جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خاک و اتش در قرآن

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خاک و اتش در قرآن




    سلام....در قرآن اشاره به این شده که انسان از خاک و یا از گل درست شده و در مقابل جن از آتش....
    منظور از آتش و خاک در اینجا چیست...؟:

    اینکه انسان از گل آفریده شده یعنی چه؟منظور از گل چیست؟یعنی خدا مجسمه ای از گل ساخته همانطور که مثلا هرکسی می تواند با گل مجسمه ای بسازد...و بعد آن مجسمه ی گلی را جان داده و انسان نخستین را خلق کرده؟؟
    همین سوال در مورد جن و آتش چه پاسخی می تواند داشته باشد

    آیا پاسخ صریح و روشن و بدون شک و تردیدی برای این سوال ها وجود دارد؟
    با تشکر

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    خاک و اتش در قرآن







    کارشناس بحث: استاد یاسین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    خاک و اتش در قرآن

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    " ما انسان را از" صلصال" (خاك خشكيده‏ اى كه به هنگام برخورد با چيزى صدا مى‏كند) كه از" حمإ مسنون" (گل تيره رنگ و متغير و بدبو) گرفته شده بود آفريديم" (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ).

    " و طايفه" جان" را پيش از آن از آتش گرم و سوزان آفريديم" (وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ).
    " سموم" در لغت به معنى باد سوزانى است كه گويى در تمام روزنه‏هاى پوست بدن انسان نفوذ مى‏كند زيرا عرب به سوراخهاى بسيار ريز پوست بدن، مسام، مى‏گويد و سموم نيز به همين مناسبت بر چنين بادى اطلاق مى‏شود و ماده سم نيز از همان است چرا كه در بدن نفوذ كرده و انسان را مى‏كشد يا بيمار ميسازد.

    مجددا به آفرينش انسان باز مى‏گردد و گفتگوى خداوند را با فرشتگان كه قبل از آفرينش انسان روى داد، چنين بيان مى‏كند:
    " به خاطر بياور هنگامى كه پروردگارت به فرشتگان فرمود: من بشر را از خاك خشكيده‏اى كه از گل تيره رنگ بد بو گرفته شده مى‏آفرينم" (وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ).

    " و هنگامى كه خلقت آن را به پايان و كمال رساندم و از روح خود (يك روح شريف و پاك و با عظمت) در آن دميدم همگى به خاطر آن سجده كنيد" (فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ).[1]

    اين آيه در مورد انسان مى‏گويد كه انسان را از گل سياه خشكيده و شكل يافته آفريده‏ايم، مسنون اگر به معنى مصوّر و شكل يافته باشد، معنى آيه آن است كه يك جسد شكل يافته مبدل به انسان شده است مانند عصاى موسى كه به مار مبدل گرديد، در اين زمينه در «نكته‏ها» سخن خواهيم گفت.

    بايد دانست كه منظور ابتداى خلقت انسان است و پس از پيدايش اولين مرد و زن، تكثير نسل انسان از راه نطفه و تناسل بوده است چنان كه فرموده:
    «... وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ سجده/ 7 و 8 در مجمع البيان فرموده: اصل آدم عليه السّلام از خاك بود كه فرموده: خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ آن گاه خاك را گل كرده است كه گفته: وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ آن وقت گل را گذاشته تا متغير ... شده و فرموده مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ آن گاه گذاشته تا خشك گرديده است و آنست «صلصال» اين اقوال ناقض هم نيستند كه آنها خبر مى‏باشند از احوال مختلفه انسان ظاهرا خلقت همه موجودات زنده چنين بوده است، يعنى اول از خاك آفريده شده سپس به وسيله تخم و هسته و نهال، تكثير شده‏ اند.
    اما جن، درباره خلقت آن دو آيه داريم يكى اين آيه، ديگرى آيه:

    وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ رحمن/ 15 بنا بر لفظ نارِ السَّمُومِ جن از باد گرمى كه مشتعل و به آتش مبدل گشته خلق شده است و معنى مارِجٍ مِنْ نارٍ آنست كه جن از شعله آتش مختلط به دود آفريده شده است و اين هر دو تعبير يكى است.

    جن بنا بر آيات قرآن موجودى است با شعور، مكلف، بعضى از آنها مؤمن، بعضى مشرك هستند زندگى مى‏كنند، مى‏ميرند، روز قيامت زنده مى‏شوند، اهل بهشت و اهل جهنم خواهند بود، داراى حركات عجيب و كارهايى هستند. شايد در سوره احقاف يا در سوره جن به همه آنها اشاره شود.[2]


    [1] - تفسير نمونه، ج‏11، ص: 68-69.

    [2] - تفسير أحسن الحديث، ج‏5، ص: 353





  7. تشکرها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سپاس...پس با توجه به توضیحات حرف و حدیثی و شک و تردیدی در این امر نست که بنا به فرمایش قرآن و دین اسلام، انسان اولیه از ابتدا مجسمه ای ساخته شده از خاک بوده که با دمیدن روح از جانب خدا بر او جان گرفته...پس بر این گذاره بنا به شواهد و قرائن و ادله های موجود(آیات و احادیث و روایات تاریخی و الی آخر...)نمی توان تردید کرد.
    چون دسته از افراددست به تعبیر و تفسیر های عجیب و غریب زده اند، مثلا می گویند منظور قرآن این است که انسان در ابتدا یک تک سولی بوده که به تکامل رسیده و آن تک سلولی است منظور قرآن که از خاک ساخته شده(بع عبارتی در خاک و گل و یا لجن رشد و یا ساخته شده)!!!!!!به نظر شما این گونه تفسیر ها(به نظر من تفسیر های عجیب و دور از ذهن)استباه است؟؟
    و این شکل خلق شدن انسان یعنی به صورت یکباره و از از یک مجسمه خاکی آیا در مورد سایر موجودات زمینی مثل چهار پایان(اسب و شتر و الی آخر) هم صدق می کند؟

  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    چون دسته از افراددست به تعبیر و تفسیر های عجیب و غریب زده اند، مثلا می گویند منظور قرآن این است که انسان در ابتدا یک تک سولی بوده که به تکامل رسیده و آن تک سلولی است منظور قرآن که از خاک ساخته شده(بع عبارتی در خاک و گل و یا لجن رشد و یا ساخته شده)!!!!!!به نظر شما این گونه تفسیر ها(به نظر من تفسیر های عجیب و دور از ذهن)استباه است؟؟
    و این شکل خلق شدن انسان یعنی به صورت یکباره و از از یک مجسمه خاکی آیا در مورد سایر موجودات زمینی مثل چهار پایان(اسب و شتر و الی آخر) هم صدق می کند؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    به نظرم چنین تعابیر و تفاسیری که انسان را نتیجه رشد و تکامل تک سلولی ها می دانند صحیح نیست و انسان به صورت یک موجود کامل خلق شد.

    در مورد چگونگی خلقت حیوانات در قرآن تصریحی مشاهده نشد، اما به نظر می رسد که خلقت حیوانات نیز به صورت دفعی و کامل بود نه تدریجی و تکاملی از تک سلولی ها.


  11. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود