جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شاخصه های فرهنگ زندگی علمی

  1. #1
    بزودی
    شروع کننده موضوع

    شاخصه های فرهنگ زندگی علمی




    بسم الله الرحمن الرحیم


    آسیب اصلی در فضای تربیتی و رفتاری طلاب حاکم شدن فرهنگ زندگی روزمره است.

    این فرهنگ شاخصه‌های زیر را دارد:


    غلبه احساس بر عقل،
    رفاه بر رشد،
    رسانه بر خانواده،
    ارتباطات حداکثری بر ارتباطات خانوادگی،
    سیستم های اجتماعی بر سیستم خانواده،
    کمیت و اطلاعات و آمار بر زندگی




    اینها ظهوری از شاخص‌های مدرنیته است.


    یک زندگی مدرن با زندگی سنتی و به تعبیر دقیق زندگی دینی و مورد رضای خدا بر اساس راهبردهای دینی متفاوت است، زندگی طلبه ها هم به تبع این گونه شده است.




    زندگی طلبه با زندگی افراد دیگر شباهت های زیادی در مبانی رفتاری دارد؛ ساعت های خواب و بیداری، نوع پوشش، نوع تغذیه، روابط فامیلی، ارتباط با رسانه، نوع تفریحات، طرز عملکرد و …





    در اسلام ساعت خواب اول شب است.




    مومن اول شب می خوابد و قبل از اذان بیدار می شود ولو به مطالعه یا تعمیر خانه بپردازد.



    زندگی باید از اول صبح آغاز شود.
    «بورک لِأَمَتی فی سُحورها و بُکورها».






    مطالعه و عبادت اول صبح بهره وری و برکت دارد.
    با کمترین زحمت بیشترین اثرگذاری حاصل می شود.



    این روایات باید تبدیل شود به راهبردهای فرهنگی.




    غلبه زندگی روزمره، ام المشکلات به نظر می رسد.



    در برنامه ریزی، وقتی آسیب مرکزی تشخیص داده شد باید با آن مقابله شود. برنامه ریزی هویتش تغییر است.

    تغییر از، به، با، از این وضع موجود به یک وضع مطلوب با یک ابزار مشخص
    فرهنگ زندگی راهبر فضاهای تربیتی است. با تحلیل هدف طلبگی (لیتفقوا فی الدین و لینذروا .. یعبدوننی لایشرکون بی شیئا) باید به فرهنگ جایگزین منتقل شد.



    جایگزین این فرهنگ غربی، فرهنگ زندگی علمی است.


  2. تشکر


  3.  

  4. #2
    بزودی
    شروع کننده موضوع

    شاخصه های فرهنگ زندگی علمی




    بسم الله الرحمن الرحیم



    این فرهنگ ابتدا در مقابل فرهنگ زندگی اجرایی و مالی قرار می گیرد. اگر طلبه بخواهد کار اجرایی و مالی داشته باشد خود بخود فرهنگ زندگی روزمره را می گیرد. کسی که این گونه است باید فرهنگش عوض شود.
    تیپ شخصیتی افراد تابعی است از افکاری که در طول روز در ذهنش می گذرد.

    باید یکی دو روز افکارمان را فهرست کنیم.

    اگر نقاط تراکم در ذهنیت دیده شود، آن نقاط تراکم شخصیت افراد است.
    حتی اگر عنوانش چیز دیگری است. ممکن است شخص دانش آموز باشد ولی از صبح تا به شب به فوتبال فکر می کند این شخصیت دانش آموزی ندارد. وجودش را دارد مصرف می کند و به احساس و رفتارش دارد شکل می دهد. بسیاری از افراد دارای یک شخصیت پایدار قابل اشاره نیستند. اگر فرد سه روز فکر خود را بررسی کند می‌بیند کاملا متشتت است. این بحران شخصیتی و هویت است.

    کسی که زندگی علمی دارد کسی است که از صبح تا به شب در فکر فعالیت های علمی سپری می کند. تحقیق و تدریس و تبلیغ و تألیف. تبلیغ به معنای انتقال پیغام خدا به دیگران است. گاهی سخنرانی علمی است. گاهی شفاهی هم نیست. چت روم است.



    فرهنگ زندگی علمی شاخصه اصلی اش این است که صبح تا به شب به فکر علمی است برای این که محصول علمی تولید کند. فکر کند برای ارائه محصول.




    کسانی که در کارهای اجرایی و مالی هستند اگر به دنبال تولید محصول نباشند رشد نمی کنند. میخ اگر سرش پهن باشد در دیوار نمی رود باید تمرکز باشد.


    تمرکز را تولید محصول ایجاد می کند.


    یأس و افسردگی در موقعیت ها برای طلبه پیش می آید. می گویند بی‌فایده هستیم یا درسها بی‌فایده است. چرا؟ زیرا محصول تولید نمی شود. می‌بینید که تقریرنویسان درس خارج اهتمام بیشتری به درس دارند تا بقیه. کسانی که دارای فعالیت تبلیغی مستمر هستند به زندگی طلبگی پایبندترند. کسانی که فعالیت تدریسی یا تحقیقی دارند نیز. شور زندگی و تنظیم خودشان بیشتر است.

    زندگی علمی زندگی است که به دنبال تولید محصول علمی به طور مستمر فرد فعالیت می کند.


    اگر کسی ذهن و فکرش به سمتی سوق پیدا کرد فرهنگ حاکم بر او و احساس هایش تغییر می کند. اگر طلبه به دنبال محصول نباشد جریان زندگی روزمره اور ا خواهد برد. کسی که مولد نیست درجریان تولیدات دیگران قرار می گیرد و خود را مقابل آن رها می‌کند.

    ما اگر می خواهیم فرهنگ حاکم بر طلبه ها تغییر کند. باید نوع فکر و میزان تمرکز فکری ما تغییر کند این ها با حافظه و محفوظات بدست نمی آید محصول عینی میخواهد.




    بنابر این راهبرد تغییر:
    از
    غلبه زندگی روزمره
    به
    زندگی علمی با تولید محصول.



    البته این موضوع شرط لازم است و رفع مانع، اما کافی نیست. حداقل و پایه و زمینه ساز برای فعالیت تربیتی است. هزار کار دیگر بعد از آن باید انجام دهیم.

    اگر آسیب مرکزی در وضعیت موجود غلبه فرهنگ زندگی روزمره باشد، تا این تعییر نکند آسیب های دیگر از بین نمی رود. بنابراین باید از این شروع کرد. ما در فرایند تربیت باید حداکثری نگاه کنیم و حداقلی عمل کنیم.



    اگر طلبه را به این سمت سوق دهیم که هر کاری که انجام می‌دهی از آن محصول بگیر، از آب کره بگیر، بسیار در مسیر تربیت رشد می‌کند و از غلبه روزمرگی رهایی می یابد.




    اگر می خواهیم طلبه تغییر کند

    باید انضباط رفتاری ایجاد شود
    و آن تابعی است از
    انضباط فکری
    که آن هم تابعی است از قصد تولید محصول.



    این اگر در جهت افزایش کیفیت زندگی باشد، آن محصول اثربخشی خود را نشان می دهد.
    احساس اثربخشی باعث می‌شود تولید کننده انگیزه بیشتری پیدا کند.





    مرحله بعد این است که در تولید محصول به او بگوییم که محصولی را تولید کن که
    به
    ارتقای کیفیت زندگی تو کمک کند.


    این ارتقا در خدایی شدن است

    لذا علم به معنویت متصل می شود. اگر این محصول علمی دنبال ارتقای کیفیت زندگی بود تأثیر متقابل علم و معنویت آشکار می‌شود.

    دراین جا قید به جهت افزایش کیفیت زندگی را اضافه می کنیم.



    این حداقل برنامه و راهبرد تربیت بود. تربیت عرفانی و معنوی و حداکثرهای مطلوب ما در تربیت از این کانال فعال می شود.




    سوال: اگر یک طلبه محصول محور باشد آیا الزاما روزمره نیست؟
    استاد: این طلبه وقت خود را کنار تلویزیون رها نمی کند. مثلا برای تماشای یک فیلم یا کارتون قلم و کاغذ بدست می‌گیرد و دنبال ثبت نکات یا نقد و بررسی آن تلاش می‌کند.
    کمیت در فضای ذهنی او غلبه ندارد.
    دنبال کیفیت است.
    در ارتباط با همسایه و فامیل و … انضباط وقتی و گفتاریِ ناخودآگاه دارد. چون او محصول داشته است هم خودش آن محصول را مطرح می کند و هم دیگران از او انتظار دارند که در آن باره سخنی بگوید. البته این صرفا کفایت نمی کند. تنها زمینه ساز است. اما اگر هفتاد درصد افراد با محصول محوری دارای این تغییر بودند، (تغییر ملموس نه صد در صد) این پیشنهاد موجه است.

    http://vaseti.halghe.ir/1393/06/22/%...D8%A8%D9%87-2/

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود