جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنای تفسیر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,552
    صلوات
    1060
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    9 روز 13 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معنای تفسیر




    معنای تفسیر
    .
    .
    .
    .
    مقدمه
    قرآن آخرین کتاب آسمانی است که بر قلب نازنین خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله وسلم ) نازل شده است. قرآن کتاب هدایت و سعادت انسان ها می باشد که برای فهم آن و عمل به آن نیاز به تبیین و توضیح دارد. که در زمان حیات رسول خدا هنگام نزول آیات قرآن کریم جهت فهم آیات تفسیرهای کوتاهی بیان می فرمودند که در مجموعه های احادیث می توان به آن رجوع نمود و بهره برد.
    براین اساس مسلمانان نیز به تفسیر قرآن همت گماردند و تلاش هایی نموده اند. در جهان اسلام و دربین فرق مختلف اسلام تفاسیر گوناگونی وجود دارد. که بعضی از مفسران در مقدمه تفسیر خود تعاریفی برای کلمه تفسیر از نظر لغوی و اصطلاحی ارائه داده اند که در این مجال به بیان آن تعاریف پرداخته ایم و نظرات گوناگون آن ها را بیان نموده ایم. در آخر نیز از بعضی مفسران قرآن و کتب تفسیر قرآن اعم از شیعه و اهل سنت بیان شده است.








    معنای لغوی تفسیر
    تفسیر از ریشه فسر گرفته شده است که هم در ثلاثی مجرد و هم در ثلاثی مزید (باب تفعیل) به کار رفته است. در ثلاثی مزید مانند فَسَّرت الشی آن را به خوبی توضیح دادم. در ثلاثی مجرد هم به صورت فَسَر- یَفسِر ( بر وزن ضَرَبَ یَضرِب) و هم به صورت فَسَرَ- یَفسُر بر وزن (نَصَرَ یَنصُر ) به کار رفته است. مثال فَسَرتُ الشیء آن را توضیح دادم.
    فسر در کتب لغت این چنین معنا شده است: جدا کردن . پیدا و آشکار ساختن پوشیده . (از اقرب الموارد) (منتهی الارب ). هویدا کردن . (تاج المصادربیهقی ). بیان کردن معنی سخن را. (منتهی الارب ). ایضاح . (از اقرب الموارد). نگریستن طبیب بول را جهت پی بردن بمرض ( منتهی الارب ) (از اقرب الموارد). هویدا شدن . (تاج المصادر بیهقی). کشف معنای معقول ( تاج العروس) اظهار معنای معقول.
    معنای لغوی تفسیر : عده ای تفسیر را مانند فسر معنی کرده اند. جمعی دیگر آن را مبالغه معنای فسر دانسته اند. گروهی دیگر برای این کلمه معانی مثل هویدا کردن . (ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). آنچه که معنی را روشن کند. (مهذب الاسماء). ترجمه . (از المنجد). پیدا و آشکار کردن و بیان نمودن معنی سخن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). پیدا کردن و واکردن خبر پوشیده و با لفظ کردن مستعمل . (آنندراج ). بیان و آشکار ساختن چیزی . (از اقرب الموارد). شرح و بیان . (ناظم الاطباء). گزارش . (صحاح الفرس ). گزاره . گشاده کردن . پیدا کردن . شرح کردن غامضی را. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا). در اصل بمعنی آشکار ساختن و هویدا کردن . (از تعریفات جرجانی ). کلمه ٔ تفسیر مصدر باب تفعیل است از «فسر» بمعنی ظهور و کشف.اکشاف اصطلاحات الفنون: اجازت خواهم از کلکش بدان تفسیر اگر بیند. را بیان کرده اند.
    تفسیر روشن کردن مراد است از لفظ، نیز تفسیر بیان مطلب است. بعضی گفته اند: ماده کلمه تفسیر (فسر) کنار زدن پرده است.
    اقوال دیگر در مورد معنای تفسیر در معنی تفسیر « ابن درید گفت: اصل این (کلمه) از تفسره است، و آن آب بیمار باشد که بر طبیب عرضه کنند تا در او نگرد و دستور خود سازد تا به علت بیمار راه برد، چنان که طبیب به نظر در آن کشف کند از حال بیمار، مفسر از ایشان کشف کند از شان آیت و قصه و معنی و سبب نزول او.
    ثعلب گفت: اصل او من فسرت الفرس اذا رکضتها محصوره لینطلق حصرها، اصل او آن باشد که اسب شکم گرفته بتازی تا بستگی اش گشاده شود، و از معنی او نیز راجع بود به کشف. برخی تفسیر و فسر را صبق قاعده اشتقاق کبیر جدا شده از سفر و مقلوب آن می دانند.که از آن افراد ابو حامد الخازنجی گفت: این کلمه مقلوب است از " سفر" چون، جذب و جبذ و ضب و بض و اصل سفر هم کشف بود، "سفرت المراه " آن باشد که رو باز گشاید، و اسفر الصبح آن باشد که صبح که صبح روشن شد. »
    با بررسی موارد استعمال دو واژه فسر و سفر تفاوتی دیده می شود : تفسیر و فسر بشتر در مورد اظهار معنای معقول و آشکار کردن مطالب علمی و معنوی استعمال می شود . سفر بیشتر در مورد اظهار و خصوص آشکار کردن اعیان و اشیای خارجی و محسوس به کار می رود. که این مغایرت در کاربرد قرآنی این دو واژه به وضوح قابل نمایان است. راغب نیز در مفردات سفر را مختص به اعیان و فسر را اظهار معنای معقول دانسته است. راغب اصفهانی گویید: فسر و سفر همانگونه که از نظر لفظی قریب هم هستند از لحاظ معنایی نیز به یکدیگر نزدیک اند. با این تفاوت که فسر برای اظهار معنای معقول و مفاهیم غیر محسوس و سفر برای نمودار ساختن اشیای خارجی و محسوس به منضور دیدن است.
    کاربرد واژه تفسیر ویژه قرآن نیست، و به مطلق کلام و مفاهیم الفاظ اختصاص ندارد: اما در اثر کثرت استعمال در مورد بیان معنا و مدلول ظاهری آیات کریمه و کشف مراد خدای متعال از آن، در عرف فعلی دانشمندان علوم دینی، بلکه جمیع مسلمانان در صورت نبود قرینه ای همراه این کلمه به کار می رود.
    واژه تفسیر در قرآن کریم
    در قرآن کریم واژه تفسیر یک بار در سوره مبارکه قرقان در آیه 33 به کار رفته است. «وَلَا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاکَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِیرًا » در تفسیر این آیه شریفه در بیان معنای کلمه تفسیرا اقوالی آمده است. در تفسیر شبر «واحسن تفسیرا به و بما هو احسن بیانا» بیان شده است.در تفسیر المیزان ذیل آیه 33 سوره فرقان آمده است که کلمه تفسیر طبق نظر راغب مبالغه در اظهار معنای معقول است. به خلاف کلمه فسر به فتح و سکون که تنها به معنای اظهار آن معنا است بدون مبالغه. در تفاسیر دیگر ذیل آیه مورد بحث معانی دیگری چون « بیان، بیان و تفضیل، بیان و کشف، کشف کردن ودلالت و ... » برای کلمه تفسیر بیان شده است.

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود