جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کالبد مثالی چیست؟آیا قابل رویت است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    192
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کالبد مثالی چیست؟آیا قابل رویت است؟




    سلام
    کالبد مثالی چیست؟آیا قابل رویت است؟
    کالبد اثیری چیست؟آیا قابلت رویت است؟

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۶:۰۹ دلیل: اضافه کردن سوال
    پروردگارا مرا به زیب و زینت صالحان بیارای که خشم خود را فرو نشانم
    آتش فتنه را خاموش سازم،با خلق خوشرفتار و آسان گیرم،به هر فضل و کمال سبقت گیرم
    متواضع و بی تکبر و نیکو خُلق باشم
    >>دعای بیستم<<





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    794 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    کالبد مثالی چیست؟آیا قابل رویت است؟







    کارشناس بحث: استاد صادق

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    کالبد مثالی چیست؟آیا قابل رویت است؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسک! نمایش پست
    سلام
    کالبد مثالی چیست؟آیا قابل رویت است؟
    کالبد اثیری چیست؟آیا قابلت رویت است؟
    در ابتدا باید گفت در تعابیر فارسی کالبد به معنی جسم است ؛کالبد قالب هر چیز، تن، بدن (1)؛ براین اساس کالبد، جسم مادی ماست که جایگاه روح است وآن را احساس می کنیم
    بدن مثالی به عقیده برخی از حکمای اسلامی، همراه با این بدن وجود دارد. آن بدنی که انسان به هنگام خواب، یا طی الارض و مانند آن انجام می پذیرد.
    طبق دیدگاه فلسفی، در حکمت متعالیه، انسان ها حقیقتی دیگر نیز در حال حیات به نام جسم برزخی دارند که دارای ویژگی های عالم مثال بوده وبه واسطه رفتارهای انسان ها در این دنیا شکل می گیرد و گاه ممکن است حقیقت برزخی افراد برای برخی از صاحبان نفوس عالی وحتی برای خودشان( اگر به درجات عالی کمالات نفسانی برسند) روشن شود هرچند شاید این ادراک به نحو احساس مادی نباشد.
    روح اگر در عالم ماده و دنیا باشد ، با بدن مادی است و در عالم برزخ با بدن مثالی و برزخی و درآخرت با بدن اخروی است.چه این که ممکن است در همین عالم ماده ، روح از بدن مادی جدا شده و با بدن مثالی سیر نماید که طی الارض و دیدن عالم برزخ از این قبیل است. کالبد اثیری تعبیر دیگر از کالبد مثالی است .

    پی نوشت­ها:
    1. فرهنگ معین، ص 2859.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست
    در ابتدا باید گفت در تعابیر فارسی کالبد به معنی جسم است ؛کالبد قالب هر چیز، تن، بدن (1)؛ براین اساس کالبد، جسم مادی ماست که جایگاه روح است وآن را احساس می کنیم
    بدن مثالی به عقیده برخی از حکمای اسلامی، همراه با این بدن وجود دارد. آن بدنی که انسان به هنگام خواب، یا طی الارض و مانند آن انجام می پذیرد.
    طبق دیدگاه فلسفی، در حکمت متعالیه، انسان ها حقیقتی دیگر نیز در حال حیات به نام جسم برزخی دارند که دارای ویژگی های عالم مثال بوده وبه واسطه رفتارهای انسان ها در این دنیا شکل می گیرد و گاه ممکن است حقیقت برزخی افراد برای برخی از صاحبان نفوس عالی وحتی برای خودشان( اگر به درجات عالی کمالات نفسانی برسند) روشن شود هرچند شاید این ادراک به نحو احساس مادی نباشد.
    روح اگر در عالم ماده و دنیا باشد ، با بدن مادی است و در عالم برزخ با بدن مثالی و برزخی و درآخرت با بدن اخروی است.چه این که ممکن است در همین عالم ماده ، روح از بدن مادی جدا شده و با بدن مثالی سیر نماید که طی الارض و دیدن عالم برزخ از این قبیل است. کالبد اثیری تعبیر دیگر از کالبد مثالی است .

    پی نوشت­ها:
    1. فرهنگ معین، ص 2859.

    کالبد مثالی اگر ماده نیست پس چطور با ما هست ؟ در حالی است که در قیامت برخی می گویند که منظور از بعد جسمانی معاد همان جسم مثالی است و برخی می گویندد نه همین بند انگشت دنیای ما هم در قیامت دوباره زنده خواهد شد و جسم همین جسم دنیایی است.

    ویرایش توسط بهار ♥ها : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۰:۳۱

    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست



    کالبد مثالی اگر ماده نیست پس چطور با ما هست ؟ در حالی است که در قیامت برخی می گویند که منظور از بعد جسمانی معاد همان جسم مثالی است و برخی می گویندد نه همین بند انگشت دنیای ما هم در قیامت دوباره زنده خواهد شد و جسم همین جسم دنیایی است.

    باسلام وسپاس .
    اولا چرا بی سلام ؟
    ثانیا _ کالبد مثالی فقط در برزخ مطرح است در قیامت معاد جسمانی است ونه مثالی .
    بی تردید عین همین انسان با تمام خصویات خود در قیامت زنده خواهد شد ونه مثل ومثال آن .
    « بلی قادرین علی ان نسوی بنانه؛ بلکه ما قادریم که سر انگشتان او را نیز هماهنگ بسازیم».(1)


    پی نوشت ها:
    1. قیامت(75) آیه4.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست
    در ابتدا باید گفت در تعابیر فارسی کالبد به معنی جسم است ؛کالبد قالب هر چیز، تن، بدن (1)؛ براین اساس کالبد، جسم مادی ماست که جایگاه روح است وآن را احساس می کنیم
    بدن مثالی به عقیده برخی از حکمای اسلامی، همراه با این بدن وجود دارد. آن بدنی که انسان به هنگام خواب، یا طی الارض و مانند آن انجام می پذیرد.
    طبق دیدگاه فلسفی، در حکمت متعالیه، انسان ها حقیقتی دیگر نیز در حال حیات به نام جسم برزخی دارند که دارای ویژگی های عالم مثال بوده وبه واسطه رفتارهای انسان ها در این دنیا شکل می گیرد و گاه ممکن است حقیقت برزخی افراد برای برخی از صاحبان نفوس عالی وحتی برای خودشان( اگر به درجات عالی کمالات نفسانی برسند) روشن شود هرچند شاید این ادراک به نحو احساس مادی نباشد.
    روح اگر در عالم ماده و دنیا باشد ، با بدن مادی است و در عالم برزخ با بدن مثالی و برزخی و درآخرت با بدن اخروی است.چه این که ممکن است در همین عالم ماده ، روح از بدن مادی جدا شده و با بدن مثالی سیر نماید که طی الارض و دیدن عالم برزخ از این قبیل است. کالبد اثیری تعبیر دیگر از کالبد مثالی است .

    پی نوشت­ها:
    1. فرهنگ معین، ص 2859.



    سلام و عرض ادب .
    استاد بزرگوار اگر بنده درست متوجه شده باشم فرمودید در عالم حیات حقیقت مثالی برای ما وجود داره درسته ؟ خب این حقیقت یا به اصطلاح کالبد کجاست ؟خارج از بدن و روح ماست ؟ با ما و در این دنیا زندگی می کنه و فقط قابل روئیت نیست ؟ یا وقت رفتن به عالم برزخ بر اساس اعمال ما به وجود میاد ؟؟


    کالبد مثالی چیست؟آیا قابل رویت است؟

    " فقط حیدر امیر المومنین است "

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست

    باسلام وسپاس .
    اولا چرا بی سلام ؟
    ثانیا _ کالبد مثالی فقط در برزخ مطرح است در قیامت معاد جسمانی است ونه مثالی .
    بی تردید عین همین انسان با تمام خصویات خود در قیامت زنده خواهد شد ونه مثل ومثال آن .
    « بلی قادرین علی ان نسوی بنانه؛ بلکه ما قادریم که سر انگشتان او را نیز هماهنگ بسازیم».(1)


    پی نوشت ها:
    1. قیامت(75) آیه4.

    سلام علیکم و رحمت الله و برکاته
    چقدر خوبه که قیامت با عین همین جسم دنیاست . اونوقت انشاالله انسانهایی که دوست داریم رو تو بهشت برین ان شاالله می بینیم.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).

  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست


    سلام علیکم و رحمت الله و برکاته
    چقدر خوبه که قیامت با عین همین جسم دنیاست . اونوقت انشاالله انسانهایی که دوست داریم رو تو بهشت برین ان شاالله می بینیم.
    باسلام مجدد .
    قطعا چنین است .
    در توضیح باید گفت : وضع زندگی آدمیان در عالم آخرت، وضع و حال خاص خود را دارد و کاملاً با شرایط زندگی دنیا متفاوت است، مثلاً زندگی دنیا به حکم اجتماعی بودن حیات دنیایی به صورت جمعی است . افراد مختلف با گرایش‌های عقیدتی و رفتاری به دلیل نیازهای زندگی به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند و هر گروهی سرگرم حرفه و شغل خاص هستند و با داد و ستد اجتماعی، زندگی خود را اداره و نیازهای همدیگر را برآورده می‌نمایند، ولی در آخرت هر کسی بر سر سفره عمل خود نشسته است و کسی به دیگران چیزی نمی‌دهد و از او هم چیزی نمی‌گیرد و داد و ستد دنیایی در عالم آخرت، وجود ندارد.
    زندگی جمعی آدمیان در عوالم بعد از مرگ، چه در برزخ و چه در مراحل بعدی، بر اساس درجه وجودی و اعمال‌شان شکل می‌گیرد، مثلاً گروه صالحان در برزخ در کنار هم بوده و از همدیگر خبردار هستند و در جایی به نام وادی‌السلام به سر می‌برند، در حالی که افراد ناصالح و کفار در محل دیگری به نام برهوت جمع می‌شوند.
    در این ارتباط روایاتی نقل شده: حضرت امیرمؤمنان علیه السلام خطاب به ابی بکاته فرمود:
    اگر پرده از برابر چشم‌های شما کنار رود، می ‌بینید که ارواح مؤمنان در وادی‌السلام حلقه‌وار به گرد خود نشسته و با یکدیگر به سخن و گفت‌وشنود مشغول‌اند. روح هر مؤمن در وادی‌السلام، و روح هر کافری در برهوت می‌روند، مؤمنان در وادی‌السلام در لذت و شادمانی به سر می‌برند، ولی کفار در صحرای برهوت اجتماع دارند و گرفتار رنج و عذاب‌اند(1)
    طبق این گونه روایات معلوم می‌شود که ملاک در عالم آخرت، ایمان و عمل صالح است .صالحان و نیکان در آن جا با هم‌اند و محبت بین آنان است و گرنه افراد ناصالح هیچ‌گونه محبت با افراد صالح ندارند و با هم نخواهد بود.

    در برخی روایات آمده: رسول خدا فرمود: «انت مع من احببت؛(2) با کسی خواهی بود که او را دوست می‌داری». از این روایت شاید بتوان استفاده کرد کسانی که در دنیا به هم محبت دارند، در آخرت کنار هم خواهند بود، ولی در عین حال، ایمان و اعتقاد و یکسان بودن مراتب درجه کمالات معنوی باز مطرح خواهد بود . کسانی که همگون‌اند، با هم خواهد بود و گرنه فرد ناصالح چگونه می‌تواند در کنار فرد صالح
    باشد؟!
    حتی در قرآن به صراحت بیان شده است که : در آن روز (قیامت) جز پرهیزکاران ، برخی از دوستان با برخی دیگر دشمن هستند.
    یعنی دوستانی که در دنیا با هم بودند ، در آن جا دشمنان یکدیگر خواهند شد ؛ زیرا عده ای گمراهی خود را به علت دوستی عده دیگر می دانند و با انان به جهت گمراه کردن شان دشمن می شوند.
    پس هر دوستی در دنیا ، موجب دوستی در آن عالم نخواهد بود.


    پی نوشت­ها:
    1. سیدمحمد حسینی، تهران، معادشناسی، ج 3، ص 236، نشر علامه طباطبایی مشهد، 1367 ش.
    2. فروع کافی، ج 8، ص 80، نشر دارالکتب الاسلامیه تهران، 1357ش.


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی ریا نمایش پست

    سلام و عرض ادب .
    استاد بزرگوار اگر بنده درست متوجه شده باشم فرمودید در عالم حیات حقیقت مثالی برای ما وجود داره درسته ؟ خب این حقیقت یا به اصطلاح کالبد کجاست ؟خارج از بدن و روح ماست ؟ با ما و در این دنیا زندگی می کنه و فقط قابل روئیت نیست ؟ یا وقت رفتن به عالم برزخ بر اساس اعمال ما به وجود میاد ؟؟
    باسلام مجدد ومضاعف .
    بدن مثالی باطن بدن جسمانی است ودر دنیا با چشم ظاهری قابل دیدن نیست
    ولی در برزخ با همین بدن مثالی زندگی خواهیم نمود .


  14. تشکرها 3


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    کالبد مثالی چیست؟ آیا قابل رویت است؟
    کالبد اثیری چیست؟ آیا قابلت رویت است؟



    پاسخ:
    درباره فراز اول سوالتان ابتدا باید گفت در تعابیر فارسی کالبد به معنی جسم است؛ کالبد قالب هر چیز، تن، بدن(1)؛ بر این اساس کالبد، جسم مادی ماست که جایگاه روح است و آن را احساس می کنیم.
    بدن مثالی به عقیده برخی از حکمای اسلامی، همراه با این بدن وجود دارد. آن بدنی که انسان به هنگام خواب، یا طی الارض و مانند آن انجام می پذیرد.
    طبق دیدگاه فلسفی، در حکمت متعالیه، انسان ها حقیقتی دیگر نیز در حال حیات به نام جسم برزخی دارند که دارای ویژگی های عالم مثال بوده و به واسطه رفتارهای انسان ها در این دنیا شکل می گیرد و گاه ممکن است حقیقت برزخی افراد برای برخی از صاحبان نفوس عالی و حتی برای خودشان (اگر به درجات عالی کمالات نفسانی برسند) روشن شود هر چند شاید این ادراک به نحو احساس مادی نباشد.
    روح اگر در عالم ماده و دنیا باشد، با بدن مادی است و در عالم برزخ با بدن مثالی و برزخی و درآخرت با بدن اخروی است. چه این که ممکن است در همین عالم ماده، روح از بدن مادی جدا شده و با بدن مثالی سیر نماید که طی الارض و دیدن عالم برزخ از این قبیل است. کالبد اثیری تعبیر دیگر از کالبد مثالی است.

    در باره فراز دوم پرسش تان باید گفت: قطعا چنین است.
    بدین بیان که وضع زندگی آدمیان در عالم آخرت، وضع و حال خاص خود را دارد و کاملاً با شرایط زندگی دنیا متفاوت است، مثلاً زندگی دنیا به حکم اجتماعی بودن حیات دنیایی به صورت جمعی است. افراد مختلف با گرایش‌های عقیدتی و رفتاری به دلیل نیازهای زندگی به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند و هر گروهی سرگرم حرفه و شغل خاص هستند و با داد و ستد اجتماعی، زندگی خود را اداره و نیازهای همدیگر را برآورده می‌نمایند، ولی در آخرت هر کسی بر سر سفره عمل خود نشسته است و کسی به دیگران چیزی نمی‌دهد و از او هم چیزی نمی‌گیرد و داد و ستد دنیایی در عالم آخرت، وجود ندارد.
    زندگی جمعی آدمیان در عوالم بعد از مرگ، چه در برزخ و چه در مراحل بعدی، بر اساس درجه وجودی و اعمال‌شان شکل می‌گیرد، مثلاً گروه صالحان در برزخ در کنار هم بوده و از همدیگر خبردار هستند و در جایی به نام وادی‌السلام به سر می‌برند، در حالی که افراد ناصالح و کفار در محل دیگری به نام برهوت جمع می‌شوند.

    در این ارتباط روایاتی نقل شده: حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) خطاب به ابی بکاته فرمود:
    اگر پرده از برابر چشم‌های شما کنار رود، می ‌بینید که ارواح مؤمنان در وادی‌السلام حلقه‌وار به گرد خود نشسته و با یکدیگر به سخن و گفت‌ و شنود مشغول‌اند. روح هر مؤمن در وادی‌السلام، و روح هر کافری در برهوت می‌روند، مؤمنان در وادی‌السلام در لذت و شادمانی به سر می‌برند، ولی کفار در صحرای برهوت اجتماع دارند و گرفتار رنج و عذاب‌اند.(2)
    طبق این گونه روایات معلوم می‌شود که ملاک در عالم آخرت، ایمان و عمل صالح است. صالحان و نیکان در آن جا با هم‌اند و محبت بین آنان است و گرنه افراد ناصالح هیچ‌گونه محبت با افراد صالح ندارند و با هم نخواهد بود.

    در برخی روایات آمده: رسول خدا فرمود: «انت مع من احببت»؛ با کسی خواهی بود که او را دوست می‌داری.(3)؛ از این روایت شاید بتوان استفاده کرد کسانی که در دنیا به هم محبت دارند، در آخرت کنار هم خواهند بود، ولی در عین حال، ایمان و اعتقاد و یکسان بودن مراتب درجه کمالات معنوی باز مطرح خواهد بود. کسانی که همگون‌اند، با هم خواهند بود و گرنه فرد ناصالح چگونه می‌تواند در کنار فرد صالح باشد؟!
    باید توجه داشت در آن روز (قیامت) جز پرهیزکاران، برخی از دوستان با برخی دیگر دشمن هستند.
    یعنی دوستانی که در دنیا با هم بودند، در آن جا دشمنان یکدیگر خواهند شد؛ زیرا عده ای گمراهی خود را به علت دوستی عده دیگر می دانند و با آنان به جهت گمراه کردن شان دشمن می شوند.
    پس هر دوستی در دنیا، موجب دوستی در آن عالم نخواهد بود.

    _____________
    (1) فرهنگ معین، ص 2859.
    (2) سیدمحمد حسینی، تهران، معادشناسی، ج 3، ص 236، نشر علامه طباطبایی مشهد، 1367 ش.
    (3) فروع کافی، ج 8، ص 80، نشر دارالکتب الاسلامیه تهران، 1357ش.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۳:۱۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  16. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود