صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معجزه با کمک موجودات فرا زمینی!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,552
    صلوات
    1060
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    9 روز 13 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معجزه با کمک موجودات فرا زمینی!




    معجزه چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟
    .
    .
    .
    .
    یکی از مهمترین راههای اثبات پیامبری یک پیامبر، معجزه است. معجزه چیست؟
    معجزه عملی است که به امر خدا انجام می شود، تا پیامبری یکی از پیامبران خدا، ثابت شود. معجزه عملی است که دارای نشانه های زیر باشد:
    1.در زمان انجام معجزه، هیچکس قادر به انجام آن نباشد.
    2.عملی خارق العاده باشد که هر چند از قانون علّت و معلول پیروی می کند، علّتهای آن عادی نیستند و برای ما شناخته شده نمی باشند.
    3.هدف از انجام آن، اثبات پیامبری و ارتباط با خدا باشد.
    4.مهم است که فرد قبل از انجام معجزه، ادعای پیامبری کرده باشد و در پاسخ به درخواست نشانه از سوی مردم، معجزه را ارائه بدهد.
    5.تنها از سوی پیامبران انجام شود، و نه افراد عادی.
    6.منافاتی با دعوی رسالت نداشته باشد.
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۵:۵۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شیوا83 نمایش پست
    معجزه چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟
    .
    .
    .
    .
    یکی از مهمترین راههای اثبات پیامبری یک پیامبر، معجزه است. معجزه چیست؟
    معجزه عملی است که به امر خدا انجام می شود، تا پیامبری یکی از پیامبران خدا، ثابت شود. معجزه عملی است که دارای نشانه های زیر باشد:
    1.در زمان انجام معجزه، هیچکس قادر به انجام آن نباشد.
    2.عملی خارق العاده باشد که هر چند از قانون علّت و معلول پیروی می کند، علّتهای آن عادی نیستند و برای ما شناخته شده نمی باشند.
    3.هدف از انجام آن، اثبات پیامبری و ارتباط با خدا باشد.
    4.مهم است که فرد قبل از انجام معجزه، ادعای پیامبری کرده باشد و در پاسخ به درخواست نشانه از سوی مردم، معجزه را ارائه بدهد.
    5.تنها از سوی پیامبران انجام شود، و نه افراد عادی.
    6.منافاتی با دعوی رسالت نداشته باشد.
    این سوال برای من مطرحه که اگر کسی مدعی شود پیامبران با کمک شیاطین یا اجنه یا موجودات فرازمینی این معجزات را انجام می دادند و نه با کمک خدا چه باید گفت؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    812 پست
    حضور
    118 روز 22 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    معجزه با کمک موجودات فرا زمینی!







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ در ساعت ۰۴:۱۳
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    معجزه با کمک موجودات فرا زمینی!


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    این سوال برای من مطرحه که اگر کسی مدعی شود پیامبران با کمک شیاطین یا اجنه یا موجودات فرازمینی این معجزات را انجام می دادند و نه با کمک خدا چه باید گفت؟

    با سلام و احترام

    در این خصوص می توان به چند دلیل اشاره کرد:

    دلیل اول: اگر سوال کننده مسلمان باشد و بگوید که معجزات پیامبران اگرچه اثبات کننده پیامبری آنها است، اما با کمک اجنه و موجودات ماوراء الطبیعه است، در پاسخ می گوییم این با تعالیم خود انبیاء ناسازگار است، چرا که قرآنی که خودش معجزه است، می فرماید: اگر همه مخلوقات غیر از خداوند جمع شوند نمی توانند مانند این معجزه را بیاورند:
    «قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ» (یونس-38)
    طبیعتا این ناتوانی شامل حال شیاطین و اجنه و... نیز می شود.

    دلیل دوم: وابستگی انبیاء به اجنه و شیاطین با این که مرتبه خود انبیاء بالاتر است، بی معنی و نامعقول است، علاوه بر این که نقل نیز مخالف آن است، همان طور که در ماجرای آوردن تخت ملکه سبا برای حضرت سلیمان(ع) وقتی به حضار گفت: چه کسی آن تخت را برای من می‌آورد، یکی از جنیان به حضرت سلیمان گفت: هنوز از جایت بر نخواسته ای آن را برایت می آورم، اما آصف بن برخیا که یک انسان مومن، و نسبتا آگاه به کتاب الهی بود (تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج15، ص467) گفت: هنوز پلک نزده ای که من آن تخت را برایت می آورم، و در یک پلک به هم زدن آن تخت را حاضر ساخت.(نمل، آیات 38 الی 40)
    پس قدرت انبیاء و اولیاء الهی، بیش از اجنه و حتی ملائکه است، لذا نیازمندی به آنان در معجزه معنا ندارد، قطعا کاری که اجنه بر آن قدرت دارند، در حیطه قدرت انبیاء، و واسطه های خداوند و خلق نیز خواهد بود.

    دلیل سوم: یکی از شروط معجزه عدم دسترسی و توان دیگران بر انجام آن است، اصلا اسم «معجزه» نیز به خاطر همین عجز و ناتوانی دیگران بر آن نهاده شده است،(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج3، ص70) در حالی که اگر معجزه به کمک اجنه و شیاطین باشد، برای آنها انجام آن ممکن است، و این با شرط معجزه ناسازگار است، چرا که خود اجنه نیز از مکلفین و تابعین انبیاء هستند.

    دلیل چهارم: اگر معجزه انبیاء به کمک اجنه و شیاطین باشد، در این صورت دیگر نبوت را اثبات نمی کند، چرا که تسخیر اجنه برای هر کسی بالقوه امکان پذیر خواهد بود، همان طور که مکرر اتفاق افتاده است. لذا هر کسی با تسخیر اجنه چنین قدرتی خواهد داشت و این با حکمت خداوندسازگار نیست، چرا که معجزه مهم ترین راه اثبات نبوت است و با همگانی و قابل آموزش شدن آن دیگر تشخیص حق از باطل و مدعی صادق از مدعی کاذب امکان پذیر نمی باشد.

    دلیل پنجم: معجزه چون وصل به قدر نامتناهی خداوند است، نامحدود بوده، و شکست ناپذیر است، لذا در صورت حصول شرائط، هر چه که مردم طلب کنند در آسمان و زمین برایشان انجام می شود(تفسیر نمونه، ج13، ص242) همان طور که حضرت صالح(ع) به در خواست مردم ماده شتری را از دل کوه بیرون آورد، و پیامبر(ص) ماه را شکافت و عیسی(ع) مردگان را زنده می کرد، و موسی(ع) دریا را می شکافت، در حالی که قدرت های اجنه و شیطان هم محدود بوده و هم شکست پذیر هستند، همان طور که برخی، برخ دیگر را ابطال کرده و مقهور می سازند.

    این در مورد اجنه و شیاطین؛ اما این که معجزه به وسیله ملائکه انجام شود بر خلاف فرض های پیشین، منع عقلی ندارد و برخی نیز بر همین عقیده هستند،(ر.ک: الالهیات، ج3، ص76) چرا که آنها واسطه در تدبیر عالم بوده و مأمور به اجرای اراده الهی هستند، لذا عقل منکر این نیست که معجزات یا برخی از آنها به امر خدا و توسط ملائکه انجام شود اگرچه اثبات آن نیازمند دلیل است.

    یا علی(ع)

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ در ساعت ۰۴:۱۰


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشکر از شما بابت جواب جامع شما اما چند مسئله مطرح است :


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    دلیل اول: اگر سوال کننده مسلمان باشد و بگوید که معجزات پیامبران اگرچه اثبات کننده پیامبری آنها است، اما با کمک اجنه و موجودات ماوراء الطبیعه است، در پاسخ می گوییم این با تعالیم خود انبیاء ناسازگار است، چرا که قرآنی که خودش معجزه است، می فرماید: اگر همه مخلوقات غیر از خداوند جمع شوند نمی توانند مانند این معجزه را بیاورند:
    «قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ» (یونس-38)
    طبیعتا این ناتوانی شامل حال شیاطین و اجنه و... نیز می شود.
    اینکه فرمودید اگر سوال کننده مسلمان است که منطقی نیست چون اول باید خدا و پیامبران را قبول داشت بعد اسلام آورد و وقتی پیامبران را قبول داشتیم دیگر این شبهه بی معنی است


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    دلیل دوم: وابستگی انبیاء به اجنه و شیاطین با این که مرتبه خود انبیاء بالاتر است، بی معنی و نامعقول است، علاوه بر این که نقل نیز مخالف آن است، همان طور که در ماجرای آوردن تخت ملکه سبا برای حضرت سلیمان(ع) وقتی به حضار گفت: چه کسی آن تخت را برای من می‌آورد، یکی از جنیان به حضرت سلیمان گفت: هنوز از جایت بر نخواسته ای آن را برایت می آورم، اما آصف بن برخیا که یک انسان مومن، و نسبتا آگاه به کتاب الهی بود (تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج15، ص467) گفت: هنوز پلک نزده ای که من آن تخت را برایت می آورم، و در یک پلک به هم زدن آن تخت را حاضر ساخت.(نمل، آیات 38 الی 40)
    پس قدرت انبیاء و اولیاء الهی، بیش از اجنه و حتی ملائکه است، لذا نیازمندی به آنان در معجزه معنا ندارد، قطعا کاری که اجنه بر آن قدرت دارند، در حیطه قدرت انبیاء، و واسطه های خداوند و خلق نیز خواهد بود.
    این دلیل نیز مشکل است چون اول ما باید به انبیا اعتقاد داشته باشیم بعد بگوییم حالا انبیا از اجنه قدرت بیشتری دارند ولی وقتی شبهه باشد که انبیا انسانهایی هستند که قدرتشان را از اجنه و شیاطین اخذ کرده اند دیگر پیامبر بودن آنها زیر سوال است

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    دلیل سوم: یکی از شروط معجزه عدم دسترسی و توان دیگران بر انجام آن است، اصلا اسم «معجزه» نیز به خاطر همین عجز و ناتوانی دیگران بر آن نهاده شده است،(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج3، ص70) در حالی که اگر معجزه به کمک اجنه و شیاطین باشد، برای آنها انجام آن ممکن است، و این با شرط معجزه ناسازگار است، چرا که خود اجنه نیز از مکلفین و تابعین انبیاء هستند.
    در رابطه با این قسمت هم باز همین مطالب صادق است. شما یک تعریفی از معجزه کرده اید که معجزه کاری است که هیچ کس غیر از خدا نتواند آن کار را انجام دهد . درحالی که اول من باید خدا و انبیا را قبول داشته باشم بعد شاید این تعریفی که شما از معجزه کردید را قبول کنم در ضمن چه کسی و چگونه اثبات کرده است که اجنه و یا شیاطین هیچگاه قادر به انجام کارهای خارق العاده ای که پیامبران به عنوان معجزه و دلیل رسالتشان آورده اند ، نمیتوانند انجام دهند؟ چه کسی این اثبات را کرده است؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    دلیل چهارم: اگر معجزه انبیاء به کمک اجنه و شیاطین باشد، در این صورت دیگر نبوت را اثبات نمی کند،
    بله دقیقا من هم همین را میگویم اگر معجزه انبیاء به کمک اجنه و شیاطین باشد، در این صورت دیگر نبوت را اثبات نمی کند برای همین هم میگویم باید اثبات شود که از طرف اجنه نیستو این مطلب خودش سوال است و شما خود سوال و ابهام را جواب سوال کرده اید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    دلیل پنجم: معجزه چون وصل به قدر نامتناهی خداوند است، نامحدود بوده، و شکست ناپذیر است
    اول ما بایداثبات کنیم معجزه از طرف خداست و از طرف شیاطین نیست آنوقت این جمله هم درست است


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    دلیل پنجم: معجزه چون وصل به قدر نامتناهی خداوند است، نامحدود بوده، و شکست ناپذیر است، لذا در صورت حصول شرائط، هر چه که مردم طلب کنند در آسمان و زمین برایشان انجام می شود(تفسیر نمونه، ج13، ص242) همان طور که حضرت صالح(ع) به در خواست مردم ماده شتری را از دل کوه بیرون آورد، و پیامبر(ص) ماه را شکافت و عیسی(ع) مردگان را زنده می کرد، و موسی(ع) دریا را می شکافت، در حالی که قدرت های اجنه و شیطان هم محدود بوده و هم شکست پذیر هستند، همان طور که برخی، برخ دیگر را ابطال کرده و مقهور می سازند.
    می فرمایید معجزه شکست نا پذیر است در صورتی که در مورد همین مثال شما یعنی ناقه صالح توسط که فرد جاهل این معجزه عظیم پیامبر کشته شد و معجزه از بین رفت بنابر این بیشتر شبهه پیش می آید که پس از طرف خدا نیست
    در مجموع چند سوال را بی جواب می ماند:
    - اگر در زمانی که پیامبری معجزه ای میکرد مثلا همین الان ناقه صالح آمده از دل کوه بیرون، فردی خطاب به مردم میگفت مردم ،این عمل صالح با کمک شیاطین و اجنه است مردم چطور باید می فهمیدند که این فرد دارد دروغ میگوید و از طرف اجنه نیست ؟ به عبارتی معجزه از طرف خدا و یا با کمک شیاطین چطور برای مردم عادی و کوچه بازار قابل تمیز بوده و هست؟
    - حالا شیاطین به کنار چطور میتوان اثبات کرد معجزات با کمک موجودات فرازمینی که از کرات دیگر هستند و خیلی خیلی از ما پیشرفته تر هستند نیست؟
    - اگر همین الان فردی بیاید و کارهایی که انبیا به عنوان معجزه انجام داده اند را دقیقا انجام بدهد و بگوید من پیامبر خدا هستم و خدا گفته شما انسانها چون خیلی به انحراف رفته اید و تعالیم پیامبر آخر را ضایع کرده اید( همانطور که می بینیم داعش دارد نام اسلام را خراب میکند و ظلم تمام دنیا را دارد میگیرد) پس لازم دیدم یک پیامبر دیگر برای هدایت بشر بفرستم و خاتم الانیبایی محمد بن عبدالله دچار بدا شده است و شما به نشانه این معجزات باید به این پیامبر جدید ایمان بیاورید، آیا ما ایمان می آوریم؟
    لطفا به تک تک سوالات پاسخ دهید و برای پاسخ از جوابهای اسلامی خودداری نمایید چون اول باید طرف پیامبر را قبول داشته باشد و مسلمان باشد بعد جواب اسلامی و قرآنی را قبول کند
    بسیار سپاسگذارم

    -


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    74
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    بله دقیقا من هم همین را میگویم اگر معجزه انبیاء به کمک اجنه و شیاطین باشد، در این صورت دیگر نبوت را اثبات نمی کند برای همین هم میگویم باید اثبات شود که از طرف اجنه نیست
    درود...بله شما به نکته خیلی خوبی اشاره کردید....باید اثبات شود که از طرف اجنه نیست...و یا خیر باید اثبات شود که از جانب خود شخص نیست...ما به تمام امور و اسرار دنیا آگاهی نداریم...چه بسا شخصی بتواند بنا به دلایلی و مراقبت هایی، رفتاری خارق العاده انجام دهد که هیچکس در تاریخ نتواند مثل آن را انجام دهد...کسی می تواد ثابت کند که همچین چیزی اصلا و منطقا رخ نمی دهد....خیر...اصولا من هرچه فکر و اندیشه کردم...هیچ راهی نیست که یقین حاصل کنیم که این عمل خارق العاده هرچند بزرگ و عظیم باشد هرچند شکافتن ماه باشد و شکافتن مریخ باشد از جانب خداست و یا خیر....و از آنجا که این یقین هیچگاه حاصل نمی شود...اصولا خدا هیچگاه قدرت معجزه و عمل خارق العاده را به شخص مدعی نبوت از برای اثبات نبوت نمی دهد...چون از یک سو هیچ راهی برای یقین حاصل کردن این که این امر از جانب خداست نیست...و از طرفی انتظار می رود که ما به حسب این عمل خارق العاده شخص را پیامبر و عملش را معجزه و از جانب خدا بدانیم....و خدای حکیم هیچگاه نقض قرض نمی کند و اگر پیامبری هم بخواهد بفرستد....پیامبری فرستاده اش را با برهان و نشانی غیر از معجزه به اثبات می رساند....
    ویرایش توسط پاریس : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۵:۴۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    اینکه فرمودید اگر سوال کننده مسلمان است که منطقی نیست چون اول باید خدا و پیامبران را قبول داشت بعد اسلام آورد و وقتی پیامبران را قبول داشتیم دیگر این شبهه بی معنی است
    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    این دلیل نیز مشکل است چون اول ما باید به انبیا اعتقاد داشته باشیم بعد بگوییم حالا انبیا از اجنه قدرت بیشتری دارند ولی وقتی شبهه باشد که انبیا انسانهایی هستند که قدرتشان را از اجنه و شیاطین اخذ کرده اند دیگر پیامبر بودن آنها زیر سوال است
    بله، کاملا درست می فرمایید، برخی از پاسخ های بنده در فضای درون دینی مطرح شده بود، یعنی با فرض این که سوال کننده مسلمان باشد، خودم هم متوجه این بودم، لذا این قید را ذکر کردم؛ چون برخی از خود مسلمانان هم با این که انبیاء را قبول دارند سوال می کنند: آیا می شود معجزه انبیاء با کمک اجنه و شیاطین باشد، لذا بنده چون از سوالتان متوجه نشدم که این سوال را در فضای درون دینی مطرح میکنید یا برون دینی به هر دو صورت جواب دادم؛ اما حال که فضای سوال روشن شد، به باقی ادله می پردازیم، چرا که آنها کار را تمام می کند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    اول من باید خدا و انبیا را قبول داشته باشم بعد شاید این تعریفی که شما از معجزه کردید را قبول کنم
    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    اول ما بایداثبات کنیم معجزه از طرف خداست و از طرف شیاطین نیست آنوقت این جمله هم درست است
    باید دقت بفرمایید: اگرچه معجزه می تواند دلیلی غیر مستقیم برای اثبات خداوند به شمار رود که برخی به آن استناد نموده اند، اما بحث اثبات وجود خداوند، و اوصافی چون علم و حکمت و قدرت، و همچنین ضرورت اصل نبوت یک بحث کاملا عقلی است، و متکلمین هم در کتابهایشان در ادله وجود خدا و ضرورت نبوت، به «معجزه» استناد نکرده اند، بلکه «معجزه» جهت تشخیص شخص نبی است، نه اصل نبوت؛ حتی خود انبیاء نیز هرگز نمیخواسته اند با معجزات وجود خداوند، یا ضرورت نبوت را اثبات کنند، بلکه با معجزه به دنبال اثبات نبوت خود هستند، و وجود خداوند را با ادله برهانی و عقلی اثبات می نمایند.
    عقل انسان، بدون دخالت معجزات می گوید این عالم باید خالقی داشته باشد، لذا از قبل آمادگی مواجهه با نمایندگانی از طرف خداوند را دارد، و این را از وظایف خالق می داند، این را درک می کند که قبیح است کسی موجود اندیشمندی را خلق کند که توان سعادت و شقاوت را داراست و سپس او را بدون راهنمایی رها کند، و خداوندی که چنین عالمی را حکیمانه خلق کرده است، کار غیر حکیمانه انجام نمی دهد.

    از طرفی راهی برای شاخت فرستادگان حقیقی نیست جز معجزه یا وعده دادن انبیاء پیشین که در حقیقت اثبات نبوت خود آنها متوقف بر معجزه است، پس آن هم به معجزه بر می گردد، با پذیرش این مقدمه اگر یک مدعی دروغگو بتواند معجزه بی رقیبی انجام دهد و بسیاری را گمراه کند، این با حکیم بودن خداوند منافات دارد، و هرگز محقق نمیشود.




    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    اگر معجزه انبیاء به کمک اجنه و شیاطین باشد، در این صورت دیگر نبوت را اثبات نمی کند برای همین هم میگویم باید اثبات شود که از طرف اجنه نیست
    یک دلیل بر محال بدون وقوع چنین امری، برهان فوق است که گذشت، یعنی صدور چنین کارهای خارق العاده ای از مدعیان دروغین نبوت موجب گمراه شدن بسیاری از انسان هایی می شود که وجود خداوند و ضرورت نبوت را درک کرده اند، و این با حکمت خداوند سازگار نیست.

    ثانیا:
    معجزات انبیاء به گونه ای محقق می شده اند که از اساس احتمال دخالت اجنه داده نمی شود، ببینید کسانی که با قدرت اجنه کارهایی را انجام میدهند 1- قدرتشان بسیار محدود است 2- که آن را از راه هایی به دست آورده اند که برای همگان قابل دسترس است، 3- خودشان میگویند چه می کنیم، نه این که کار خارق العاده ای را به درخواست مردم انجام دهند، 4- در میان چنین افرادی دست بالای دست بسیار است و برخی از برخی قدرت بیشتری دارند، بر یکدیگر غالب شده و 5- یکدیگر را تکذیب می کنند، 6- هدفشان از اعمال چنین قدرت هایی امور دنیوی است لذا دم از آخرت نمی زنند و به شدت اهل دنیا طلبی هستند.

    اما انبیاء انسان هایی هستند که قدرتشان به اذن خداوند نامحدود بوده، و کار خارق العاده خویش را به انتخاب مردم انجام میدهند، سابقه یادگیری و شاگردی در این امور ندارند، هرگز مغلوب نشده و یکدیگر را تکذیب نمی کنند بلکه پیشاپیش آمدن نبی بعدی را مژده می داده اند، چه قبل از به قدرت رسیدن، و چه بعد از به قدرت رسیدن، هرگز به دنیا و مظاهر آن آلوده نگشتند.
    شاید یکی از حکمت های اینکه خداوند معمولا انبیاء را از میان خود همان قوم بر می گزیند همین باشد، که مردم با سابقه او آشنا باشند که اهل رمال و جن گیری و... نبوده، نزد ساحر یا جادوگر و چنین اشخاصی هم شاگردی نکرده است، آن وقت اگر یک روز چنین شخصی بیاید و بگوید: هر چه که از من بخواهید انجام می دهم در حالی که سابقه آموزش این امور را نداشته است، یقینا اثبات کننده نبوت اوست، عیسایی که در گهواره با مردم سخن می گوید چه سابقه ای داشته؟ زنده کردن مردگان چطور از غیر خداوند بر می آید؟! و چطور می تواند اکتسابی باشد؟ چه موجودی می تواند حیات را به انسان مرده برگرداند در حالی که همه خودشان فانی اند؟! یا پیامبر اسلام(ص) که در نزد مردم بزرگ شده و همه از کودکی او را می شناسند، پیش چشمان آنها قد کشیده است، هرگز در مکتب خانه حضور نیافته، شاگردی نکرده، دست به قلم نشده، اهل رمالی و جن گیری و... نبوده، انسان راستگویی که سابقه سحر و جادو و شاگردی در این امور را نداشته، حتی کلمه ای در خصوص علاقه به این امور به زبان نیاورده، اما یک شبه به گونه ای شود که سنگریزه های کف دست مشرکین بر نبوتش شهادت دهند، درخت تنومند از جایش کنده شود و به نزد او آید و بر پیامبری اش گواهی دهد، ماه را به دو نیم کند و در حالی که هرگز قلمی به دست نگرفته کتابی بیاورد که ادیبان عرب دست به دهان بمانند، و از این قدرت ها سوء استفاده نکرده و به دنبال دنیا طلب نرود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    چند سوال را بی جواب می ماند:
    - اگر در زمانی که پیامبری معجزه ای میکرد مثلا همین الان ناقه صالح آمده از دل کوه بیرون، فردی خطاب به مردم میگفت مردم ،این عمل صالح با کمک شیاطین و اجنه است مردم چطور باید می فهمیدند که این فرد دارد دروغ میگوید و از طرف اجنه نیست ؟ به عبارتی معجزه از طرف خدا و یا با کمک شیاطین چطور برای مردم عادی و کوچه بازار قابل تمیز بوده و هست؟
    پاسخ این سوال از جملات قبلی روشن می شود، و یقینا حضرت صالح(ع) همین پاسخ ها را در جواب متذکر می شدند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    حالا شیاطین به کنار چطور میتوان اثبات کرد معجزات با کمک موجودات فرازمینی که از کرات دیگر هستند و خیلی خیلی از ما پیشرفته تر هستند نیست؟
    این فرض نیز باطل است و شواهد مختلفی گویای این امر است، اولا همان طور که قبلا هم عرض کردم وجود خداوند و اوصافی چون حکمت و صدق و... متوقف بر اثبات نبوت و معجزه نیست، بالاخره خدایی که انسان ها را خلق کرده باید برای آنها راهنما بفرستد، همان طور که امیرالمومنین(ع) در اثبات توحید به آمدن انبیاء از سوی خدای واحد استناد کرده و میفرماید:
    «وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّهُ لَوْ كَانَ لِرَبِّكَ شَرِيكٌ لَأَتَتْكَ رُسُلُه‏»(نهج البلاغه(صبحی صالح)، نامه 31، ص396)
    فرزندم اگر برای پروردگارت شریکی بود فرستادگان او نیز نزد تو می آمده اند.

    بنابراین اگر تمام انبیاء از جانب موجودات فرا زمینی آمده اند، پس فرستادگان خداوند یکتا کو؟ اگر بعضی از آنها از طرف موجودات فرازمینی آمده اند، پس چرا همه یکدیگر را تصدیق می کنند و به خدای واحد دعوت می کنند؟ اگر همه از طرف خداوند آمده اند پس شبهه ای باقی نمی ماند.

    ثانیا: تحقق چنین امری همانطور که گذشت با حکمت خداوند ناسازگار است.

    ثالثا: اساسا چرا موجودات فرا زمینی باید به برخی انسان ها قدرت بدهند تا آنها مردم را از بت پرستی بازداشته، و به سمت خدای یکتا دعوت کنند؟!!

    رابعا: هر هدفی غیر از دعوت به خدا، عین دنیا طلبی و دعوت به خود خواهد بود، اگر موجودات فرا زمینی به انبیاء قدرت داده باشند، طبیعتا نیتشان غیر خداوند خواهد بود، پس چرا انبیاء هرگز دعوت به خود و غیر خدا نکرده و به دنیا و قدرت های مادی میلی نداشته اند؟! طبیعتا در جایی از مدعی طلب معجزه و دلیل می شود که گذشته شخص و تعالیمش مخالف عقل نباشد، در اینجا تازه نوبت به طلب معجزه می رسد، یقینا در جایی که گفتار شخص، یا رفتار شخص رفتار صحیح نباشد، یا دعوت به خویش باشد، یا خوی دنیا طلبی داشته باشد، اصلا ارزش مطالبه دلیل و معجزه ندارد(مجموعه آثار شهید مطهری، ج2، ص164)


    خامسا: طبیعتا در بین کسانی که هدفشان خدا نباشد، اختلافات فراوانی دیده می شود، پس چرا در بین فرستادگان و انسان های تسخیر شده قدرت های فرازمینی اختلافی مشاهده نمی شود؟ در حالی که طبیعتا بین موجودات چه زمینی و چه فرازمینی وقتی هدف خداوند نباشد، اختلاف نظر و اختلاف بر سر قدرت خواهی خواهد بود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    اگر همین الان فردی بیاید و کارهایی که انبیا به عنوان معجزه انجام داده اند را دقیقا انجام بدهد و بگوید من پیامبر خدا هستم و خدا گفته شما انسانها چون خیلی به انحراف رفته اید و تعالیم پیامبر آخر را ضایع کرده اید( همانطور که می بینیم داعش دارد نام اسلام را خراب میکند و ظلم تمام دنیا را دارد میگیرد) پس لازم دیدم یک پیامبر دیگر برای هدایت بشر بفرستم و خاتم الانیبایی محمد بن عبدالله دچار بدا شده است و شما به نشانه این معجزات باید به این پیامبر جدید ایمان بیاورید، آیا ما ایمان می آوریم؟
    با توجه به مقدماتی که بیان شد این فرض نیز ممکن نیست، چرا که صدور معجزه به دست یک مدعی جدید از چهار حال بیرون نیست:

    1- یا (نعوذ بالله) پیامبر اسلام، نبی صادقی نبوده است که خویش را پیامبر معرفی کرده و خداوند هم در قبال او فعل قبیحی انجام داده است که معجزات فراوانی را به دست آن حضرت(ص) جاری کرده است و موجبات گمراهی میلیاردها نفر را طی این سالیان فراهم نموده است، به طوری که امروز با بیش از یک میلیارد پیرو، دومین دین پر طرفدار جهان است.

    2- یا نبوت پیامبر اسلام(ص) و عصمت ایشان را بپذیریم، اما قائل شویم که خداوند (نعوذ بالله) دروغ گفته است که پیامبر اسلام(ص) را خاتم انبیاء معرفی نموده و به او فرمان تبلیغ چنین امری را داده است، چرا که روشن است اگر چنین اتفاقی(شکافتن ماه) بیفتد خداوند خلف وعده نموده است.

    3- یا این که مدعی جدید کاذب است اما خداوند (نعوذ بالله) فعل قبیحی انجام داده است که به او قدرت انجام معجزه‌ای چون شق القمر و شکافتن ماه داده است که یقینا با این معجزه موجب گمراهی میلیون‌ها نفر خواهد شد.

    4- یا این که خداوند که خالق همه کائنات در آسمان ها و زمین است، نسبت به مخلوقات خودش (نعوذ بالله) جهل داشته و نمیدانسته که گروهی به نام داعش در آخرالزمان ظهور خواهند کرد و چنین و چان خواهند کرد، در حالی که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) که مخلوق خداوند هستند وقایع آخرالزمان را پیش بینی کرده اند.

    روشن است که همه این فرض ها باطل بوده و از ساحت خداوند متعال به دور است، پس چنین اتفاقی محال است، نه محال ذاتی، بلکه محال وقوعی، به این معنا که اگرچه شکافتن ماه محال نیست، همان طور که یک بار اتفاق افتاده است، اما وقتی شکافتن ماه به دست مدعی جدید، نسبت به اوصاف الهی سنجیده می شود، می گوییم با توجه به صداقت خداوند و نیکو بودن افعالش، محال است چنین امری بعد از پیامبر خاتم(ص) واقع شود.

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۷:۰۲


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاریس نمایش پست
    درود...بله شما به نکته خیلی خوبی اشاره کردید....باید اثبات شود که از طرف اجنه نیست...و یا خیر باید اثبات شود که از جانب خود شخص نیست...ما به تمام امور و اسرار دنیا آگاهی نداریم...چه بسا شخصی بتواند بنا به دلایلی و مراقبت هایی، رفتاری خارق العاده انجام دهد که هیچکس در تاریخ نتواند مثل آن را انجام دهد...کسی می تواد ثابت کند که همچین چیزی اصلا و منطقا رخ نمی دهد....خیر...اصولا من هرچه فکر و اندیشه کردم...هیچ راهی نیست که یقین حاصل کنیم که این عمل خارق العاده هرچند بزرگ و عظیم باشد هرچند شکافتن ماه باشد و شکافتن مریخ باشد از جانب خداست و یا خیر....و از آنجا که این یقین هیچگاه حاصل نمی شود...اصولا خدا هیچگاه قدرت معجزه و عمل خارق العاده را به شخص مدعی نبوت از برای اثبات نبوت نمی دهد...چون از یک سو هیچ راهی برای یقین حاصل کردن این که این امر از جانب خداست نیست...و از طرفی انتظار می رود که ما به حسب این عمل خارق العاده شخص را پیامبر و عملش را معجزه و از جانب خدا بدانیم....و خدای حکیم هیچگاه نقض قرض نمی کند و اگر پیامبری هم بخواهد بفرستد....پیامبری فرستاده اش را با برهان و نشانی غیر از معجزه به اثبات می رساند....
    با سلام و احترام
    یقینا با فرض پذیرش وجود خداوند، و اوصافی چون حکمت و صدق و...، و همچنین ضرورت نبوت، که کاملا مباحث عقلی و بی نیاز از معجزه هستند، صدور معجزه توسط شخص مدعی برای اثبات ادعای او کار را تمام خواهد کرد همان طور که در پست پیشین به تفصیل این مطلب را بیان کرده ام.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب آقای مسلم عزیز بسیار از جواب های شما و زحمتی که کشیدید سپاسگذارم البته شبهه کاملا برطرف نشده ولی باید تحلیل بیشتری از طرف خودم انجام شود اما در رابطه با جوابی که در رابطه با پیامبر جدید دادید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    ا توجه به مقدماتی که بیان شد این فرض نیز ممکن نیست، چرا که صدور معجزه به دست یک مدعی جدید از چهار حال بیرون نیست:

    1- یا (نعوذ بالله) پیامبر اسلام، نبی صادقی نبوده است که خویش را پیامبر معرفی کرده و خداوند هم در قبال او فعل قبیحی انجام داده است که معجزات فراوانی را به دست آن حضرت(ص) جاری کرده است و موجبات گمراهی میلیاردها نفر را طی این سالیان فراهم نموده است، به طوری که امروز با بیش از یک میلیارد پیرو، دومین دین پر طرفدار جهان است.

    2- یا نبوت پیامبر اسلام(ص) و عصمت ایشان را بپذیریم، اما قائل شویم که خداوند (نعوذ بالله) دروغ گفته است که پیامبر اسلام(ص) را خاتم انبیاء معرفی نموده و به او فرمان تبلیغ چنین امری را داده است، چرا که روشن است اگر چنین اتفاقی(شکافتن ماه) بیفتد خداوند خلف وعده نموده است.

    3- یا این که مدعی جدید کاذب است اما خداوند (نعوذ بالله) فعل قبیحی انجام داده است که به او قدرت انجام معجزه‌ای چون شق القمر و شکافتن ماه داده است که یقینا با این معجزه موجب گمراهی میلیون‌ها نفر خواهد شد.

    4- یا این که خداوند که خالق همه کائنات در آسمان ها و زمین است، نسبت به مخلوقات خودش (نعوذ بالله) جهل داشته و نمیدانسته که گروهی به نام داعش در آخرالزمان ظهور خواهند کرد و چنین و چان خواهند کرد، در حالی که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) که مخلوق خداوند هستند وقایع آخرالزمان را پیش بینی کرده اند.

    روشن است که همه این فرض ها باطل بوده و از ساحت خداوند متعال به دور است، پس چنین اتفاقی محال است، نه محال ذاتی، بلکه محال وقوعی، به این معنا که اگرچه شکافتن ماه محال نیست، همان طور که یک بار اتفاق افتاده است، اما وقتی شکافتن ماه به دست مدعی جدید، نسبت به اوصاف الهی سنجیده می شود، می گوییم با توجه به صداقت خداوند و نیکو بودن افعالش، محال است چنین امری بعد از پیامبر خاتم(ص) واقع شود.
    من در سوال فرض کردم :

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اگر همین الان فردی بیاید و کارهایی که انبیا به عنوان معجزه انجام داده اند را دقیقا انجام بدهد و بگوید من پیامبر خدا هستم و خدا گفته شما انسانها چون خیلی به انحراف رفته اید و تعالیم پیامبر آخر را ضایع کرده اید( همانطور که می بینیم داعش دارد نام اسلام را خراب میکند و ظلم تمام دنیا را دارد میگیرد) پس لازم دیدم یک پیامبر دیگر برای هدایت بشر بفرستم و خاتم الانیبایی محمد بن عبدالله دچار بدا شده است و شما به نشانه این معجزات باید به این پیامبر جدید ایمان بیاورید، آیا ما ایمان می آوریم؟
    همانطور که می بینید با تکیه بر مسئله """"" بدا """""" پیامبر جدیدی آیا امکان آمدن دارد؟
    ممنون


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست
    همانطور که می بینید با تکیه بر مسئله """"" بدا """""" پیامبر جدیدی آیا امکان آمدن دارد؟
    ممنون
    پویایی ذهن شما قابل تحسین است اما باید دقت کنید که بدا یعنی تغییر افعال خداوند با رفتار انسان که تماما در چاچوب وعده های الهی شکل می گیرد،(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج2، ص233) یعنی خود بدا از وعده های خداوند به شمار می رود، نه ورای آن، مثلا خداوند وعده فرموده:

    «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض‏» (اعراف-96)
    اگر مردم قريه‏ها ايمان آورده و پرهيزكارى كرده بودند بركت‏هايى از آسمان و زمين به روى ايشان مى‏گشوديم‏.

    «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب‏» (طلاق-2و3)
    و كسى كه از خدا بترسد خدا برايش راه نجاتى از گرفتاريها قرار مى‏دهد و از مسيرى كه خود او هم احتمالش را ندهد رزقش مى‏دهد.

    «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏» (رعد-11)
    و خدا نعمتى را كه نزد گروهى هست تغيير ندهد، تا آنچه را كه ايشان در ضميرشان هست تغيير دهند.

    «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكا» (طه-124)
    و هر كس از ياد من روی بگرداند، در حقيقت، زندگىِ تنگ [و سختى‏] خواهد داشت‏.

    لذا بدا هرگز با وعده های دیگر الهی ناسازگاری ندارد، برخلاف آمدن پیامبر جدید که با وعده الهی ناسازگاری داشته و همچنین تمام تعالیم همه انبیاء پیشین را که آمدن پیامبر موعود با اوصاف خاص را وعده داده بودند، نقض می کند.

    پس از آنجا که بدا به معنای آشکار شدن چیز جدیدی برای خدا نیست، اموری متعلق بدا قرار می گیرند که خداوند از قبل به آنها وعده داده است. لذا اگر تحقق امری با وعده های پیشین ناسازگار باشد به معنای این است که نعوذ بالله خداوند از آن بی خبر بوده است و این محال است.

    به عبارت دیگر می توان گفت: بدا به وعده های مشروط الهی تعلق می گیرد، یعنی جایی که خداوند وعده ای داده است اما آن وعده را مشروط به رفتار انسان کرده، اما در وعده های مطلق و بی قید و شرط بدا راه ندارد.





صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود