی و تضعیف مردم است، ما هم مثل شما معتقد هستیم که دادن چنین پولی حتی به یک ریال آن هم ظلم و خلاف مصلحت است.
    اما دقت بفرمایید جامعه و حکومت در نگاه امروز، چه اسلامی و حتی دموکراسی غربی یعنی حکومت خود مردم بر مردم، (یا از جانب خداوند، و یا از جانب مردم) لذا مردم از جیب خود در آورده و خرج خویش می نمایند، فقط هزینه کردن این مبالغ را به دولت منتخب خویش سپرده اند، لذا هزینه این اصلاح و آبادانی را هم به او پرداخت می نمایند.
    پس مالیات حق خود مردم است که اجرای آن با دولت بوده، و تأمین هزینه آن بر عهده خود مردم است و همه باید آن را پرداخت کنند، لذا مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) می فرمایند:

    «بسیاری هستند که ثروتهای بادآورده‌ای دارند، مالیات نمی‌دهند، از اموال عمومی به نفع شخصی خود استفاده می‌کنند و... مالیات و حقی را که متعلّق به مردم است، از درآمد و کسب خود منع می‌کنند و نمی‌دهند. این، کارِ ناروایی است. در جامعه ما باید در همه ذهنها و فکرها جا بیفتد که منع مالیات و منع ادای حقوق عمومی دولت و ملت، یک خلاف و یک گناه است... این حقّ مردم است و باید آن را به هر نحوی که روا و شایسته است بگیرند.(5)

    پس مالیات هزینه ای لازم در جهت رفاه زندگی خود مردم است، اما ضرورت اصل مالیات، و مقدار آن با توجه به توانایی و بنیه اقتصادی دولت‌ها تفاوت می کند، و این برای توده مردم قابل تشخیص نیست، بلکه در این خصوص باید گوش به فرمان سکان دار نظام باشیم، مقام معظم رهبری
    (حفظه الله تعالی) معتقد هستند گرفتن مالیات موجب می شود تا اتکاء به نفت پایان پذیرفته و دولت در آمد مالیاتی را جایگزین درآمد نفتی نماید:

    «آن که از دادن مالیات به دولت خودداری میکند... در حقیقت کشور را وابسته میکند به پول مفت نفت، و وقتی کشور به پول نفت وابسته شد، همین مشکلات پیش می‌آید: یک روز تحریم میشود؛ یک روز نفت ارزان میشود؛ یک روز شاخ‌وشانه میکشند؛ کشور به این وضع دچار میشود... از کارهای مهمّی که باید انجام بگیرد، این است که بودجه‌ی کشور، اداره‌ی دولت، به‌وسیله‌ی درآمدهای از درون مردم باشد، یعنی از همین مالیات، که مالیات هم مربوط میشود به تولید و کسب و کار»(6)

    یقینا اگر چنین امری تحقق یابد موجب تقویت نظام اسلامی خواهد شد، پس پرداخت مالیات در حقیقت گامی در جهت تقویت نظام اسلامی بوده و مصداق عبادت است، همانطور که آیت الله خامنه ای
    (حفظه الله تعالی) می فرمایند:

    «من به شما عرض کنم که مالیات یک امر الزامی و شرعی است و در جامعه‌ی اسلامی، دولت در صورتی که لازم بداند، برطبق قانون باید از درآمدها مالیات بگیرد. کسانی هستند که با داشتن درآمدهای کلان، از زیر این وظیفه‌ی قانونىِ شرعىِ الزامی - که به نفع کشور و برای طبقات کم‌درآمد و در خدمت مصالح اسلامی است - استنکاف میکنند. باید راهی پیدا کنید و نگذارید که این‌طور بشود».(7)

    ونیز در جمع مردم آذربایجان فرمودند:

    «عزیزان من! مالیات یک فریضه است.» (8)

    وبا این اوصاف فرار از پرداخت مالیات، علاوه بر ایجاد وابستگی به نفت و تضعیف نظام، یعنی استفاده از امکانات و رفاهیاتی که با هزینه دیگران تأمین شده است، لذا قطعا حرام است، همان طور که مقام معظم رهبری
    (حفظه الله تعالی) میفرمایند:

    »پیشه‌وران و کسبه و تجار مالیاتهایشان را بدهند. بعضی شنیده شده که مالیات را در وقت و به اندازه نمیدهند؛ این امروز خیانت است. دستگاههای دولتی به دنبال مالیاتها بروند و مردم باید به دولت اسلامی بیش از مالیات هم کمک کنند؛ حداقل آنچه باید بدهند مالیات است، این یک واجب شرعی است» (9)

    و نیز می فرمایند:

    «ما امروز از ضعفا مالیات میگیریم - از کارمند مالیات میگیریم، از کارگر مالیات میگیریم، از کاسب جزء مالیات میگیریم - امّا از فلان کلانْ‌سرمایه‌دار، فلان درآمددارِ بی‌حساب‌وکتاب مالیات نمیگیریم؛ فرار مالیاتی دارند؛ اینها جرم است؛ فرار مالیاتی جرم است»(10)

    علاوه بر این که گرفتن ملیات متناسب با درآمد، و هزینه کردن مساوی برای همه موجب کاهش فاصله طبقاتی می شود، که باز هم رهبر معظم انقلاب
    (حفظه الله تعالی) در سخنان خویش به آن اشاره نموده اند:

    «تمتّع قشرهای مختلف مردم از امکانات کشور، باید متعادل باشد. نبایستی طوری باشد که فاصله‌ها روز به روز زیادتر شود و عدّه‌ای آن طور زندگی کنند. البته یک بخش عمده از این کار را هم، وزارت اقتصاد و دارایی و بخش مربوط به مالیات، میتواند تأمین کند: گرفتن مالیاتهای متناسب و بجا از کسانی که سودها و استفاده‌هایی میبرند. این هم یک معنای دیگر است.(11)

    در هر صورت حتی اگر همه مردم هم خمس و زکات مالشان را می دادند، باز هم نمی توانست جایگزین مالیات باشد، چرا که خمس و زکات مقدار محدودی از درآمد مازاد را شامل می شود که باید بخشی از آن هم صرف زندگی نیازمندان شود، در حالی که مالیات امروز به عنوان یکی از مهمترین درآمدهای دولت ها به حساب می آید، و پیشرفت امکانات شهری، و رفاه مردم در جوامع غربی در سایه آن شکل می گیرد، همان طور که مقام معظم رهبری
    (حفظه الله تعالی) می فرمایند:

    «من این را به شما عرض کنم، پولی که امروز دولتهای وارد کننده نفت به عنوان مالیات دریافت میکنند، بیشتر از سودی است که کشورهای صادر کننده نفت از پولِ فروش نفت به دست می‌آورند».(12)

    _________________________

    1) توضیح المسائل، امام خمینی(ره)، مسئله 1855.
    2) همان، مسئله 1752.
    3) مجموعه استفتائات خمس از رهبری به نقل از:
    www.farsi.khamenei.ir.
    4) توضیح المسائل، امام خمینی(ره)، مسئله 1834.
    5) پیام به مناسبت آغاز سال 1375، یکم فروردین 1375.
    6) بیانات در دیدار مردم آذربایجان، 29 بهمن ماه 1393.
    7) بیانات در دیدار جمعی از اصناف، 13 تیرماه 1370.
    8) بیانات در دیدار مردم آذربایجان، 29 بهمن ماه 1393.
    9) بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران، پنجم تیرماه 1360.
    10) بیانات در دیدار مردم آذربایجان، 29 بهمن ماه 1393.
    11) بیانات در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران، 8 شهریورماه 1375.
    12) بیانات در حرم امام رضا(ع)، 6 فروردین 1379.
    همه بیانات مقام معظم رهبری به نقل از سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای(www.khamenei.ir (است.



  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود